Maaliskuu 2015 lopettaneet

joo elikkä sitä sitte tuli taas lopetettua. :D Monesti on yritetty aikaisemmin vuosien varrella. noin 10 vuotta tupakoinut. Aluksi 3 vuotta muutama tupakka meni päivässä keskimäärin 5 ja loput 7 vuotta ahkerasti vedellyt noin askin päivässä. pisin tupakoimaton jakso oli noin vuosi sitten olin 6 viikoa tupakoimatta ja muut kerrat onkin sitte tyssännyt vajaa viikon mittaisiin yrityksiin. tossa viikko sitte ajattelin rutkasti vähentää ja poltin vain 10 seuraavana päivänä meni 7 mutta halusin kumminkin nopeasti savuttomaksi niin parina viimesenä päivänä en polttanut ku yhe per päivä ja nyt oltu jo 4 päivää ilman savuja. mieli kyllä tekee savua silloin tällöin mutta yli on päästy himoista kun on alkanut tekeen jotain. nyt kumminkin on sellainen olo että oikeasti onnistun lopettamisessa. :) en halua enää nähdä itseäni tulevaisdessa nortti huulessa ja köhimässä koko aikaa. tätä on o monesti suuniteltu ja nyt täytyy yrittää oikeen tosissaan vaikka tietää että hankalat hetket on edessäpäin. :( mutta yritetään kumminkin eiköhän se tuota tulosta kun uskoo itseensä. :) tsemppiä muillekkin lopettaneille ja sitä harkitseville. :thumbup:
«13456725

Viestejä yhteensä

• editoi maaliskuu 2015
    Liityn mukaan Maaliskuun lopettajiin. Aski/ päivä tahdilla on tullut poltettua parikymmentä vuotta. Nämä ensimmäiset päivät olen yrittänyt tietoisesti vältellä paikkoja, joissa olisin voinut joutua kiusaukseen.
  • vkovko
    editoi maaliskuu 2015
    Tervetuloa mukaan.
  • editoi maaliskuu 2015
    Tervetuloa mukaan minunkin puolestani. Tehdään yhdessä matkaa kohti savutonta elämää. Minunkaan savuton matkani ei vielä kovin pitkä oo. Mutta motivaatio on nyt niin kova, että uskon onnistuvani. Teille paljon tsemppiä!
    Thh
  • editoi maaliskuu 2015
    Aloittaessani suunnittelun tupakanpolton lopettamiseksi, pitkään harkitsin lääkekuurin hakemista avuksi. Lopettamisen aloitusajankohta tuli itsellekin hieman yllättäen ja siitä syystä en siis hakenutkaan Champix -kuuria. Omalla kohdalla on ajatuksena ollut,, että nikotiiniriippuvuudesta haluan eroon mahdollisimman pian ja siitä syystä en myöskään käytä nikotiinikorvaustuotteita. Tällä hetkellä siis mennään luomulla ja tärkeimpänä konstina itsellä ollut näinä ensimmäisinä päivinä, ettei altistu missään tilanteessa tupakoinnille. Olen vältellyt ensimmäisinä päivinä mm. kavereita, joiden tiedän polttavan, kaupasta olen hakenut valmiiksi viikon ruokaostokset (ettei tarvitse vahingossakaan ostaa tupakkia).

