Päätin lopettaa, jos tällä kertaa oikeasti onnistuisin...

En voi ymmärtää ihmisiä, jotka puhuvat, että onnistuivat tupakoinnin lopettamisessa tuosta noin vain. "Oli tosi helppoa". Minulle tupakoinnin lopettaminen ei ole ollenkaan helppoa, vaan ihan älyttömän vaikeaa. Tämä ei ole ensimmäinen yritykseni. Parhaimmillaan olen ollut viikon polttamatta korvaushoitojen ansiosta... Huoh...

Tämä on itselleni nyt varmaan viides yritys. Tällä kertaa yritän tehdä asiat hieman toisin. Rekisteröidyin tänne, että saan kanssakokijoiden tukea. Melkein kaikki tuttuni polttavat, mukaanlukien kihlattuni ja paras ystäväni. Ja ystävät jotka eivät polta, eivät ymmärrä että tämä on minulle oikeasti vaikeaa....

Ja yhdeltä internetsivustolta rekisteröidyin sellaiseen tupakoinninlopettamisvalmennukseen, jossa saan kannustavaa sähköpostia. Tällä kertaa en aio pärjätä yksin.

Kihlattuni kyllä tukee minua, mutta ei ole itse valmis luopumaan tupakasta. Hän ei todellakaan painosta jatkamaan, ja on iloinen päätöksestäni. Silti on vaikeaa koko ajan katsella kun toinen polttaa. Tai melkein kaikki ystäväni. En voi erakoitua ja olla tapaamatta ketään, vain siksi, että en joutusi katselemaan kun toiset polttavat...

Ajattelin tosiaan, että täältä saa vertaistukea. Onko muita, joille tämä on oikeasti vaikeaa?

Alan varmaankin kohta siivoamaan niin on tekemistä... Tämä on eka päiväni ja ensimmäinen tuntini ilman tupakkaa.... On kumma, että tupakkaa tekee eniten mieli heti sen jälkeen, kun on päättänyt, että nyt sai olla viimeinen....

Apua...

«1

Viestejä yhteensä

• möksymöksy Pohjois-Savo
    editoi syyskuu 2007
    Onnea hyvästä päätöksestä ..
    :? no mulla ei ainakaan helppoa, toinen yritys tämä, joka tänään alkoi ja sama taktiikka kuin sinulla, paljon tekemistä :) Vaikka inhoan siivoamista ... :lol:

Hyvä että olet löytänyt tämän sivuston ja muita tukiryhmiä :thumbup:
    Voimia sinne..
  • MarikattiMarikatti Tampere
    editoi syyskuu 2007
    Kyllä kyllä, tuli hirveä mieli tupakkaa, ja päätin tulla katsomaan, että onko kukaan vastannut viestiini. Hieman oloa helpotti kun olit vastannut jotain... En pysty keskittymään siivoamiseen. Yleensä teen asiat tietyssä järjestyksessä ja järjestelmällisesti ja nyt on pallo hukassa. Vähän sieltä ja vähän tuolta, ei tietoakaan vanhoista siivousrituaaleista.

