Kuka kirjoittaa juttunne? Millä kokemuksella?

Olen ollut täysin savuton noin 4kk. Joka kerta kun tulen stumppiin, alkaa valitettavasti vain v-käyrä nousemaan. Käyntini ovatkin minimaalisia, mutta pakko antaa palautetta.

Esim. tuo juttu bilepolttamisesta on typerä. On teistä hirmu jännä ja vaarallinen ilmiö käydä baarista välillä tupakalla. Sitä stumppi ei kuitenkaan kyseenalaista, että ehkä koko baari- ja alkoholikulttuuri on vinoutunut. Baarit ovat juottoloita, joissa juodaan hermostoon vaikuttavaa myrkkyä, maksetaan isot rahat yhdestä illasta. Seurauksena morkkista, tappeluja ym., irtosuhteita.

Juttunne ovat todella yksisilmäisiä. Näen siellä ruudun takana ns. kukkahattutädin tai -sedän, jolla on tupakkavihassaan vähän todellisuudentaju karannut muille maille. Itse näen esim. suomalaisessa kännikulttuurissa aika paljon enemmän jännää ilmiötä kuin mitä te näette. Pakko kysyä, että kuka artikkelit kirjoittaa? Mikä on sinun koulutustasosi ja onko sinulla omakohtaista kokemusta tupakkariippuvuudesta?

Viestejä yhteensä

• vkovko
    editoi marraskuu 2013
    Minusta Stumpin tulee pysyä "yhden asian liikkeenä". Ei kannata ruveta maailmanparantajiksi, muille ongelmille on omat foorumit.
  • editoi marraskuu 2013
    Samaa mieltä kun vko ja luulempa että meillä kaikilla on omakohtaista kokemusta tupakkariippuvuudesta, koulutustasoon katsomatta.
  • editoi marraskuu 2013
    Minusta taas tupakointia ei voi irrottaa muista asioista. Esimerkiksi juopottelijoiden biletupakoinnin ihmettely ja taivastelu on asiantuntijoilta pieni pohjanoteeraus. Seuraava osa varmaan kertoo ja kummastelee, että voi harmi kun rattijuopot usein tupakoivat tai narkomaanit polttavat myös tupakkaa!

Ja suurimmalla osalla tupakanvastaista työtä tekevällä ei ole mitään omakohtaista kokemusta asiasta. Se on sääli, koska se näkyy ja toisin on usein esim. AA:ssa.

• MelisaMelisa Espoon etelärannikko
    editoi marraskuu 2013
    Foorumilla kirjoittavilla on kaikilla tupakointikokemus taustalla. Ei täällä kauaa muut kestä ollakaan :mrgreen:
    Juuri se, että jokainen on lopettanut/lopettamassa tupakointinsa, tekee tästä foorumista sen mitä se on.
    Se on totta, että tupakointi liittyy kaikkeen elämässä, siksi myös siitä irrottautuminen on vaikeaa. Mutta jokaiselle myös erilaista.
    Olen ollut foorumilla (tällä ja edeltäjällä) tämän yli 8 vuotta ja voimakkaasti kokenut sen, miten erilainen on jokaisen lopetus.
    Yhteiset kokemukset on hyvä jakaa, joku voi saada siitä apua, vaikka vain ajatus- ja asennemaailmaansa.
    Bilepolttaminen on siitä haastava kysymys, että aikaisemmin varmaan moni, joka poltti vaikituiseen, olisi ehkä sellaiseksi halunnut. Että olisi siis hallinnut polttamisensa, eikä se olisi jokatuntista pakkotoimenpidettä.
    Alkoholi on siitä katala aine, että se tunnetusti laskee tuota kynnystä repsahtaa polttamaan uudelleen, vaikka olisi pitkäkin aika savuttomuutta takana. No, samoin se parisuhde- tms. riidat.
    Miksi sinulle Elämänhalu, tämä on niin kuuma kysymys?
    40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

• editoi marraskuu 2013
    Viestini ovat palautetta Stumpin sivuston ylläpitäjälle ja sisällöstä vastaavalle, ei käyttäjille. En todellakaan arvostele stumppilaisia, tämä on kohdistettu näille henkilöille jotka saavat varmaan palkkaakin juttujensa kirjoittamisesta - palautetta saa antaa. tuo bilepolttamisjuttu on heti etusivulla kun stumppiin tulee.

"Erikoista. eihän tupakoimaton polta!"
    "Vaikea uskoa että tupakointi on vähentynyt"
    "Mielenkiintoinen ilmiö!"

Itse pidän tuota tekstiä typeränä. Se tupakka on erikoista mutta muuten on normaalia olla kännissä ja ryypätä :) . Näin stumpin mielestä. Tällainen tyhmyys ja yksisilmäisyys harmittaa.

• jumaskjumask Salo
    editoi joulukuu 2013
    Olen miettinyt täysin samaa asiaa, mutten oikeastaan stumpin puolelta, vaan koko yhteiskunnallisella tasolla. Tupakasta on tullut paha, ällöttävä, ärsyttävä ja epäterveellinen tapa, mitä paheksutaan ja katsotaan kieroon. Mitä se toki onkin, epäterveellinen ja kallis elämäntapa. Alkoholia sen sijaan puolustellaan. Entäs sen tuomat sairaudet, sosiaaliset ongelmat, väkivalta, rattijuopomukset ja siitä johtuvat tapaturmat ja kuolemat yms. Toisinaan jotkut rikoksien tuomiotkin lievenevät sillä "jaa, hän olikin humalassa" Suomi on vähän kaksinaismoralistinen maa siinä mielessä, että yhteiskunta suorastaan käskee juomaan. Mikäli ei juo alkoholia, sillon sitä on automaattisesti porukan outolintu, mitä tuskin enää kutsutaan mihinkään kekkereille. Mikäli alkoholiongelmaan sairastuu, yhteiskunta kääntää selän.

Tätä ilmiötä olen pohtinut. Alkoholi, rellestäminen ja ryyppääminen on "ihan jees" mutta auta armias jos yhden tupakan tai sikarin haluaa kekkereissä polttaa. Ei sillä. Olen tyytyväinen, että ollut pian kuukauden ilman sitä syöpäkäärylettä, sillä oloni on huomattavasti parempi, mutta tänä ilmiö on mielestäni kans aika mielenkiintoinen.
  • editoi tammikuu 2014
    Olen huomannut saman että tupakoitsijoita suorastaan halveksutaan ja yhteiskunta ajaa heidät nurkkaan. Harvemmin tupakoitsija aiheuttaa vastaavaa riehumista kuin alkoholia nauttinut ihminen. Suurinosa tupakoitsijoista haluaa eroon röökistä, mutta tuomitseminen ei auta!! Itse en juo alkoholia mutten silti moralisoi niitä jotka juo. Ja kun jonain päivänä olen itse savuton, lupaan ettei minusta tule tupakan suhteenkaan motkottajaa. Olen tukenut ja kannustanut niin alkoholin lopettaneita kuin röökinpolton lopettaneita. Arvostan heitä ja muutoinkin olen aina pyrkinyt ajattelemaan muita. Bussia odottaessa seissyt kaukana vaikka sataisi kaatamalla, katsonut tuulensuunnan ettei savu leijaile muihin päin polttaessa jne. Silti ihmiset ajattelee tupakoitsijoiden olevan itsekkäitä ja pahoja
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.