Suurin motivointi lopettamiseen?

Mikä oli suurin vaikutin tupakoinnin lopettamiseen? Niitähän on monia mutta mikä oli se joka eniten vaikutti??
«13

Viestejä yhteensä

• suuntatähtisuuntatähti keskipohojammaa
    editoi tammikuu 2014
    Kyllästyminen elämään tupakan ehdoilla, toki suurena syynä oli myös vakavan sairauden pelko.
  • editoi tammikuu 2014
    Itselläni kyllästyminen tupakoinnin riippuvuuteen ja pelko vakavammin sairastumisesta jonka itse henk.koht. valitsin tällä kertaa omaksi valinnakseni tähän galluppiin.

Loistava galluppikysely.
  • jumaskjumask Salo
    editoi tammikuu 2014
    Kyllähän se tupakka orjuuttaa meitä tupakoitsijoita hyvin paljon ja tupakan ehdoilla ollaan kovin eletty. Savuttomana ollessa sen on nyt huomannut. Vakavan sairastumisen pelko oli motivaattorini myös minulla. Tupakka toi jo astman, mutta en halua, että sieltä tulee vielä mitään vakavampaa. Siinä kohtaan oli hyvä aika katkaista suhteeni tupakan kanssa. Toki tupakoinnin lopetusvaiheessa sitä etsi pienempiäkin motivaattoreita tehostamaan sitä lopetusta. Esim. Ulkonäölliset asiat ja se, että tuoksuu taas hyvältä :)
  • editoi tammikuu 2014
    Minulla lopetuspäätöksen sinetöi se, kun en voinut olla isäni luona kylässä rauhassa, kun aina oli kiire tupakalle. (Minä en periaatteesta isäni nähden polta) Toinen suuri syy oli raha. Taloudellinen tilanne veti todella tiukalle ja jostain oli luovuttava. Ensin loppui oluen juonti ja seuraavaksi tupakka. On muuten ollut jotenkin helpompaa nyt ton pärjäämisen kanssa. :D
  • jumaskjumask Salo
    editoi tammikuu 2014
    Hyvä näkökulma myös tuo perheasia. Olen parhaillaan kotikonnuilla lomailemassa. Oma mummoni ja äidin puolen suku ei ole ikinä sietänyt tupakointia. Heidän nähden on myös tupakoitu, mutta häpeillen. Tänään kävin vierailemassa mummoni tykönä pitkästä aikaa ja oli mukavaa, että mummoa uskalsi halata, ilman että tarvinut miettiä sitä että "apua, haisenko tupakalta!" eikä kahvipöydästä tarvinut kiirehtiä pusikkotupakalle. Sai olla rauhassa ja sisätilassa lämpimässä, kun samaan aikaan pakkasmittari paukkui -23 asteessa. :)

• editoi tammikuu 2014
    Laitoin muu syy ja ihan siksi lopetin kun ajattelin itseäni, ettei se tee mulle hyvää ja on vaan paha orjuuttava tapa. Enkä halunnu haista enää tuhkakupille :)
  • JuliAnnaJuliAnna Satakunta
    editoi tammikuu 2014
    Suurin syy oli kyllästyminen. Lisäksi haju alkoi tympiä tod. pahasti, keltaiset sormet kuvottivat. Ja kyllähän se sairastumisen pelko on takaraivossa koko ajan.
  • editoi tammikuu 2014
    Kyllä niitä syitä lopettaa on monia varmaan meillä kaikilla. Eihän nyt yksi syy ainakaan minulla ois saanut päätöstä aikaan. Suurimpana syynä on kuitenkin häpeä, se vain on tosi noloa olla riippuvainen ja aina jokapaikassa miettiä milloin pääsen tupakalle ja haisenkohan liikaa.
  • editoi helmikuu 2014
    Suurin syy oli järjettömään määrään mennyt tupakointi , poltin päivittäin 3 askia tupakkaa !
    Eli aamulla aloitettu aski oli poltettu pois jo klo 11 ruokatuntiin mennessä

Yhtenä päivänä vain tuli ahaa elämys , tämä jos jatkuu niin terveys menee.
    Lopetin ja en tarvitse minkäänlaista jatkuvaa lääkitystä ja ei tarvitse jälkiviisastella .

