Tumpattu

Reteesti kirjauduin tänne astetta ylemmälle tasolle. En mä tarkoita että väheksyisin osiota 'päätöksen tehneet' koska sieltähän se kaikki lähtee. Lisäksi tunnen itseni vähän röyhkeäksi kun puhun itsestäni tupakoinnin lopettaneena tai pikemminkin tupakoimattomana.
Aloitin siis tänään syömään kaksi Zyban'a päivässä ja sitten minulla on laastari.
Tänä aamuna en sitten mennytkään tupakalle ja yllättävän helppoa se oli. Kun lähdin töihin niin ajoin huoltsikan ohi ja viimeistään siinä vaiheessa mun päätös on yleensä pyörtänyt.
Töissä oli aika suhinaa ja kun vähän rauhoittui niin kamu kysyi lähdenkö tupakalle. Vastasin että en, vaikka pikkupiru kuiskutti että 'kukaan ei saisi tietää'... :twisted:
Yllättävän helppoa tämä eka päivä on ollut, mutta mä oonkin niin nikotiinilla kyllästetty että ei varmati tee mieli. Vieroituskurssilla me ollaakin naurettu että hankitaan porukalla T-paidat jossa lukee 'Se parhaiten naulaa jolla on vahvin lääkitys'.
Suhteellisen kevyesti olen ohittanut tilanteet joissa yleensä poltan. Ne juolahtaa mieleen aina kun se tilanne tulee mutta samalla tajuaa kuinka paljon mukavampaa on kun ei tarvitse mennä pihalle polttamaan.
Miehen mukaan mun huumorintaju on jotenkin kateissa, mutta en mä nyt sen kummemmin riehu. Aika rauhalliselta tuntuu.
Tänään on mennyt 4 nikotiinipurkkaa, viides on suussa. Ei paha.
«134