Ensimmäiset kaksi vuorokautta olivat kyllä todella hirveitä. En pystynyt oikein keskittymään mihinkään ja ajatus katkeili kokoajan - tupakan ollessa kokoajan mielessä. Nikotiinipiru yritti kokoajan mielessäni sanoa syitä, miksi yhden tupakan voisi käydä polttamassa. Itselläni se kuuluisa kolmas päivä olikin sitten jo helpompi ja nyt mennään tunti tunnilta ja päivä päivältä kohti parempaa tulevaisuutta :)
  • editoi maaliskuu 2015
    Moikka, Tsemppiä tännekin kaikille! Ekan viikon jälkeen helpottaa! Se tuntui olevan fyysistä taistoa. Sen jälkeen itsellä alkoi ns mielenhallinta ja ajatusten muuttaminen tupakasta, ettei sitä oikeasti tarvitse mihinkään vaan riippuvuus luo tunteen tarvitsemisesta. vtutus taisteluksi röökiä vastaan!! tsemppii!
    :o 27.2.2015 paloi vika rööki!
  • editoi maaliskuu 2015
    Kokeneemmilta lopettajilta tahtoisin tiedustella: Jossakin vaiheessa varmaan joutuu kavereiden kanssa alkoholin kanssa tekemisiin, miten varmistaa ettei silloin vahingoissakaan sekaantuisi nikotiinipitoisiin valmisteisiin?
  • vkovko
    editoi maaliskuu 2015
    Kannattaa tehdä etukäteen päätös, että lähtee heti pois, jos tilanne menee vaikeaksi.
  • MelisaMelisa Espoon etelärannikko
    editoi maaliskuu 2015
    Just noin kun vko kirjoitti. Huomasin itsekin aikoinani, että just lopettaneena ei ollut risteilyillä tai muissa bailuissa niin hauskaa kuin ennen. Tai kyse oli omasta suhtautumisestani tietenkin, kun en voinut/halunnut polttanut alkon kanssa.
    Piti pitää itselleen puhuttelua, että ei ehkä aina ennenkään ollut hauskaa. Myös poistuminen juhlista, jos alkoi epäillä, et kohta voi mennä siihen vaiheeseen, et hällä väliä. :roll:
    Kavereille voi yrittää joko selittää asiaa tai sitten ei. Ehkä vois laukaista valkoisen valheenkin :oops:
    Lopettaminen on sinun prosessisi, eikä muut ehkä sitä ymmärrä. Voivat alkaa puhua sinua ympäri tms.
    Lopettajana joutuu olemaan lujana monessa tilanteessa. Lopuksi tulet kuitenkin olemaan se voittaja :lol:
    Tsemppiä :thumbup:
    40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

• editoi maaliskuu 2015
    Kiitos vko ja Melisa hyvistä neuvoista, noinhan se varmasti menee. Itse ajattelin vielä lisäksi, että pyrin välttämään useamman viikon alkoholia. Lisäksi ajattelin, että pyrin ensimmäisillä kerroilla nauttimaan mahdollisimman pieniä määriä alkoholia ja lisäksi mietoja juomia, eli pyrin välttämään vahvaa humalatilaa.

Parin viimeisen päivän aikana on ilmestynyt kuiva yskä seuraksi ja kurkku on ollut aristava, mutta ilmeisesti tämäkin kuuluu joukkoon, jossa vieraannutaan myrkyllisestä kemikaalista.

Milloin olette yleensä huomanneet tupakoinnin lopettamisen jälkeen huomanneet hajuaistinne parantuneen?
  • vkovko
    editoi maaliskuu 2015
    Joillakin se on parantunut todella paljon, minulla ei juuri ollenkaan.
  • EeoEeo Pk-seutu
    editoi maaliskuu 2015
    Eksyin minäkin tänne vertaistukea hakemaan
    10 vuotta tupakointia takana, lähemmäs aski päivässä.
    Nyt olen lopettanut. Tai ainakin yritys on kova, kuudes vuorokausi ilman tupakkaa meneillään. Tämä on siis ensimmäinen oikea lopetusyritykseni ja apuna nikotiinilaastarit ja purkka.
    Motivaatio on kohdallaan, haluan todella päästä eroon tupakasta, mutta vaikeuksia on silti. Suurin osa päivistä menee hyvällä mielellä - mutta kun tupakanhimo iskee, mieli painuu maahan ja millään muulla ei tunnu olevan merkitystä, kunhan vain saisi polttaa sen yhden.

Alkuun motivaation lähde oli säästynyt raha, mutta nyt uutta intoa tuovat enemmänkin heleytynyt iho (en ole enää harmaa haamu), ihanat tuoksut, parantunut hapenottokyky ja se raikkaampi maku suussa aamuisin. Hampaatkin vaikuttavat nyt jo valkoisemmilta.

Eli näillä mennään ja yritän pysyä lujana, vaikka helppoa se ei aina ole. Viikonlopusta kun selviän, on jo viikko takana! :)
  • vkovko
    editoi maaliskuu 2015
    Noin nopeaa kun tulee muutoksia, niin ei varmaan suurempia ongelmia tulekaan.
  • editoi maaliskuu 2015
    Tervetuloa joukkoon Eeo!

