mikä oli syy lopettamiseen?

Mikä oli syy miksi päätitte lopettaa tupakoinnin? Miten aiotte onnistua tai onnistutte?:) itselläni oli hankala hengittää, kunto oli huono ja syövän pelko...
«1345

Viestejä yhteensä

• vkovko
    editoi kesäkuu 2013
    Minulla on keuhkoahtaumatauti sekä sepelvaltimotauti, että ihan tarpeeksi.
    Vasta kun oli tullut tarpeeksi turpiin, meikäläinen myönsi tosiasiat.
  • editoi kesäkuu 2013
    Se onkin joo hyvä syy.. :/ ite pelkään keuhkoahtaumantautii ja että astmani uusiutuu kun nuorempana sellanen oli:s
  • editoi tammikuu 2014
    Syitä on monia, mutta suurin ehkä kuitenkin sanonnan "elä niinkuin opetat" -dilemma. Oon hoitaja ja opiskelen hoitotyötä lisää, pidän kunnostani hyvää huolta urheilemalla paljon ja syön terveellisesti. Tupakka ei vain sovi tuohon kuvioon, ole koskaan sopinut.. Terveellisten asioiden korostuttua mun elämässä tuo tupakka on pikkuhiljaa saanut roolin, minkä se ansaitsee!

Sitten on tietty nää kaikki muut motivaattorit: sairauksien riskin minimoiminen, raha jne.
  • vkovko
    editoi tammikuu 2014
    Oletko siis jo lopettanut?
  • editoi tammikuu 2014
    Lopullinen niitti oli solumuutokset (onneksi hyvänlaatuiset vielä) äänihuulissa ja krooninen kurkunpäätulehdus, ei vaihtoehtoja lopettamiselle.
  • MelisaMelisa Espoon etelärannikko
    editoi tammikuu 2014
    Minulle sanoi joku lääkäri jo varmaan 25 v sitten, että lopeta! Vaan enpäs lopettanut silloin. Onneksi ei ole taipumus saada keuhkoahtaumaa, koska sehän olisi tullut taatusti 40 vuoden savutteluajalla. Sen sijaan ajan myötä ajatus syövästä kuitenkin nosti päätään. Isälläni oli sekä kurkunpää- että keuhkosyöpä, johon hän sitten kuolikin. En tiedä, onko taipumus syöpään perinnöllistä, mutta ajattelin, että voisi olla.
    Toisaalta oli pari kertaa sairastettu keuhkokuume, poskiontelotulehdukset ja lähes krooninen keuhkoputkentulehdus, kyllä nämä ratkaisivat.
    Lisäksi luin, että kun verenkierto on tupakoitsijalla huonoa, se vaikuttaa mm. selkään (nuoresta asti selkä kipeä), hampaisiin jne... Monta syytä oli lopettaa.
    40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

• editoi tammikuu 2014
    vko kirjoitti:
    Oletko siis jo lopettanut?