Viestejä yhteensä

• editoi huhtikuu 2007
    Siitä se alkaa, totuttelu kohti savuttomuutta :D, alussa mullakin oli noita epävarmuuden hetkiä, että onnistunko vaiko enkö onnistu?, mutta kun yksinkertaisesti nujerrat tupakan yksikerrallaan niin onnistut!.
    Vai vihjaa miehes?, sano sille että eikös pääsiäisenä noidat ole ihan normaali juttu? :twisted:, kun pidät pintas, niin huomaat, että pääsiäisen jälkeen viekkarit on jo huitsin nevadassa (ja niin muutes noidatkin) :D, no jos ei ihan, niin ainakin paljon lievemmät viekkarit on kyseessä :-).
    Kyllä sinä onnistut, minulla on kuules ihan sellanen tunne... :D :D :D
  • JasuJasu Pirkanmaa
    editoi huhtikuu 2007
    Kiitti Pikis :D .
    Ei toi ukko millään pahalla..se on mun paras tukeni ja kannustajani. Se itse ei ole polttanut reiluun kahteen vuoteen. Se vaan jätti tupakat polttamatta, aski sillä on aina mukana. Sanoo ettei ole lopettanut. Vähänkö mun sisu on ollut kovilla. Kertaakaan se ei ole nälviny eikä huomautellut, painostamisesta puhumattakaan.
    Tänään se mussukka tuli kotiin viikoksi..pyysin että jättää ne tupakat pois taskusta..ihan varmmuden vuoksi :wink: .
  • editoi syyskuu 2008
    .
  • editoi huhtikuu 2007
    Mulla aamulla oli niin pinna tiukalla :twisted: , että läksin siltä seisomalta 10 km:n lenkille. Kyllä teki hyvää painella metsässä, välillä tippa linssissä, kun kadutti oma v-mäinen kiukuttelu muulle perheelle. Mutta kyllä se helpottaa, päivä kerrallaan... :?
  • JasuJasu Pirkanmaa
    editoi huhtikuu 2007
    Toinen päivä tupakkaa kohta takana.
    Hieman hankalampaa on ollut tänään mutta ei missään nimessä paha. Muutaman kerran olen kieriskellyt fiiliksessä, että miltä tuntuisi polttaa. Ja heti tulee kyllä takaraivoon että eipä hääppöiseltä.
    Käytiin kirpparilla ja ihan eri lailla aisti hajuja. Ja täytyy sanoa että juuri tupakoinut ihminen haisee KARSEELTA :evil: :evil: .
    Vastaavasti ihon tuoksu saunan jälkeen tuntuu ihanalta, samoin monet muut tuoksut joita ei ole aikaisemmin edes huomannut.
    Mies kommentoi että mun pinna on hieman tiukemmalla kun ennen, tosin yritin opetella Topfield-digiboxin mysteerejä. Äärimmäisen tekniikkaa inhoavana henkilönä oli varttia vaille etten heittänyt kapulaa seinään.
    Mutta mua on pidetty kyllä hyvänä, aamukahvi kera Aamulehden tuotiin aamulla sänkyyn.
    Nikotiinipurkkia on mennyt tänään kolme, eilen seitsemän. Otan tarvittaessa mutta aika monta xylitol-salmiakki-jenkkiakin on mennyt kitusiin.
    Olen aika tyytyväinen mutta tiedän että taipaleella on vielä matkaa ja paljon. Varaudun kyllä siihekin että tulee tosi pahoja paikkoja.
  • editoi syyskuu 2008
    .
  • JasuJasu Pirkanmaa
    editoi huhtikuu 2007
    Joo..purkkaa vedän heti kun siltä tuntuu..en taatusti pihistele. Ostin heti sen reilun 200 kpl:n paketin niitä.
    Mun motivaatio on korkeimmalla kuin koskaan aiemmin. Yksi merkittävä syy on viime syksynä todettu psoriasis. Joka ei tautia tunne ja kuvittelee että kysymys on vaan vähäisestä kosmeettisesta vaivasta niin todella väärässä on..mutta ymmärrettävää tiedon puutetta. Pahimmillani olin kuukauden saikulla ehdottomassa kävelykiellossa kun jalkapohjista lähti nahat. Tupakoinnin lopetus yleensä parantaa tilannetta merkittävästi mutta ei poista sairautta. Sitä tässä havittelen. Perinnölliset tekijät on mulla vahvana.
    Pahinta on öinen kutina, jota en itse huomaa. Mä kihnutan jalkoja ihan hulluna ja on pakko pitää aina sukkia :( . Mies sano kerran että jos herään jonain aamuna jalat sidottuina niin kyseessä ei ole mistään uusista seksijutuista :wink: .
  • JasuJasu Pirkanmaa
    editoi huhtikuu 2007
    Tänään pitäisi olla se kuuluisa kolmas ja pahin päivä. En mä jotenkaan usko että tämä olisi merkittävästi erilaisempi.
    Hassua miten nyt vasta käsittää miten kiinteästi tupakka on ennen kuulunut tilanteeseen kuin tilanteeseen. Mulle tulee välillä sellainen ajatus päähän, että 'nyt ehtisi käymään tupakalla ennenkuin elokuva alkaa'. Eipä tollaisella tupakoinnilla ole paljoa tekemistä minkään sellaisen selityksen kanssa että tupakkaa poltetaan rentoutumisen, nautinnon tai tupakanhimon vuoksi.
    Ihmeen vähän tupakka kuitenkin on mielessä, ihan satunnaisia ovat noi tupakointiajatukset.
    Mä kuvittelin että se aamutupakasta luopuminen olisi pahinta. Olin ollut reilun tunnin hereillä kun muistin että joskus olen rynnännyt suoraan sängystä pihalle.
  • editoi syyskuu 2008
    .
  • JasuJasu Pirkanmaa
    editoi huhtikuu 2007
    Mulla ei ole aikaisemmilla lopetuskerroilla ollut pahoja päiviä koska en ole päässyt ekaa päivää pitemmälle :P .
    Totta puhut Pikis niiden porsaanreikien etsimisessä..aina löytyy aikaa käydä tupakalla vaikka olisi kuinka kiire töissä..
  • editoi syyskuu 2008
    .
  • JasuJasu Pirkanmaa
    editoi huhtikuu 2007
    Hyvää savutonta sunnuntaipäivää kaikille :)

