Lopetin TÄNÄÄN

Heipä hei. Tulin eilen kipeäksi ja istuin taas päivän kotona tietokoneella. Tylsyyteni hetkillä keksin katsoa vanhojen nikotiinipurukumieni parasta ennen päiväyksen. 11.2007

Tarinani on se, että olen polttanut nyt 6 vuotta tupakkaa ja lopettanut joka vuosi. Joka ikinen vuosi minä lopetan polttamisen, mutta NYT minä olen tosissani. Ajatukseni lähti ensimmäisenä rahasta... Opiskelijana minulla EI tosiaankaan ole rahaa ja viimeiseen viikkoon en ole edes syönyt... Mutta ostin kuitenkin kolme askia tupakkaa, vaikka olen laihtunut varmaan 5 kiloa sen takia,että raha ei riitä enää ruokaan!

Rahallisesti poltan kuukaudessa melkein 80 euroa. Vakio tupakointi määräni on yli 12 tupakkaa päivässä. Viime viikoilla se määrä on taas noussut nousemistaan... Ja ei ole mukavaa, kun joutuu polttaa usean tupakan putkeen, jos on ollut kolmekin tuntia polttamatta, että "Niksat" lähtevät.

Ensimmäinen sotavarustukseni tupakan vastaan on nicorette 2mg purukumit. Yleensä syön niitä aika säästeliäästi, mutta nyt aion päästää helvetin valloilleen ja mässytellä hyvällä omalla tunnolla kymmenenkin purkaa, jos siltä tuntuu! Ja nyt ENSIMMÄISTÄ KERTAA sanoin läheisilleni, että nyt se on menoa. Yleensä en kerro kenellekään siitä, JOS aion lopettaa, kun häpeän, kun en siihen kuitenkaan pysty.

Motivaationi lähtökohta on myös raha. Toinen on se, että minähän olen aivan hullu urheilemaan! Joskus treenaan yli 7 kertaa viikossa, joskus 2 kertaa... Rakastan liikuntaa ja lopettamisen pitäisi olla siihen motivaatio.. Mutta raha on nyt tämän hetken ongelmani...

Ajattelen itse, että jos olen viikon polttamatta saan törsätä 10euroa ihan mihin hauskaan minä haluan! Tai 15 euroa... Jos PALKITSEN itseni sillä, että olen ollut jonkun ajan polttamatta, se auttaisi.

Olisin iloinen, jos muutkin yrittäisivät motivoida minua yhtä paljon, kuin minä motivoin itseäni, joten ehkä tulen tänne hakemaan henkistä tukea.

Muut ystäväni eivät ole yhtä riippuvaisia kuin minä, eivät ole polttaneet yhtä pitkään ja paljon kuin minä, tai eivät polta ollenkaan. Joten lähipiirini perusteella olen yksin tässä sopassa.

Varustaudun seuraavaksi tikkareilla. :D Opiskellessani huomaan imeväni kyniä ja piteleväni niitä kuin tupakkaa, joten SELVÄSTI käteni tarvitsevat tekemistä.

Kerron myöhemmin lisää vielä tästä, mutta ainoa hatara pohjani lopettamiseni onnistumiselle on se, että päätöksen lopettaa tein päivässä... :D

Toisaalta olen konkari lopettamaan... Ja repsahtamaan. :(

Viestejä yhteensä

• MarikattiMarikatti Tampere
    editoi syyskuu 2007
    Hei! Tsemppiä sinulle lopettamiseen. Kyllä se onnistuu. Minunkin piti lopettaa jo 1. päivä, mutta lipsahtelin, ja tänään on eka savuton päiväni. Eli pointtini on se, että ei saa antaa periksi, vaan aloitetaan aina alusta. Uskon, että lopettaminen onnistuu sitten, kun oikeasti sanoo itselleen, että nyt ei enää epäonnistuta.

Se on omasta halusta kiinni.

Tiedän tosiaan, että tupakointi ei opiskelijan rahoilla ole fiksua, sillä olen itse myös opiskelija. Ennen oli juuri niin, että tärkein mihin rahat käytti on tupakka, olkoon sitten vaikka syömättä.

Ajattele sitä, että nyt sinulla on varaa tehdä heräteostoksia, kun menet kauppaan. Voit ostaa jotain pientä kivaa edes miettimättä että riittääkö rahat. Kun se epäterveelline rahanreikä on pois elämästäsi!

