mistä saan voimaa?

Hei kaikki! Noniin eli lopetin yöllä 02.20. Piti lopettaa 1. Päivä mutta se menikin aivan pieleen. Eli uutta yritystä kehiin. :)

mitkä ovat saaneet teidät pysymään vaikeuksista huolimatta savuttomana koska minulle on vaikeaa... joskus mietin että miksi en saisi polttaa, kerran me eletään niin eletään miten haluamme. Ja minulle noin sanottu monesti. Mutta haluan elää terveellisesti. En halua tupakoida. Haluan lopettaa todella! En jaksa enää. Ja en korvaustuotteita suostu käyttää.

Viestejä yhteensä

• vkovko
    editoi maaliskuu 2014
    Motivaatio on kaiken perusta, minulla ei muuten onnistuisi.
  • Sanna89Sanna89 Kotka
    editoi maaliskuu 2014
    Nyt on kauhea kurkku kipu ja mietin haittoja jatkuvasti. Eilen otin tupakka askini ja karjuin että" nyt saa riittää! Jos olen selvinnyt sinusta 18 vuotta niin selviän lopunkin elämän!" Ostin purkkaa, pastilleja (vahvoja!). Pahin on huominen kun menen töihin ja siellä kaikki polttaa paitsi sitten minä. Pitää valmistautua siihenkin:)
  • MelisaMelisa Espoon etelärannikko
    editoi maaliskuu 2014
    Tervetuloa takaisin Sanna!
    Ykkösvoima on sinussa itsessäsi. Rakenne motivaatiotasi, kirjaa ne seikat paperille taikka tänne, miksi et halua enää polttaa. Kirjaa myös mitä aiot tehdä tupakan sijasta, ulkoilu, käsityöt, kirjat mitä nyt vaan pystyt kehittämään. Mistä saat tukea, paitsi Stumpista.

Mä sain aikoinani voimani siitä, että olin kerran pitkähkön lakon sortanut ja ikää alkoi tulla. Lisäksi ajattelin joidenkin särkyjen loppuvan kun verenkierto elpyy. Ei ne sitten loppunut, mut ei se mitenkään sitä lopettamista enää haitannut.
    Lisäksi päätin näyttää, ensisijassa itselleni, että musta on tähän. Toisaalta ehkä myös muille, siinä sivussa. Kukaan ei olisi koskaan minusta uskonut, että pystyn. Asennetta piti kyllä muokkailla, miettiä asioiden täkeysjärjestys. Alkoholista luovuin melkein kokonaan pariksi kuukaudeksi, koska tiesin alkoholin käytön olevan vaikeaa alkuaikoina. Sitten tuli se risteily. Kun siitä selvisin, uskoin selviäväni mistä vaan.
    Tämä voi olla Sanna juuri se kerta, kun sä onnistut.
    40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

• Sanna89Sanna89 Kotka
    editoi maaliskuu 2014
    Kiitos Melisa kun jaksat minua ja muita tsempata:) joo mulle riitti nyt!:) nyt ei tee onneksi mieli polttaa ollenkaan! Saattaa nyt onnistua ja en jää miettimään edellisiä kertoja vaan keskityn nykyhetkeen:)
  • editoi maaliskuu 2014
    Rahan säästö on terveyden jälkeen tärkeä asia mulle lopettamisessa. Olen opiskelija, eikä oikeastaan ole varaa polttaa, siksi lopetin.
    Asiat eiv�t ainakaan parane tupakoimalla.
  • Sanna89Sanna89 Kotka
    editoi maaliskuu 2014
    Se on totta että rahaa säästyy hurjasti! Se on tietenkin yks syy:) ja keuhkoahtauma pelottaa... nähny jopa unen että sellainen oli ja oli kyllä pelottavaa polttaa seuraavana päivänä ja miettiä että sellainen voi tulla minulle koska vaan..
  • PateliiniPateliini Lappi
    editoi maaliskuu 2014
    Hei Sanna89!

