Kumpi parempi kerrasta poikki vaiko joku korvike!

245

Viestejä yhteensä

• MelisaMelisa Espoon etelärannikko
    editoi heinäkuu 2013
    hienoa Pauke, jos tuntuu olo jo vaffalta. Pidä tuosta tunteesta kiinni joka hetki. Jossain vaiheessa tuosta vahvuudestasi on apua, jos alkaa horjuttaa! Tsempit!
    40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

• editoi heinäkuu 2013
    Pauke puhut kyllä asiaa, mulla sama fiilis on tänä päivänä, kohta on 7 kuukautta plakkarissa :D
  • Jannu82Jannu82 Oulu
    editoi elokuu 2013
    Samalla lailla itsekin joka kerta kauan pohtinu lopettamista ja ainahan sitä on miettiny joka tupakan kohdalla, että onhan tämä tyhmää hommaa..

Nyt viides päivä menossa ja tosiaan ilman mitään korvikkeita ja viikonloppu meni ehkä helpommin kun tämän työpäivän eka tunti.. Pyörii aikalailla mielessä kun tapana ollut töissä se pikkupaussi ottaa tästä tietokoneesta ja käydä kahvikupin kanssa tuolla ulkona..

Kyl se tästä, en polta.
    editoi elokuu 2013
    Aina kun tekee mieli mennä tupakkatauolla, tule Stumppiin. Pyöri täällä se 5 minuuttia lukemassa kirjoituksia, ehkä se auttaa...
    40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

• Jannu82Jannu82 Oulu
    editoi elokuu 2013
    On se tässä auttanutkin, viikko pärähti eilen täyteen.
    Nyt on ollut hiukan hankalat olot tässä mutta etiäpäin mennään..

• editoi syyskuu 2013
    No kerrasta poikki olisi kai parempi, ainakin allenia kuin raamattua lukeneena. Mutta minulle vain tuli joka kerta niin hirveä olo, ettei meinannut kestää. Enkö sisäistänyt sitä tahdonvoimamenetelmähommaa vaikka olin omasta mielestäni aivopessyt itseni hyvin, en tiedä?

Mutta joka kerta oli pää ihan sekaisin. Sain kummallisia raivokohtauksia sekunnissa ja muun ajan olin puhumatta lähestulkoon mitään. Ei ollut asiaa kellekään, ei kiinnostanut kenenkään asiat ja ärsytti vaan kokoajan. Istuin naama väärinpäin pää ihan seisahtuneena kaikki päivät kunnes sain sitten sellaisen raivarin, että siihen lopetukset sitten loppui.

Lisäksi maha ei toiminut, naama oli kuin ilmapallo, levottomat jalat oireyhtymä meinasi tehdä hulluksi iltaisin, yöt makasin sängyssä silmät auki kuin pöllö ja säikähtelin kaikkea jokapaikassa. Olin omituinen hiippari kertakaikkiaan.

Nyt sitten nikotiinivalmisteet apuna ja lopetus ollut aivan erilaista. Ei mulla ole oikeastaan mitään oireita. Vähän välillä mieli maassa ja pieniä paniikkihetkiä kun on menossa tupakalle ja muistaa, ettei se tulekaan kysymykseen. Muuten ei siis mitään. Pääkin toimii ja olen ihan normaali.
  • vkovko
    editoi syyskuu 2013
    En ole lukenut Allenin kirjaa, en oikein perusta kehenkään "guruun" tätä elämää. Niillä kenellä on hyvä tahdonvoima, kaikki varmasti onnistuu kuin tanssi. Mutta on meidän vähäisemmälläkin tahdonvoimalla varustettujen ihmisien oikeus elää.
  • editoi syyskuu 2013
    Tai siis allen puhuu siitä, että tahdonvoimamenetelmällä on vaikeampi lopettaa tupakointi. Sanoin väärin äsköisessä viestissä. En minäkään perusta mitään mihinkään guruun ? Mutta Allenin kirja on minulle tärkeä ja luen sitä päivittäin, vaikka osaan sen ulkoa lähestulkoon. Luen siis kirjaa ja syön nikkispurkkaa. Ilman tuota kirjaa minä en olisi ikinä pystynyt aikoinaan lopettamaan tupakanpolttoa enkä pystyisi nyt uudestaankaan. Se on mulle ihan oikeasti suuri apu ja tuki. Allen itse kuoli lopulta keuhkosyöpään mutta kyllä olen itse hänelle kiitollinen ja iloitsen siitä, että hän pääsi irti tupakasta ja kirjoitti siitä vielä kirjan meille jotka ei olleet vielä päässeet irti.
    editoi syyskuu 2013
    Minäkin luin Carrin kirjan, ostinkin oikein oman. Olin jo lopettanut niksapurkalla siinä vaiheessa. Carr ei liputtanut niksakorvikkeiden puoleen, siitä olin hänen kanssaan eri mieltä. Mulla ne auttoi, niin kuin sullakin Balleriina. Muuten kyllä kirjan lukeminen teki hyvää, ymmärsi monia asioita toisin.
    Tosin sitten itse Carr lopetti liian myöhään polttamisen. Kuoli lopulta keuhkosyöpään joitakin vuosia sitten.

