tuore diagnoosi

olen uusi täällä. sain kiirastorstaina tietää että mulla on keuhkoahtaumatauti. mun ei pitäisi olla palstalla harkitsijat vaan jo lopettaneet mutta shokista ja kaikista kauhukuvista huolimatta tupakkaa tekee edelleen mieli ja vaikka vähentäminen on helppoa, kokonaan lopettaminen ei.

tuntuu kuin näkisin pahaa unta, josta ei herää enää koskaan.

kaikki neuvot lopetukseen ovat nyt tarpeen. tupakointihistoriaa 40 v, alle aski päivässä, juopotellessa enemmän.

mulla on nikotiinilaastareita vaikka sanoin lääkärille että tulee paha allergia laastarin-minkä tahansa laastarin liima-aineesta, lekuri katsoi mua halveksivasti että toi on vaan tekosyy. ja lukeehan se laastarin käyttöohjeessakin ettei käyttöä suositella jos pitkäaikainen ihosairaus (mulla psori) tai jos saa helposti iho-oireita.
tuntuu etten saa apua mistään, pelkkää halveksuntaa.

näen koko aika itseni kuolemassa tukehtumalla.

auttakaa, jos voitte.

Viestejä yhteensä

• vkovko
    editoi huhtikuu 2015
    Auttaa en voi, mutta tukena voin olla. Minulla on sama tauti ja luokitus on vaikea-asteinen. Olen sen itse saanut kokea, ei sairastuminen lopettamista helpommaksi tee. Taudin paheneminen hidastuu kuitenkin huomattavasti, kun saa lopetettua tupakoinnin. Minä käytin laastaria ja 2:n mg imeskelytabuja. Meillä on ihan sama mitä apuja käyttää, kunhan ei keuhkoihin vedettäviä savuja, koskee siis myös sähköröökejä. Ei kannata ajatella huomisia, tätä päivää voi vaan elää.
  • MollilleenaMollilleena Etelärannikko
    editoi huhtikuu 2015
    Tervehdys Riittanen, mukaan vaan tänne Stumppiin! Kun sinulla on niitä laastareita kotona, voisit kokeilla leikata laastarin reunassa olevan "liimareunan" pois ja pitää pelkkää lääkeainekohtaa iholla tiukan vaatteen alla tai jollain teipillä, jota nahka kestää. Silikoniteipit on monelle liima-allergiselle pelastus. Paikkaa pitää vaihtaa päivittäin ja edellinen kiinnityskohta pestä kevyesti haalealla vedellä ja rasvata perusvoiteella. Näin voisit päästä muutaman päivän eteenpäin tupakoimatta. :)
    Ehkä tästä jo ilmeni, että saman ongelman kanssa olen painiskellut, nyt minulla on korvaushoito tabletteina. Harkitse sitäkin. Tapa on vapaa, kunhan lopetat.
  • editoi huhtikuu 2015
    Tervehdys riittanen. Toivon, että löydät itsellesi vahvan motivaation tuosta diagnoosistasi. Oman pään sisältä se pitää lähteä. Itselläni on nyt neljäs kerta, kun oikein tosissani yritän päästä tupakasta eroon. Nyt on niin hyvä olo, että olisin todella pettynyt, jos vielä sortuisin.
    Minä suosittelen inhalaattoria. On myös käsillä töitä. Ja varsinkin alussa esim. kahvin jälkeen inhalaattori kummasti rauhoitti ja jopa maistui hyvälle :lol: nyt sitä harvemmin enää käytän. Juurikin kahvin jälkeen.
    Tsemppiä sulle paljon ja tuu tänne kertoon kuulumisia. Tuetaan ja kannustetaan kaikki sua. :thumbup:
    Thh
  • editoi huhtikuu 2015
    olin jo menossa ostaa tupakkaa mut onneksi luin tän ja en mene.
  • editoi huhtikuu 2015
    paljastan tyhmyyteni: mikä on inhalaattori, mistä sen voi hankkia, mitä maksaa? ymmärtääkseni ei sama asia kuin sähkötupakka. niinkö?
  • MollilleenaMollilleena Etelärannikko
    editoi huhtikuu 2015
    Hei Riittanen :-)
    Hyvä, että sinulla riittää tiedonjanoa tästä aiheesta, tulkitsen sen jo hyväksi merkiksi. Katso Stumpin etusivulta kaikki korvaustuotteet ja muutakin tietoa. Suora linkki sinne on tämän sivun vasemmalla ylhäällä. Siellä on myös maksuton neuvotapuhelin, siitä voisi olla sinulle hyötyä itsellesi sopivimman lopetustavan löytämiseksi. Ja sitten vaan rohkeasti alkuun.

