Kerrasta poikki

Heippa!

Olisi hauska kuulla kokemuksia sellaisilta, jotka lopettivat kerrasta poikki -tyylillä. Siis se klassinen tarina: eräänä päivänä vaan jokin "naksahti päässä" ja siihen loppu savuttelu. :) Olen ymmärtänyt että meitä on todella paljon!

Juhlistakaamme huomista ex-tupakoitsijan päivää sydämemme pohjasta! Lopetimme kerralla emmekä lisänneet tuskaa turhaan nikotiinikorvausvalmisteilla tm.

HYVÄ ME!!
«1

Viestejä yhteensä

• MelisaMelisa Espoon etelärannikko
    editoi syyskuu 2013
    Aion juhlia huomista siitä huolimatta, että käytin niksapurkkaa. Polttaminen loppui kyllä kerrasta poikki. Voimme juhlia siis kaikki.

Ikuinen kysymys, mikä on oikea tapa lopettaa? Sellaista ei ole, on vaan erilaisia keinoja lopettaa, kaikki tähtäävät pysyvään savuttomuuteen. Korvikkeet on yksi niistä.

Kun on 8 savutonta vuotta takana, kukaan ei enää kysy, millä tavalla lopetit. Ei niitä korvikkeitakaan ikuisesti tarvitse.
    40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

• editoi syyskuu 2013
    Ihan totta Melisa, hyvä pointti! Olisi ollut selkeämpää, jos olisin käyttänyt ilmausta "nikotiiniton", sillä sitä tarkalleen ottaen juuri tarkoitin. :)
  • vkovko
    editoi syyskuu 2013
    Vaaqa kirjoitti:
    Lopetimme kerralla emmekä lisänneet tuskaa turhaan nikotiinikorvausvalmisteilla tm.

Oletko sitä mieltä, että joku turhaan lisää korvaustuotteilla tuskaansa? Voi tietysti joku masokistikin joukossa olla, en tiedä. Minulla on ainakin ollut ihan omiksi tarpeiksi vaikeaa ja on vieläkin, on nimittäin erinäisiä komplikaatioita, jotka suurelta osin johtuvat tupakoinnista. En siis todellakaan kaipaa pätkääkään lisää ongelmia, juhlitaan huomista mutta ei sikaarilla.
  • editoi syyskuu 2013
    vko, kiitos kannanotosta ja hyvästä kysymyksestä.

Juu, olen sitä mieltä, että tupakoinnin / nikotiinin käytön voi lopettaa kerrasta poikki, ja että niin kannattaa tehdä.

Näen asian niin, että tupakasta (tai sikareista, tai piipusta, jne.) nikotiinikorvaustuotteisiin vaihdettaessa nikotiiniriippuvuus säilyy, se vain muuttaa muotoaan.

Toisin sanoen tupakointi ja nikotiininkäyttö on mahdollista lopettaa "kuin seinään".

Kiitos vielä tähänastisille kommentoijille, kun olette kiinnittäneet huomioni tärkeään seikkaan, eli siihen, että nikotiinia todella voi käyttää muussakin muodossa kuin tupakassa. MUOKS. Ja että selvyyden vuoksi mun kannattanee tulevaisuudessa ottaa tämä kirjoittaessani huomioon :)
  • vkovko
    editoi syyskuu 2013
    Vaaqa kirjoitti:
    Juu, olen sitä mieltä, että tupakoinnin / nikotiinin käytön voi lopettaa kerrasta poikki, ja että niin kannattaa tehdä.

Tämä on hyvä selvennys, eli se on Sinun mielipiteesi.
  • editoi syyskuu 2013
    Näin on. :)

Viime kuussa Yhdysvalloissa tehty kysely viittaa samaan suuntaan. http://www.gallup.com/video/163826/nearly-half-former-smokers-say-quit-cold-turkey.aspx

Tarkoituksenani ei ole vähätellä niiden saavutusta, jotka ovat lopettaneet tupakoinnin nikotiinikorvaustuotteita käyttäen - tavallaan päinvastoin, koska nämä henkilöt ovat ensin vieroittuneet tupakoinnista ja sen jälkeen joutuneet vieroittumaan vielä uudestaan nkt:sta.
    editoi syyskuu 2013
    Käytin niksapurkkaa todella kauan 6-7 kk. Kuten näet allekirjoituksestani, poltin tupakkaa inhottavat 40 vuotta.
    Purkasta luovuin siirtymällä hetkeksi miedompaan. Lopetin sen melko nopeasti. Viekkareita ei juuri tullut.
    Hetken oli epämukava olo, siinä kaikki.