Neljäs päivä alkoi..oikeastaan on aina hullua laskea päiviä..ihan sama kuinka monta savutonta päivää on takana, tärkeintä on että tämä päivä on savuton.
    Eilen ehtoolla käytiin miehen kanssa paikallisessa pizzalla (lapset ovat isänsä luona joten meillä on ihan oma pääsiäinen). Kun mentiin sisään niin tunkkainen ilma suorastaan tyrmäsi, aiemmin en ole moista huomannut. Ikinä aiemmin en ole ollut raflassa polttamatta. Ei kyllä tehnyt mielikään.
    Hassua että mä etukäteen koetin kovasti miettiä mitä korvaavaa teen tupakoinnin sijaan. En oikein tajua mitä siihen pitäisi kehitellä, eihän tupakoimattomatkaan kehittele mitään korvikkeita. Kun eivät tarvitse niitä.
    Purkkaa meni varmaan 5 eilen.
    Vaikka etukäteen ajattelin että Zybanin ja muiden nikotiinikorvikkeiden avulla pääsee eroon tupakasta niin kyllä tätä päässäänkin saa työstää. Mielikuvat on kuitenkin vahvana päässä.
    Mutta aina harvemmin toi tupakka on mielessä.

• editoi huhtikuu 2007
    Kyllä niitä päiviä voi laskea varsinkin alussa. Päivien ja sittemmin viikkojen kertyminen oli osaltaan motivoivaa.

Minäkin lopetin nyt Zybanin avulla, mutta siinä lopettamisen alkuaikoina näin tällaisen animaation: http://www.jellinek.nl/brain/
    Siinä näki, miksi sitä on tullut vuosikymmeniä polttaneeksi. Lopettaessa ei hylännytkään mitään lohduttajaa, osaa itseään, rentouttajaa tms. joksi tupakan oli käsittänyt, kun aivot vaativat nikotiiniannostaan.

Tupakassa ei ole siis mitään muuta kuin koukuttava aine. Se teettää nikotiininvieroitusoireita monta kertaa vuorokaudessa, jos ei tarpeeksi usein polta. Mutta sitten kun tupakoinnin lopettaa ja nikotiini häviää elimistöstä ja aivotkin palautuvat kutakuinkin normaaliksi, ei enää ole vieroitusoireita. Kätevää! Siksi ei kannata mitään henkosia ottaa tupakantuskaansa vaan olla kertakaikkiaan polttamatta yhtään.

Onnea runsaasta puolesta viikosta! Muutaman päivän päästä on viikko kasassa, toinen menee jo paljon nopeammin.
  • editoi huhtikuu 2007
    Päiviä kannattaa laskea :P Se motivoi selviämään myös tämän päivän savuttomana.

Hyviä nuo tietopläjäykset, mitä elina-maria laittoi linkkinä tuonne.
    Tieto siitä, mistä kummalliset vierotusoireet johtuu oli minulle tosi tärkeitä. Ettei aatellut vahinossa olevansa jotenki poikkeeva tai outo :shock: :P :P :P :roll:

Tsemppii sulle Jasu, kohta lasket jo viikkoja :thumbup:
  • editoi huhtikuu 2007
    Kiitti elina-maria tuosta linkistä, en ole ennen nähnyt. Siinä oli oikein kunnon tietoa :P :P :P
  • editoi huhtikuu 2007
    anne kirjoitti:
    Päiviä kannattaa laskea :P Se motivoi selviämään myös tämän päivän savuttomana.