Tässä inhalaattorista:
    Nikotiini-inhalaattorissa on muovinen imukeholkki, johon asetetaan nikotiinikapseli. Kyseessä ei ole varsinainen inhalaattori, sillä nikotiini imeytyy jo suun limakalvoilta eikä kulkeudu keuhkoihin. Inhalaattorilla toisin sanoen "poltetaan poskareita", tai "imetään kuin pillimehua". Inhalaattorin käytössä on huomioitava, että nikotiini vapautuu kapselista huoneenlämmössä eikä se sovi käytettäväksi kylmässä ulkoilmassa.

Ja ainakin yksi kaveri on jo pitkään lakannut ostamasta niitä kapseleita, mutta hypistelee käsissään inhalaattoria pahan tupakanhimon iskiessä. Minulle porkkanasuikaleet ajoivat saman asian. :wink:
  • vkovko
    editoi huhtikuu 2015
    Miten olotila tänään riittanen?
  • editoi huhtikuu 2015
    on viides pvä ilman tupakkaa, sähkötupakkaa olen korvikkeeksi imutellut, nyt mietin miksi lopettaa tupakointia, olen yksin, köyhä eikä elämänhalua. olen myös hemmetin ärtynyt ja jatkuvasti nälkäinen.
  • vkovko
    editoi huhtikuu 2015
    Keuhkoahtaumataudin kanssa eläminen on juuri tuota, koska täältä haluaa lähteä, nopeammin tupakoiden vai hitaammin ilman tupakkaa.
  • kerttulikerttuli Satakunta
    editoi huhtikuu 2015
    Hei riittanen, itse olen polttanut yli 40 v. ja aikaisemmin kerroin että tupakki oli minun hyvä kaveri ja silti halusin siitä eroon. Nyt alkaa jo tuntumaan että keuhkot alkavat hieman toipumaan ja ei yskitä hirveästi koko aikaa. minulla ei vielä todettu keuhkoahtautumaa, mutta jatkuva keuhkoputkentulehdus.
    hirveästi tsemppiä sulle ja jos vaikka se köyhyyskin vähän helpottaa kun rahat ei mene tupakkiin. Itse en vielä ole niitä rahoja säästänyt, olen ne varmaan syönyt, kun paino on noussut, mutta jos nyt aloitan dietin, voi rahatkin säästyä.
    :)
    editoi huhtikuu 2015
    Heippa riittanen, kirjoitin äsken pitkän tekstin ja johonkin se hävisi. Itse olen polttanut yli 40 v. ja jatkuvasti keuhoputkentulehdus ja hirveä yskä. Nyt alkaa hieman helpottaa.
    Hirveästi tsemppiä sulle ja jos vaikka köyhyyskin hieman helpottaisi, kun ei mene rahat tupakkii. Itse en ole vielä rahoja saanut säästöön, olen varmaan syönyt ne, kun tuo painokin on hyvin noussut.
    Silti päivä kerrallaan, toivon että kevätaurinko piristäisi sinuakin ja huomaat että kyllä täällä voisi vielä muutaman vuoden olla. itsekin olen yksinäinen ja välillä mietin tämän kaiken tarkoitusta.
    editoi huhtikuu 2015
    Nyt se heitti sen tekstin jostain takaisin. En ole tietotekniikan ihmelapsia, ei kai se haittaa.
  • MelisaMelisa Espoon etelärannikko
    editoi huhtikuu 2015
    Olin kerran Kelan kuntoutuksessa. Se oli räätälöity tuki- ja liikuntaelinvaivaisille ylipainoisille. Ei me kaikki mitään ihmeen lihavia kyllä oltu.
    Siellä pohdittiin mm. psykologin luennolla, miksi tässä yritetään saada itseämme liikkeelle ja piiitkällä tähtäimellä myös laihtumaan.
    On aina mielenkiintoista miettiä, mitkä seikat saavat ihmisen toimimaan niin kuin me toimimme.
    Eräs ajatus sielläkin kiteytyi. Emme osaa sanoa mikä meidät tappaa, ja tappaako lihavuus tai tupakointi (en enää silloin polttanut).