Totta on, että jotkut pääsevät eroon tupakasta ja myös nikotiinista kerralla.
    On myös olemassa fysiologisia eroja ihmisissä. Tutkimuksissa on todettu, että 10 % ihmisistä ei jää nalkkiin tupakkaan.
    Tiedän ihmisiä, jotka polttivat tavan vuoksi. Kun he lopettivat, ei se tuntunut missään. Olen tavannut heitä, myös täällä Stumpissa.

Taitaa olla niin, että sinä Vaaqa olet yksi näistä. Sitä en ymmärrä, että sinä
    luomulopettajana pidät niin suurta meteliä siitä.

On muistettava, että polttaminen on kaikkein pahinta.
    Tupakassa on on nikotiinin lisäksi 4000 muuta myrkkyä, joiden saanti lopuu siihen, kun ei enää polta.

Ihmiset ovat erilaisia ja jokainen, joka on päässyt/pääsemässä irti tupakasta, on tänään Sankari.

Aiheetta enempään.
    40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

• editoi syyskuu 2013
    Kiitos viestistä, Melisa! Hyvä, että keskustelua syntyy.

En tunnista itsestäni kommenttiasi "sinä luomulopettajana pidät niin suurta meteliä siitä", vaikka samaan aikaan toki Sinulla on vapaus kirjoitukseni niin tulkita. En ole täällä hakemassa kiistoja vaan uteliaisuuttani ja innostuneisuuttani.

Alkuperäisessä viestissäni olin kiinnostunut kuulemaan niiden kokemuksia, jotka olivat lopettaneet tupakoinnin - tai, kuten täsmällisemmäksi ilmaisuksi on osoittautunut, nikotiinin käytön - kuin seinään. Ja olen niistä kiinnostunut edelleen :)

MUOKS. Hassunnäköiset asettelut.
    editoi syyskuu 2013
    Poistin tämän viestin, koska se tuli vahingossa ed. tekstin lainauksena, eikä tarkoituksellisena muokkauksena, kuten oli aikomus. :mrgreen:

• editoi syyskuu 2013
    Täällä yksi sellainen luomu lopettaja! Toki ei minulla kyllä kerran vaan naksahtanut vaan lopetus oli pitkän harkinnan tulos. Koin että minulle parempi tapa oli lopettaa ilman korvaustuotteita koska itseni tuntien olisin sitten ollut niissä korvaavissa kiinni -tai vielä pahemmassa tapauksessa olisin ollut purkkaa syövä röökaaja. Olen sellanen ihminen että kaikki tai ei mitään, harvoin tunnen välimuotoja.. Se ei aina ole ihan hyvä juttu mutta nämä kortit jaettiin käteen ja niillä mennään!

Kuitenkin sen verran tähän lisäystä että mielestäni ei ole väliä millä tai miten lopettaa. Kaikille se on alussa hyvin paljon samanlaisista suossa rämpimistä ja päivästä toiseen etenemisestä. Eri tavat sopii eri ihmisille. Kunhan lopettaa, tapa on ihan se ja sama :mrgreen:
  • editoi syyskuu 2013
    Kiva kuulla kokemuksestasi, Nelluri! Keep up the good work :)
  • vkovko
    editoi syyskuu 2013
    Vaaqa kirjoitti:

lopettaneet tupakoinnin - tai, kuten täsmällisemmäksi ilmaisuksi on osoittautunut, nikotiinin käytön

Minä olen asiasta eri mieltä. Se on hyvä, että jokaisella on vapaus pitää oma mielipiteensä.
  • editoi syyskuu 2013
    Kyllä! :)

Jos haluat vastata vko, tai kuka tahansa muu, niin mua vilpittömästi kiinnostaa, miksi joku mieluummin vaihtaisi nikotiininkorvaustuotteisiin kuin yksinkertaisesti lopettaisi tupakoinnin (ja nikotiinin käytön muilla tavoin)?
  • ThelmaThelma Helsinki
    editoi syyskuu 2013
    Mäkin lopetin ihan luomusti. Reissussa poltin viimeisen tupakkani. En ollut yhtään edes ajatellut lopettaa juuri nyt (vaikka tietysti lopettamisajatus on muhinut päässä vuosikausia), mutta kun olin sopivasti kovassa flunssassa eikä niin tehnyt mielikään niin ajattelin kokeilla samoin tein. Muutama eka päivä oli pahimmat ja meinasin jo retkahtaa, mutta löytyi sieltä sitten selkärankaa ohittaa se pahin himo.