Huoh...
  • editoi syyskuu 2007
    Tervetuloa Marikatti :P Oot tullut aivan oikeaan paikkaan,kaikki ollaan oltu samalla viivalla,eikä suinkaan lopetus ole ollut helppoa. Täältä saat kaiken avun,tsempin kaiken,minkä vain tupakoinnin lopettaja tietää,kun on oikein vaikeaa. En koskaan 27-vuoden tupakoinnin aikana ajatellut lopettavani tupakointia :evil: Kunnes, viime syksynä jo päätin,että tammikuussa loman jälkeen lopetan,siis tahto oli vaan niin kova,että yhtään tupakkaa en ole sytyttänyt,enkä sytytä :evil: Tupakka ei enää kertakaikkiaan antanut mitään muuta,kuin pahaa mieltä,makua ja salailua ym.... Siis senhän tiedän,että sitä ensimmäistä EI VOI SYTYTTÄÄ :mrgreen: Onnea paljon päätöksestäsi ja täältä saat "olkapäitä" vaikeisiin aikoihin :thumbup: :P :thumbup: :P
  • piksupiksu Lounais-Suomi
    editoi syyskuu 2007
    Moikka Marikatti!Mä ymmärrän suo ihan täysillä!Itse olen polttanut 20 vuotta ja yrittänyt lopettaa nikotiinikorvikkeiden kanssa...mutta "tuska" on ollut liian suuri ja periksi olen antanut.Nyt sitten yritän lääkkeellä nimeltään Champix ja lopetuspäivä on 9.9.Jos tämä ei onnistu niin en sitten tiedä että mikä.Se mulla on ihanaa, että tukijoita riittää täällä ihan siviilissäkin.On silti kiva saada myös tukea entisiltä tupakoitsijoilta...siksi myös minä olen tänne kirjautunut.Toivon sydämmestäni , että tästä olisi sulle edes vähän apua "tuskaasi". :wink:
  • kitikattikitikatti tampere
    editoi syyskuu 2007
    Ite tein lopetuksen "helpommaksi" ajattelemalla, että poltan vasta huomenna...ei tuntunut niiiiin lopulliselta ku ettei enää IKINÄ...ja yli puolivuotta on jo menny tällä metodilla :mrgreen:
    ja se tunne ettei saanu mitään aikaseks-kun ei voinu polttaa sita alotus-tuumaus-lopetus-röökiä....se oli jo huippuunsa hiottua laiskuutta suorastaan...mutta ohi meni sekin ...kröhöm...muutamassa kuukaudessa.........noooh...huusholli on taas järjenstyksessä ja muutonki alkaa jo unohtaan et joskus on tarvinnu röökiä :shock: (mihin?)
    SIIIIIS:tervetuloa :D
  • Tanya_2Tanya_2 Kanta-Häme
    editoi syyskuu 2007
    Marikatti: Ei lopetus ole helppoa, mutta itseään voi tsempata. Ja oikeastaan vain itse tietää omat heikkoudet. Itselläni nyt kuudes päivä menossa, ja olen vain yksinkertaisesti päättänyt etten ottaisi kauheata stressiä tämän lopetuksen takia. Aika hyvin on mennyt. Mutta en voi tietenkään väittää ettei mitään vieroitusoireita olisi ollut.
    Tsemppiä kovasti sinulle! Kyllä tuo nikkispiru päihitetään!
    editoi syyskuu 2007
    Hävettää heti tää eka päivä, kun on mennyt mönkään. On tullut poltettua muutama tupakka. On se vähemmän verrattuna siihen että ennen meni kaksi askia päivässä. Mutta nyt päätin ottaa itseä taas niskasta kiinni.

En voi antaa itseni ajatella, että ei se yksi nyt mitään haittaa... Kun sitten alkaa ajattelemaan, että milloin pääsee taas tupakalle...

:mrgreen: Tänään olin parhaimmillaan puolitoistatuntia polttamatta. Olen hieman ylpeä itsestäni. Nyt ollaan ensin loppuilta polttamatta ja sitten aamun ensimmäiset tunnit, ja sitten taas tunti kerrallaan. Aamut on muuten kaikkein vaikeimpia.
  • editoi syyskuu 2007
    Niinkuin mä kirjoitin Marikatti :cry: Sitä ensimmäistä ei saa sytyttää,niin kauan oot vahvoilla :wink:.Täytyy keksiä ihan mitä tahansa tupakan tilalle,vaikka seisoisit päällä :mrgreen: Tsemppiä uuteen yritykseen :thumbup:
    editoi syyskuu 2007
    Heitin nyt tupakat roskiin. Alkuun teki pahaa ajatella, ettei ole varatupakkaa, jos menee hermot, mutta pakko se on ne pois heittää. Ne tulee täysin varmasti poltettua, jos niitä kaapissa on. Ei voi ajatella että siellä ne pysyy kun pysyy vahvana... Loppuilta on nyt mennyt vähän paremmin. :)
  • editoi syyskuu 2007
    :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
  • LäppäLäppä Pk-seutu
    editoi syyskuu 2007
    kitikatti kirjoitti:
    ja se tunne ettei saanu mitään aikaseks-kun ei voinu polttaa sita alotus-tuumaus-lopetus-röökiä....se oli jo huippuunsa hiottua laiskuutta suorastaan...mutta ohi meni sekin ...kröhöm...muutamassa kuukaudessa

