Syyskuun lopettajien suuri laihdutusketju

124»

Viestejä yhteensä

• BCBC Helsinki
    Sitäpä sitä eli murhetta painosta :(( Juuri kun vaivalla saa kilon pois tulee kaksi tilalle. Ehdin jo iloita, kun vaaka näytti usean päivän peräkkäin kiloa vähemmän kuin edellisellä viikolla. Ja taas kaksi kiloa tullutkin mittariin lisää. Liikunta ei laihduta ja mutustelematta en pysty olemaan. Hajoan tähän :( Mutta, että jotain iloakin olisi niin onnittelen itseäni. Tänään olen olut jo kaksi kuukautta ilman röökiä <:-P Kaksi pitkää kuukautta!!! Välillä helppoa välillä todella vaikeaa. Mihin kappalejako on hävinnyt? Ja kaikki hymiöt eivät näytä toimivan?

image

• BC, se röökittömyys kuitenkin on se tärkein juttu, ja siinä jos pysyy niin hyvä.

Itseä naurattaa oma itteni. Viikko sitten tein päätöksen, että maanantaina alan kiinnittämään huomiota herkutteluuni. Tavoite oli kutistaa vatsanympärystä sentti per viikko. No, Viime perjantaista mun vatsanympärykseni kasvoi kaksi senttiä. Että tälleen. :) Oon kuitenkin onnellinen, ja se on tärkeetä. En aio nyt stressata painonnoususta. Teen viikonlopun aikana uuden suunnitelman.
  • Olen siis yrittänyt laihtua, huoh, mutta toistaiseksi laihoin tuloksin. Toisaalta asetin reilu viisi kuukautta sitten, lopettaessani, tavoitteeksi etten kuuden ekan kuukauden aikana liho. Juuri nyt painan kilon vähemmän kuin lopettessani, joten olen jopa vähän etuajassa tavoitteni osalta.
    nostan korkealle hattua kaikille jotka pystyvät lopettamaan ja vielä korkeammalle heille, jotka samaan aikaan onnistuvat kunnolla laihtumaan.
    yritän jaksaa olla ylpeä siitä, etten polta. Laihtuakin pitää, jossakin vaiheessa, mutta first things first.
  • Mutustan leivontasuklaata samalla kun kirjoitan tätä. Eli mitään naposteltavaa en saisi kotona säilyttää, sillä kaikki tulee syötyä!
    Joka tapauksessa, nyt olen päättänyt lopettaa leivän ja karkin syönnin. Kaupassa käydessä en ostanut leipää enkä juustoa. Tytär on vatsaoireiden takia jo aiemmin jättänyt leivän syönnin, joten ihan saman vaikka siis jätän leivät tästälähin ostamatta. Päivässä tulee tehtyä aivan liian monta voileipää paksulla juustokerroksella ja nyt ne saa siis jäädä.
    Karkkia (lähinnä suklaata) olen nykyisin mutustanut joka päivä ja myös se on pakko lopettaa. Kotiin en hanki edes tuota leivontasuklaata, ei myöskään keksejä, ei mitää herkkuja!
    Ällöttää jo tämä painonnousu ja se etten mahdu vaatteisiini. Pakko tehdä stoppi tälle lihomiselle.