Itselläni on heikkoina hetkinä toiminut motivaattorina se etten halua kokea tätä kidutusta uudestaan. Näinkin pitkälle on jo päästy, niin tätähän ei kesken jätetä!?
  • MelisaMelisa Espoon etelärannikko
    editoi maaliskuu 2015
    Juu, ei sitä kyllä halua kokea uudelleen. Vaan toisten on pakko, jos sortumisia tulee. Muttta tuo jajatus on hyvä.
    Eeo:lle sanoisin, että rahaa moni ajattelee motivaattorina, kuten sinäkin alkuun. Tosiasia on, että aikanaan rahaa riitti aina tupakkaan, vähän samoin kuin juopolla viinaan.
    Ulkonäön koheneminen on aina hieno bonus näissä hommissan :lol:
    Toisaalta, eräs aikalaiseni lopettaja alkoi tupakkarahoilla matkustelemaan. Nyt hän tekee jo yli tupakkarahojenkin matkoja. Sanoo aina ihmettelijöille, että Marlboro sponssaa nämä matkat :lol: :lol:
    Hajuaisti on mulla aina mielestäni ollut hyvä, kun vertasin esim. mieheni vastaavaan aistiin. Lopettamisen myötä se parani vähän liiankin hyväksi :cry:
    40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

• EeoEeo Pk-seutu
    editoi maaliskuu 2015
    Michael, itsellä myös samat ajatukset, nyt kun näin pitkälle on päässyt niin ei tätä "kärsimystä" halua uudelleen kokea. Tosin, välillä motivaatio hiipuu kun lukee miten ihmiset ovat parin kuukauden tai vuosienkin jälkeen retkahtaneet - mitä jos itselle käy samoin ja vuosienkin päästä himoitsee tupakkaa niin että retkahtaa ja aloittaa uudelleen.

Koitan pitää ajatukset siis poissa tulevaisuudesta ja keskitytään tähän päivä kerrallaan :)

Melisa, tottahan tuo on että rahaa riitti tupakkaan aina. Tupakasta en koskaan säästellyt, kaikesta muusta kyllä. Tällä hetkellä rahaa on kulunut enemmän nikotiinikorvaustuotteisiin kun mitä olisi kulunut tupakkaan - mutta kun aikaa kuluu alkaa säästökin tietty näkyä.

Tänään kävin palkitsemassa itseni savuttomuudestani ja ostin uudet lenkkarit, jos nyt jaksaisi paremmin lähteä lenkille ja ehkäpä hölkätäkin kävelyn sijaan :)
    Käväisin myös vanhempieni luona, molemmat polttavat ja oli niin suuri kiusaus kun siellä olisi voinut polttaa "sen yhden" ilman koko askin ostamista. Selvisin kuitenkin ja olen erittäin ylpeä itsestäni!
    Monet ovat sanoneet, että tupakan haju alkaa etomaan lopetuksen jälkeen. Itse haistelin nenä pitkänä sitä ihanaa tuoksua. Miten saisin itseni tajuamaan, että tupakka ihan oikeasti haisee tosi pahalta? :(

Tänään kuitenkin tuntui olevan kokonaisvaltaisesti paljon helpompi päivä kuin edelliset. Ehkä tää alkaa tästä pysyvästi helpottaa.

Olen saunonut nyt joka päivä ja ostanut ihania saunatuoksuja. Saunomisestakin on tullut rentouttavampaa ja siellä viihtyy pidempään nyt kun happi kulkee.

Ovatko muut alkaneet urheilemaan/saunomaan tai ylipäätään harrastamaan jotain uutta lopetuksen jälkeen? Vinkkejä otetaan vastaan.
  • editoi maaliskuu 2015
    Mukana minäkin.

• vkovko
    editoi maaliskuu 2015
    Teretulemast.
  • editoi maaliskuu 2015
    itse lopetin 07.03.2015 klo 23:30 :)
  • editoi maaliskuu 2015
    Tervetulo joukkoon exsavuttelija ja Plasmagee - Porukalla lopettaminen onkin hauskempaa :)

Eeo - Itse palkitsin itseni tänään todella hassulla tavalla. En ole moneen vuoteen ostanut mitään makeita makupaloja, mutta tänään kaupassa käydessäni innostuin ostamaan palkkioksi itselleni karkkia ja suolapähkinöitä.