• editoi syyskuu 2007
    Totta... Jos aiemmin koin välillä huonoa omatuntoa heräteostoksista tai kalliista korvakoruista (naiset... xD) niin nyt minun EI tarvitse enää kokea huonoa omatuntoa, KUN lopetan polttamisen! Olen ansainnut pienet lipsahdukset ja repsahdukset uusien vaatteiden, korujen ja muun "pikkukivan" kohdalla"

Ulkonäköni on ERITTÄIN tärkeää minulle! Kuntoilen paljon ja haluan myös siksi korostaa vartaloani, koska olen hoikka ja treenatun näköinen (en mikään ruma lihaskimppu kuitenkaan). Ja minusta on SÄÄLI ajoittain, kun en voi korostella kaunista vartaloani niin paljon kuin haluaisin, koska minulle ei vain ole rahaa siihen. :(

Uskon, että kun YHDEN kuukauden olen ollut polttamatta ja TAJUAN kuinka PALJON rahaa minulle jää ylimääräistä, minä en enää edes HALUA polttaa!

Kiitos kannustuksesta. :) Ja tsemppiä sinullekin!
  • editoi syyskuu 2007
    TSEMPPIÄ sulle neidonvarjo.Kyllä sinä siihen pystyt ja syöt purkkaa niin paljon kun tarviit.Pääasia,että ET POLTA.Kyllä se siitä lähtee.Minäkin ostin tänään sokerittomia tikkareita ja se on ihan OK.On tosiaan käsille tekemistä,kun pyörittelee sitä suussa.Kaikki keinot on sallittuja tässä TAISTOSSA paitsi,että et ime sitä saastaa keuhkoihisi.Mulla tänään illalla tulee 4vrk.VOIMIA SULLE. :thumbup: :thumbup: :thumbup: :-D
  • suihkonisuihkoni Helsinki
    editoi syyskuu 2007
    Onneksi olkoon, viisas päätös. Jatossa voit käyttää rahasi johonkin ylelliseen taikka ruokaan. Tai mennä ulos syömään. :) :D
    Päivä kerrallaan..
  • editoi syyskuu 2007
    Tsemppiä neidonvarjo! Lopeta ihmeessä nyt, ettei polttelumäärät ainakaan nouse.

Minäkin saan jo nyt sen 15% korotuksen opintorahaan kun lopetan. ;)

• editoi syyskuu 2007
    Onnea Neidonvarjo viisaasta valinnasta ja tsemppiä jatkoon :thumbup: :thumbup: :thumbup:
  • editoi syyskuu 2007
    Kiitos kaikille tuesta!

Sain nyt pussillisen tikkareita, ruokaa, pastilleja ja muuta naposteltavaa, joka korvaa tupakointia. Tänään aion siis syödä ja juoda jatkuvasti. Tietysti olen kipeä, joten lämmin tee ei tosiaan ole yhtään pahasta. Päätä särkee aika kovasti, eikä olo ole muutenkaan kehuttava. Jotenkin toivon, että nämä tupakan vieroitusoireet menevät siinä "samassa" kun syksyn flunssani.

Kellään kokemusta lopettamisesta kipeänä?

Minä aikaisemmin kymmenillä lopetus kerroillani nielurisaleikkauksen jälkeen lopetin... Olin 10 päivää ilman tupakkaa...

Onkohan se yleisesti kannattavinta lopettaa kipeänä? Kun olo on muutenkin tosi huono ja tukkoinen. Eikä sinne ulos vesisateeseen tee oikeasti mieli mennä. Nenä kun on tukossa tupakkakin maistuu vielä PAHALTA.
  • editoi syyskuu 2007
    Tervehdys!

Kun tänään nuo opiskelut alkoivat taas, päätin tähän samaan syssyyn lopettaa tupakoinnin. Koko kesän olen ajatusta kypsytellyt päässäni. Lopettamista olen nyt miettinyt ihan tosissani viime kesän lopulta saakka. Silloin itseasiassa olinkin peräti pari kuukautta tupakoimatta. Sitten päätin antaa itselleni luvan tupakoida bilettämään lähtiessä. Virhe oli se, siitä nimittäin hiljalleen lipsuin taas kokopäiväiseen ja jokapäiväiseen syöpäkääryleen palvontaan.
    Ja uutena vuotena tupakoinnin lopetusyritys oli lähinnä surkea vitsi.