image

• Tsemppiä BC! Hienoja keventämistavoitteita kunhan muistaa, että tärkeintä nyt on olla polttamatta.
    Minä olen nyt pienesti onnistunut. Kuukaudessa on lähtenyt liki kolme kiloa. En ole laihiksella kuten en ole tupakkalakossakaan, vaan opettelemassa 64 vuoden iässä uusia elintapoja.
    Painon pudottamisen osalta se tarkoittaa mm. Aamujuuston kevenemistä liki 40 prosentista enintään kahteenkymmeneen, iltajuuston korvaamista levitettävällä raejuustolla, suklaan mussuttaminen illalla on korvautunut hedelmällä ja viidellä ranskanpastillilla, ruuan annoskoko on pienentynyt, kermakastiketta saa vain viiknloppuna. Viini jota en ryypännyt mutta nautin lasillisen aika monesti viikossa ruokajuomana on vähentynyt pariin kertaan viikossa. Kun samaan aikaan kävely on lisääntynyt keskimäärin 9000 askeleeseen päivässä ja kuudesti viikossa on ohjelmassa tuolijumppa, kolmesti käsipainojumppa ja kolmesti keppijumppa, on kulutuskin vähän kasvanut.
    Tällä tiellä siis edetään, hitaasti mutta suunta on oikea. Eikä tämä enää ole niin vaikeaa nyt, kun kuuden kuukauden savuttomuusmaali lähestyy. Tupakoimattomuus ei enää teetä niin paljon töitä, nyt pystyy miettimään sitä painoakin.
    Ja pakko sanoa: tupakan selättäminen antaa paljon uskoa siihen, että kilohaastekin onnistuu. Aluksi tavoite on 10 kiloa pois tänä vuonna. Enkä ole huolissani, jos ensi vuonna menee toinen kymppi.  ;)
    Tsemppiä kaikille keventäjille! :)
  • Terveyskeskuksessa oli virallinen punnitus. Seitsemässä viikossa on poistunut 4,3 kiloa ja vyötäröltä 3,5 senttiä. Yksi vyönreikä siis.
    Kuten tästä terveyskeskuksen avusta voitte päätellä, matka on vasta ihan alussa. Painoindeksi yhä tukevasti päälle kolmenkympin. Laihdutettavaa olisi siis saman verran kiloissa, mutta jos vielä sen yhdenkin kympin saisi ensi vuoden maaliskuuhun mennessä, olisin veeri veeri häpi.
  • Joululta meinas herkuttelu karata ihan täysin käsistä ja paino lähti nousuun. Nyt vasta oon (ehkä) saanut herkuttelun kuriin. Nyt sitten vaan maltillista painon pudotusta ja liikuntaa. 
    Tulin tänne kertomaan, miten olen oppinut, mitä pienillä muutoksilla saa aikaiseksi. Tein tammikuun ekana päivänä uuden vuoden lupauksen: Syön vähintään yhden omenan ihan joka päivä. Lähinnä niinku vitsinä ja lisätäkseni hedelmien, vihannesten syöntiä. Alkuun se oli tosi hauskaa. Varmistin koko ajan, että kotona on omenia, maistelin eri laatuja. Välillä tympi, joskus söin kiireessä nopeasti yhden, että tulee lupaus pidettyä. Ja nyt siitä on oikeasti tullut päivittäinen tapa. Joinakin päivinä tulee syötyä useampikin ja ehkä alitajuisesti tulee muutenkin mietittyä kasviksia tai ruoan keventämistä.
    Nyt voisin opetella jonkun uuden pienen hyvän tavan. Esim. 1 litra vettä päivässä tms. Pitää miettiä asiaa. Ideoita? :)

image

• BCBC Helsinki
    Tänään pähkäilin pitkään yhtä laskukaavaa keittiön pöydän äärellä. Kun sen vihdoin tajusin ja ymmärsin miten laskutoimituksissa pääsee eteenpäin oli seuraava ajatus tupakka. Hämmästyin, sillä ajatus oli jotenkin niin selkeän itsentäänselvä. "Nyt yksi tupakka ja sitten on hyvä jatkaa toden teolla näitä laskuja" Seuraava ajatus kuitenkin oli, että enhän minä polta ja siitä seurasi ajatus suklaasta. "Tytär tulee kohta koulusta ja saa lähteä kaupasta hakemaan suklaata, olen sen nyt ansainnut"
    Olen tuon liian napostelun haitallisuuden koko ajan kyllä tiennyt, mutta nyt se oikeasti jotenkin valkeni minulle. Palkitsen itseäni koko ajan jollakin herkuilla, kun tupakkaa ei palkintona enää ole. Siitäpä sitten 10 ylimääräistä kiloa tämän vuoden aikana onkin tullut. Nyt kun se minulle selkiytyi, pystyn ehkä paremmin selviytymään noista palkitsemisen hetkistä. Nyt voin jo vähentää herkkuja ja kunhan jalka toukokuun lopulla taas kunnossa ja saa koko jalalle varata, niin liikunta alkaa taas toden teolla.

image

• Hei BC, just kuule kirjoitin tuonne Körtsyn Epätoivosta toivoon-ketjuun vähän samanlaisesta ilmiöstä eli aina kun on jonkun homman selvittänyt, niin automaattisesti pitäis mennä röökille. Että se palkitseminen on jotenkin niin syvällä tuolla käyttäytymismalleissa! Nyt tosiaan pitäis vaan keksiä muuta. Itsellä on kahvin kulutus lisääntynyt, kun keittelen nykyään aika usein kannustuskahveja. Aika paljon tullut vedettyä herkkuja napaan tässä ekan kolmen viikon aikana. Pitääkin kaivella jostain voimia vielä siihen että jaksais siivota tätä ruokavaliota (joka oli tupakoidessa ihan siisti, lähes sokeriton ja kaikkee - toisin kuin nyt!)  :o