Hyviä nuo tietopläjäykset, mitä elina-maria laittoi linkkinä tuonne.
    Tieto siitä, mistä kummalliset vierotusoireet johtuu oli minulle tosi tärkeitä. Ettei aatellut vahinossa olevansa jotenki poikkeeva tai outo :shock: :P :P :P :roll:

Tsemppii sulle Jasu, kohta lasket jo viikkoja :thumbup:

Joo, kiitos linkistä :-), auttoi tosiaan ymmärtämään. Ehkä mun pitäis pyytää että mieskin kattois sen... sen verran oudon poikkeava hullu oon ollu... :evil:

Mulla lähti tänään 9.päivä niin että Jasu oot ihan mun kannoilla :) ja mä taas toivoisin että pysyisin Babsin kannoilla kun se hölkkäilee koko ajan. Jos mulla ei olis jalka kipee ja pahamahajumi, niin pinkoisin kans.

Oon kyl iloinen näistä nikottomista päivistä, mutta nyt aivot o iha sekasin. Kiitos viel siitä tietolinkistä.

• editoi huhtikuu 2007
    Kiitos kiittämästä! Kyllähän tuota jo tupakointiaikana ihmetteli sitä, miten kova kyykyttäjä se tupakka on, kun piti vaikka saunailtanakin pukeutua uudestaan ja painua yli kolmenkymmenen asteen pakkasella ulos tupakalle. Ei sitä vapaaehtoisesti ja huvikseen tee.

Ja lopettamisen jälkeen se nikotiini pisti monesti tekemään mitä omituisempia päättelyketjuja, joiden tulos oli aina se, että on suorastaan kannattavaa pistää tupakaksi. :cry:
    Mutta kun tiesi tuon, että vain polttamatta saattaa joskus päästä irti tupakasta, niin osasi jättää omaan arvoonsa tuommoiset vaatimukset. Joka tapauksessa kaikki nikotiininhimot ovat menneet äärellisessä ajassa ohi. Kunnes ne ovat lyhentyneet ajallisesti ja lopulta vain häivähtäneet ja menneet ohi samantien. Sitä paitsi tuleehan muidenkin asioiden suhteen välillä mielitekoja eikä kaikkea ole siinä samassa mahdollisuuskaan toteuttaa.
  • JasuJasu Pirkanmaa
    editoi huhtikuu 2007
    elina-maria..linkki oli tosi hyvä ja hyödyllinen.
    Ehkä mä sitten kuitenkin lasken päiviä, sitten viikkoja :D, aika retee olo kuitenkin on vaikka alkutaipaleella ollaan. Mutta koskaan ennen en ole päässyt näin pitkälle.
    Mä oon jotenkin koettanut verrata tupakanhimoa esim. karkinsyöntiin. Vaikka kuinka tekis karkkia mieli nin jos sen joutuisi syömään tulipalopakkasessa näpit jäässä ulkona niin tulisiko syötyä....
    Jatkuvasti löytyy uusia asioita mitä ei ennen ole tullut ajatelleeksi. Kauheesti säästyy aikaa kun ei käy tupakalla, monet kotihommatkin sujuu paremmin kun ei 'tarvitse' väliin juosta tupakalla.
  • editoi huhtikuu 2007
    Uskomaton määrä tupakoinnin takia aikaa tuhrautuikin, kaikkine suunnitteluine, toteuttamisine ja tupakalta tuloineen.

