Sivuston sisällöstä :/

Kun kärvistelee vieroitusoireissa ja päätyy sivustolle, alkaa lähinnä ahdistaa. Päivitätte intopinkeänä jokaisen ikävän uutisen tupakoinnista ja linkitätte materiaalia, jossa asiaa yritetään kaupitella sillä keinolla, että tupakoiva on luuseri, vastenmielinen, epäonnistunut. Ylipäänsä tupakoiva ihminen ei näytä olevan teille asiantuntijoille muuta kuin tupakka. Ette ota huomioon muuta elämäntilannetta tai vaikkapa yksinäisyyttä/masennusta tai elämänhistoriaa. Häpeän viitan asettelu tupakoivan harteille ei toimi. Itse koen, että surkea lapsuuteni väkivaltaisessa ja viinanhuuruisessa perheessä on vaikuttanut siihen, että aloin varhain polttamaan. Se, että altistuin tupakalle jo vauvana lisää riippuvaisuutta. Lisäksi koulukiusaus pahensi tilannetta entisestään. Olen käynyt terapian, opiskellut ammatin, saanut harrastuksia, en ryyppää jne.. Mutta edelleen tupakoin, mikä tämän sivuston perusteella kiteyttääkin oman ihmisarvoni. Olen työssäni myös kuullut miten th-alan ammattilaiset puhuvat tupakoivista asiakkaistaan ja hyvin usein sieltä kuulee asenteen, että tupakoivat ovat huonoja, tyhmiä ja vastenmielisiä. Siksi aika suurella varauksella suhtaudun tähän neuvontaan.

Vaikka tupakoin, en ole tyhmä. Kun yritän lopettaa, en kaipaa nenäni eteen taas entistä toistavaa uutista, kuinka tupakka lisää sadan muun sairauden lisäksi vielä pikkurillinkynnen syöpää tai että tupakassa on bentseenin ja 4000 myrkyn lisäksi vielä yhtä myrkkyä. On tullut harvinaisen selväksi, että tupakka on todella vahingollista, enkä tukea etsiessäni tarvitse samaa jankutusta. Koittaisitte vaikka lähestyä asiaa vähän empaattisemmalla tyylillä.

Enkä muuten koskaan haluaisi lääkärille ( Hannu Vierola, linkin löysin tältä sivustolla), joka haastattelussa kertoo, että hyväitsetuntoiset, tyylikkäät ja akateemiset ei polta. Eli toisin sanoen tyylitajuttomat, huonoitsetuntoiset "vajakit" polttavat? Onpa "hyvä" lähtökohta kannustaa lopettamaan, haloo!

Viestejä yhteensä

• vkovko
    editoi kesäkuu 2013
    Mielestäni ihan varteenotettavia näkökulmia Sinulla. Minä en pidä itseäni minään luuserina vaikka koko työikäni poltinkin tupakkaa. Samaten, en ole ikinä tuntenut mitään häpeää polttamisesta. Lähinnä alkoi potuttamaan kaikki pirun rajoitukset ym. holhoamiset. Nyt kun olen päätynyt lopettamaan sauhuttelun, en tunne itseäni sen paremmaksi enkä huonommaksi ihmiseksi kuin ennenkään. Tukea lopettamiseen olen saanut toisilta lopettajilta, esim. täällä palstalla. Kaikkein ynseintä kohtelua ihmisiltä, jotka ovat muutenkin besser-wissereitä. Motivaatiot lopettamiseen ovat täälläkin erilaisia ja minusta on mukava lukea erillaisia tarinoita, on sitten polttanut 10 tai 50 vuotta.
  • MelisaMelisa Espoon etelärannikko
    editoi kesäkuu 2013
    Useille lopettaminen on nimenomaan terveyden asia. Siksi moni saa motivaatiota lisää siitä, että lopettamalla tulee samalla ehkäistyksi useita sairauksia ennalta. Myös tietty siitä, että esim. keuhkoahtauma ei enää pahenisi, kun lopettaa tupakoinnin. Kaikkihan ei kaikkia tauteja sairasta, mutta en usko toisaalta, että olisi ihmistä, jonka terveyttä tupakka ei huonontaisi.