Kyse on pitkälti siitä, miten me elämme ne vuodet, kun olemme vielä elossa.
    Kuinka nopeasti menetämme esimerkiksi itsemääräämisoikeuden?
    Kuinka paljon jäljellä olevien vuosien elämää vielä pystymme helpottamaan elintapojemme muutoksella?

Ymmärrän täysin, kuinka vaikeaa on lopettaa tupakointia. Ja kun on jo sairas, löytyykö motivaatiota? Ja on yksinäinen.
    Me pyrimme täällä Stumpissa olemaan lopettajien tukena, kannustamalla ja ymmärtämällä. Me olemme kaikki olleet joskus tupakoitsijoita. Nikotiiniaddikteja olemme useimmat meistä edelleen. Yhtään tupakka ei voi polttaa enää - koskaan.
    Stumpissa et ole yksin Riittanen.
    40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

• editoi huhtikuu 2015
    Toivon sydämestäni Riittanen, että saat lopetettua. Ehkäpä elämä kuitenkin on rikkaampaa ilman tupakkaa, vaikka se voisikin tuntua turhalta lopettaa. Ajattele kaikkia maailman ihmeitä ja tuoksuja, joita tulet näkemään kirkkaammin ja haistamaan ilman savuja. Niin se vaan on :) virtuaalihali lähtee täältä sinnepäin!
    Tupakoinnin lopetus n. 25 vuoden jälkeen. Ilman korvaavia! Kaikki on mahdollista siis! 

• editoi huhtikuu 2015
    voi kiitos -on teillä hienoja vastauksia. menossa kuudes päivä ja olen kiukkunen kuin mikä. ja mistä nämä lihaskivut tulee? masennus? järjetön tarve syödä? nämä kaikki pistää miettimään. semmoinen on sanonta, ei se määrä vaan laatu. kauanko tämmönen eroahdistus vielä kestää?
  • editoi huhtikuu 2015
    Käyt juuri niitä päiviä, jolloin hermo on kireällä. Tiedän, se on kamalaa, mutta usko, että se helpottaa. Kaikennäkösiä kolotuksia ja vaivoja tulee. Merkillisiä vierotusoireita. Kesto on yksilöllistä, mutta niin se aika vaan kuluu ja oireet helpottaa. Mulla helpotti tuo kiukku kun olin ollu n. Kolme viikkoa ilman. Stumppaa tähän kirjassakin puhutaan, että kolmessa viikossa pahimmat on ohi :) tsemppiä paljon! :thumbup:
    Tupakoinnin lopetus n. 25 vuoden jälkeen. Ilman korvaavia! Kaikki on mahdollista siis! 

• editoi huhtikuu 2015
    Alku aina hankalaa.Tässä tapauksessa kiitos löytyy varmasti lopettamisen myötä.

Samanmittaisella käryytyshistorialla ilman suurempaa dramatiikkaa kolmisen vuotta ja rapiat polttamatta.En tehnyt mitään seinään seisahtuvaa päätöstä, joka sekin joillakin toimii.Toivottavasti sinullakin.
    Mulla meni pitkän kaavan mukaan vähentäen vikoina vuosina.Keuhkospirot puhallan normaaliarvoin, vaan kyllähän tuo historia jossain tuntuu.
    Mieti itsellesi sopivin lopetustapa.
    Mulle ei sopineet kuin laastarit.Sulle varmaan siten muu, jos liima ärsyttää.
    Onnea ja päättäväisyyttä matkaan !
  • editoi huhtikuu 2015
    hei laitoin sulle PITKÄN viestin joestain syystä se ei onnistunut älä mene paniikkin kokeilen myöhemmin
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.