Helmikuu 2015

Enpä olisi suonut itselleni tätä kunniaa avata helmikuulle ketjua, mutta niin vain kävi. Viime vuoden lokakuun lopettajissa aloitin savuttomuutta.

Homma meni plörinäksi joulukuun alussa. Tuosta noin vain kauppareissulla ostin tupakkaa. Sen askin jälkeen aika monta muutakin askia.

Aloitan siis alusta taas.
«13456789

Viestejä yhteensä

• The user and all related content has been deleted.

14.7.2017. klo 12.45
  • editoi helmikuu 2015
    Körtsy, mukavaa ettei tarvitse täällä itsekseen kärvistellä. Minä en jaksanut tuonne harkitsijoihin ilmoittautua, kun minulla se harkitseminen merkitsee vain lisäaikaa venyttää lopettamisen aloittamista.

Itseäni olen ihmetellyt, että miksi menen pilaamaan hyvin alkaneen savuttomuuden. Mutta samapa tuo nyt on, ei auta muu kuin jatkaa lopettamista. Viimeisen parin vuoden sisällä lähipiirissä on sairastunut ihmisiä vakaviin tauteihin,joihin sairastumista tupakka voi edesauttaa. Näille ihmisille nuo sairaudet tulivat niin sanotusti pyytämättä, ja itselläni alkoi yhä vahvemmin kilistä varoituskellot sen suhteen, kannattaako röökinpolttoa jatkaa. Terveyteen se on toki ehtinyt jo vaikuttaa, mutta kuinka paljon ja enemoää en haluaisi riskejä kasvatella.

Tällä kertaa lopettaessa olen ainakin yhdessä asiassa viisaampi: sitä yhtä röökiä ei kannata vetää ja joka ainoaa tunnetta ja kolotusta ei tarvitse ylianalysoida henkihieveriin. Lopettaminen on vaikeaa ja ärsyttävää.Suurimman osan ajasta yritän olla ajattelematta koko lopettamista ja syön vaikka paketillisen nikotiinipurkkaa päivässä jos on pakko.

14.7.2017. klo 12.45
  • vkovko
    editoi helmikuu 2015
    Se on hyvä, että sinulla riittää virtaa tekemiseen. Minulla kävi alussa juuri päinvastoin, kaikki virta loppui tyystin.
  • hepahepa Välimeri
    editoi helmikuu 2015
    Körtsyyy!!

Oon aivan liian innostunut siitä että oot taas täällä, vissiinkin on helppoa repiä iloa ja intoa siitä että oot taas messissä :mrgreen: Nyt vaan kaikki peliin ja päivä sekä hetki kerrallaan eteenpäin. Ja ainakin minä oon täällä aina ihan etsimässä sun kirjoituksia ja kertomuksia, avautumisia sun muita, mun mielestä vaikka miten olisit lopettanut ja aloittanut, niin kyllä se myös jostain luonteenlujuudesta kertoo että myönnät virhees ja nouset ylös etkä jää maahan makaamaan! Tsemppiä myös muille helmilopettajille!

14.7.2017. klo 12.45
  • SallimusSallimus Etelä-Suomi
    editoi helmikuu 2015
    Huh, neljäs savuton päivä menossa, ja tuntuu huolestuttavan helpolta. Liekö joku kammottava tuskavaihe vielä edessä?

Ensimmäistä kertaa koko tupakoitsijan "urani" aikana tein lopettamispäätöksen, ja sen kanssa tässä nyt opettelen elämään. Tosin puolitoista vuotta sitten vähensin päivittäistä röökimäärää radikaalisti (askista viiteen röökiin), joten ehkä tämä totaalisavuttomuus ei sitten ollutkaan enää niin iso askel?

Hirmuisesti tsemppiä kaikille lopettaneille, sitä varmaankin itse kukin tulevaisuudessa vielä tulee tarvitsemaan...

14.7.2017. klo 12.45
  • editoi helmikuu 2015
    Hei kaikki ex.polttajat :D
    minullakin nyt menossa 4 pvä ilman tupakkaa. Ihan hyvin on mennyt tähän asti. Noin 30v. ehdinkin jo pistää rahaa menemään tupakkaan. Mutta nyt se on loppu, ja toivottavasti tämä on viimeisin lopetukseni ikinä. Olen siis onnistunut jokusen kerran aiemmikin lopettamaan, mutta aina sortunut uudelleen.