Ehkä voisit avata oman poteron, johon kirjoittaisit toisin kuin muut. Tai ehkä Stumpin foorumi ei ole sinulle oikea paikka.

Itse poltin yli 40 vuotta, tänä aikana opiskelin useammankin tutkinnon, sain pari lastakin jne...Hoidin työn ja kodin enkä taatusti kokenut itseäni tyhmäksi ihmiseksi. Nyt kun olen lopettanut, olen siitä tosi onnellinen ja tyytyvälinen.

Menemättä lapsuuteen sen enempää, uskon, että monilla täällä voi olla siellä yhtä sun toista. Niistä asioista harva avautuu, koska niistä on jo useimmiten tosi pitkä aika. Ihmisen elämä on valintoja koko ajan, myös valintaa siitä, miten asennoituu menneisyyteen ja kuinka paljon sinne voi lastata asioita.

Monet täällä Stumpissa miettivät asian niin, että elämä tavallaan alkaa uudelleen kun lopettaa tupakoinnin. Se on valinta, jossa nimenomaan omat ajatukset ja asenteet ratkaisevat.

Toivon sinulle Elämänhalu todella hyvää ja motivoitua lopetusta. Kiitos noista kommenteistasi.

40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

• vkovko
    editoi kesäkuu 2013
    Vielä tuli mieleen, että tapahtumat lapsuudessa ja nuoruudessa ovat olleita ja menneitä. Niillä on vaikutuksensa mutta niitä ei voi enää muuttaa. Toisilla oli enemmän palikoita ja toisilla vähemmän. Tämän päivän tilanteesta on pakko lähteä liikkeelle, eipä juuri muuta mahdollisuutta ole.
  • editoi kesäkuu 2013
    Mieheni on vauvasta asti altistunut tupakansavulle mutta ei ole koskaan maistanut sitä tupakkaa eikä halua et älä vedä lapsuuttasi siihen. Se on yksilöllistä. Minulla kans ollut alkoholisti äiti ja masennusta muutamien minä sen takia röökiin tarttunut. Tsemppaa itteäs ja usko ittees et tämä oli tässä ja pystyt lopettaa vaikka olisi minkälainen menneisyys tainykyhetken tilanne. Aina selviytyy jos vain haluaa sitä. Tsemppiä :) tupakoitsija ei ole mikään luuseri todellakaan mutta se tapa on ällöttävä.ei se tee ihmisestä pahaa.
  • editoi kesäkuu 2013
    Siis en sen takia röökiin tarttunut
  • editoi kesäkuu 2013
    Meinasin tulla täydentämään tuota alkuperäistä viestiä, mutta olikin jo vastauksia tullut (kiitos niistä) ja jopa yksi besser wisserikin ;).

Aloitin tupakoinnin 13-vuotiaana ja aivan varmasti perheellä/lapsuudella on siihen vaikutusta ollut omalla kohdallani. Tietysti KAIKKIIN se ei vaikuta samalla tavalla. Ja jatko on sitten tietysti itsestä kiinni. Pointti oli siinä, että ihmisillä on erilaisia syitä siihen, mikä on johtanut riippuvuuteen. Minulle tupakka on ollut lohtu, ystävä, tunteiden tasoittaja jo hyvin nuoresta asti. Tuskin olen ainoa.

Tilastollisesti muuten masentuneet polttaa enemmän kuin muut ja skitsofreniapotilaista muistaakseni jopa 70 % tupakoi. Eli kyllä tupakoinnilla ja mt-ongelmilla on yhteys, mikä olisi hyvä ottaa huomioon. Kun on psyykkisesti/taloudellisestikin vaikeaa, ei jaksa välttämättä välittää omasta terveydestä eikä ole voimavaroja vieroittautua vaikka haluaisi.
  • editoi kesäkuu 2013
    Lisään vielä alkuperäiseen viestiin selvennystä siitä mitä tarkoitan.

