Lopetus sähkötupakan avulla?

En löytänyt keskustelua sähkötupakasta, ja kyselisinkin teiltä lopettaneilta/lopettelevilta, että mitä mieltä olette sähkötupakasta? Ja mitä kokemuksia teillä on sähkötupakasta?

Itselleni sähkötupakka on aikas uusi tuttavuus. Tiedän sen olemassaolosta, mutta sen haitoista tai ns. eduista, verrattaessa aitoon tupakkaan, en tiedä.

Mietin, jotta olisiko se lopettaminen helpompaa sähkötupakan avulla?
Vai olisiko se "itsensä viilaamista"?

Onko sähkötupakassa kuitenkin samanlaisia terveyshaittoja vai tiedetäänkö niistä?

Jos tällä hetkellä käytän kuitenkin nikotiinipurkkaa, tulisiko sähkötupakkaan siirtymisestä enemmän haittoja kuin purkasta? Minkälaisia?

KÄÄK - pyörin jo toista tuntia tällä foorumilla, hakien apua alituiseen tupakanhimoon!
«1345

Viestejä yhteensä

• editoi tammikuu 2013
    Heipsan Tilli. Oikeaa vastausta en sinulle osaa antaa sähkötupakan vaaroista ja haitoista, se kun vielä aikaa uusi juttu. Täällä foorumeilla oli kyllä yksi joka sen avulla lopetti, en muista nim., enkä tiedä minne kadonnut.

Itse reilu 2kk sitten lopetin laastarin ja purkan avulla yhdessä käytettynä, vahvuudet riippuen, kuinka paljon poltti. Itse kun olin oikea nikotinisti /n.2yli askia/ päivä käytin kaikkein vahvimmat mallit, sitten keljusti sain laastarista allergia oireita ja jouduin sen lopettamaan, joten nyt pelkkä 4 mg purkka, kerran tässän sortunu polttamaan, mutta nyt mennyt ihan hyvin, toki vielä jonkinnäköisiä mielitekoja tulee, tupakkaa vai vaan polttamista kohtaan tiedä häntä, mutta näin jatketaan ja yritetään pärjätä.
    Joten voisit myös kokeilla laastaria purkan avuksi tai sitten inhalaattori, jos kaipaat käsille tekemistä. Muuta en osaa neuvoa, mutta toivottavasti löytyy joku, joka tietäisi tuosta sähkötupakastakin enemmäm.
    Tsemppiä ja sitkeyttä kuitenkin lopetukseesi, tapahtui se sitten mitä apukeinoja käyttäen. :lol:
  • editoi tammikuu 2013
    Se oli Luca, muistaakseni Lucan sähkösauna oli poteron nimi.

Mun mielestäni kaikki keinot on sallittuja. Se riittää ettei polta tupakkaa. Tietty jos nikotiiniton sähkötupakka piisaa, niin aina parempi kun nikotiinillinen... Olen itsekin sitä nikotiinitonta koittanut mutten jaksanut präkätä sen kanssa, myin pois, purkka oli helpompi mulle!
  • editoi tammikuu 2013
    Luca olikin Luka :) Nostin ketjun!
  • editoi tammikuu 2013
    Heeei, ja suuret kiitokset vastauksista. Pitää perehtyä sähkötupakan saloihin ("mässyttämällä" purkkaa) ja aluksi kokeilla vaikka nikotiinitonta.. jos vain onnistuisi, niin kai se ois kuitenkin parempi, kuin itse tupakka. :D
  • editoi tammikuu 2013
    että :sain sellaisen aloituspkt:n lahjaksi,jossa nesteenä sinisen savukeaskin arvon mukaan nikotiinia.Käytin yhden pullon 30ml n.3vk,jatkoin laimentamalla ensin 50%/50%
    nikot.neste/makuneste 0g nikot.Nyt vain makuneste ja hiukan nikot.neste sekaan.Ei mitään hyvää,olen pahimman yli sillä päässyt.Viisaammat sanovat et jos ostaa niin EU-alueelta turvallisempaa.Astmahoitajalta asiasta kysyessäni hän sanoi apteekista saatavien imeskelypillerien olevan parempi vaihtoehto sillä höyrytupakasta ei ole tietoa paljonko sitä nikot.imaistaessa tulee.Mielestäni tuo kävisi max esim 3kk ja sitten tarv jotain muuta.Nuo nesteet(olen saanut toiselta jolla on useita kokeilla)tuntuvat jotenkin epäilyttäviltä koska toiset on kovin aromikkaita vrt toisen firman vastaaviin ja nikotiinikin tuntuu aikast vahvalta.Otan varmaan vielä nestettä mutta miedointa nikotiinia ennenkuin lopetan tuon käytön.