Olen polttanut viimeiset 8 vuotta noin 15 savuketta päivässä. Joinain päivinä vähemmän, joinain enemmän. Viimeksi, kun olin tuon 2 kk tupakoimatta, en käyttänyt apuna mitään nikotiinikorvaustuotteita, enkä aio niihin turvautua nytkään. Avomies tupakoi, mutta myös hän aikoo lopettaa kunhan minä ensin olen ollut hetken tupakoimatta. Emme halua kärsiä nikotiinin vieroitusoireista samaan aikaan, koska silloin meistä ei ole tukea toisillemme. Kokeiltu on.

Tämä ensimmäinen päivä on mennyt leppoisasti. Mitä nyt jatkuvasti takaraivossa jyskyttää, että tupakille ois kiva päästä... Mutta mitään muita vieroitusoireita ei ole toistaiseksi ilmennyt. Ensimmäinen todellinen koitos on mennä töihin. Siellä kun on tottunut niitä tupakkitaukoja pitämään... Pitänee vaihtaa lakutauoksi tms. :-)

Tänne Stumppiin kirjauduin, koska tästä näyttää riittävän tekemistä. Voi tulla lueskelemaan ja mahdollisesti kirjoittamaan tällaista pitkää romaania aikansa kuluksi. Koska sitähän tästä tupakoinnin lopettamisesta saa: lisää aikaa ja rahaa. Ja ehkä täältä löytyy tukeakin, katsotaan.

---Muokkaus/lisäys:

Ainiin. Tästä syystähän minä tänne eksyin!! Ehdin jo unohtamaan, eli vissiin ihan hyvä merkki. Satuin siis löytämään tupakkiaskin, jonka kaveri unohti tänne kauan, kauan sitten. Pahaa tupakkia (ja aivan rutikuivaa) on se, mutta ehdin tuossa jo hetken pohtia, että josko sitä polttais "vaan yhden". Pirulliset, tupakkaa kaipaavat aivoni ehdottivat, että sen yhden polttaminen vois olla ihan hyväkin, koska tuosta röökistä tulee tosissaan paha olo, niin ei varmasti sen jälkeen enää haluaisi ajatellakaan tupakkaa.
    Tossa se aski nyt kuitenkin nököttää, enkä ole ainuttakaan siitä polttanut. Enkä polta.
  • editoi syyskuu 2007
    :thumbup:Täältä löytyy tukea ja tsemppejä :thumbup: TERVETULOA JOUKKOON MUKAVAAN JA SAVUTTOMAAN :P :P :P
  • editoi syyskuu 2007
    Käytän nikotiinin korvaushoitoa, koska:

Oikeasti voi vetää sitä purkkaa ja olo oikeesti helpottuu!

Sen jälkeen kun olen sopivassa nikotiinipurkka koukussa vaihdan sen sujuvasti ja sulavasti tavalliseen purukumiin! Vaihdon pitäisi tapahtua suht vaivattomasti, koska olen tottunut siihen pureskeluun!

Ensimmäiset viikon on vain helpompi vetää läpi, kun ei tunne vieroitusoireita, vaan opettelee ensiki eroon siitä tavasta!

Kyllä tämä onnistuu!
  • editoi syyskuu 2007
    Neidonvarjo kirjoitti:
    Käytän nikotiinin korvaushoitoa, koska:

Oikeasti voi vetää sitä purkkaa ja olo oikeesti helpottuu!

Sen jälkeen kun olen sopivassa nikotiinipurkka koukussa vaihdan sen sujuvasti ja sulavasti tavalliseen purukumiin! Vaihdon pitäisi tapahtua suht vaivattomasti, koska olen tottunut siihen pureskeluun!

Ensimmäiset viikon on vain helpompi vetää läpi, kun ei tunne vieroitusoireita, vaan opettelee ensiki eroon siitä tavasta!

Kyllä tämä onnistuu!

Jeps. Katsotaan miten mulla tämä homma etenee. Ehkä mäkin tällä kertaa joudun turvautumaan johonkin korvaushoitoon, mutta kattelen nyt ensin pari päivää ihan rauhassa ilman.

