Tommyn kuntonurkka! :)

135678

Viestejä yhteensä

• TommyTommy Espoo
    editoi heinäkuu 2012
    Mä sain tuloksia todella nopeasti aikanaan, mutta treenasinkin niin että veret lensi korvista. Miehille toki aika paljon helpompaa. Mikään kaappi en ollut, enkä varsinakaan ole nytkään, mutta sen verran lienee tallessa saavutuksia noilta ajoilta ettei mun reilu sadan kilon elopaino ihan siltä näytä mitä helposti olettais, mikään pallo en ole. Olenkin joutunu pari kertaa todistaa kavereille vaa'alla painavani yli satkun kun eivät ole uskoneet... Onhan tossa vyötäröllä laardia enemmän ku laki sallii, mutta ei niin paljon kuin voisi olettaa, oletan. Olispa kiva taas alkaa äheltämään salilla, mutta asia kerrallaan ettei mee överiks! Juoksu ensin, katotaan sitä sit myöhemmin... :-)
    massi kirjoitti:
    ...vielkään ei ole ku kax tikkua ristis ja räkää välis...

:lol: :lol: :lol:
    Viimeiset savut 24.5.2012
  • editoi heinäkuu 2012
    Täällähän on menty oikein himotreenilinjalle.
    Minulla ottivat kädet takapakkia kun hiukan tiukensin tenniskyynärpäiden jälkeistä jumppaa. Näillä käsillä ei vieläkään tee oikein mitään, tylsää ku mikä, ja ennenkaikkea turhauttavaa!!! :/
    Akillesjännekin on vielä hiukan arka, oon tehnyt vaan rauhallisia kävelylenkkejä. Fillarilla oon sotkenut ihan mukavasti mutta... tänään viimeiset juhlat tältä kesältä ja sitten pääsen oikeasti ruokavalion kimppuun. Olen jo kevennellyt ja pitänyt ruokapäiväkirjaa ja sen mukaan pitäisi painon olla pudonnut mutta jatkuva turvotus häiritsee tarkkoja lukemia.
    Eilen mm. söin n. 1600 kcal ja liikunta, vauhtipyöräily 23 km miinusti siitä melkein 700 kcal mutta tänä aamuna vaaka näytti kilon enemmän kuin eilen.
    Täytyy varmaan ottaa taas linja, joka oli kun pudotin melkein 20 kiloa pojan syntymän jälkeen. Kerran viikossa vaa'alle ja muina päivinä saa lukemat pysyä salassa, tuollainen vie muuten motivaation kokonaan.
    Tällaisia tänään, katsotaan, miltä maailma alkaa näyttää kun on juhlat juhlittu :)
  • TommyTommy Espoo
    editoi heinäkuu 2012
    Juu toi kerran viikossa punnitseminen on hyvä idea, paino kun vaihtelee päivittäin ihan luontaisesti ja varsinainen painonpudotus näkyy vasta pitemmällä tähtäimellä.

Turvotusta voi yrittää poistaa vähentämällä suolan käyttöä, ja vetämällä pähänsä jotain nestettä poistavaa kuten koivu ja nokkonen (tee) tai vaikka ananasmehu. Vissiin myös esim. sipuli, piparjuuri, vihreä tee, parsa, persilja ja mansikka poistaa nestettä, niin ja hikoilu tietysti.
  • editoi heinäkuu 2012
    Koittakaapa ite veivata kymmenen kilsaa tussulla kumella... TÄH? :x :D Olipa todella raskas lenkki :shock: Kävin ostamas kameraan samal pattereita et on mielekkäämpää kävellä tuolla ku turisti pitkin rantoja 8) Rantapummin elämää täs vietän, mut ei houkuta sisäl nyt vääntää kun kerranki paistaa 8)
  • editoi heinäkuu 2012
    savuttomuus mennyt kohtuullisesti mutta tulee tosiaan naposteltua, vaikka yritän syödä sokeritonta ja terveellisesti on paino silti noussut pari kiloa, juuri äsken pistelin 2 riviä Fazerin sinistä. Liikuntaa olen lisännyt nyt kun on tupakinpoltolta hyvää aikaa, aluksi kolme kertaa viikossa, nyt lähes joka päivä sauvakävelyllä ja uimassa. Tavoitteena savuttomuuden vuosipäivänä 30. toukokuuta 2013 olla ihannepainossa eli pudotettavaa 8 kiloa... hiljaa hyvä tulee
  • editoi heinäkuu 2012
    Tuo uiminen onkin hyvää liikuntaa entiselle röökaajalle.