Minulla tehosi ainakin se parhaiten kun katsoin peilikuvaani kun tupakoin. Oli aika selvää mikä ei kuulu kuvaan.. Ja blogissani olen luetellut asioita mitkä saivat motivaationi lopettamiseen kasvamaan. Tämä lopetuskerta saattaa todellakin olla juuri se kerta kun onnistut, ikinä ei kannata lopettaa yrittämistä! Sitä ei kannata jäädä odottamaan kun oikeasti tupakan aiheuttamat sairaudet tulevat päälle..

Älyttömästi voimaa ja tsemppiä sinulle ja kaikille muillekkin kanssalopettajille!! Elämää on ilman tupakkaa :D
  • ykxoivaykxoiva Pohjois-savo
    editoi maaliskuu 2014
    Onnittelut 1 kuukauden savuttomuudesta Pateliini :thumbup:
  • ykxoivaykxoiva Pohjois-savo
    editoi maaliskuu 2014
    Sanna89 kirjoitti:
    Se on totta että rahaa säästyy hurjasti! Se on tietenkin yks syy:) ja keuhkoahtauma pelottaa..

Terveys on ehdoton ykkösasia lopettamisessa ja siihen motivoituessa. Raha on toki tärkeä vaikkakin sen huomaa yleensä sitten kun sitä ei ole.
    tsemppiä Sanna
    :thumbup:
  • PateliiniPateliini Lappi
    editoi maaliskuu 2014
    Kiitoksia ykxoiva :D
  • editoi maaliskuu 2014
    Paljon ONNEA PATELIINI ! Ajattele Sanna89 miten paljon se savuttomuus vaikuttaa sinun koko loppuelämän laatuun. Menneitä ei kannata murehtia, vaan yritetään tehdä tulevaisuudesta parempi. Tsemppiä paljon.
  • VeenaVeena Helsinki
    editoi maaliskuu 2014
    Mun on näköjään kaikista parasta ottaa kiksejä puhdistumisesta. Jotta saan perusteltua itselleni miksen voisi mennä sauhuille, kuten olen tottunut lähes koko ikäni parikymmentä kertaa päivässä, psyykkaan kehoani puhdistumaan. Keuhkorakkulat ja mitkälie -karvat, verenkierto, suonet, sydän, aivot, iho, hiukset, hampaat, ikenet, sormet, kädet, nykyään lämpimät jalkani... Fiilistelen kuinka happi kiertää puhtaammin ja voimallisemmin kehossani ja kuonat poistuu.

-Teen "keuhkojumppaa",

liike nro1: seiso ryhdikkäässä haara-asennossa. Nosta käsivarret rennosti suoraan ylös eteen, niin että ylimmässä asennossa olkavarsi vaakasuorassa. Laske käsivarret alas taakse. Toista sata kertaa. Ilman että keskivartalo liikkuu yhtään.

liike nro2: seiso ryhdikkäässä haara-asennossa. osta kädet koukussa rintakehän tasolle, ala heijamaan sivuttaisliikettä kyynärpäillä kiertyen ensin vasemmalle, sitten oikealle.
    Mulla ainakin keuhkot rahisee ja vinkuu ja kahisee ja hiertää. Ja liikeiden jälkeen nousee syvä yskä ja limaa. Tervat ulos!

-Syön kuten aina terveellistä ruokaa, paljon tuoreita kasveja ja marjoja, hedelmiä jne. Hunajaa menee paljon ja raakoja valkosipuleita. Nyt tupakka ei estä aineiden imeytymistä, joten on ihan hyötyä terveellisesti syömisellä ja luomulla!

-Verryttelen yleisesti paikkoja vähän väliä, maanistakin jopa. Kun tekee mieli röökiä, ohitan sen pyörittelemällä nilkkoja tai nousen varpailleni, venytän kylkiä tai pyöritän käsivarsia. Keho tuntuu erilaiselta, liikkuvalta eikä kyhjöttäjältä, rintalasta on enemmän auki, tai niin kuvittelen. Ehkä on myös vähän tekemisen pulaa..?

