NIIN HYVÄ FIILIS

Mitä tunteita savuttomuus on teissä herättänyt?
Tunnen todella suurta iloa siitä että olen pystynyt olemaan polttamatta yli kuukuden päivät..Ei haise vaatteet eikä hengitys ja astmapiippua en ole kertaakaan vetänyt :lol:

Ainoa asia joka kaduttaa ja paljon on se että en ole lopettanut aikasemmin, tai siis olen mutta aina retkahtanut :evil:
Edellisten kertojen aikana mietin koko ajan polttamista ja olin varma että en pysty lopettamaan, ja niinhän siinä sitten kävikin....

Ehkä ikä 37v, on sellainen että väkisinkin miettii omaa vanhenemistaan ja kaikkihan me tiedetään mitä rööki ihmiselle tekee..
No, hyvä fiilis ja 99% varma siitä että en IKINÄ enää vedä henkostakaan.
Kevään odottelua ihan jokaiselle ja tsemiä :thumbup:

Viestejä yhteensä

• blue-eye77blue-eye77 Itä-Suomi
    editoi helmikuu 2013
    Hyvä Hyvä!
    Toi kuulostaa ihan mun tunteilta :)
    No mä oon 36v ja samoilla ajatuksilla lähdin lopettamaan.
    On mennyt yllättävän helposti mulla tää aika ja varmaan se terveys on mikä pistää ajattelemaan ja pysymään päätöksessä.
    Vielä kun osaisi olla syömättä turhaan :oops:
  • ukuk
    editoi helmikuu 2013
    Onneksi olkoon!

Samat tunteet - jaksaa paremmin, ihoon tullut taas väriä ja näyttää myös terveeltä :D

Kaduttaa myös ettei lopettanut aikaisemmin..... :oops:

banner_1357502400_light_fin_30_6.30_euro.jpg
  • editoi helmikuu 2013
    FEELIN GOOOD!!!

Täällä mennään melkein samassa pisteessä kuin ketjun aloittajalla, juuri tulee 36 savutonta päivää täyteen, IHAN MAHTAVAA!!! :D

Paitsi että rahaa on säästynyt, on ihan käsittämätöntä ajatella, että on jättänyt yli 500 tupakkaa polttamatta! :lol: Miten paljon aikaa kaikkeen muuhun?!

Lenkki kulkee ja itseään haluaa parantaa vielä lisää terveellisellä ruualla. Aurinko paistaa ja kesä tulee. Voiko asiat enää paremmin olla? 8)

• editoi maaliskuu 2013
    Täällä viides päivä menossa tupakatta 8) :) . sitä ennen 17 vuotta tupakkaa keuhkoihin.

Kyllä on hyvä mieli. Ei aamulla ole tarvinnu räkää yskiä, henki kulkee, syke ja verenpaine laskeneet, haju-ja makuaistit sekä verenkierto parantuneet jo huomattavasti. Ja vasta viisi päivää takana.
    Minkähän takia ei ole tullu aikaisemmin mieleen lopettaa :roll:
    Pääasia että nyt on sauhuttelu loppu ja takaisin ei tee mieli palata.

Voi keskittyä urheiluun ym. kunnolla nyt :)
  • Elina1973Elina1973 Sairaan nopee Hämäläinen :)
    editoi maaliskuu 2013
    Mulla yskä alkanut toden teolla nyt! Aamuisin limaa yskin köhin niin et yrjö lentää :( mut muistutan itteeni, et tää normaalia. Nythän keuhkot puhdistaa itseään. Eli ilolla yskin ja ykään sitä nikotiinipaskaa keuhkoistani :twisted:
  • editoi maaliskuu 2013
    Elina1973 kirjoitti:
    Mulla yskä alkanut toden teolla nyt! Aamuisin limaa yskin köhin niin et yrjö lentää :( mut muistutan itteeni, et tää normaalia. Nythän keuhkot puhdistaa itseään. Eli ilolla yskin ja ykään sitä nikotiinipaskaa keuhkoistani :twisted:

Minua monet varotelleet että kohta saat yskiä keuhkosi pellolle mut ei ole ainakaan vielä alkanut. saa nähdä millon alkaa räkä irtoomaan.
    Pääasia että nyt on viikko takana ja pakko sanoa että en ois vielä pari kuukautta sitten tätä uskonu.
    Nyt on fiilis korkeella ja ei tee mieli yhtään tupakkaa.
    editoi maaliskuu 2013
    Nyt ymmärrän senkin täysin, miksei leikkauspotilaalle suositella tupakan lopettamista viikkoa ennen leikkausta. Tää liman määrä on kyä aikas karmee :(

Mut fiilis on kyllä NIIIN MAHTAVA!!! Tätä ei vaihtais mihinkään :lol:
  • MelisaMelisa Espoon etelärannikko
    editoi maaliskuu 2013
    Edelliseen viitaten; kyllä ovat lääkärit ja narkoosilääkärit eritoten kehuneet tupakanpolton lopettamisesta.
    Kun jouduin polven keinonivellleikkaukseen reilu 3 vuotta sitten, kehut olivat valtaisat. Olin jo ollut reilu 4 vuotta polttamatta, silti kaikki kehuivat, terapeutit, kirurgit, hoitajat yms. Rinta rottingilla menin leikkaukseen. Paraneminen on huomattavasti nopeampaa savuttomalla ja nukutus helpompaa.