Mä kävin tänä aamuna, jo maalta kotiuteena, uimahallissa.Uin tunnin verran taukoamatta eikä tuntunut missään.Ennen, röökatessa, kyllä tuntui.Muistan myöskin, että altaassa alkoi aina nousta limaa keuhkoista.

Oli kyllä ihanaa uida.Siitä on aikaa, kun olen viimeeksi kauhonut :) radalla.Oli niin rauhallistakin, kun kaikki stressisuorittajat ovat vielä varmaan lomilla.
    Innostuinkin ostamaan heti 10X kortin.
  • TommyTommy Espoo
    editoi heinäkuu 2012
    Amatöörivirhe. Periaatteessa en oo treenannu liian kovaa, mutta oon syöny treenimäärään nähden liian kevyesti. Painoa on toki lähteny kahdessa viikossa neljä kiloa mikä ei ketuta yhtään, mutta nyt on pari päivää vaivannu niin järjetön väsymys että on siinä ja siinä jaksanko edes piereskellä. Lienee paikallaan pieni hiilihydraattitankkaus jotta pääsen takas liikunnan ihmeelliseen maailmaan...

Näin tää mulla usein menee, voisin toimia periaatteessa vaikka valmentajana niin kuntosali- kuin juoksutreeneissäkin, mutta suutarin lapsella ei ole kenkiä. Iteltäni vaadin aina hieman liikaa samalla kun toitotan muille riittävän levon ja ravinnon merkitystä. Voe voe.

Noh, ei tää mitään ylikuntoa sentään vielä ole, energiat vaa nollassa. Enköhän mä loppuviikosta kirmaa taas ihan onnessani kuin aropupu pitkin maita ja mantuja... :)
  • editoi heinäkuu 2012
    Huoks, ihan päinvastoin täälläpäin, söin hirveän paljon ja kittasin vähän siideriäkin mökillä, enemmän kun liikuin mustikkametsässä, vaikka sielläkin kävin soutamalla naapurisaareen ( n. 8 litraa mustikoita saaliina ).
    Oottelen vielä josko vatsa alkais toimia moisen tankkausreissun jäljiltä ja sitten ylihuommenna vaakaan. Eppäilempä ettei alempaa nyt näytä...
    Mut ruotuun palailen.

Tuo uiminen on minustakin tosi kivaa, siinäkin niin hyvin huomaa, miten paljon parmmin keuhkot toimivat nykyään :-)

Onneks olkoon Tommylle painonpudotuksesta :-)
    Kiitos aiemmista onnitteluista ja vinkkilöistä, voimia, huilailuita ja tankkauksia niin jaksat taas kirmata.

Ja aurinkoisia kesäpäiviä ja tsemppilöitä kaikille :-)
  • TommyTommy Espoo
    editoi heinäkuu 2012
    Nonni, alkaa kone taas käynnistymään, jospa sitä illalla taas jaksais juosta. Pienestä lepotauosta huolimatta paino putoaa kohisten, kiitos terveellisen ruoan! Pizzat ja muut rasvamätöt on jääny syömättä + kaljat juomatta, ja vaaka näytti tänä aamuna ekaa kertaa yli kolmeen vuoteen alle 100! Painonpudotus nyt siis vähän reilu kahdessa viikossa 4,6 kg! :mrgreen:
  • editoi elokuu 2012
    Hienoa hienoa hienoa :D