Tajusin myös että röökirutiinini ovat ihan typeriä ja naurettavia. Piirrän ja hahmottelen ammattini puolesta paljon. Siihen lehtiöön ja kynään on aina liittynyt myös tupakka. Tajusin että osaan piirtää ilman tupakkaa. Ei ole pakko mennä ulos, senkun istun keittiön pöydän ääreen ja piirrän! Mihin siinä olen tupakkaa tarvinnut?
    Toinen rutiini on teenjuontihetki. Miksen siis mene ulos juomaan teetäni ja seurailemaan lintujen puuhia ja tekemättömiä töitä puutarhassa, ihan ilman röökiä?
    Punaviiniin en pysty vielä koskemaan, tekee hyvää olla hetki siitäkin erossa.

Koska olen polttanut koko elämäni paitsi lapsuutta, tupakka liittyy ihan kaikkeen. Olen sen avulla kohottanut hetkiä, kävellyt ulos tilanteista, pyhittänyt tauon… Nyt kun en polta, pitää opetella uudelleen eläminen. Mutta ei se ole niin vaikeaa! Sitä vaan ei polta, koska siitä polttamisesta ei ole mitään hyötyä! Jos tarvitsen tauon, pidän tauon ja vaikka saatana pyörittelen nilkkojani tai teen kyykkyhyppyjä! Tai kyykähdän kynnykselle teekupin kanssa niinkuin tupakoidessani mutta en vaan tupakoi.

Voin tehdä kaikkia niitä juttuja joista nautin ilman sitä tupakkaa. Mä oon aina nauttinut tupakkahetkestä, joten voin tehdä itselleni hetkiä irtautuakseni jostain tekemisestä hetkeksi, mutta mun ei tarvitse polttaa pitääkseni hetken. Friikkiä!

nimimerkillä kokonaista neljä päivää ilman kessuttelua, saas nähdä riittääkö sitä voimaa...
  • editoi kesäkuu 2014
    Voin tehdä kaikkia niitä juttuja joista nautin ilman sitä tupakkaa. Mä oon aina nauttinut tupakkahetkestä, joten voin tehdä itselleni hetkiä irtautuakseni jostain tekemisestä hetkeksi, mutta mun ei tarvitse polttaa pitääkseni hetken.

Kiitos! Tämän kun muistaisi koko ajan.
  • editoi tammikuu 2015
    :oops: Pitää uskoa stumpin puhelinpalveluun ja itseensä. Minulla kohta viikko savutonta elämää.
    Olen yskinyt ja aivastellut ja olen yökännyt hikimärkänä. ja on hiki ja kylmä ja tärisen.
    Oli pakko hakea nikotiinilaastari avuksi vähän aikaa.
    Motivaationa oli , kun tuli astma.
    Seuraava aste olisi ollut keuhkoahtauma .....
    Kun olin nuori, en koskenutkaan tupakkaan, vasta yli 50:n ikäisenä aloitin.