Nikotiinikorvaustuotteet ei oo tavallaan käyneet mulla ees mielessä tupakoinnin lopetuksessa. Mä uskon jollain tavalla olevani tollanen tapapolttaja mistä Melisa puhui. Mulla ei oo koskaan ollut kiire aamutupakalle, päinvastoin en oo voinut kuvitellakaan polttavani heti herättyäni enkä edes tunnin sisällä heräämisestä. Ja helposti oon voinut olla työpäivät polttamatta mikäli oon halunnut. Pari vuotta tosin tullut tehtyä sellasia töitä, joissa tupakanpoltto on lähentänyt mua asiakkaisiin. Älä kysy enempää :-)

Savutonta päivää kaikille!
  • vkovko
    editoi syyskuu 2013
    Tähän on yksinkertainen vastaus, en pystynyt muuten lopettamaan. Rimaa hipoen meni alussa näinkin, monta kertaa tuli ajatus että poltan kirjaimellisesti viimeiseen hengenvetoon. Minulla on siitä kokemusta miltä tuntuu kun happi loppuu, mutta ei se silti koukusta vapauttanut. Viimeinen rysäys oli vasta se joka toi järjenvalon ja sillä tiellä olen nyt. Sitä en halua miettiä oliko se liian myöhään, näillä eväillä menen eteenpäin.
  • editoi syyskuu 2013
    Thelma, mahtava juttu! Se on aina hauskaa kuulla tuo kokemus, että ei oikeastaan ollut ollut edes ajatuksissa lopettaa, mutta niin sitten kuitenkin jotenkin vaan kävi :)

vko, kuulostaa kyllä hurjalta. Edelleen ei tarvi vastata jollet halua, mutta käytätkö siis tällä hetkellä nikotiinikorvausta vai oletko luopunut siitä? Ei ole tarkoitus udella tai mennä liikaa henkilökohtaisille alueille, tämä vaan on ilmiö jota haluaisin ymmärtää niin syvällisesti kuin mahdollista.
  • vkovko
    editoi syyskuu 2013
    Vaaqa kirjoitti:

Edelleen ei tarvi vastata jollet halua, mutta käytätkö siis tällä hetkellä nikotiinikorvausta vai oletko luopunut siitä?

Voin ihan hyvin vastata. Minulla on lääkitystä sydäntä ja keuhkoja varten yhteensä 8 päivittäistä lääkettä. Hätätilaa varten on molempiin lisäksi 1 lääke, eli arsenaalia on yhteensä 10.
    Nikotiinivalmisteita käytin aluksi n. 50 mg / vrk, nyt olen saanut määrän puolitettua.
  • editoi syyskuu 2013
    vko, hyvin tehty!!!
  • editoi syyskuu 2013
    Nelluri kirjoitti:
    Täällä yksi sellainen luomu lopettaja! Toki ei minulla kyllä kerran vaan naksahtanut vaan lopetus oli pitkän harkinnan tulos. Koin että minulle parempi tapa oli lopettaa ilman korvaustuotteita koska itseni tuntien olisin sitten ollut niissä korvaavissa kiinni -tai vielä pahemmassa tapauksessa olisin ollut purkkaa syövä röökaaja. Olen sellanen ihminen että kaikki tai ei mitään, harvoin tunnen välimuotoja.. Se ei aina ole ihan hyvä juttu mutta nämä kortit jaettiin käteen ja niillä mennään!

Kuitenkin sen verran tähän lisäystä että mielestäni ei ole väliä millä tai miten lopettaa. Kaikille se on alussa hyvin paljon samanlaisista suossa rämpimistä ja päivästä toiseen etenemisestä. Eri tavat sopii eri ihmisille. Kunhan lopettaa, tapa on ihan se ja sama :mrgreen:

Olen täysin samaa mieltä Nellurin kanssa,samoista syistä lopettanut myös ilman korvaustuotteita. Itselläni kohta vuosi lopettamisesta, kerrasta poikki, luomuna. Ajatustyötä olin tehnyt jo pitkään. Helpommalla olisi varmaan päässyt, jos olisi ollut korvaustuotteet käytössä, ainakin alkumetreillä.Nyt vasta alkaa aineenvaihdunta normalisoitua ja keho toimia normaalisti. Samoin parin kuukauden sisällä on myös mielialani parantunut. Tunnistan taas oman positiivisen ja iloisen itseni. Ilman Stumppia ei tämä olisi onnistunut millään muotoa. Sen verran pitkä ja kivinen tie on ollut, etten tähän varmasti pystyisi uudestaan ilman korvaustuotteita. Onneksi ei tarvitsekaan, aion pysyä savuttomana :)

• editoi syyskuu 2013
    Ilman mitään apukonsteja minä en varmasti olisi pystynyt olemaan tupakoimatta yhtä kokonaista vuorokautta. Yli 20 vuoden päivittäinen tätä nykyä 1,5 askia päivässä vauhti on tehnyt niin riippuvaisen kuin vain voi olla. Nukkumaan menoon, aamulla heräämiseen, kaikessa on tupakka voimakkaasti ollut mukana. Luomuna nikotiinin himo olisi alle vuorokaudessa saanut minut unohtamaan miksi minun pitikään lopettaa.