• editoi lokakuu 2013
    Kaikenmaailman korvikkeet ja kirjat ovat aivan turhia lopetuksessa.
    Nikotiinikorvaushoito pitkittää vierottautumista / tupakoinnin lopetusta. Nikotiinikorvaustuotteiden käytöstä oli tehty tutkimuskin ja todettiin niitten hyödyn olevan lopetuksessa todella vähäinen.

Kerrasta poikki vaan ! Kyllä ne vieroitusoireet kestää. Jos ette usko niin kokeilkaa vaikka :wink:
  • vkovko
    editoi lokakuu 2013
    Onko tämä mahdollisesti Sinulle jonkinlainen mantra?
  • editoi lokakuu 2013
    Heh :mrgreen:
  • editoi lokakuu 2013
    Mielestäni tämä tupakoinnin lopetus on sen verran suuri juttu, että savuttomuuden saavuttamisessa ovat kaikki keinot sallittuja. Joku viisas on kirjoittanut, ettei riippuvuus katoa, vaan se vaihtaa kohdetta. Eli mihin sitten vedettäisiin raja korvikkeen ja luomun välillä? yhdellä toimii pastilli, toinen vaatii nikotiinipurkan, kolmas juoksee metsässä, minulle suuren avun tuo tämä foorumi. Campixin sanottiin siirtävän vieroitusoireet myöhemmäksi. Tämä sopi minulle erinomaisesti, ehdin parin viikon ajan tottua savuttomuuteen ennen vieroitusoireiden tuloa. Näin se tavallaan loivensi lopetusprosessia.
  • vkovko
    editoi lokakuu 2013
    Jostain on aina riippuvainen, harvassa on esim. ne jotka tulevat syömättä pitemmän päälle toimeen. Jos haluaa olla täysin riippumaton, täytyy siirtyä enkelikuoroon.
  • editoi lokakuu 2013
    vko kirjoitti:
    Jostain on aina riippuvainen, harvassa on esim. ne jotka tulevat syömättä pitemmän päälle toimeen. Jos haluaa olla täysin riippumaton, täytyy siirtyä enkelikuoroon.

Ohhoh .. onko tämä mahdollisesti teille joku mantra ?

En kyllä miellä syömistä minkäänlaiseksi riippuvuudeksi.
  • vkovko
    editoi lokakuu 2013
    Ei ole mantra, kärjistin vaan hiukan tuota termiä.
  • editoi lokakuu 2013
    Parempi on kun jättää tupakan siihen ja ottaa korvaavat käyttöön.
  • editoi marraskuu 2013
    krisu kirjoitti:
    Parempi on kun jättää tupakan siihen ja ottaa korvaavat käyttöön.

ja perustuuko tämä toteamus kenties omakohtaiseen kokemukseen ?

itselläni kokemusta ilman mitään korvikkeita lopettamisesta , 6 vuotta polttamatta ilman ainuttakaan lipsahdusta
    editoi marraskuu 2013
    Ja taas kerran - itse käytin niksapurkkaa 6-7 kk peräti. Täysin ilman savuja jo reilu 8 vuotta.

Mikä sopii yhdelle, ei välttämättä sovi toiselle. Ensimmäisen puolen tai vuoden aikana näitä "kainalosauvoja" yleensä käytetään. Jos niiden avulla pääsee pysyvään savuttomuuteen ja nikotiinittomuutenkin, ei lopetustavalla ole juurikaan väliä enää vuosien päästä.

Taas kerran ollaan tässä - Mikä onkaan oikea tapa lopettaa.