Ja rahan säästö on kyllä mahtava! Yli neljän euron tupakka-aski meni päivässä eikä ihan riittänytkään samalla kun piti paljona esimerkiksi yhtä euroa jossakin juuston KILOhinnassa. Viikon tupakoimattomuudella tienaa parikin cd-levyjä ja onpa jotkut käyneet ulkomaanmatkoillakin ihan säästetyillä tupakkarahoilla.
  • editoi huhtikuu 2007
    Tosi hyvä linkki! Tuon jo olisin nähnyt jo aiemmin, en varmasti olisi lykännyt tätä tupakoinnin lopettamista "näille vuosille!" :roll:
    Tosiaan, tupakointi vie myös paljon aikaa. Nyt ehdin lukea aamulehden ennen töihin menoa, ennen en ehtinyt koska piti juosta partsilla röökillä vähän väliä :oops:
    Pelkään vähän takapakkia; mitä jos tulee joku "mielenhäiriö" ja rupee tekee mieli röökiä? :cry:
  • JasuJasu Pirkanmaa
    editoi huhtikuu 2007
    babs..kyä mullekin väliin tulee sellainen fiilis että olis kiva polttaa. Silloin mä ajattelen että ihanaa kun ei tarvi haista tupakalle eikä ravata jatkuvasti pihalla. Näihin 'kohtauksiin' en edes ota purkkaa koska ne johtuvat siitä että vielä jollain lailla kaipaa tupakointia..Vaikkei siitä muuta saakaan kuin pahan olon.
  • JasuJasu Pirkanmaa
    editoi huhtikuu 2007
    Viides tupakoimaton päivä menossa :D. Nyt on vähän holja olo..vähän särkee päätä. Se tosin voi johtua ihan raittiinilmanmyrkytyksestäkin kun oltiin melki pari tuntia pihaa haravoimassa. Sain raitista ilmaa ilman filtteriä kauheen annoksen :roll:. Musta on ollut ennen ihan luontevaa että väliin pistää siinä tupakaksi, nyt pelkkä ajatus tuntui älyttömältä.
    Tuntuu ihan hienolta että pääsee suhteellisen kivuttomasti aina uuden tilanteen ohitse.
    Mies jätti tupakat pois reilun kaksi vuotta sitten, ihan luomuna ja ilman mitään vieroitusoireita. Tänään totesi vaan että kyllä väliin vieläkin juolahtaa mieleen että voisi käydä tupakalla. Mutta se tunne ei kestä kuin ihan hetken. Eli näin kauan tupakointitapa meitä kyykyttää.
    Allen Carr'n kirjoista saa muuten hyviä mietteitä, kannattaa lukea vaikka lopettaisikin korvaushoidon avulla.
  • editoi huhtikuu 2007
    Mulla on tänään 6. tupakoimaton päivä, jos oikein laskin. Tuntuu menevän mukavasti ilman minkäänlaisia korvaussysteemejä :lol:
    Mulla on varmaan ollut jo pitkään semmonen inho tota tupakointia kohtaan; hirveitä syyllisyydentuntoja jne., että nyt tää lopettaminen tuntuu ihan lottovoitolta :thumbup:
    Kauhulla luen muiden kamppailuja ja nostan hattua; jos mulla olisi ollut tommoset viekkarit kun monella on, en olis kyllä pystynyt lopettamaan. Tupakoin muutes noin 20 v, toppa per dag :!:
  • justinejustine treen:lähistö
    editoi huhtikuu 2007
    upeeta babs :-) onnittelut kohta täyttyvästä ekasta viikosta! voimaa ja iloa myös eteenpäin! :thumbup:
  • justinejustine treen:lähistö
    editoi huhtikuu 2007
    niin vielä..jasulle onnittelut 5päivästä :-) iloa ja voimaa sunkin savuttomuuteen! :-)
  • JasuJasu Pirkanmaa
    editoi huhtikuu 2007
    6.savuton päivä takana :D .
    Töihin paluu oli aika rassaavaa kun taas oli väkeä saikulla, mutta yhtään ei tehnyt mieli mennä 'purkamaan paineita' tupakalle. Kai sitä on jotenkin alkanut sisäistämään että se tupakointi ei ratkaise mitään.
    Tässä alkaa vähitellen uskomaan että uusi minä nousee tuhkasta..
    Tsemppiä muillekin tälle viikolla :D .
  • JasuJasu Pirkanmaa
    editoi huhtikuu 2007
    7.päivä menossa.
    Aamu oli vähän hankala..ts.ei niin helppo kuin muut. Näin tosi hassuja unia ja kauheesti muut polttivat niissä. Itse en polttanut, avattu aski oli kyllä laukussa. Omituista näissä unissa on se että muistan ne aika hyvin. Normaalisti ei ole hajuakaan mitä on yöllä katsellut.
    Ilahdutti aamulla kun mies tuumasi että 'onpa mennyt vähillä kiukutteluilla tämä viikko'. Kai se oli kauhulla odottanut josko saisin raivareita.
    Tänään on taas nikketapaaminen..kiva kuulla missä mallissa muilla on. Osa on lopettamassa vasta toukokuussa tai myöhemmin.
    Mä luulin että mä tuulettaisin kauheesti tätä päivää..ei tää kuitenkaan tunnu sen ihmeellisemmältä kuin muutkaan. Sen opin että kyllä se :twisted: kurkistelee jostain aina kun saa tilaisuuden.