" olisinpa ajoissa lopettanut "
  • sipe-08sipe-08 Pohjois-Pohjanmaa
    editoi tammikuu 2014
    Upeaa itsekuria !!!!
    Itselläni on vaikeuksia vaikkakaan en noin paljoa ole tupakoinut päivässä vaan vuosissa aivan liikaa!
    Haluan päästä eroon ilman lääkkeitä ja korvaus hoitoja,mutta olot eli mitä on huono vointisuus, päänsärky on kyllä niin, että ei ole oikein edes ruokahalua.
    Olen harrastanut ehkä liikaa ns.itseni kiusaamista ( omaa heikkouttani )kun olen polttanut kuitenkin 1-2 tupakkaa vrk EI HYVÄ!!
    Tahdon kuitankin päästä kokonaan irti,koska ärsyttää tupakoida, olen lopen väsynyt koko tupakkaan ja riippuvuuteeni sitä kohtaan!!!!!!
  • Pernilla_2Pernilla_2 Helsinki
    editoi tammikuu 2014
    Aamuisin alkoi vaivata kauhea tupakkayskä, rinnasta kuului karmeita ääniä varsinkin pitkällään ollessa, harmaa naama, ruskeat sormet, keuhkosyövän pelko, riippuvuus, ja sitten vielä lääkäri hihkui että olisi keuhkoahtautumatauti alullaan. Järjen valo lopulta leimahti, tajusin että on ihan pakko lopettaa. Ja niin tapahtui, kertaheitolla, ei yhtä ainutta henkosta lopettamisen jälkeen eikä enää ikinä.
  • editoi helmikuu 2014
    En halua olla tupakan orja, en halua laittaa 60 000e rahaa tulevaisuudessani tohon sontaan ja tottakai sairaudet pelottaa.
  • editoi maaliskuu 2014
    Lapset ovat suurin motivaattori.
  • LeeviXLeeviX Tuusula
    editoi maaliskuu 2014
    Oma motiivini lopettamispäätökselle oli jatkuva sairastelu, köhää ja nuhaa, ja sille päätin laittaa pisteen. Puhalluskoe terveydenhoitajalla antoi lisäpontta päätökselle. Oikeestaan kaikki noi vaihtoehdot oli jollain tavalla osuvia... nimim. irti riippuvuuksista :mrgreen:
  • HavukkaHavukka K-S
    editoi maaliskuu 2014
    Astma jo oli hankittu ja alkamassa keuhkoahtaumatauti. Allergiat, ihottuma, köhä. Syöpäkin sairastettu. Ja lisäksi inho riippuvuudesta ja hajusta. Kukaan läheinen ei polta! Tupakkahistoriaakin ihan kylliksi - yli 40 v. Nyt olen luomuna polttamatta yli 2 kk jo.

• vkovko
    editoi maaliskuu 2014
    Onnittelut 2 kk:n savuttomuudesta.
  • MelisaMelisa Espoon etelärannikko
    editoi maaliskuu 2014
    Havukalle rehdit onnittelut kahdesta kuukaudesta.
    40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

• VeenaVeena Helsinki
    editoi maaliskuu 2014
    Vastasin "kyllästyminen riippuvuuteen", vaikka ei se kyllä niin yksiselitteistä ole. Olen polttanut lähes koko ikäni lapsuutta lukuunottamatta, ja se hallitsee kaikkea elämässäni. Ihan sairasta olla tutisevana orjana pilaamassa tulevaisuuttaan. Se on suurin syy tupakoimattomuudelleni.
  • editoi maaliskuu 2014
    Itselläni oli ainakin raha ja se että aina pitää olla aski töissä/ aski takintaskussa/ aski kotona/ aski sielläsuntäällä, ettei vaan jää ilman röökiä jos jokin näistä unohtuu milloin minnekkin : )

Tilaamalla maailmalta voi ostaa korvikehoitoa puoleenhintaan suomen riistohintoja karttaen.

edit. Tietysti sitä tupakkiakin saa puoleenhintaan, mutta sitä ei oteta mukaan näillä sivuilla.
  • Terveys, energisyys
    Bannerin kautta pistän oikeasti tuon tupakkarahan säästöön nettisiirtojen avulla. Käytän tuon tupakkarahan oikeasti sitten johonkin muuhun :)

• editoi heinäkuu 2016
    Yksi suuri motivaattori on kun tarpeeksi monta kertaa epäonnistuu ja yrittää uudelleen, niin ei halua kokea niitä alun hankaluuksia enää, vaan koska homma helpottaa koko ajan 1pv-->7pv-->1kk-->6kk-->12kk-->120kk, niin kannattaa miettiä siinä kohdin kun retkahdus on lähellä että se sama itku ja hammasten kiristys on sitten taas edessä seuraavalla kerralla :)
    ~160 000 savuketta ja lopetus 31.01.2016 --> ilman nikotiinia 01.03.2016
  • Noin se on ja että pysyy alkuajan tuntemukset muistissa, tämä palsta on avuksi. Täällä on aina joku aloittaja, johon pystyy samaistumaan, eli lopetus on kaikkea muuta kuin läpihuutojuttu.
  • Tupakin hinnan jatkuva nouseminen sekä oma henk.koht vitutus ko. tuotteeseen.
    Niillä on pärjätty.
    Tupakkaan tuntui kuitenkin olevan ihmeesti aina rahaa, vaikka muuten talous olisi voinut olla huonossa hapessa. No, ne rahat menneet nyt johonkin vähemmän epäterveelliseen.
    Kyllä tuo muisto jatkuvasta repsahtamisesta ja morkkiksesta pitää yllä jatkuvaa motivaatiota.
    Terveys ei ole läpihuutojuttu, sen on täällä monen lopettajan kirjoituksista bongattu. Vanhemmiten tulee uusiakin vaivoja, joita  tupakointi edelleen vaikeuttaisi.