Edellisen kerran lopetin nikotiinipurkka apuana. Puolitoista vuotta olin polttamatta, mutta kävi juuri niin kuin moni pelkää: jäin nikotiinipurkkaan koukkuun. Puolitoista vuotta purkkaa syötyäni teki vaan kokoajan niin hirveesti tupakkaa mieli, että oli aivan sama tupakoida.

Kolme vuotta tuli tupakoitua ja nyt lähdin champixilla liikkeelle. Kolmen viikon tupakoimattomuuden jäljeen oli pakko jättää champix vaikeiden sivuoireiden vuoksi pois. Harkitsin nikotiinikorvaustuotteita pahimpiin tuska ahdistus hetkiin, mutta olin jo niin hyvässä vauhdissa, että edelliskerrasta viisastuneena en halunnut enää nikotiini tuotteita ottaa.

Ainoana apuna nyt vertaistuki täällä Stumpissa. Ja kyllä, on ollut suurena apuna toisten sinnittelykertomukset ja tsempit.

Eli kukin tyylillään kohti samaa päämäärää :lol:
  • vkovko
    editoi syyskuu 2013
    Lumikki74 kirjoitti:
    Yli 20 vuoden päivittäinen tätä nykyä 1,5 askia päivässä vauhti on tehnyt niin riippuvaisen kuin vain voi olla.
    Minulla oli kaikennäköisiä yrityksiä vähentää. Yksi juttu oli polttaa vain ½ tupakkaa, tumpata, jämä säästöön ja seuraavalla kerralla käryttää loppupätkä.
    Oli myös kellon orjana elämistä, tein päätöksen kuinka paljon polttamisen väliä pitää olla. Kaikki nämä olivat ihan älyttömiä yrityksiä, mutta kaikkensa sitä teki tukeakseen harhaluuloa vähentämisestä.
  • editoi syyskuu 2013
    Vko. Minulla oli kanssa samantyylinen yritys. Mulla oli tuhkakupin vieressä sellaiset pienet metalliset kynsisakset joilla katkaisin puoliksi poltetun tupakan. Eli leikkasin tulipään pois ja jätin sen pahalta haisevan, kellastuneen tumpin siihen odottamaan. Sitten poltin vähän ajan päästä sen puolikkaan pa*kalta haisevan pökäleen. Todellisuudessa poltin näin vain useammin. Eli eipä auttanut mitään. Lisäksi oli aika järkyttävän näköistä sellaisilla tervan värjäämillä saksilla katkoa tupakoita. Hyi että sitä hajuakin mikä siitä tumpista lähti kun uudestaan sytytti. :oops:

Minulla on kokeiltu tupakkauran aikana champix joka ei auttanut, lopetin kuurin kesken. Sitten useita luomu lopetuksia jotka kesti päivästä kuukauteen. Sitten inhalaattori, nikkislaastari ja kielenalustabletit. Purkkaa vierastin koska se aiheutti niin voimakkaan yökkörefleksin ja poltteen nielussa alkuun. Näköjään se meni sitten ohi kun tottui purkkaan.

Nyt kohta kuukausi oltu savuttomana nikkispurkalla. Aloitin 4mg ja vaihdoin 2mg. Fyysisiä vieroitusoireita ei juurikaan ole tämän kanssa. Nestettä ei kerry, ei ole ummetusta, ei päänsärkyä, levottomia jalkoja tai hermoromahduksia. Olen kiitollinen nikkispurkalle, vaikkakin arvostan allen carria ihan älyttömästi ja hän on merkittävä syy onnistumiselleni. Mutta kuten hän sanoi, että jotkut saattavat onnistua nikotiinipurkallakin, purkasta huolimatta. Kunhan asenne on oikea. Minä olen asenteen imenyt allenilta ja aion onnistua purkasta huolimatta ja sen avulla.
  • editoi syyskuu 2013
    Ainiin ja hyvin usein lopettaessani käytin kammotekniikkaa. Eli poltin viimeisenä päivänä putkeen tupakoita niin paljon, että se päätyi usein jopa oksentamiseen. Yökin vedet silmissä ja poltin, että muistaisin sitten miksi en halua polttaa ja miten ei tule ikävä.