Offtopic: allekirjoituksesta päätellen myös Neidonvarjo pyörinee ircin ihmeellisessä maailmassa? :-)
  • editoi syyskuu 2007
    SUOSITTELEN kaikille, että ostavat yhden askin niitä nikotiinipurkkia tai nappeja, tai mikä on kenenkin mieluisin tapa käyttää nikotiinia ei-tupakka-muodossa. Koska sitten JOS se tarve, tosi iso ja paha tarve tulee, sulla ON sitä nikotiinia saatavilla! Etenkin jos sulla on jossain jemmassa pari "pahan päivän tupakkaa", niin kuin mulla, niin on EHDOTTOMASTI parempi tarttua siihen muuhun vaihtoehtoon!

Mitään ei menetä meinaan kun sitä nikotiinipurkkaa on nenän edessä! Maksaahan sekin, mutta ei MITÄÄN verrattuna vuosien tupakoimiseen!

Suosittelen vahvasti. Ja suosittelen ostamaan ne purkat APTEEKISTA, eikä lähiruokakaupasta... Koska apteekista saa tukea muutenkin ja ruokakaupassa ne ovat tupakoiden vieressä ne purkat, joka on huono juttu.

Mitä enemmän sulla on tupakoita edessäsi, sytkäreitä tai muuta mikä MUISTUTTAA tupakoinnista, sitä enemmän sun tekee sitä mieli!!!!!
  • editoi syyskuu 2007
    Sain kunnon kesäflunssan.. tosi sitkeen. Ekan kerran elämässäni taisin lopettaa myös sen vuoksi, että en ois varmaan muuten parantunu. Aina ennen olen poltellu, vaik olis ollu nelkyt kuumetta :shock:

30.7.2007 loppui eli ens heinäkuussa tulee sitte vuosi täyteen :twisted:
  • editoi syyskuu 2007
    :(

Okei, mun olo on aivan karmea, kun olen kipeä. Särkylääkkeen nappasin ja laitoin lämmintä juotavaa tähän. Koulujuttuja olisi taas paljon tehtävä, eikä yhtään pysty nyt keskittymään niihin. TIEDÄN, että syksyn YO:t joihin osallistun eivät ole paras aika lopettaa polttamista...

Henkisesti olen pirteä ja iloinen joka ei mielestäni ole normaalia nähtynä fyysiseen kuntooni. Motivaatio on huipussaan näin ensimmäisenä päivänä, joten taidan laittaa kaikki energiani oloni fyysiseen parantamiseen. :)
  • tuputupu Hyvinkää
    editoi syyskuu 2007
    Tervetuloa joukkoon suureen. Ja kovasti tsemppiä savuttomaan elämään. Itse lopetin myös kun olin kovassa flunssassa, enkä jaksanut raahautua ulos tupakalle kahteen päivään. En ollut suunnitellut sitä etukäteen, vaan päätin että kun kaksi päivää jo mennyt, niin en sitten enää polta muutenkaan. Laastarilla ja purkalla mennään. Ja suht hyvin mennyt.
    Liikunta ainakin on hyvä keino unohtaa ne nikkikset ja täällä voi purkaa kun tulee sietämätön olo :)
  • editoi syyskuu 2007
    JES! Kaverit kannustelevat minua nyt lopettamisessa. Lupaavat viedä ulos syömään jos olen polttamatta. :) Olen positiivisesti yllättynyt, koska he eivät itse polta ollenkaan! Mukavaa on, kun he kannustavat, vaikka ovatkin jo "ruikuttaneet" jonkin aikaa, että lopettaisin... KOHTA EKA PÄIVÄ ON TAKANA! Ekan päivän jälkeen toka päivä ja sit kolmas... ENSIMMÄINEN VIIKKO on pahin, sen tiedän jo kokemuksesta, onhan tämä lähemmäs 10 kerta varmaan jo kun lopetan.. :oops:

En tiedä varmaan ihmettelette, miten minä olen lopettanut näin usein, joka vuosi minä kärvistelen aikani polttamatta. Kai minä olen aina pitänyt sitä illuusiota ilmassa, että jos hetken on ollut ilman sitä voisi jotenkin "kontrolloida". Ja home sanon minä!