Seitsemäs päivä savuttomuutta menossa. Eli alkusuoralla mennään :)
  • kerttulikerttuli Satakunta
    editoi tammikuu 2014
    Mulla eka päivä. En osaa täällä vielä käytää kaikkia osioita, mutta onhan tässä aikaa nyt kun en meinää enää tupakoida.
    :)
  • editoi tammikuu 2014
    Seitsemän päivää! Sehän on kokonainen viikko, ja viikko ilman tupakkaa on hieno saavutus! Minulla syy lopettamiseen oli ihan se perisuomalainen jääräpäisyys, se sama jääräpäisyys joka sai minut jatkamaan polttamistani siitä huolimatta, että vihasin tuota tapaa ja tuota ainetta. Minulle oli niin moni lääkäri ja niin moni hoitaja suositellut tupakoinnin lopettamista, etten voinut lopettaa. Suomalainen mies lopettaa kessuttelun silloin kun haluaa, ei silloin kun käsketään. P*****.
  • editoi tammikuu 2014
    Tervetuloa Kerttuli, olet tehnyt viisaan päätöksen. Meillä kaikilla on ollut ensimmäinen päivä, sitä seuraa toinen ja kolmas... Pysy remmissä, se kannattaa.
    editoi tammikuu 2014
    Täytin eilen 55v ja polttanut yli 40v, eiköhän se riita yhdelle. On jatkuvasti huono olo, toivottavasti kesään mennessä helpottaa.
    editoi tammikuu 2014
    Kiitos polle8, ei sen jääräpäisen tarvitse olla mies, sillä nainenkin voi olla niin jääräpäinen kun kaikki yrittää kieltää polttamisen, niin varmasti poltan. Siksi en ole kertonut kenellekkään lopettamispäätöstäni, sillä se on vain minun asiani.
  • vkovko
    editoi tammikuu 2014
    Samaa kaavaa näyttää monella menevän, niin minullakin. Ei vaan myönnä, että tupakan suhteen jää lopulta hopealle.
  • editoi tammikuu 2014
    Nelisenkymmentä vuotta sitä on minullakin kessutteluhistoriaa, tosin puolentoista vuoden tauko oli 80-luvun alkuvuosina. Tätä savuttomuutta on nyt takana 4 kuukautta ja 4 päivää ja helpottamisen kanssa on välillä vähän niin ja näin, enää ei kyllä varsinaisesti tee mieli tupakkaa mutta kyllä se joskus ulkona hyvälle haisee. Keskittymiskyky alkaa kai palailla pätkittäin oltuaan jonkin aikaa jokseenkin nollassa. Onneksi nuo tupakan mieliteot ovat nopeasti ohi menevää sorttia ja ainakin minulle on tämä stumppi aivan ehdoton henkireikä ja linkki "kohtalotovereihin".
  • editoi tammikuu 2014
    polle8 kirjoitti:
    Seitsemän päivää! Sehän on kokonainen viikko, ja viikko ilman tupakkaa on hieno saavutus! Minulla syy lopettamiseen oli ihan se perisuomalainen jääräpäisyys, se sama jääräpäisyys joka sai minut jatkamaan polttamistani siitä huolimatta, että vihasin tuota tapaa ja tuota ainetta. Minulle oli niin moni lääkäri ja niin moni hoitaja suositellut tupakoinnin lopettamista, etten voinut lopettaa. Suomalainen mies lopettaa kessuttelun silloin kun haluaa, ei silloin kun käsketään. Perkele.

Joo, se on taitolaji tuo elämäntapamuutoksiin motivointi terveydenhuoltoalalla. Tätä tupakkajuttua varsinkin on vaikea ymmärtää, jos ei ole kokenut. Päätös lähtee itsestä!
  • editoi tammikuu 2014
    kerttuli kirjoitti:
    Täytin eilen 55v ja polttanut yli 40v, eiköhän se riita yhdelle. On jatkuvasti huono olo, toivottavasti kesään mennessä helpottaa.

Oon miettinyt ihan samaa.. Kesästä siis :D
    editoi tammikuu 2014
    Olen lukenut näitä kirjoituksia ja täällä todella ymmärretään mitä on tupakointi ja sen lopettaminen.
  • editoi tammikuu 2014
    Suurin syy lopettamiseen oli se kun kokoajan mietti lopetanko en lopeta. Lopetin ei tarvi enää miettiä. Toinen syy oli terveys.

• editoi tammikuu 2014
    Itsepetosta se minulla oikeasti oli tuo jääräpäisyys. Olisin minä lopettanut aikoja sitten jos olisin pystynyt. Kymmeniä kertoja yritinkin, joskus onnistuen jopa yli vuorokauden, joskus puoli tuntia. Lekureiden puheista sain aina hyvän tekosyyn jatkaa kessuttelua ja olla edes yrittämättä lopettamista. En minä kuolemaa pelännyt, en edes saadessani sydäninfarktin vaan kessuttelin muutaman kuukauden vielä senkin jälkeen.
  • JuliAnnaJuliAnna Satakunta
    editoi tammikuu 2014
    kerttuli kirjoitti:
    Olen lukenut näitä kirjoituksia ja täällä todella ymmärretään mitä on tupakointi ja sen lopettaminen.
    Näinhän se on. Ei sitä voi ymmärtää tai antaa neuvoja/ohjeita jos ei itse tiedä mistä puhuu :-)

image

• editoi tammikuu 2014
    JuliAnna kirjoitti:
    kerttuli kirjoitti:
    Näinhän se on. Ei sitä voi ymmärtää tai antaa neuvoja/ohjeita jos ei itse tiedä mistä puhuu :-)