Saman koin umpparileikkauksen yhteydessä elokuussa. Narkoosilääkäri kyseli leikkausalissa tupakoinnista ja liman nousemisesta. Kyseessä oli tietty nopea toimenpide, joten koko työryhmän tapasin vasta salissa. Hyväksyvä hyminä seurasi ilmoitustani :lol:

Vaikka savuttomuus on jo arkipäivää, olen joka päivä kiitoliinen ja tyytyväinen olotilastani. Tällaiset ylenpalttiset kehut vielä kauan jälkeenpäin tuntuvat edelleen hyvältä.
    :mrgreen:
    40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

editoi maaliskuu 2013
    "Tupakointi on lopetettava vähintään kaksi viikkoa ennen leikkausta. Jos lopettaa vasta pari päivää ennen toimenpidettä, ongelmana on, että nieluun nousee ysköksiä. Tätä limaa on vaikea yskiä pois heräämisvaiheessa ja saattaa aiheuttaa vaikeuksia."

Suora lainaus kirjasta: Sairaanhoito ja huolenpito s.108. Juurikin luen tätä aihetta keskiviikon tenttiin. Eli lopettaa pitäisi ajoissa tai sitten vasta leikkauksen jälkeen.
    editoi maaliskuu 2013
    Kyllä sitä limaa taitaa nousta kahden viikon jälkeenkin, koska narkoosilääkräi kysyi multa elokuussa, että vieläkö nousee limaa.

On mua leikattu silloinkin kun poltin, mutta niihin aikoihin ei edes kysytty tupakasta.

Ai luet nyt tuollaista mielenkiintoista opusta: Mikä susta tulee isona?

40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

editoi maaliskuu 2013
    Luen ku pakko :-o Hoitajaks pitäs valmistua joulukuussa. Ei oikeen istu hoitoalalle toi tupakka :D

Joo, tottakai limaa irtoo kauan lopettamisen jälkeen, mut pahin rykiminen/sitkein lima alkaa irtoamaan juurikin pari päivää lopettamisen jälkeen. Mitä kauemmin aikaa kuluu, sen helpommin yskittävää limasta tulee. Miälenkiintonen aihe tää muuten :lol:

Tässä nyt tentattu kansansairaudet ym. yleiset taudit mitä meiltä suomalaisilta löytyy. Taitaa joka ainoossa olla riskitekijänä tupakointi. Ekan kerran tän opinahjon aikana tuntuu hyvältä opiskella!! Aina tuli jotenkin hirvee morkkis kun tupakoinnista kuitenkin tällä alalla paljon puhutaan :roll:

Nysseki mennyttä elämätä :) oikeen odotan tulevaa jaksoa lasareetin kirurgisella osastolla :)
    editoi maaliskuu 2013
    Mut on leikattu kahreksan kertaa ja joka kerta kysytty tupakointi. Kolme sektioo tehty ja ne ainoat leikkaukset missä olen ollut savuton. Muihin operaatioihin mennessä olen kiskonut tupakkaa ihan täysiä vielä leikkausaamuna :oops:

Viime kesänä jouduin akuuttiin tyräleikkaukseen ja heräämisen jälkeen oli hapetuksen kanssa ongelmia. Veren happisaturaatio pitäisi olla 93 - 99%, mulla tuntitolkulla alle 90!! En päässyt valvomosta osastolle ennenkuin illalla, koska olin happinaamarissa kiinni :( silloin(kin) pelästyin kun tajusin keuhkojeni tilanteen. Ja NYT VASTA lopetin ton paskan vetämisen....
    editoi maaliskuu 2013
    Juu, ihminen viisastuu näissä tupakkiasioissa kovin hitaasti :mrgreen:
    Onnea opintoihin kovasti!

editoi maaliskuu 2013
    Kiitos :D
  • editoi maaliskuu 2013
    Parasta olisi lopettaa tupakointi viimeistään kaksi kuukautta ennen leikkausta. Tämän jälkeenkään tapahtuva lopettaminen ei aiheuta komplikaatioriskiä leikkauksessa, kuten on virheellisesti väitetty. Eli tupakointi kannattaa lopettaa myös juuri ennen leikkausta, mikäli se ei ole aiemmin onnistunut. Tässä vielä lainaus Duodecimistä vuodelta 2012:

"Tupakoinnin lopettamisen alle kaksi kuukautta ennen leikkausta on pelätty lisäävän leikkauksen jälkeisiä keuhkokomplikaatioita. Tämä on haitannut tupakoinnin vähentämiseen pyrkivien interventioiden toteuttamista leikkaukseen tulevilla potilailla.

Mayo-klinikan anestesiologit osoittavat tiiviissä katsausartikkelissaan, että käsitys keuhkokomplikaatioiden lisääntymisestä perustuu kahden asiasta tehdyn alkuperäistutkimuksen virheelliseen tulkintaan. Todellisuudessa komplikaatiot eivät lisääntyneet merkitsevästi, mutta ne vähenivät vasta, jos leikkaus tehtiin useamman viikon kuluttua tupakoinnin lopettamisesta. Väärää käsitystä on toistettu sitkeästi oppikirjoissa. (Shi Y ym. Anesth Analg 2011;113:1348 )

Potilasta kannattaa siis neuvoa lopettamaan tupakointi milloin tahansa. Leikkauksen yhteydessä moni pohtii muutenkin terveydentilaansa, joten silloin on otollinen hetki ottaa asia puheeksi."
  • vkovko
    editoi kesäkuu 2013
    Joku päivä minäkin vielä kirjoitan otsikon mukaisesti, nyt menisi valehtelun puolelle.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.