Suursiivoukset ja juhlien järjestelyt on vaikeita, kun on aiemmin tottunut vetämään niitä kitikatin mainitsemia tupakoita. Tosin tänään pihatalkoot ilman rölliä sujuivat hienosti, eikä tupakka tullut mieleenkään kuin pari kertaa, eikä silloinkaan välttämättä niin, että olisin halunnut polttaa. Aiemmin usein ärsytti, kun oli pakko polttaa, vaikka oli paljon kiireellistä tekemistä.
    Marikatti kirjoitti:
    Hävettää heti tää eka päivä, kun on mennyt mönkään. On tullut poltettua muutama tupakka. On se vähemmän verrattuna siihen että ennen meni kaksi askia päivässä. Mutta nyt päätin ottaa itseä taas niskasta kiinni.
    En voi antaa itseni ajatella, että ei se yksi nyt mitään haittaa... Kun sitten alkaa ajattelemaan, että milloin pääsee taas tupakalle...

Tänään olin parhaimmillaan puolitoistatuntia polttamatta. Olen hieman ylpeä itsestäni. Nyt ollaan ensin loppuilta polttamatta ja sitten aamun ensimmäiset tunnit, ja sitten taas tunti kerrallaan. Aamut on muuten kaikkein vaikeimpia

Älä marikatti polta yhtäkään. On helpompi päättää, ettei polta, ja pysyä siinä. Se on juuri niin kuin kirjoitit, että jos polttaa yhden, niin sitten tosiaan alkaa heti ajattelemaan, että milloin seuraavan kerran "pääsee" tupakalle. Ja sitä kiusausta ei kauaa jaksa vastustaa eikä asiaa jaksa miettiä ja on sitten jälleen tupakoitsija. On vain itsensä kiduttamista vähentää tupakointia ja se myös luo virheellisen mielikuvan, että tupakka olisi jotain ihanaa ja odottamisen arvoista.

Tsemiä vaan marikatille ja kaikille muillekin uusille ja vanhoille sekä tuleville lopettajille. Ja vielä sellaista infoa teille, jotka suunnittelette lopattavanne lääkkeen avulla, niin älkää pettykö, jos se ei ole niin helppoa kuin kuvittelitte. "Lopetin" kerran Zybanilla (10 kk savuitta) ja yllättävän vaikeaa - suorastaan kammottavan vaikeaa - se alku oli silloinkin. Tällä kertaa käytin vain noin 15 kpl purukumeja ja that´s it.
    editoi syyskuu 2007
    Tämä aamu oli ensalkuun tosi vaikea. Mutta sitten iskin nikotiinipurkan suuhun, ja keitin aamukahvit. Ja kun oli orpo olo kahvin jälkeen (menen aina aamukaffen jälkeen tupakalle) niin päätin tulla koneelle. Kait mää kehitän tästä koneella istumisesta itselle uuden riippuvuuden. Mutta tähän ei ainakaan pala rahaa niin tuhottomasti eikä terveys kärsi samalla tavalla. :)

On vaan sellainen olo, että pitää kohta ottaa taas purkka suuhun. Hirveä hiki päällä. Huoh...

Mutta tänään on jotenkin helpompi olo henkisesti kuin eilen. Eilen oloni oli sellainen, että tuntui kuin tekisin maailman hankalinta päätöstä ja luopuisin jostain maailman rakkaimmasta asiasta. Ehkä päivän mittaan vielä tulee samaa oloa, mutta aamu on ollut henkisesti helpompi ainakin. Ja aamutupakki mulle on aina ollut se kaikkein tärkein. Ei oo lähteny päivä käyntiin ilman sitä. Ja katos vaan, tässä mä olen koneella ja hereillä. :mrgreen:
  • editoi syyskuu 2007
    Kuule Marikatti kyllä se on mullakin ollut vaikeaa ja yrityksiä on ainakin kymmenen jos ei enemmän ja taas uutta yritystä ollaan tekemässä.Viikon aikana mökillä välillä poltin ja välillä en.Kauheata taistelua,mutta nyt on menossa kolmas savuton päivä.Käytän nikkispurkkaa tukena ja minäkin olen saanut koneesta jotenkin turvaverkon ja täällä on ihania,kannustavia kavereita,siis tulen kanssa aamukahvin jälkeen heti kirjoittelemaan tänne.Mulla on nyt sellainen tunne,että nyt tämä onnistuu. :D Meilläkin mies polttaa kun korsteeni,eikä varmaan lopettakkaan,ollaan keskusteltu asiasta,mutta omapahan on terveys ja keuhkot.Kyllä Marikatti me onnistutaan,eiks vaan?VOIMIA JA TSEMPPIÄ SULLE KOVASTI. :thumbup: :-)
    editoi syyskuu 2007
    REBEKKA kirjoitti:
    Kyllä Marikatti me onnistutaan,eiks vaan?VOIMIA JA TSEMPPIÄ SULLE KOVASTI. :thumbup: :-)