Joo. Juteltiin työkaverin kanssa kuluneesta viikosta ja vaikeuksista ym., niin kolmas työkaveri totesi väheksyvään sävyyn, että "teillä ei kuitenkaan ole mitään parantumatonta sairautta" jne. Voi jösses :mrgreen:
  • editoi tammikuu 2014
    Ihan syvältä sun työkaverisi... voi hyvä isä miten toisten täytyy koittaa aina vähätellä muita.
    editoi tammikuu 2014
    Toinen vuorokausi ilman. Kovat on mieliteot ja yöllä tuskanhiki nousi pintaan , mutta en polta kun sen kerran päätin ja ihan itseni vuoksi.
    On tosi vaikeeta, kun en halua kertoa siitä, koska noi mielipiteet ovat inhottavia niiltä jotka eivät ymmärrä.Mul on muuten tupakit koko ajan pöydällä, on jotenkin pakko pitää.
  • editoi tammikuu 2014
    Mun kohdalla sairauden pelko, jatkuva huonovointisuus sekä huonon esimerkin näyttäminen omalle lapselle ratkaisivat pelin. Mulla on krooninen keuhkosairaus, joten polttaminen on ollut alusta asti "hullun hommaa" ja kymmenisen vuotta sitten jo lääkäri sanoi, että tätä menoa sahailen sitä oksaa millä istuskelen eli henki menee sen tupakan takia. Kymmenen vuotta meni sitä ajatusta sulatellessa ja sitten alkoi ottamaan pattiin ihan tosissaan koko tupakka.

Meillä on suvussa paljon syöpää, joten en voi vähätellä syövän pelkoakaan. Se vaikutti päätökseen kyllä. Mutta kyllä se itse riippuvuuskin alkoi ärsyttää, että joku aine määrää kaiken mitä teen, milloin teen ja missä teen. Tuntui, että olin menettämässä oman elämäni hallinan tupakalle. Halusin saada määräämisoikeuden itselleni takaisin.

Tärkein ja kaikista suurin syy kuitenkin oli se, etten halua näyttää lapselleni esimerkkiä olemalla tupakka suupielessä roikkuva, tuhkakupin hajuinen äiti, joka muuttuu kärttyisäksi jos ei pääse säännöllisin väliajoin tupakalle oloaan helpottamaan. Halusin antaa lapselleni mahdollisuuden terveeseen äitiin, joka on aidosti läsnä lapsen päivissä ja elämässä, eikä katoa kesken leikkien pihalle polttelemaan.
  • editoi tammikuu 2014
    Olen juuri tänään aloittanut lopettamisen. :-)
    Eka lääke meni nyt aamulla sisuksiin! Lopettamisen aiheita/syitä ei tarvitse kaukaa hakea - terveys ja raha!!!
    Ostelen vaik joka kuukausi hienon vaatteen mieluummin kuin polttelen vähät rahani. Terveyden puolesta taas, mulla rupes olemaan ikenet aika huonossa kunnossa ja säikähdin parodontiitin mahdollisuutta. Lisäksi aika monesti on sellainen tunne aivan kuin keuhkoputkessa olisi pientä kuumetta.???
    Siinä syitä jo kylliksi, mutta noiden lisäksi häpeän tupakointiani ja koen sen myös hankalaksi tavaksi kun pitää aina poistua seurasta mennäkseen vetämään myrkkyjä elimistöönsä.
  • editoi tammikuu 2014
    Mulla oli aina 70 lukulaisesta koululaisesta asti ollu tupakka osa jokapäiväistä elämää, eli sinne 40 v tietämiin menee, en edes muista aloitusvuotta.joka tapauksessa kun tulee viidenkympin puoleen väliin alkaa ajattelemaan että onko tämä järkevää, aika hassu kysymys näin hirveen monen vuoden jälkeen. Terveyttä on vaikea arvioida kun ei tiedä millainen olo olisi ilman tupakkaa, ja ootelen nyt jos vajaan tupakoimattomuuden jälkeen tulos niitä olon , energian ja myönteisiä fiiliksiä. En oo mainostanut ympäristölle, vaan näillä kommenteilla ja kokemuksella on varmasti mulle apua.
  • editoi tammikuu 2014
    kerttuli kirjoitti:
    Toinen vuorokausi ilman. Kovat on mieliteot ja yöllä tuskanhiki nousi pintaan , mutta en polta kun sen kerran päätin ja ihan itseni vuoksi.
    On tosi vaikeeta, kun en halua kertoa siitä, koska noi mielipiteet ovat inhottavia niiltä jotka eivät ymmärrä.Mul on muuten tupakit koko ajan pöydällä, on jotenkin pakko pitää.