40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

• Kerronpa asian, joka ehkä kannustaa ja motivoi polttamisen todelliseen lopettamiseen eikä vaan kokeiluihin kuinka kauan pystyn olemaan polttamatta. 

Minulle monet sanoivat, että olen alkanut sammaltaa. Menin lekuriin, joka teki testejään ja laittoi lähetteen pään magneettikuvaukseen. Neurologi sanoi heti tavatessamme kuvia tutkittuaan, että on jo aika harva pää. Siis aivosoluja oli kadonnut melkoisesti. Hänen mukaan kolestoroli on merkittävin aivosolujen tuhoaja, mutta tupakan vaikutuksesta puhutaan liian vähän. Sanoi, että hyvä kun edes nyt lopetit, mutta kunpa et olisi aloittanut ollenkaan. 

Älkää siis leikkikö lopettamisella, vaan kun lopetatte niin se on sitten loppu.
  • Vaari kirjoitti:
    ...Älkää siis leikkikö lopettamisella, vaan kun lopetatte niin se on sitten loppu.
    Tuskinpa meistä lopettajista kukaan leikkii tällä lopettamisella. Vaikka sinulle Vaari (jos oikein olen ymmärtänyt) lopettaminen tapahtui kertaheitolla ja ilmeisen helposti, niin se ei tarkoita sitä, että se olisi yhtä vaivatonta kaikille.

4.6.2016 illasta se loppu, ei oo sittemmin ollu tupakille hoppu 
    editoi elokuu 2016
    Myös alkoholi syö aivoja. Se on tiedetty jo kauan. Mutta, että tupakkakin hapertaa, sitä en tiennytkään, enkä kolesterolistakaan. Hyvin sinulla Vaari kuitenkin ajatus juoksee ja hyvin kykenet ajatuksesi ylös kirjoittamaan. Mitäs se neurologi siitä oli mieltä?

• Minulla oli leikki kaukana, sydäninfarkti ja keuhkoahtauma. Aivojen hapertumisesta en tiedä, vielä pelittää.
  • T72:lle.
    Ei se muutamaan kuukauteen ollut helppoa vaan todella kärsimystä, mutta päätökseni on tähän saakka pysynyt ja nyt en oikeastaan enää paljonkaan muista polttamisen nautintoja. Olen tullut myös sellaisiin päätelmiin, että eniten tupakkaa tarvitsi aikanaan jossain ikävässä tapahtumassa. Tupakka siis toi ikäänkuin mielihyvää ja lievensi mahdollista kiukkua ja muuten huonoa oloa. Tästä ilmeisesti johtuu, että lopetuksen jälkeen ei aivoihin mene enää tuota mielihyvää tuottavaa ainetta ja mieliala on usein kohtauksittain hyvinkin alakuloista ellei jopa masennusta. Tästähän täällä on mielenterveyteen liittyvässä keskustelussa kirjoiteltu paljonkin.

Melisalle ja vko:lle
    Te jaksatte kannustaa uusia aloittajia ja vanhempiakin vaikeissa tilanteissa ja tapauksissa. Vaatii kyllä aika paljon voimia ja asiaan omistautumista, kiitos siitä. Neurologi sanoi soluharvennuksen olevan lähinnä sillä alueella mikä aiheuttaa, ettei aina heti muista sanaa (nimeä tms) jota hakee tai mielessä ollut asia katoaa muistista tullakseen taas myöhemmin muistiin. Näin minulle on todella käynytkin, mutta ajatuksen loogisuus ja esim. kirjoittamisen taidot ovat omasta mielestäni säilyneet. 
    Minusta tuntuu, että jo 6-kymppiset alkavat kärsiä tuosta nimi- ja miksei ajatuskatkoksistakin. Voi olla hapertumista itse kullakin. Jossain vaiheessa joku sanoi, et "tiedostot on täys".  Niin paljon media tuuppaa mieleemme asiaa, ettei enää muista vanhoja eikä uusia. Itse luen Hesaria aamuisin 1-2 tuntia ja teen tietokilpailun itselleni ms. Uutisgurun. Jo lukiessa yritän painaa mieleeni asioita, joita arvelen kysyttävän ensi viikolla. Joskus hyvällä joskus välttävällä menestyksellä  :)
    Muistin kannalta yksi hyvä tapa on olla utelias eri asioita ja elämäntapahtumia kohtaan, selvitellä askarruttavia asioita yms. Liekö sit pitkän päälle hyödyllistä.  :*

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.