Mun junnaa paino edelleen samassa ja olen nyt hieman hämilläni, että pudotanko vielä syömämäärääni vai syönkö liian vähän ja elimistö on jollain "pidän kynsin ja hampain kiinni läskistä" tilassa. Syönyt olen kuten viime talvena ja liikkunut ainakin saman verran ja silloin sain painoni alle 80 kg, mutta nyt ei niinku etene tästä 83 kg:stä mihinkään. Rupee v****taan :evil:
  • TommyTommy Espoo
    editoi elokuu 2012
    Jos paino on junnannu paikoillaan jo pitkään, on ilmiselvää että nykyinen ravinto/lepo/liikuntasuhde ei toimi. Sekoita vähän pakkaa ja siirrä painopisteitä, kroppa tarvitsee monesti hieman shokkiterapiaa herätäkseen.

Aikanaan maratoneille treenatessani sain jumikilot pois juoksemalla aamuisin tyhjällä vatsalla, ja siihen päälle toki monipuolinen aamiainen. Tästä ollaan montaa mieltä, suurin haitta monilla se ettei aamuisin jaksa liikkua. Tämä on kuitenkin yksilöllistä, esim. meikäläinen juoksi aamuisin kevyemmin kuin iltaisin. Hieman se vaatii totuttelua, mutta jos kroppa moisen hyväksyy niin uskon että kilot karisee + bonuksena jaksaa arjen aherrusta huomattavasti paremmin! :)
  • MelisaMelisa Espoon etelärannikko
    editoi elokuu 2012
    Käyp katteeks! No, siis tuo juokseminen kun itse ei voi enää.Tai ei kait sitä nyt auta kadehtia kuitenkaan. Jokainen niillä eväillä kun on, ja onhan niitäkin.

Nyt tällä hetkellä kuntoliikunta käsittää vattupuskat ja ehkä ensi viikolla mustikkamaat ystävättären mökillä. Kävelylenkkejä väliin masai-lenkkareilla. Muuta eivät polvet kestä. Toinen polvi on jo keinonivelellä ja toinen kait kohta menee samaan. Juosta en edes saa, enkä kait pystyisikään. Bussiin olen joskus hiukan rivakammin...

Mut elokuun lopussa aukeaa jälleen uimahallini tuossa ihan naapurissa ja yritän tosiaan siinä yhteyssä olevaan kuntosaliinkin saada itseni. Joku jumppa tai pilates olisi myös kohillaan.

Jäin siis eläkkeelle vuoden alusta ja paljon työnantajan tarjoamia juttuja jäi pois. Meillä oli firmassa kuntosali ja mulla oli fysiopilateskin talon puolesta. Kestää aikansa ennenkuin kaikki löytyy uudelleen. Nyt on tosin enemmän aikaa
    :lol:
    40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

• TommyTommy Espoo
    editoi elokuu 2012
    Uinti ja pyöräily soveltuu mainiosti polvivaivaiselle, ei siis kannata masentua. Tsemppiä treeneihin! :)
  • editoi elokuu 2012
    Mä käyn arkiaamuisin ekana ku herään koirien kanssa kävelylenkin ennen ku suuhun pistän mitään. Sitä juoksemista en aloita ennen ku saan lisää kiloja pois, mun jalat ei oikein tykkää juoksusta... Mut miten mä sitä pakkaa sekoitan, oon syömättä päivän ja liikun ku hullu vai :shock:

Tilasin tos itelle askelmittarin ja sykemittarin, saap sit tuloksia todellisesta liikuntatasosta :)
  • TommyTommy Espoo
    editoi elokuu 2012
    Retja kirjoitti:
    Mut miten mä sitä pakkaa sekoitan, oon syömättä päivän ja liikun ku hullu vai :shock:

Pakan sekoittaminen... hmm... riippuu ihan tilanteesta. Jos liikut paljon, voisi lepo olla se mitä kroppa kaipaa. Jos syöt vähän, voisi pieni herkuttelusessio herättää kropan... Kokeilemalla se oikea ratkaisu löytyy. Hyvin usein liikkuvalla ihmisellä syynä siihen ettei paino putoa on se että kroppa on ylirasitustilassa joko liian vähäisen ravinnon ja/tai liian vähäisen levon takia. Jos taas liikkuminen on vähäistä niin kannattaa syynätä vaikka kaloripäiväkirjan avulla mistä ne piilokalorit hiipii... Mieti mikä voisi olla kohdallasi syy, ja kokeile jotain uutta. :)
  • editoi elokuu 2012
    Kiitos Tommy hyvistä neuvoista. Minullakin painon ja liikunnan kanssa ongelmia. :thumbup:
  • editoi elokuu 2012
    Mun on sit enemmin kroppa liian kovilla koska kaloreita ei tuu sen kummemmin ku viime talvenakaan kun olen näitä syömisiäni tarkkaillut... Täytyy vaan kokeilla kaikenlaista :mrgreen:
  • editoi elokuu 2012
    Terkkuja mustikkametsästä ja villivattu-puskista täälläkin :-)
    Niin se meni kun luulin, en laihtunut yhtään lisää mökkireisun johdosta varmaan, mut vielä olen plussalla reilun kilon :-)
    Enkä otakkaan mitään ressiä, kunhan ei paino vain nouse ja tarvii hankkia isompia vaatteita.
    Mut uskon että se tästä taas,ei ole grillireissuja nyt tiedossa ja muuttohommatkin alkaa normiliikunnan lisäksi. Semmoista kirjoittamanne pakan sekoituksen tapaista kai tää vähän on, heh :wink:
    Luin netistä vielä mustikasta, että vaikuttaa mm. rasvasolujen kasvuun, sitä en tiennytkään. Niitä on taas reilustikin ja en leiponutkaan nyt niistä heti piirakkaa vain syön enmmän muutoin vain. Katsotaas onko vaikutusta :-)

• editoi elokuu 2012
    Väliaikapuntarista päivää!
    Täällä tilanne ennallaan, lomat lusittu ja lopettamisen alusta -2kg. Ihan tyytyväinen olen, lomalla yleensä paino on aina noussut 8)
    Tästä on hyvä jatkaa. Onneksi on vielä 9,5kk aikaa tavoitteeseen :wink:
  • editoi elokuu 2012
    Tosi hyvä Tuulikki kun lomalla oot noin hyvin pärjännyt :-)
    Varmasti sinä tavoitteeseen pääset painonkin kanssa.
  • TommyTommy Espoo
    editoi lokakuu 2012
    Hienosti täällä tsempataan! Te joilla on paino jämähtäny junnaamaan paikoillaan: muistakaa että liikunnasta ja terveellisestä ruoasta on joka tapauksessa hyötyä! Kunto kohoaa kuntoillessa vaikkei vaaka sitä kertoisikaan, hapenotto kehittyy ja kehon koostumus muuttuu.

Suosittelen käyttämään ruokapäiväkirjaa johon merkkaatte kalorit niin näette missä mennään. Riesaltahan moinen tuntuu mutta ei sitä joudu loppuelämäänsä käyttämään, jos nyt vaikka viikko tai pari alkuun niin näette onko ruokailunne balanssissa kulutuksen suhteen. Jos syötte liikaa niin siinä se syy piilee, ja jos taas kalorivaje on tähtitieteellinen niin kroppanne lienee säästöliekillä ja olisi syytä syödä hieman enemmän, toki terveellisesti edelleen.

Voitte laskea kaloritarpeenne täällä.

http: // kalorilaskuri.fi/kalorikulutus

Laskuri kysyy päivittäistä liikuntaa, laskekaa siihen keskiarvo vaikka viikon ajalta jos ette ihan joka päivä liiku tai liikunnan määrä vaihtelee. Siellä on näköjään jonkinlainen ruokapäiväkirjatoimintokin, en ole perehtynyt mutta testatkaa ihmeessä.