• Sade_2Sade_2 Uusimaa
    editoi huhtikuu 2007
    Hieno homma Jasu!!! 7 päivää on jo jotain!!! Onnittelut :P :P :P
  • JasuJasu Pirkanmaa
    editoi huhtikuu 2007
    Jeps..pahin tältä päivältä ohitettiin kuitenkin aika kevyesti.
    Meillä oli tosiaan tänään ryhmän tapaaminen, kuusi henkeä meitä oli koolla. Viisi on lopettanut ja yksi lopettamassa. Ihan kiva oli kuulla toisten kokemuksia.
    Jos summaa mennyttä viikkoa niin yllättävää on se miten väliin unohdan polttaneeni (miksi sitä pitäisi muistellakaan :wink: ). Ihan kevyesti selvisin ravintolakäynnistä ja viinittelystä..sekään ei laukaissut millään lailla tupakointitarvetta.
    Oikeastaan löhöily sohvalla on mukavampaa kuin pihalla paleleminen.
    Jostain luin sellaisen jutun että jos tupakka keksittäisiin nyt niin julistettaisiin varmasti kielletyksi. Kuvitelkaa nikotiinikutsuja Tupperwaren tyyliin..'Tässä olis sellainen aski..Jäätte koukkuun, voitte sairastua, jopa menettää henkenne. Tähän jää koukkuun niin että se vaikuttaa koko elämään. Selvää rahansäästöä tulee kun ei tarvitse ostella kalliita hajuvesiä, ne eivät nimittäin tuoksu tupakan hajun alta. Ja kalliikisi tulee tämä harrastus, vuosittain menee etelänmatkan hinta. Joten kuinka paljon laitetaan. Tässä tilauslista kiertämään'.
    Kuinka moni tekis kaupat :P ?
  • JasuJasu Pirkanmaa
    editoi huhtikuu 2007
    Menee vähän tylsäksi tää tasainen meno. 8.päivä menossa ja samaan malliin menee. Sen verran tänään tapahtui että kamu tarjosi mulle tupakkaa. Ei kiinnostanut yhtään, hyvin olisin voinut ns.salapolttaa, hän ei tiedä lopettamisestani vielä. En sortunut, ei edes tehnyt mieli. Muutama purkka on mennyt tänään, oikeestaan Xylitol-purkka maistuu paremmalta :wink: .
    Että näin tylsää..Mutta positiivista on se kuinka ihanalta kevään tulo tuoksuu :D . (Ilmeisesti en ole nuuhkinut koiranjätösten kohdalla...)

muoks. Niin..eihän tätä voi aina ruusuilla tanssimista.. Tupakka on pitkin päivää mielessä, tosin mieli sitä ei tee kuin muutaman kerran. Oman itsensä käsittäminen tupakoimattomana teettää yllättävän paljon työtä. Aina tulee uusi tilanne jossa on ennen polttanut.
    Mutta tuntuu kyllä upealta kun pääsee ohi siitä tunteesta, että 'tässä ennen poltin'. Ei tämä sittenkään tylsää taida olla...
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.