• BCBC Helsinki
    Nyt olen vihdoin päässyt jonkinlaiseen alkuun tässä painonpudotusprojektissa. Ostin toukokuussa kahvakuulan ja vaikka liikkuminen on särkyjen takia ollut välillä yhtä helvettiä, on se helpottunut koko ajan. Syömistä olen rajoittanut ja nyt vaaka näyttää kahta kiloa vähemmän. Olen esimerkiksi hylännyt tavaksi ottamani pullan/leivän, mikä tuli töissä kahvitauolla tupakan tilalle. Nyt kun olen palannut sairaslomalta töihin, olen tauolla tyytynyt vain mustaan kahviin. Pieniä askeleita, mutta ilahduin kun huomasin, että painon suunta alas päin. Tupakoinnin lopettaminen ja jalkaleikkauksen jälkeinen sohvalle jämähtäminen toivat 12 kg, nyt alkaa niiden pudotus. Tai siis alkoi jo.

image

• Hienoa BC!
     asiantuntijat sanovat, että painon pysyvä alentaminen onnistuu vain tekemällä pieniä mutta pysyviä muutoksia elintapoihin.
    Noudatin tätä ohjetta keväällä ja sainkin neljä kiloa pois. Nyt parisen kuukautta on mennyt vanhoihin tapohin palaten, ja pari kiloa on tullut takaisin. 
    Ei se laihduttaminen polttavanakaan mitään helppoa ollut, mutta vaikeampaa se tavallaan on nyt, kun oikein mitään vettä kummempaa ei pitäisi päästää suuhun. Polttamattomuus antaa uskoa siihen, että keventäminenkin vielä onnistuu, mutta kovin sitkeässä ne tupakkamieliteotkin ovat. Ei kai ihme, melkein puolen vuosisadan nikotiinihistorialla.
    tsemppiä kaikille jotka tätä kaksoishaastetta yrittävät!
  • Saako tänne liittyä vaikka ei syyskuun lopettaja olekaan? :) Itellä tähän mennessä kertynyt 8kg lisää kannettavaa vyötärölle.. :neutral:  Muutama kilo ehkä saikin tulla mutta ei nyt mitää mahottomia määriä..tästä kun viis sais pois ni voisi ehkä olla tyytyväinen..Ja turvotuksen kun sais pois myös,olo on välillä kun vappupallolla..ei mukavaa..
    Ensimmäinen etappi vois olla että josko ei ainakaan enää nousis paino..

Savuton 21.03.2016 alkaen, nikotiiniton 01.05.2016 alkaen
  • Mukaan vaan Jiza!
    vappupallonahan sitä alkukuukaudet on. Hyvä tavoite mielestäni ekalle puolelle vuodelle oli, ettei paino nousisi. Niin paljon kuitenkin muuttuu elintavoissa kun tupakanpolton lopettaa, että varsinainen dieetti siinä alussa oli ainakin mulle liian iso pala. Ja iso on vieläkin, mutta jotakin olen saanut pois. Juuri nyt painan kaksi kiloa vähemmän kuin lopettaessani syyskuussa. Se on vähän, mutta tärkeintähän on oikea suunta... Tsemppiä!
  • MelisaMelisa Espoon etelärannikko
    Täytyy todeta, että painovaikeudet ovat täälläkin tapetilla. Olen aina ollut vähän isompi ihminen. Monet tupakkalakotkin sortuivat siihen (?) että lihosin välittömästi. No polttaminen ei kuitenkaan saanut mua laihtumaankaan.  Nyt on lähes vuosi mennyt siitä, kun viimeksi pääsin harrastamaan liikuntaa, siis kävelyä, vesijuoksua ja jumppaa. Ainoa ilon aihe on se, etten ole tänä aikana lihonnut yhtään. Antaisi toivoa siihen, että laihtuminen voisi tapahtua, kunhan pääsen taas liikkumaan. Mutta lisää ei sittenkään saisi syödä.
    Lihosin lopettaessani n. 10 kiloa, entisten ýlikilojen päälle. Niistä ehkä n. 5 kg saatu pois. Koskaan ei kukaan maininnut lisäkiloista terveydenhuollossa, koska kaikki arvot olivat ok. Nyt kun näitä nivelvaivoja on enempi, siitä on huomauteltu vähän koko ajan.
    Kun menin leikkauksiin, kaivoin vanhat, toisen polven keinonivelpapereita esille. En ollut 6,5 vuoteen lihonnut yhtään. Mut siis edelleen voisin pudotella 15-20 kg ihan reippaasti.
    Vertailemme erään ystävättäreni kanssa viikoittain kilojamme, tein oikein excel-taulukon meille. Päivän paino, pudotus ed. viikosta, pudotus alusta ja painoindeksi. Mitään raflaavaa ei ole tapahtunut kummallekaan, mutta pitänee edes jollain lailla kurissa ja nuhteessa, kun sen näkee ruudulla numeroina.
    Ehkäpä anon jäsenyyttä tähän klubiin myöskin, vaikka olenkin vanha lopettaja.