Vähän pelottaa tulevaisuus, koska olen nyt täysin raitis ja ilman tupakkaakin... Ei alkoholia, ei tupakkaa. On se aika suuri haaste... No...
  • editoi syyskuu 2007
    Olet täysin oikealla tiellä :P.Ole ylpeä saavutuksistas :thumbup:
  • editoi syyskuu 2007
    Jatkan kirjoittelua tähän omalle ketjulleni...

Ensimmäinen yö ilman tupakkaa ja kipeänä EI tosiaankaan ollut mitenkään mukava! Painajaisten (jotka eivät kuitenkaan onneksi liittyneet tupakkaan) lisäksi heräilin jatkuvasti... Eikä ole kiva tunne herätä kesken yötä, etenkin kun normaalisti käyn aina tupakalla silloin.

Aamulla herätykseni on kymmeneltä. Ja heräsin seitsemältä. :( Ei mitenkään, "Mukavaa".

Päätä särkee aivan uskomattomasti ja kurkku on kipeä ja yskittäääääääää!!!!!

Nyt henkinen tuki tarpeen, ja pakko jaksaa tämä päivä!!
  • Tanya_2Tanya_2 Kanta-Häme
    editoi syyskuu 2007
    Nyt vaan tsemppistä Neidonvarjo! Ennenkuin huomaatkaan on se ensimmäinen viikko mennyt!
    Minulle tuli se ensimmäinen viikko täyteen eilen... ja oikeasti tuntuu helpommalta nyt (verrattuna viime viikkoon). Nopeasti se viikko sitten loppujen lopuksi meni :D
  • editoi syyskuu 2007
    Tiedän ajan haurauden ja sen miten se katoaa käsistä, vaikka siitä yrittäisi pitää kiinni. Usein olen ajatellutkin, kun sekopäisyyden hetkilläni tajuan välttää himoani, niin tupakasta olen päässyt eroon, ennen kuin huomaankaan.

Olipas runollista, mutta syyttäkää unettomuuttani, joka elää minua vahvemmin...

"Kiinnostuneille" (suora linkki poistettu)<-- Laskuri siitä, kauan olen ollut polttamatta :D
  • Likka72Likka72 Tampere
    editoi syyskuu 2007
    Tervetuloa Neidonvarjo :!:Usko pois,unet kyllä parantuu ajan myötä.
    Itse olen myös täysin raitis ja nyt ollut reilu 2 viikkoa polttamatta,ilman korvaushoitoa 5.aamu. :D
    Mulla unettomuutta jo ennestään ja tässä alussa oli tietysti enemmän,mutta jotenkin tuntuu et uni olisi nyt rauhallisempaa..ja jopa aamulla väsyttää.
    Tsemppiä kovasti sulle,hiljaa hyvä tulee :thumbup: :thumbup:
  • KatjaKatja Helsinki
    editoi syyskuu 2007
    Tsemppiä neidonvarjo :):) Kurkkukipu oli mulla se pahin vieroitusoire ja juoksin lääkärissäkin siitä, mutta se helpotti ihan itsekseen sitten ajan kuluessa.

Toisaalta syyslentsuja on paljon liikenteessä eli positiivisesti ajateltuna oisit saanut tuon lentsun vaikka oisit polttanutkin :):) Ehkä paranet nyt nopeammin kun et polta enää :):)

Onnea sulle ekasta päivästä ja tsemppiä tokalle :):)
  • editoi syyskuu 2007
    Kiitos paljon onnitteluista.

Tosiaan sairastuin sunnuntaina tähän flunssaan ja lopetin maanantaina eli eilen polttamisen.. Jotenkin ajattelin, että olo on kuitenkin erittäin kurja, niin sama se on lopettaa tupakointi!

Nyt olen menossa keskustaan käymään koululla syömässä, kaupassa ja varmaan pitää ostaa imeskeltäviä tabletteja lisää, kun kurkku on kipeä.. Tänään jos tavoitteena olisi selvitä eilistä vähemmällä nikotiini purukumi määrällä. Eilen meni siis 2mg Nicorettea viisi kappaletta, ja tänään joku kolme olisi jo ihan hyvä määrä... Kuumetta en ole vielä mitannut, mutta eiköhän sitäkin ole yhä lähemmäs se 37 astetta. Kaupasta kun ostaisin vain useaa erilaista teesorttia, niin sekin tekee jo olon paremmaksi :)
  • editoi syyskuu 2007
    :thumbup: :thumbup: :thumbup: :D :D
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.