• sari3sari3 pohjois-karjala
    editoi helmikuu 2015
    :-o Hei, ekakertaa stumpissa.Päätin lopettaa 12.02 elikkä eilen.Tänään poltin 4 kappaletta ja illalla menee vielä yksi.Huomenna ei niitäkään.OLI niin kauhee päänsärky...Voimia,itse kuuntelen vaan kehoani ja yritän mennä niillä,esim.tuli hirvee chilipaprikan mielihalu...ostin sitä.PAHIMMAT MULLA ON nukkumaan meno ja syöminen!!!
    Semppiä kaikille....
  • editoi marraskuu 2015
    Pari asiaa mielessä, en vain oikein tiedä tiedä mihin keskusteluun laittaisin. Kokeilen tätä. :) Toivottavasti joku huomaa..
    1. Tämä foorumi on tosi hieno juttu, hyvä kun löysin tällä kertaa, koska aikaisemmilla lopetuskerroilla en ole saanut tukea ja kannustusta lähipiiriltä. Liittyy varmaan jotenkin siihen, että olisin sama vanha leppoisa tupakoitsija, etten kiukkuaisi ja mököttäsi kotona? Olen kuullut vain kommentteja, ettei tupakointi nyt niin vaarallista ole ja se rauhottaa sun hermoja..
    2. Aikaisemmilla lopetuskerroilla olen usein repsahtanut, kun on ollut hermot menossa,pinna kireellä tai joku kriisi päällä. Olen tietoisesti ottanut tupakan "lääkkeeksi", rauhoittaa.
    Olisiko jotain neuvoja, vinkkejä, please
    Nyt en aio rypeä itsesäälissä, vaan haluan käsitellä asioita puhumalla (ja tänne kirjoittamalla).

image

• editoi marraskuu 2015
    Juuri niin, kirjoita tänne, täällä joku huomaa.

Olisi tietysti ihana saada tukea lähipiiriltä. Kun suunnittelin lopetusta ja kerroin siitä ukolleni, hän parahti: älä ihmeessä, sinusta tulee niin kiukkuinen! Se taisi silti olla ihan hyvä kommentti, sillä tällä kertaa lopetin ilman, että kukaan minua siihen patisteli!

Alussa tietenkin hermot ovat kireällä, kun aivot joutuvat opettelemaan tulemaan toimeen ilman vakituista myrkkyannosta. Ja me joudumme opettelemaan uutta tapaa: vaikeuksien tai harmien tullessa ei voi ensin lievittää nikotiinin puutosta ja sitten vasta keskittyä siihen harmiin.

Oma kikkani silloin alussa oli, että lähdin parvekkeelle ilman tupakkaa, pari kertaa ihan uloskin, kn tunteet kuumenivat.

Lohdutan sinua ja lähipiiriäsi: kyllä olo tasaantuu. Nyt jo olen vähemmän kärttyisä kuin polttaessani, myöntää ukkokultakin. Kas kun nikotiinin puute on juuri se joka tekee kiukkuiseksi. Toki edelleen tupakka tulee mieleen, mutta ne hetket harvenevat, lyhenevät ja loivenevat.

Tsemppiä!
  • editoi marraskuu 2015
    Kiitos vastauksestasi.:) Ihanaa, kun muilla on samanlaisia kokemuksia. Minusta kun on vähän "noloa" tämä perheeni tupakkamyönteisyys.(kaikenlaisiin tuntemuksiin tässä törmääkin):D
    Ja tosiaan, en minäkään kenenkään patistamana tähän ryhtynyt, ihan itseni takia. Se on hyvä.
    Eilen illalla haikailin tupakkaa. Olisi niin paljon helpompaa jatkaa entiseen malliin...?

image

• editoi marraskuu 2015
    Mä saan voimaa ihan sellaisestakin että lahjon itseäni! Joka kuukauden lopussa saan ostaa itselleni jonkin kivan jutun niillä rahoilla jotka olisin polttanut. Oon jo saanut ihanat nahkasaapikkaat, käsilaukun ja talvitakin! :D Tämä lahjominen edellyttää tietenkin täysin savutonta kuukautta. mietin että ehkä tämä systeemi estäisi osaltaan edes miettimästä että "jospa maistaisin kaverin tupakasta ihan mielenkiinnosta, tai voisinko polttaa yhden humalassa" jne. Hyvin on toiminut! Ja onhan se kiva alkaa juuri lahjuksen saatuaan miettimään että mitä seuraavaksi haluaisi! Tsemppiä kaikille, kiittäkää itseänne!

image

• editoi marraskuu 2015
    niin joo, se takki tuli vähän etuajassa kun löytyi alesta niin hyvä ettei uskaltanut jättää kauppaan :wink:

image

• editoi marraskuu 2015
    :thumbup:
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.