2.12.2012 tumppasin viimeisen.Ei täälläkään ole helppoa ollut.,Minua on auttanut kun käyn kylässä ei tupakoivilla :ei tule silloin niin mieleen,kotona touhua käsille ja iltaisin pupellan hevi-ja juustoherkkuja toistaiseksi.
    On pakko kertoa mukava kokemus:olin jalastani lääkärissä ja kertoessani aiemmin että sain sähkötup.hän oli merkinnyt sen tietoihini.Kuullessaan etten kuukauteen ollut polttanut, hän nousi ylös onnitellen kädestä pitäen,tällaiset teot ja asiat kannustaa

tsemppiä ja iloista kevättä

• editoi tammikuu 2013
    Sähkötupakasta vielä ensikertalaisen kokemusta: olen antanut itselleni kertoa jotta siinä jää vain nikotiini haitakkeeksi,(tosin ken tietää mm.makuaromeista niiden koostumuksesta ,pitoisuuksista ym.)Tavallisen tupakan häkä ja savu sekä valtava lisäainemäärä jää pois.

Olen lohduttautunut myös sillä että sähkäriä höyrytellessä otan muutaman höyryn ja voin laittaa sen sivuun kun tupakka tulee polteltua kokonaan.

Enemmän höyryttävillä kuulemma sähkärit hajoilee paljon , lähinnä ne höyrystinosat,ainakin halvimpien mallien kohdalla,paremmin en tiedä oma on kestänyt suht hyvänä ja mikäli hajoaa en enää uutta osta ,siirryn apteekin imeskelytabletteihin.

• ImppuImppu Lahti
    editoi tammikuu 2013
    Mäkin harkitsin tota sähkötupakkaa, mutta se tuntui vähän oudolta ajatukselta, tavallaan musta siinä jatkaa vaan tupakoimista vaikkakin ilman muita haitta-aineita. Mun pitää kyllä päästä siitä tavastakin eroon ja sähkötupakan kanssa sitä sais sitten poltella olohuoneessakin :) luultavasti mulla menis sitäkin liikaa!
  • editoi tammikuu 2013
    Kiitos vastauksista! En ole ostanut vielä sähkötupakkaa, mutta harkitsen vielä. Samoja ajatuksia kuin teillä kummallakin. Puolensa ja puolensa.

TSEMPPIÄ teillekin!

Ps. Juuri nuo tuollaiset tsemppaukset, kuten lääkärisi, tekevät hyvää! Koska ei se perkule ole helppoa! JES! Kiva, kun jait meidän kanssa tuon, innostaa itseänikin!
  • editoi helmikuu 2013
    En ole puolestapuhuja, mutta minulla höyry taitaa toimia.
    Jo puolivuotinen TÄYSIN SAVUTON irtiotto on minulle niin suuri saavutus että sitä en haaskaa ja tupakointini on nyt varmuudella loppu.

Viestejäni voi haeskella täältä ja allekirjoituksestani selviää kuinka minulla menee.
  • editoi helmikuu 2013
    Onko kellään kokemusta vaporisaattorin käytöstä tupakan höyrystämiseen? Ei tarvitsisi hengitellä glykoleita joita perinteisestä E-tupakasta tulee.
  • editoi maaliskuu 2013
    Moi,

Täällä ilmoittautuu myös yksi sähkötupakan avulla lopettanut. Yritin vuosi sitten liittyä karkauspäivän lopettajiin mutta epäonnistuin surkeasti, taas kerran.