• vkovko
    editoi marraskuu 2013
    VPK oli ehtinyt sammuttaa tulipalon ja kun vakinaisen PK:n päällikkö tuli paikalle myöhemmin, tokaisi: "Väärin sammutettu".
  • editoi marraskuu 2013
    vko, hah hah :lol:

Henkilökohtaisesti itse en olisi ikinä selvinnyt ekasta viikosta ilman avuja. Olisin sortunut sen sata kertaa. Eli eikö anneta mennä jokaisen tyylillään mittaamatta ihmisten paremmuutta lopettajana. Tästä tulee mieleen, kun naiset juttelee, että kuka oli paras synnyttäjä.. Sekin kun on kai oma valinta tänä aikana.
  • editoi joulukuu 2015

Oma mielipiteeni on ja tulee kuitenkin olemaan : ilman korvikkeita moni onnistuisi paljon paremmin lopetuksessaan.

Tälläkin foorumilla monet kärvistelevät vuositolkulla lopetuksesta toiseen , käyttämällä ja käymällä kaikki " kainalosauvat"!läpi.

Helpommalla pääsee ilman korvikkeita.

Ps. Lopettaessani poltin 3 askia päivässä joten uskoisin tietäväni jotain nikotiini riippuvuudesta
  • vkovko
    editoi marraskuu 2013
    tupakoimata kirjoitti:
    Kummallista kun teidän kanssanne ei näytä saavan olla yhtään ERI mieltä.
    Eikö tässä nyt nimenomaan olla esitetty erilaisia kokemuksia.
  • editoi marraskuu 2013
    Kokemuksia ?
    Teidän viestissänne puhuttiin VPK: n toiminnasta.

Jäikö jotain huomaamatta , miten liittyi aiheeseen
  • vkovko
    editoi marraskuu 2013
    Pientä pähkinää mietittäväksi.
    editoi marraskuu 2013
    Ymmärrän tämän asian niin, että olemme eri luonteisia ja vaikka tupakka ehkä voisikin vaikuttaa kaikkien kropassa samalla tavalla, se on eri tavalla omassa mielessämme. Varmaan fyysiset oireet menevät nopeammin ohi, kun on ilman mitään lääkkeitä tai korvikkeita. Mutta mieli ja omat mielikuvat tupakoinnista ovat eri asia.
    Kaikkien mieli tai aivorakenne mikälie ei taivu tuohon ehdottomuuteen. Kaikkea mekään emme tiedä siitä, mitä aivoissa tapahtuu, miten mieli rakentuu, miten mielikuvista pääsee eroon jne...

Monet ovat päässet eroon lääkkeillä ja monet korvaustuotteilla. Jos on valmis maksamaan siitä, että käyttää niitä, niin mikä ettei. Sen vuoden jälkeen nekin rahat on säästetty. Mehän emme elä vain lopettamisvuotta vaan kaikki ne seuraavat savuttomat vuodet. Sinne tähdätään.

Arvostan kyllä heitä, jotka lopettavat ihan luomuna. Siitä ei ole kysymys. Nytkin täällä Stumpissa on joka tavalla lopettajia. Toivon, että he kaikki onnistuvat pyrkimyksissään.

En muuten ole ainoa, joka korvaustuotteilla tai lääkkeillä on onnistunut. Omasta "ikäluokastani" heitä on monta ja useat vielä ystäviäni ja kaikki savuttomia. Savuttomat ajat ovat jo 6-10 vuoden välillä.

• editoi marraskuu 2013
    Ja taas kerran

Höpsistä , suurimmalla osalla ihmisistä korvikkeiden " kainalosauvojen" käyttö perustuu pelkoon hirmuisista vieroitusoireista.
    Luullaan , siis uskotaan , ettei lopetus onnistu ilman korvaavia nikotiinhoitoja.

Näinhän asia ei ole .
    Koittakaa vaikka , selviätte paljon helpommalla.

Aivorakenteesta en tiedä enempää kuin sika ydinfysiikasta.

Ehkä nm . Melisa voisi asiantuntemuksellaan meitä näihin asioihin paremmin perehdyttää
  • vkovko
    editoi marraskuu 2013
    tupakoimata kirjoitti:
    Koittakaa vaikka , selviätte paljon helpommalla.
    En aio enää uudestaan koittamaan.
  • tumppaaja66_2tumppaaja66_2 pohjois-savo, suonenjoki
    editoi marraskuu 2013
    Nikotiini purkaa vuoden jauhoin, sillä pääsin eroon tupakasta :)
  • ykxoivaykxoiva Pohjois-savo
    editoi marraskuu 2013
    Hieno juttu,olet ollut jo noin pitkään polttamatta. Onnittelut!
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.