Minusta vähän tuntuu, ettei kyseessä ollut tuskanhiki vaan päin vastoin hyvän olon tuottama lämmin olo. Jos kyseessä kuitnkin oli tuskanhiki, kannattaa ehkä miettiä noiden tupakkien säästämistä. En väitä, että olisin mikään tietäjä tai pätevä neuvomaan muita, mutta jos minä olisin säilyttänyt yhdenkään savukkeen tai vaikka pitkän tumpin, olen varma, että jossakin vaiheessa olisin sen polttanut.
  • SantraskaSantraska Etelä-Karjala
    editoi tammikuu 2014
    Huomenia!
    Neljäs päivä alkanut ja vihdoinkin hieman helpompi aamu aamukahvin jälkeisiin fiiliksiin :)
    Viime vuoden ajan lopetus oli ajatuksissa silloin tällöin, loppuvuodesta alkoi kertyä listanomaisesti negatiivisia näkökohtia tupakoinnista ja viimeisinä niitteinä oli juhlapyhien flunssailu ja jatkuva röhä, halusin niistä eroon.
    Kuten myös siitä, että tupakka määräsi jokaisen toiminnon, olin missä tahansa, menin minne tahansa ja tein mitä tahansa.
    Eilen lenkillä ei enää salpautunut hengitys ylämäissä kuten vielä pari viikkoa sitten, vain hengästystä, mikä meni ohi hengittämällä ja kävelyä jatkaen :D Tuo oli varsin ihana kokemus :D
    Tiukassa on tavat ja niiden tilalle uusien mallien oppiminen lienee se työläin vaihe tässä, korvaustuotteet auttavat vieroitusoireisiin kiitettävästi ja purkankin käyttö on vähäisempää mitä alkupäivinä. Päivä kerrallaan, tänään aion nauttia lenkistä lumisillä teillä :)
    editoi tammikuu 2014
    En tiedä minkä tällin olen saanut, viides vuorokausi menossa ilman, eikä niin hirveästi tee mieli. Tulee hetkiä, että on lähdössä tupakille ja sitten muistan että en poltakkaan. Mun on todistettava itselleni että tupakit ei ole loppu, vaan minä en polta. Ilman tätä palstaa olisi paljon vaikeampaa.
  • MimmutarMimmutar Etelä-Savo
    editoi tammikuu 2014
    Muutama syy miksi päätin lopettaa tupakoimiseni on rahan meno,oma terveys,sairauksien&syövän pelko, huono kunto, psyyke (uskon tupakoinnin pahentavan sekä aiheuttavan masennusta.)

Ja onnistua aion päättäväisyydellä,itsekurilla,sisulla ja positiivisella asenteella :) sekä niksapurkan avulla.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.