Kiitos kannustuksesta. Ja kyllä, me onnistutaan tällä kertaa. :wink: Oli muuten hirveä kokemus, kun kävin äsken yhden tutun luona pikaseen. Ensin kävin niillä vessassa, ja ihmettelin kun haisee ihan tupakantumpit. Ja kun katsoin pönttöön niin tämä ihminen oli tyhjentänyt tuhkakupin sinne. Ja minulla on menossa jo se vaihe, että tupakan haju etoo. Mulle tulee aina tää, kun lopetan, että tupakan haju alkaa oikeasti etomaan ja siitä tulee maailman kamalin haju.

Ja sitten tämä ihminen käski mukaansa parvekkeelle, kun meni tupakalle, vaikka olin kertonut että olen lakossa. Kieltäydyin "kunniasta". En tosiaan mene edes seuraksi toisen mukaan, kun ei kerran ole pakko haistella sitä paskaa. :wink:
    editoi syyskuu 2007
    Niin joo, anteeksi kun olin epäkohtelias Rebekka. Tsemppiä ja onnistumisia myös sinulle! :wink:
    editoi syyskuu 2007
    Pakko tulla tänne taas. Aamu oli yllättävän helppo joo, mutta nyt kyllä on sortumisvaara... Niin hirveä himo tupakkaan, että melkein jo menin polttamaan tupakantumppien pieniä jämiä. Mutta olen saanut toistaiseksi pidettyä itseni kurissa... Ja AION PITÄÄ ITSENI KURISSA!

Miten tää voi oikeasti olla näin vaikeeta....
  • KatjaKatja Helsinki
    editoi syyskuu 2007
    Lämpimästi tervetuloa joukkoon minunkii puolesta marikatti :):) Tsemppiä hirmuisesti sulle ekoille päiville, niistä kun selviät niin selviät mistä vaan eikö?? Ja aina tule tänne mieluummin kuin painuisit tupakille, meitä on täällä monta jotka oikeesti tietää miltä se nikkis tuntuu :):)

Voimia alkavalle viikolle :)
    editoi syyskuu 2007
    Kiitti sulle Katja! Tuntuu että pää hajoaa... Hoen vain itselleni "mä selviän tästä, mä selviän tästä..." Vois kokeilla päiväunia tai jääkylmää suihkua. :mrgreen:
  • KatjaKatja Helsinki
    editoi syyskuu 2007
    hmmm.... ei tainnu auttaa mulla :mrgreen: loistava keino on mennä ulos/partsille ja hengitellä viis minuuttia syvään. Se vastaa jo melkein tupakalla käyntiä :mrgreen: :mrgreen: Tsemppii tsemppii kyllä sä kestät!!
    editoi syyskuu 2007
    En uskalla ees keittää kahvia, kun sen jälkeen tekee niin hitsisti mieli tupakkaa. Nyt on pikkasen helpottanut tupakin himo. Vähän parempi... Tää on tällasta aaltoliikettä.
    editoi syyskuu 2007
    Ollu nyt illalla jotenkin tosi huono fiilis. On tullut itkettyä ja vollotettua. Ja sitten käytyä tupakalla ja sitten taas vollotettu. Miks mie en oo tarpeeks vahva? Olen yrittänyt lohduttautua sillä ajatuksella, että tänään on poltettu neljä tupakkaa, reilusti vähemmän kuin ennen, mutta onko se sitten lohdutuksen aihe kun on edes polttanut sen yhdenkään, vaikka ei olis pitänyt...

Noo, huomenna on uusi päivä. :oops: :oops: :oops: :oops: Nolottaa oikeesti, kun eilen jo jouduin kertomaan möhläilyni. Ja meinasin et en tänään paljasta polttaneeni, mutta toisaalta miun on parempi tunnustaa se, ja aloittaa puhtaalta pöydältä.

Ei masennuta eihän? Ja muututaan vahvemmiksi?