Kuvitelkaapa vaikka vaikeasti ylipainoisille suunniteltu sivusto, sanotaanko vaikka laardi.net. No laardinetin sisältö olisi:

- heti etusivulla 10 uutista, jossa toistetaan samaa: ylipainoa pitäisi kitkeä ja se on todella vaarallista
    - sarjakuvastrippejä, joissa lihava äiti sanoo: lupaan laihduttaa, etten kuole ennenaikaisesti sydäninfarktiin, rakas tyttäreni
    - hyllyvät hetket- video, jossa lihava nainen puuskuttaa muiden perässä ja huutelee "oottakaa, minun kunto ei kestä, miun reidet on niin paksut!".
    - etusivulla linkki lääkärin puheenvuoroon, jossa laihdutusvinkkejä. Lääkäri sanoo, että oikeastaan lihavuus on kouluttamattomien juttu. Ja älykkäät, seksikkäät ihmiset on vain harvoin lihavia
    - sivustolla on muutenkin paljon faktatietoa, jossa muistetaan mainita, että mitä matalampi koulutus, sen lihavampi. Muistutetaan myös, että lihavuus vaikuttaa ikävästi ulkonäköön ja seksielämään

Kuulostaako hyvältä lähestymistavalta? Ilahtuisiko lihavat tästä tukipalvelusta ja tällaisten asiantuntijoiden lausunnoista vai menevätkö vetämään muffinsia naamaan? Veikkaan, että muiden ihmisryhmien kohdalla tuollaisia lausuntoja pidettäisiin jopa asiattomina ja epäsopivina. Miksi ajatellaan, että tupakoivat hyötyy parhaiten tällä tyylillä tehdystä tukipalvelusta?

Ja ennen kuin joku alkaa saivartelemaan, niin toki lihavuus ja tupakka on eri asioita. Silti molemmat tappaa, saattaa (huom. ei aina) olla hyvin kipeä ja häpeällinen asia ja molemmista voi olla todella vaikea päästä eroon.

Toivon että tämä palaute menee perille, vaikka ette pointtiani ymmärtäisikään.
  • editoi joulukuu 2013
    Melisa kirjoitti:
    Useille lopettaminen on nimenomaan terveyden asia. Siksi moni saa motivaatiota lisää siitä, että lopettamalla tulee samalla ehkäistyksi useita sairauksia ennalta. Myös tietty siitä, että esim. keuhkoahtauma ei enää pahenisi, kun lopettaa tupakoinnin. Kaikkihan ei kaikkia tauteja sairasta, mutta en usko toisaalta, että olisi ihmistä, jonka terveyttä tupakka ei huonontaisi.

Ehkä voisit avata oman poteron, johon kirjoittaisit toisin kuin muut. Tai ehkä Stumpin foorumi ei ole sinulle oikea paikka.

Itse poltin yli 40 vuotta, tänä aikana opiskelin useammankin tutkinnon, sain pari lastakin jne...Hoidin työn ja kodin enkä taatusti kokenut itseäni tyhmäksi ihmiseksi. Nyt kun olen lopettanut, olen siitä tosi onnellinen ja tyytyvälinen.

Menemättä lapsuuteen sen enempää, uskon, että monilla täällä voi olla siellä yhtä sun toista. Niistä asioista harva avautuu, koska niistä on jo useimmiten tosi pitkä aika. Ihmisen elämä on valintoja koko ajan, myös valintaa siitä, miten asennoituu menneisyyteen ja kuinka paljon sinne voi lastata asioita.

Monet täällä Stumpissa miettivät asian niin, että elämä tavallaan alkaa uudelleen kun lopettaa tupakoinnin. Se on valinta, jossa nimenomaan omat ajatukset ja asenteet ratkaisevat.

Toivon sinulle Elämänhalu todella hyvää ja motivoitua lopetusta. Kiitos noista kommenteistasi.

hold your horses :shock:

alkaa tuntumaan ettei stumpin foorumi ole myöskään teille oikea paikka.
    Juttujen "asiantuntija " taso on jo sitä luokkaa että heikompaa hirvittää :D

yritetään nyt olla hiukan maanläheisempiä noitten juttujen kanssa

En usko että voitte puhua muitten puolesta , esim. itselläni ei ollut mitään erikoisempaa syytä lopettaa .

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.