Tarkoituksena myös aloittaa juokseminen uudestaan, kunhan tosiaan saisi nuo keuhkoressukat taas toimimaan. Sitä kohti mennään, mutta nyt jo 8 päivän ajan olen "kevyesti" lämmitellyt, kun olen lopettanut hissin käytön. Päivittäin kun ravaa portaat ylös ja alas kymppikerrokseen, niin voin sanoa, että keuhkot huutaa armoa.
  • editoi maaliskuu 2015
    Pienin askelin hyvä tulee:p ite kans haluaisi liikkua ja urheilla mutta yksi syy riittää miksi en niin tee: atooppinen iho/ihottuma! Argh! Hikoilu pahentaa oireita. Mutta myt tärkeintä on vaan katsoa ettei mussuta hirveästi kaikkea! Sokeri ainakin alkuun pois. Tsemppiä Maaliskuu lopettajille ja muille!=)
  • EeoEeo Pk-seutu
    editoi maaliskuu 2015
    Tervetuloa mukaan minunkin puolestani! :)

Seitsemäs päivä starttasi tänään - eli kohta viikko täynnä! Olo on huikea ja motivaatio vieläkin korkealla, toivottavasti pysyykin.

Ihottumasta tuli mieleen, että mulla on ollu selkä tosi pahana nyt jo monta vuotta. Kuivia läiskiä ja näppylöitä yläselkä ja hartiat täynnä, pidin tätä atooppisena ihottumana koska siihenkin kerran on taipumusta. Nyt kuitenkin selkä on todella todella paljon paremmassa kunnossa, näppylät hävinneet ja kuivat kohdat häviämässä. En tiedä mitä ihottumaa se sitten oli, mutta tupakoinnin lopettaminen auttoi siihenkin. Tosin varmasti muillakin muutoksilla (runsas vedenjuonti ja liikunta) on ollut osuutta asiaan mutta en valita! :)
  • editoi maaliskuu 2015
    Mukana myös,ihan alussa. Olo on kun sähköjäniksellä häkissä. :evil:
  • editoi maaliskuu 2015
    Eeo itsekällää nyt selkä,kädet,rinta täynnä kuivia punaisia läiskiä. Ajpittan kasvotkin todella pahassa kunnossa. Toivottavasti lopetus auttaisi ees vähäsen parantamaan ihoa:)
  • editoi maaliskuu 2015
    Tervetuloa joukkoon Nyyskis! Toivottavasti kestät sen hetken aikaa sähköjäniksenä olemisen. Itsellä ko. olotila kesti pari päivää ja sen jälkeen olo on helpottunut jo todella paljon.
  • editoi maaliskuu 2015
    Huomenta Iceice ja tervetuloa joukkoomme! Sinullahan on hyvällä mallilla tuon lopettamisen kanssa. Se, mitä olen itse lukenut ja kuullut kokemuksia Champixistä, niin suositeltavaa todellakin on syödä se lääkekuuri loppuun.

Itse uskaltauduin eilen tosiaan ottamaan tupakanpolton lopettamisen jälkeen ensimmäisen kerran alkoholia (8 olutta). Yhden kerran huomasin olevani takki päällä lähdössä parvekkeelle - ilman tupakkaa :D Mieli ei tehnyt missään vaiheessa tupakkaa, joka oli hyvä asia. Nyt siis pitää vielä päästä eroon tuosta refleksiliikkeestä :D
  • editoi maaliskuu 2015
    Kiitos Michael-70 :) .Nyt alkaa jännittää huominen työpäivä,en haluaisi työkavereille selittää koko lopettamisesta vielä mitään.No,huomaavat kuitenkin,kun en voi tupakkakopin penkille istahtaa.Mietityttää muutenkin nuo tauot,istun varmaan vessassa inhalaattorini kanssa kahdestaan :lol:
  • editoi maaliskuu 2015
    iceice,olen samaa mieltä,jostain on aloitettava. Mulla myös on haasteita ihmissuhderintamalla,mutta olen kääntänyt tän asian niin että enpähän antanut sen ihmisen enää tätä asiaa pilata.Tsemppiä!
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.