Ruokapäiväkirjan pitäminen on vihkoa helpompaa myös täällä, ja lisäksi kyseinen ilmainen saitti laskee ravintosuhteen eli syöttekö tasapainoisesti. Loistava apu oikeanlaisen ja tasapainoisen ruokaympyrän täyttämiseen, suhteessa omaan aktiivisuustasoon:

http: // kiloklubi.fi/

Kiloklubia en itse käytä, joskus kauan aikaa sitten testasin pikaisesti enkä juurikaan muista muuta kuin että varsin näppärä työkalu kyseessä. Eräs ystävätär sai mukavasti kiloja karsittua sen avulla joten suosittelen, vaikka omakohtainen kokemus lähes olematonta onkin. Muistinko mainita että se on ilmainen? Siihen viitaten tuskin tämä mainostamista on. :)
  • editoi elokuu 2012
    Minulla on tunnukset kiloklubiin ja juur sitä käytän apuna. Viime talvena tippu sen 5 kiloa paino, kesän alussa tuli pari kiloa takaisin ihan vaan ku ruokailutottumukset repsahti persiilleen. Nyt korjannut asian, mutta paino junnaa tosiaan samassa. Ei auta ku säväytellä kroppaa jotenkin...
  • TommyTommy Espoo
    editoi elokuu 2012
    Yksi aika yleinen syy siihen ettei paino putoa on se että käytetään liikaa vähärasvaisia tai rasvattomia tuotteita. Rasva pitää kylläisenä pitempään, mikä kumoaa kalorivaikutuksen. Lisäksi, ero kalorimäärässä on usein pienempi kuin rasvapitoisuuden ero. Se on se makean ja rasvaisen ruoan yhdistelmä mikä lihottaa, ei varsinaisesti rasva yksinään. Sokeria kannattaa välttää huomattavasti enemmän kuin rasvaa.

Aamiaista ei myöskään kannata jättää väliin, ja monilla aamu-unisilla käy juuri niin. Syy aamiaisen tärkeyteen ei ole vain se ettei napostelisi myöhemmin, vaan myös se että se käynnistää aineenvaihdunnan ja tuolloin kroppa polttaa tehokkaammin kaloreita heti aamusta lähtien.

Syökää siis aamiaista ihmiset, älkääkä vältelkö rasvaa turhan innokkaasti. Syökää enemmän rasvaa ja proteiineja, ja pyrkikää vähentämään hiilihydraattien määrää. Karppausta en suosittele, monipuolisesti pitää syödä ja nää muoti-ilmiöt on aina enemmän tai vähemmän epämääräisiä. Järkevämpää on hakea pysyvä muutos ruokailutottumuksiin, ei mitään ihmedieettejä.
  • editoi elokuu 2012
    Syön aamiaista kyllä juu mutta vasta lenkin jälkeen. Ja rasvattomia tuotteita käskee kiloklubi käyttää mutta siellä on kuiten energia seuranta joka vaatii tietynmäärän rasvoja päivässä, se vaan että ne on hyvälaatuisia siis niitä pehmeitä. Et mielummin se rasvaton jauheliha ja tilalle desi pähkinöitä, rasvaa saapi niistä mut parempaa ku lihasta...
  • TommyTommy Espoo
    editoi elokuu 2012
    Juu tottakai rasvoja on hyviä ja huonoja, mutta painonhallinnan kannalta on tärkeää että saa rasvaa ylipäätään jostain, oli millaista tahansa. Liian vähärasvainen ruokavalio on epäterveellisempi kuin huonoja rasvoja sisältävä normiruokavalio (kalorit toki huomioiden). Luin tästä jonku tutkimuksen mutta en nyt tähän hätään sitä löytänyt, pläjäytän linkin tulemaan jos tulee vastaan. :)
  • TommyTommy Espoo
    editoi elokuu 2012
    Hihii, viiden kilon painonpudotus vajaa kolmessa viikossa on pudottanu meikäläisen painoindeksin merkittävän ylipainon alarajalta lievän ylipainon ylärajalle! Näin se homma etenee... :mrgreen:
  • editoi elokuu 2012
    Nonniin,niin sitä pittää, tosi hienosti, onnea Tommy :-)
    Ja kiitos linkistä, kävin kattoo painoindeksini ja oonkin vielä sen mukaan normaalipainoinen, aika hoikka olin kun polttelin. Mut ihan oman olotilan vuoksi pari kiloa olisi hyvä saada pois vielä ja koittaa sada niitä lihaksiakin... :-)