Syksyllä tein suunnitelman lopettaa sähkötupakan avulla. Tilasin kaverin opastamana kunnon laitteet ja vahvimmasta päästä nesteet. Sitten kuukausittain pienensin nikotiinimäärää, kunnes lopulta heitin höyryttelynkin pois vastikään. Nyt mennään sitten enää purkan kanssa, tupakkaa ei enää haluta vähääkään kun tietää että jos haluaa jotain keuhkoihin imeskellä, höyrystin ajaa saman asian. Tosin halusin ehdottomasti lopettaa senkin mahdollisimman pian kun ei ole täyttä varmuutta mitä kaikkea nuo nesteet oikeasti sisältää. Joka tapauksessa minulle toimi aivan loistavasti.

Viimeinen pikkusikaari poltettu 27.11.

...olipa tänäänkin kiva käydä lumikenkäilemässä kun keuhkot toimii jo huomattavan paljon paremmin kuin poltellessa.
  • editoi maaliskuu 2013
    40 vuotta tupakalla ja nyt vuosi höyryillä. Tupakonti ON todellakin loppunut.

Tuoreimpien tutkimusten valossa sähkötupakasta löytyy toki myrkkyjä, mutta tupakkaan nähden erittäin harvoja ja määrät ovat murto-osia tupakan vastaaviin arvoihin verrattuna. Kyse on enimmitään samoista aineista kun nikotiinipurukumissakin.
    Pelottelu asian tuntemattomuudella ei enää oikein pidä paikkansa.

Itse olen ollut ratkaisuuni hyvin tyytyväinen. Näin yli kuusikymppisenä näyttää tuo tulevaisuuskin ihan toisenlaiselta, kun voi nuo "lopeta tai kuole" - messiaat jättää omaan arvoonsa.

• Elina1973Elina1973 Sairaan nopee Hämäläinen :)
    editoi maaliskuu 2013
    Mua pelottaa ton s.tupakan kans se, et pitääkö se yllä psyykkistä riippuvuutta?? Vai pystyyks sen tietyn ajan päästä vaan jättään veks?
  • editoi maaliskuu 2013
    Sähkösavuke on kehitetty tupakoinnin vaihtoehdoksi, eikä sen lopettamisen välineeksi. Tämä lause vain sen harhaluulon kumoamiseksi, että sähkötupakka olisi tehty tupakoinnin lopettamista varten, sillä ainoastaan lääkkeiksi luotettuja tuotteita voidaan markkinoida terveyttä edistävillä lauseilla.

Nikotiini on todettu tutkimuksissa haitallisuudessaan yhtä haitalliseksi kuin kahvi, joten sähkötupakan käyttäjät ovat siirtyneet nauttimaan sitä vaarattomammasta lähteestä verrattuna savukkeisiin.

Toki monet sähkösavukkeiden käyttäjät ovat vähentäneet nauttimaansa nikotiinin määrää ja lopulta lopettaneet höyryttelyn.
  • editoi huhtikuu 2013
    Oon imeny pahimpaan himooni tuota nikotiinitonta sähkötupakkaa mutta ei se mielestäni ole lainkaan sama asia ja pois on jääny,,,, :oops:
  • editoi toukokuu 2013
    Eu:n tupakkadirektiivihän on edelleen käsittelyn alla ja 29.4.2013 EU:n lakiosasto (JURI) ovat tehneet oman katselmuksen direktiiviehdoitukseen ja heidän mielestä sähkötupakkalaitteet nikotiininesteiden kera eivät kuulu siihen, joten he ovat poistaneet ne ehdoituksestaan tupakkadirektiiviksi. JURI:n ehdoitus

Muutama kohta:
    "Article 18 of the proposal prohibits nicotine-containing products (NCP) such as e-cigarettes containing a certain nicotine level if they are not authorised pursuant to Directive 2001/83/EC (the Medicinal Products Directive). It is, however, quite unclear if these products (which are much less harmful than tobacco products) even fall under the scope of the Medicinal Products Directive. For products which do not fall under the Directive, this would effectively constitute a ban. Banning products which are less harmful than tobacco products and which can be a means of smoking cessation is certainly not in line with the public health aims of the proposal."