Tsempii vaan muillekin, sitä itsekin tarvitsen :D

14.7.2017. klo 12.45

14.7.2017. klo 12.45

14.7.2017. klo 12.45
  • MelisaMelisa Espoon etelärannikko
    editoi helmikuu 2015
    Minäkin sain unen päästä kiinni vasta n. 00.45.
    Mutta hei Körtsy, olet messissä kuitenkin, ja se on pääasia.
    Jostain luin, et jos kärsii unettomuudesta ei kannattais katella näitä ruutuja ennen nukumaanmenoa pariinkaan tuntiin. Sininen valo (!) kuulemma vaikuttaa aivoihin jotenkin :shock: (?)
    Kuka näistäkin tietää, itse luen kirjaa tunnin ainakin ennenkuin yritän nukkumista.
    Sulla Körstsy on tuollainen seesteisen tuntuinen olo, että et paljoa välitä vaikka ympärillä poltetaan. Hyvä asenne sinällään.

Nyt odotellaan sun ekan viikkon täyttymistä. Tsemppiä matkaan :thumbup:
    40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

• editoi helmikuu 2015
    Hei kaikille ja tervetuloa uusille!

Minulla käynnissä "uuden" lopettamiseni neljäs päivä. En voi sanoa, että olisi ollut helppoa. Voimat vähissä, unettomuutta ja alakuloa. Kuitenkin tuntuu ehkä hiukan helpommalta kuin viime kerralla, johtuen varmaan siitä että jollain lailla jo tietää mitä odottaa.

Minulla on luvassa tänään varsinainen koetinkivi. Käyn talvisin kerrasta pariin muutaman yön hiihtovaelluksella sekalaisen sakin kanssa, ja nyt tuo vaellus osuu tälle viikonlopulle. Sanomattakin selvää, että noihin retkiin (jossa ollaan käytännössä koko ajan ulkona, pidetään taukoja ja iltaisin istuskellaan leirinuotiolla) on kuulunut tupakkaa ja paljon. Viimevuotisella reissulla kävi kyllä hyvin selville, että kuntoni ei todellakaan ole entisensä. Reissu on rankka savuttomillekin.
    Kovin kohta tulee olemaan viimeinen pysähdys sivistyksessä ennen erämaahan siirtymistä. Meillä on tapana ostaa ns. vikat herkut yhdessä. Yleensä ne pitävät sisällään suklaata ja konjakkia, ja minun ja parin muun tapauksessa röökiä. Tällä kertaa tuo viimeinen jää minulta väliin ja hyvä niin. Ajatuksena tuo on ollut välillä niin musertava, että olen jopa harkinnut etten lähtisi mukaan, mutta masentava lopputulos olisi sekin.
    Olen päättänyt, että en polta. Sille ei ole nyt vaihtoehtoja. Purkalla ja mahdollisesti pastilleilla mennään. Nikotiinipurkka ja konjakki ei kyllä ole paras yhdistelmä...

Mulle tälle hetkellä eniten apua tuo kaksi ajatusta. Yksi on, että tupakointi ei tee elämästä millään muotoa parempaa tai hauskempaa, tällainen harhaluulo minulla kun on ollut vuosia.
    Toinen ajatus on itseasiassa kysymys, jonka kysyn itseltäni tiukoissa paikoissa. Kysyn itseltäni, että söisinkö lautasellisen ruokaa, josta tietäisi että se aiheuttaa syöpää. Vastaus on aina, että en tietenkään söisi. Miksi siis polttaisinkaan?

No joo. Hyviä viikonloppuja kaikille stumppilaisille, nauttikaa toivottavasti kauniista ilmoista.

14.7.2017. klo 12.45
    editoi helmikuu 2015
    Kirjoitinkin Körstsy tuonne ed. sivulle (?) sun seesteisestä olostasi. Jännä juttu!
    Hyvä, jos niksakorvikkeista luopuminen on noin helppoa.
    Minä en uskaltanut luopua kovinkaan äkkiä. Roikuin varmaan liiankin kauan.
    Mut ole maltillinen vähentelyssä ja pidä varalla, jos tulee paha paikka.
    40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

14.7.2017. klo 12.45
  • editoi helmikuu 2015
    Heippa kaikille! Viides savuton päivä menossa 19 vuoden tupakoinnin jälkeen. Tai on välissä ollut joitakin yrityksiä lopettaa, jotka onkin sitten loppuneet säälittävän lyhyeen. Nyt kuitenkin kova tsemppi päällä ja haluan uskoa pystyväni lopettamaan lopullisesti sen hirveän soutamisen ja huopaamisen tupakan kanssa.. Terveys uhkaa tosiaan mennä ja rahat ja itsekunnioitus ja ja ja..

Henkisesti tällä hetkellä ihan ok olo, eli en ole ainakaan tänään ratkeamassa polttamaan, mutta fyysisesti olo on painajaismainen! Tää huimaus... Kauan tollanen heittäminen päässä voi oikein kestää? Tosi kurja tunne, kun tuntuu että voi kaatua mihin vaan ja pitää vähän väliä hakea tasapainoa..
    Piti myös kysymäni, että onko kellään muulla lopettamisen jälkeen ollut aamuisin keuhkoputkissa/kurkussa sellainen olo, kuin olisi vetänyt yön aikana pari askia tupakkaa? Mistä tollanen mahtaa johtua?! Ahdistava tunne keuhkoissa, kun vetää henkeä.. Nimenomaan aamuisin. Tällaista mulla ei ollut polttaessa.. Ja poltin vähintään askin päivässä.