Suloista sununtaita kaikille :-)
  • editoi elokuu 2012
    Ihan säikähdin kun viime viikolla vaa'alle pitkästä aikaa uskaltauduin, kiloja oli tullut kummasti lisää sitten kevään :-o . Kyllä nyt pitää alkaa kiinnittää huomiota tuohon syömäpuoleenkin, ettei vallan karkaa menopeli käsistä. Liikuttua on tullut mukavasti parina viime viikkona. Neljään jaettu kuntosali ohjelma rytmittää viikkoa ja pari juoksulenkkiä olen viikossa tehnyt, että aerobinen kunto säilyisi/paranisi. Toki painon nousuun varmasti vaikuttaa lihasmassan lisääntyminen, olen treenannut viimeiset 3 kk kovemmilla painoilla kuin koskaan ja lisännyt painoja säännöllisesti. 3-5 kg on nyt tavoite, tai jos ei paino putoa, niin otetaan tavoitteeksi 4-8 cm vyötäröltä!! Ruokavalioon ajattelin lisätä proteiineja ja samalla pyrin karsimaan kaikki vaaleat pullahötöt ja valkoiset riisit&pastat pois, pelkkää täysjyvää tilalle. Eiköhän tämä tästä. Jos tupakasta on eroon päässyt niin kai nyt muutamasta kilosta/sentistä :-) . Aurinkoista sunnuntaita kaikille!
  • editoi elokuu 2012
    Loistavaa! Tämä ketju pitää tulla ajan kanssa lukemaan. Itse lopetin reilu kk sitten ja 5 (VIISI!!) kiloa olen nyt saanut lisäpainoa. :roll: Tässä ollaan nyt sillä mallilla, että tupakka ei oo enää ihan 24/7 mielessä, niin pystyy vähän taas elämäntapoja alkaa ravistelee myös.
    Mulla on painonpudotuksesta oma historiani, muutamia vuosia sitten tiputtelin parisen kymmentä kiloa ylimääräisiä :) Nyt tavoite olis 10-15 kiloa, jolloin painaisin 60-65 kiloa.
    muoks. Tuota kiloklubia voin lämpimästi suositella, itse tiputin juuri sen avulla ylimääräiset pois :)
  • editoi elokuu 2012
    Heipsan, pitkästä aikaa! Oottepa olleet tehokkaita, täytyy ruveta pistäytymään useammin täällä hakemassa potkua projektiin!
    Minä olen loppujen lopuksi vasta viikon ehtinyt paneutumaan painonhallintaan, sitä ennen mentiin juhlabuumia täysillä ja tuli etukäteen tiedossa olleiden lisäksi kaikenlaista kutsua sinne ja tänne. No, juhlabuuminkin aikana sain sen verran tarkkailtua, ettei paino enää noussut ja nyt on viikossa haihtunut ainakin nesteitä 1,1 kg. Ehkä siinä on murto-osa laardiakin mutta lopetuskiloja siis jäljellä 4 ja niitä muita pudotettavia 5 kg ja tämä tavoite marraskuun loppuun mennessä.
    Kädet ovat jo melkein kunnossa, vähän täytyy vielä voimaa kerätä niihin kun yhdeksän kuukauden aikana ehti voima valua jonnekin... Akillesjänne kiukkuilee sitkeästi kun ortopedi antoi vajavaiset ohjeet hoidosta. Urheilukaupan myyjältä sain hyvät neuvot ja nyt yritän oikeasti lepuutella sitä riittävän pitkään. Fillari on kova sana tällä hetkellä!
    Ai niin, tuo ruoka- ja liikuntapäiväkirjan pitäminen on osoittautunut hyväksi keinoksi pitää systeemi tasapainossa.
    Sapuskavalmistelut tehty ja nyt näyttää keli huutavan minua fillarin selkään. Näkymisiin :)
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.