Ja

"The requirement of authorisation of nicotine containing products pursuant to Directive 2001/83/EC could seriously restrict access to products which are less harmful than tobacco products and which can help tobacco consumers to quit. Additionally, the measures proposed cannot be based on Article 114(1) TFEU and therefore lack any legal base."
  • editoi helmikuu 2014
    Tässä aika hyvää tietoa sähkötupakalla lopettamisesta http: //www.yolomanair.com/page/11/tupakoinnin-lopettaminen
  • editoi helmikuu 2014
    hei. olet 2 kuukautta käyttänyt sähkötupakkaa ei ole tehnyt mieli normi tupakkaa ollenkaa. Mieheni osti mulle sähkötupakka vermeet yllättäen. Olen pari kertaa yrittänyt lopettaa tupakoinnin muuta huonolla menestyksellä. Mieheni ei polta. Sähkötupakka on mielestäni hyvä juttu minulle ainakin. Toivottavati pysty lopettamaan tupakoinnin sähkötupakan avulla. Nyt ainakin tuntuu siltä että pystyn.
  • marvesmarves Etelä-Karjala
    editoi helmikuu 2014
    Omaa käyttökokemusta ei ole, mutta olen kuullut, että niilläkin päästään tavoittelemaan savutonta elämää. Käsitykseni on, että niitä tulee poltettua vähemmän ja yksi patruuna kestää pitkään. Kovasti jakaa mielipiteitä sähkötupakka, mutta mielestäni jo se, että tupakan myrkyt jäävät saamatta, on hyvä alku. Kokeneet tietänevät kuinka pian siitä tavasta sitten eroon pääsee, jos haluaa. Tervetuloa, nukari ja toivon onnistumista sinullekin :)
  • editoi helmikuu 2014
    Kyllä tää toimii, Tsiigatkaas tätä laskuriani. :mrgreen:
  • PateliiniPateliini Lappi
    editoi toukokuu 2014
    Heips kaikille!

Itse tilasin oman sähkötupakkani yli vuosi sitten tältä sivustolta:

Tupakoinnin lopettaminen ei tuolloin kuitenkaan onnistunut, syy ei varmaankaan ollut sähkötupakassa vaan motivaatiossa. Tällä kertaa en ole sähkötupakkaa kaivanut esiin, koska savusävärit olen saanut pakkasilmaa puhaltelemalla :D Nyt on kuitenkin lauhtunut, joten saattaa olla että etsin sen taas käsiini.

Omani tilasin ilman nikotiinia ja oli edullisin malli, höyryntuotto runsas ja olen ollut kyllä tyytyväinen. Hieman arveluttaa kuitenkin vedellä henkosia, koska tosiaan tutkittua tietoa ei vielä ole, sähkötupakka kun on ollut markkinoilla vasta n.10 vuotta. Ja juurikin viime viikolla ystäväni, joka sattuu olemaan terveysalan ammattilainen, kertoi että ulkomaalainen lääkäri oli julkistanut jonkinlaisen raportin, jossa kerrottiin sähkötupakan sis. glyseriinin aiheuttavan vaikeaa keuhkokuumetta ja siihen on jo kuollut muutama ihminen. Mutta mihin sitten uskoa..? Kun jokainen heistäkin on luultavasti ollut tupruttelija aiemmin, niin voihan se keuhkokuume johtua tupakoinnistakin..