Niin joo, ja huomenna ilmottaudun tuohon lopettaneiden puolelle. Että sisäistän asian kunnolla. Olen lopettanut, en yritä lopettamista.
  • kitikattikitikatti tampere
    editoi syyskuu 2007
    Alkuhan se on tässäkin lajissa hankalin-suorastaan pirullinen, mutta kun alkuun pääset niin johan alkaa helpottamaan. oku täällä stumpissa heitti hyvän-ONNEKS EI TARVI ENÄÄ IKINÄ LOPETTAA :mrgreen:
    editoi syyskuu 2007
    Tuli nukuttua tänään pitkään kun ei ole koulua. Eikä ole huomennakaan. Toisaalta olis kiva, että olisi koulua, niin olisi ainakin tekemistä. Mutta toisaalta pelottaa, että vain raivoaisin kaikille. Keskiviikkona sitten kouluun.

Haluan selvitä ekasta päivästä. Sitten toisesta. ja niin edelleen. Mutta edes tästä ekasta päivästä ensinnä...
  • Sade_2Sade_2 Uusimaa
    editoi syyskuu 2007
    Hyvä Marikatti!!! :thumbup: :thumbup: :thumbup:
    editoi syyskuu 2007
    Kohta oikeasti siivoan tämän kämpän niin kiiltäväksi ja puhtaaksi kuin ikinä... Eka aamu taas, että tuntuu, että pystyy keskittymään johonkin.

En taida laittaa itseäni vielä tuonne lopettaneiden puolelle, kun tämä miun pitkä topic on täällä kuitenkin. Ajattelin tehdä sen vain sen takia, että aivot sisäistäisivät asian, että olen lopettanut, kun katson omaa topiccia lopettaneista enkä päätöksen tehneistä.

Ja tuo mun otsikko on ihan p:stä. "jos tällä kertaa onnistuisin". Minähän onnistun!

Kiitos tsempeistä Sade!
  • Sade_2Sade_2 Uusimaa
    editoi syyskuu 2007
    Siivo vaan, ainakin saat ajatukset muualle! Kyllä sinä Marikatti onnistut. Arvaa montako kertaa mä oon lopettanut ja taas tyhmyyttäni aloittanut uudestaan. :oops: :oops: Eikä täällä tarvitse hävettää yhtään mitään! Täältä saa tukea aina niin paljon kun jaksaa ottaa vastaan. :P Kyllä sinä onnistut! Ja minäkin! Me kaikki onnistutaan! Tehdään se homma yhdessä niin eiköhän pääse helpommalla kun tietää että on muitakin samassa tilanteessa!!! :thumbup: :thumbup: :thumbup:

editoi syyskuu 2007
    Vähän tossa tuli jo siivottua, kohta jatkan. Kun normaalisti pidin tupakkataukoja, niin, nyt sitten pidän stumppi-taukoja eli tulen tänne jutustelemaan. :)
  • möksymöksy Pohjois-Savo
    editoi syyskuu 2007
    :-)

Voimia ja sisua sinne..

Mulla jotenkin vaikea tämä eka työpäivä ja varsinkin aamulla oli pasmat ihan sekaisin..Jotenkin kahvi muuten helpottaa jos oikein päätä puristaa, ainakin vähäksi aikaa..ja suklaa :oops: ja salmiakki :oops: ja jäätelö :oops:

Noh mietiskellyt että on tämä niin pottumaista hommaa että pieni hemmottelu ei haitanne.. Viimeksi muuten muistelisin että nämä kolme ekaa päivää olivat kauheita, tällä kertaa tuntuu että se on kolmas :roll:

Mutta kyllä tämä tästä helpottanee kun muistaa ettei sitä yhtäkään tupakkaa enää suuhunsa tunge..muutenhan tämä kaikki alkaa taas alusta
    :?

editoi syyskuu 2007
    Tänään on siitä ihmeellinen päivä, että pystyn jo jopa keskittymään asioihin, en täysillä mutta edes jonkun verran. Ei ole sellaista outoa pyörimistä. Jahka saan siivottua lähen pyörälenkille ja kauppaan. Ja sitte vois tehä itselle ruokaa, sieni-itu-vihannes wokkia ja pottumuusia. Nami!
    editoi syyskuu 2007
    Hipsheijaa kun olen tyytyväinen itseeni! Sain siivottua kämpän ja SELVISIN KAUPPAREISSUSTA OSTAMATTA TUPAKKAA! Tuo on minulle jo aika saavutus ja olen älyttömän ylpeä itsestäni. Kyl mie onnistun kun vaan tahon!
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.