Nyt siis lopettelen nicorette inhalaattorin avulla.

Anyway, tsemppiä hirmuisesti kaikille lopettajille! Paras päätös, mitä voi tehdä!
  • vkovko
    editoi helmikuu 2015
    Nöppönen kirjoitti:
    lopettamisen jälkeen ollut aamuisin keuhkoputkissa/kurkussa sellainen olo, kuin olisi vetänyt yön aikana pari askia tupakkaa? Mistä tollanen mahtaa johtua?! Ahdistava tunne keuhkoissa, kun vetää henkeä.. Nimenomaan aamuisin. Tällaista mulla ei ollut polttaessa.. Ja poltin vähintään askin päivässä.
    Arvauksena heitän, että limaa sieltä pyrkii ulos, aikaisemmin tupakka pisti sen tulemaan ulos. Noin se minulla oli, pitäisi saada yskösrefleksi toimimaan, siihen on muutama jippo olemassa.

14.7.2017. klo 12.45
  • editoi helmikuu 2015
    Hello.
    Lopettaminen on aivan helppoa. Mä olen lopettanut varmaan sata kertaa...

Oon kokeillu sähkötupakkaa, Champixia, nikotiinilaastaria, nikotiinipurkkaa, nikotiinitablettia, tahdonvoimaa...

Mun vieroitusoireet on ollu joka kerta lyhytkestoisia ja varsin siedettäviä, keskittymiskyvyn puutetta, ahdistusta, ärsytystä, tärinää, hikoilua ja univaikeuksia pari päivää. Ongelma on tullut lähes poikkeuksetta 2-3 viikon jälkeen, jolloin tulee se pahin; masennus. Kaikki ilo elämästä kadonnut ja mitänäitäon.

Tällä kertaa tämä savuttomuus lähti vähän niin kuin vahingossa. Maanantaiaamuna herätessä viimeksi poltin, en ollut varsinaisesti tätä edes suunnitellut. Laastarin ansiosta tärinöitä ja hikoiluja ei ole ollut, mutta yllättävää kyllä ei edes levottomuutta. Rööki ei oo mielessä joka hetki, itse asiassa harvinaisen harvoin ja silloinkin lähinnä tottumuksesta ("nyt röökille ku ruoka on syöty- eiku ainii...")

Mä en oo lopettanu. Se on kokeiltu sata kertaa ja huomattu miten siinä käy. Mä en oo myöskään lakossa, koska lakossa on aina alkamis- ja päättymispäivä. Mä en vaan oo nyt sytyttäny maanantaiaamun jälkeen. Tänään en röökaa ja huomisesta ei kukaan tiedä. Näillä mennään tällä kertaa.

14.7.2017. klo 12.45
  • editoi helmikuu 2015
    Eilisestä alkaen ollut polttamatta. Pitäisi olla helppoa, kun ei ole sitä sosiaalista tapaa. Ainoa kun olen perheessä ja ystäväporukassa joka polttaa.
    Kaikki keinot on kokeiltu aikanaan champixista luomuun. Champixista tuli ihan hirveät sivuvaikutukset, joten niitä ei uskalla enää käyttää. Nyt yritetään purkalla ja laastarilla..
    Tsemppiä kaikille lopettaneille!
  • jumaskjumask Salo
    editoi helmikuu 2015
    Tervetuloa kaikki helmikuun lopettajat ja tsemppiä kamppailuun! :thumbup:

14.7.2017. klo 12.45
    editoi helmikuu 2015
    Körtsy, laskurisi ilmoittelee jo viikon täyttymisesta, joten onnittelut.
    Toivotaan, ettei sulle tuon helpohkon alun jälkeen tulekaan mitään "Imperiumin vastaiskua".

• vkovko
    editoi helmikuu 2015
    Hyvä homma Körtsy.
  • ZeetaZeeta Pohjois-Savo
    editoi helmikuu 2015
    Hyvä Körtsy!
    Rauhallista mieltä jatkoonkin!
  • editoi helmikuu 2015
    Sentää joillaa menee hyvin. Mulla on niib kiinni jääny tapa että työpaikalls on pakko saada vetää sitä tupakkaa. Miöonet kerrat yrittänyt olla menemättä vaikka ei olisikaan tupakkaa mut yli puolet siellä polttas nii sain aina pummittuu.. olen ollut parhaillaan 3kk savuttomana. Mutta helpompaa olisi jos en olisi töissä. *huoh* masentas miten heikko oon..
  • editoi helmikuu 2015
    Sori kirjoitusvirheet(puhelimella hankala kirjoittaa) :)
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.