Ehkä varmin tapa, jos terveys on itselle pääasia, välttää sähkötupakan ja käyttää mieluummin korvaushoitoa ja tekee käsillään jotain terveellisempää :-)
  • JuliAnnaJuliAnna Satakunta
    editoi helmikuu 2014
    Täällä on höyrytelty pian 2 kuukautta, miedoimmalla nikotiininesteellä (6mg) ja juuri lähti tilaus 0mg-nesteestä.
    Kai se asenne ja motivaatio vaikuttaa myös mutta itselläni ei ole ollut mitään ongelmia lopetuksen kanssa. Olen saanut vähättelyjä ja naureskeluja päin naamaa sähkötupakastani, mutta sekin on vähentynyt kun en ole vieläkään sortunut tupakkaan. Enkä sorru. :D
    Voin suositella. Vaatii oman vaivan, mutta oikealla asenteella menee pitkälle:D
    editoi helmikuu 2014
    Niin ja ihan asian vierestä:
    Että tuli upea tunne äskön kun sai sanoa työkaverille "-ei kiitos, en polta" :D näytin sähkötupakkaani ja sanoin että tämä on hätätapauksien varalle :D
    Vanha herra taputti olalle ja toivotti onnea :thumbup:
  • marvesmarves Etelä-Karjala
    editoi helmikuu 2014
    Eihän tuo, JuliAnna, ollut asian vierestä, vaan täyttä asiaa. Kun saa konkreettisen kokemuksen, mihin on pystynyt, siitä tulevan tunteen, se motivoi edelleen. Itsellä häivähti nyt illalla saunan jälkeen kiitollisuuden tunne tästä savuttomuudesta, ettenkö sanoisi aivan että onnentunne. Kyl se sitä oli :-) Savutonta yötä ja huomista!
  • editoi helmikuu 2014
    Mäkin joskus yrittäny sähkötupakalla lopettaa, mutta huomasinpa että on vaan ittensä huijaamista sekin.... ''luomuna'' tää viimenen lopetus (vuosi sitten)
  • editoi maaliskuu 2014
    kun porukka kerran miettii niin kovasti sähköröökin haittoja niin katotaas mitä ne nesteet lopulta sisältää nikotiinin lisäksi

aromit (ku lukaset jotain random tuotetta kaupassa jossa lukee lisättyjä aromeita..no niin

Glyseroli:Elintarvikkeiden lisäaineena glyserolia käytetään sakeuttamisaineena ja kosteudensäilyttäjänä ja sen E-koodi on E 422

Propyleeniglykoli:
    Ainetta käytetään nuuskan ja tupakan lisäaineena, sähkötupakan nesteissä sekä sikarihumidorin kosteuttimissa hyvän kosteutta sitovan ominaisuutensa ansiosta. Aine toimii elintarvikkeissa lisäaineiden ja aromien kantaja-aineena. Propyleeniglykolin E-koodi on E1520. myös savukoneissa kyseistä ainetta käytetään
  • editoi maaliskuu 2014
    itse aloitin sähköröökin käytön noin 8kk sitten, ensin ego mallilla ja 900mhan akun kanssa, en polttanu normi röökiä töissä ollenkaan, josta sitten laajeni pidemmälle. parin kk kuluttua poltin normi röökiä vain vk loppuisin ja ryypätessä.

ehdottomasti aiheuttaa jonkinlaisia mutaatioita kehossa koska tuntuu kuin olisi kasvanut kolmas keuhkopussi lisää.

olen siis tähän päivään asti ollu polttamatta töissä yhtään normiröökiä ja kotona poltellu 2 tai alle päivässä

nyt vk loppuna poltin yhden askin ja alkoi siinä 10 röökin kohdalla hillitön räkätauti mutta askin loputtua sähköröökiin siirtyminen on tavattoman helppoa, ei minkäänlaista ressiä tai hampaiden kiristelyä

edit, normi röökiä vielä menee kun toi puoliso silti polttaa mut vällillä menee monia päiviä ku oo normia polttanu

ja aloitin 24 mg vahvuudella josta olen siirtynyt 12-16 mg vahvuuksiin
    editoi maaliskuu 2014
    Täällä on sähkömalli enää viikonloppuisin käytössä, nikotiiniton neste, suklaan makuisena :mrgreen:
    Töissä riittää kun heittää yhden Nicoreten imeskelytabletin suuhun, jos tulee paha paikka, eli nyt jo varmaan uskaltaa sanoa että oon LOPETTANUT sähkötupakan avulla :D :!:
  • ykxoivaykxoiva Pohjois-savo
    editoi maaliskuu 2014
    Hienoa,Juli Anna! LOPETTANUT olet ja kolmas kuukausi kolkuttelee jo ovella :D
    editoi maaliskuu 2014
    Kiitos :) :)
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.