Aivan sairasta nyt miettiä näitä. Saatoin siis polttaa niin paljon sen viimeisen päivän aikana, että oksensin pahasta olosta. Näin kuvittelin, että lopettaminen on sitten helppoa kun on jäänyt kammo tupakkaa kohtaan.
  • Vilikki111Vilikki111 Siilinjärvi
    editoi syyskuu 2013
    Balleriina kirjoitti:
    Ainiin ja hyvin usein lopettaessani käytin kammotekniikkaa. Eli poltin viimeisenä päivänä putkeen tupakoita niin paljon, että se päätyi usein jopa oksentamiseen. Yökin vedet silmissä ja poltin, että muistaisin sitten miksi en halua polttaa ja miten ei tule ikävä.

Mutta tuohan on hengenvaarallistakin jopa?
    Nikotiini myrkytyksen saattaa johtaa koomaan sekä kuolemaan...
    Ja myrkytys oireina sinulla on ollut tuo mainitsemasi oksentelu.
    Eli rajuilla keinoilla olet ollut lopetus buumissa.
  • editoi syyskuu 2013
    Oho kauheaa. Monen monta kertaa tein tuollatavalla. Järkyttävä sydämentykytys, raajojen puutuminen ja tosiaan oksentaminen.
  • editoi syyskuu 2013
    Ihmisillä täällä on niin kiinnostavia tarinoita!! Ja pysäyttäviä.
  • SiberiansusiSiberiansusi Espoo
    editoi marraskuu 2013
    Hienoa tekstiä Vaaqa ja hyvä asenne. Itse olen samaa mieltä nikotiinista. Monen kertaa yrittänyt valmisteilla ja joskus olin 3 kuukautta enimmillään polttamatta, mutta näin olen oivaltanut, että nikotiini se pahin ongelma minulle on. Ainoa vaihtoehto minulle on kerrasta poikki. Ja sen teinkin.. nimittäin eilen päivällä klo 12. :D

Alku kului minuutteja laskiessa, kun menin kertomaan itselleni, että nyt loppui. Hetkiä myöhemmin mentiin jo tunneissa. Kohta on jo ensimmäinen vuorokausi pulkassa. Ei paljon, mutta ensimmäinen kuitenkin. Eletään mielenkiintoisia aikoja.

Päätin myös muuttaa elämääni muutenkin, hep. Alan syömään terveellisesti ja neljän tunnin välein. 43 minuuttia sitten söin eilen keitetyn kananmunan, 3 dl kauraa ja 4 kiiviä ja ashwaganda -yrttijauhetta tehosekoitettuna ja vedellä juoksevammaksi muutettuna. Nam, oli kauheata, mutta kauhean terveellistä. Ja jälkiruoaksi raaka valkosipulin kynsi. Nam Nam.

Tarinani on siis se, että olen nyt 33 vuotias mies. Upea ja komea. Ja viisas. Olen polttanut n. 20 vuotta. Aluksi tietenkin vain snadisti ,vaikka eka kokemus olikin noin kymmenvuotiaana isältä varastettu iso sikari, jonka jälkeen oksensin monta tuntia ja päässä huippasi niin hirveästi. Huh heijaa.

Nyt minusta tulee terveempi ja reippaampi. Jes!
  • vkovko
    editoi marraskuu 2013
    Siberiansusi kirjoitti:
    Upea ja komea. Ja viisas.

Itsetunto on ainakin kohdallaan.
    editoi marraskuu 2013
    Kiitos Vko, pitäähän sitä edes hieman pitää kieltä poskessa ja itse itseään selkään taputtaa, että hyvä minä! Kokeile ihmeessä, ei maksa mitään.

Ja kaikille muillekin! Siis sinulle siinä, jep, juuri sinulle. Siinä missä juuri nyt istut tai seisotkaan. Taputa tätä tekstiä lukiessasi itseäsi selkään ja kehu kovaan ääneen, että "Hyvä Minä!". Kokeilisit edes, todennäköisesti olet sen kuitenkin ansainnut! :wink:

Jos lähellä on työkavereita niin ei tarvitse niin kovaan ääneen lausua, mutta jos edes hieman kuiskaisit. Mitä kovempaa kuitenkin lausut, sen mahtavammalta se tuntuu. lol.
    editoi marraskuu 2013
    Nyt on 2 päivää ja 5 tuntia takana. Öisin on vaikea nukkua, mutta muuten on ollut yllättävän helppoa. Kyllä tämä tästä. Aamulla heitin parin tunnin lenkin ja kävin uimassa.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.