40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

• Tervetuloa joukkoon mukaan Melisa!
    Kevään ryhtiliikkeen aikaan mulla oli oikein allakka, johon merkitsin joka päivä liikuntasuoritukset eli kävellyt askeleet, tuoli- ja tai punttijumpat, tasapainoharjoitukset jne. Periaatteella että joka päivä kävelyn lisäksi joku. Sen lisäksi merkitsin iltapainon. Homma toimi ja auttoi, mutta sitten lomareissulla Saksan konditoriat ja autossa istuminen tekivät tehtävänsä, vaakaa ei ollut mukana jne. 
    Nyt taas ryhtiliikettä pukkaa. Mökkiolosuhteissa vaan on vaikeaa, pikkuinen mökkisaari ei mahdollista lenkkeilyä ja grilli tirisee harva se päivä...
    Pitää varmaan otta kesätavoitteeksi ettei liho ja ponnistaa syksyn tullen taas kilojen karistukseen tosissaan.
    jos siis jaksaa....
  • BCBC Helsinki
    editoi kesäkuu 2016
    Minulla oli joskus aiemmin painoa pudottaessani tapa, että punnitsin itseni aina suurin piirtein samaan aikaan aamuisin ja merkkasin painon vihkoon ylös. Itse asiassa taidan nyt alkaa tehdä samoin. Nyt on kolme kiloa lähtenyt aloituspainosta. Eilen vääntäydyin mukaan oikein kunnon hikijumppaan. Ensimmäisen kerran uskalsin tehdä pieniä hyppyjäkin. Ja jalkaterä kesti alkuun hyvin mutta sitten jossain vaiheessa tuli vähän kipua, joten lopetin hyppimisen. Mutta kyllä siinä rääkissä muutama kalori paloi vaikkei kaikkia hyppyjä voinutkaan tehdä :D

image

Hieno aloitus BC! 
    Minun jumpat tuovat lähinnä vielä tuskanhikeä otsalle  ;)
    Olen kuitenkin aloittanut ulkoilun ja kävellyt kauppakeskukseen, takaisin ja aika monta askelta siellä sisälläkin. Eilen kinusin itselleni kaupungin fysioterapiaa. Sekin on nykyään leikattu pois keinonivelpotilailta. Puolustelin kahdella keinonivelellä ja 8 kk:n liikkumattomuudella ennen leikkausta. Lisää jumppaliikkeitä tulee, mutta tulkoon. Kohta pääsen vesijuoksemaankin, kuntopyöräilemään ja syksymmällä oikein kuntosalille. 

Vaan ruoka ratkaiser niin paljon. Puntarille hyppään kyllä joka viikko edelleen.
    40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

• BCBC Helsinki
    Voimia sinulle Melisa! Pienin askelin tässä mennään sen mukaan mitä terveys periksi antaa. Toivottavasti pääset fysioterapiaan. Kaverilla leikattiin polvi ja hänen kuntoutukseensa kuului paljon vesijuoksua ja kuntopyörälilyä. Sinulle on tehty isoja leikkauksia ja toipuminen vie taatusti aikansa. Itse olen riemuinnut jokaisesta kivuttomasta hetkestä (niitäkin on) ja siitä, kun pikku hiljaa pystyy tekemään ja liikkumaan enemmän. Luulin, että tuo oma jalkaoperaationi olisi läpihuutojuttu. Mutta ihan näinhän tuo ei näytä menevän. Luottavaisin mielin kuitenkin aina uuteen päivään. Vielä se helpottaa. Sinullakin.

image

• Melisa, toi oli pysäyttävä ajatus: "lisää jumppaliikkeitä tulee, mutta tulkoon". Minäkään en ilmeisesti osaa arvostaa liikuntakykyä ennen kuin se menee. Olen kevään mittaan ollut sairauslomilla (jalkapohjissa kalvojänteen tulehdus ja luupiikki molemmissa kantapäissä). Eilen kävin taas ortopedilla ja olo on turhautunut. En minä tarvitse hienoja diagnooseja paperilla. Minä haluan toimivat jalat ilman kipua. Hoitona on vain lepo, tulehduskipulääkkeet ja sitten vasta jumppaa kun tulehdus helpottaa.
    Johan tässä paino nousee, jos alan viikkotolkulla makailemaan ja se sit käy taas jalkojen päälle. :s

image

Kiitos BC! Tuo sun leikkauksesi on kaveripiirstäkin kuultuna aika kivuluas. Mut me selviämme näistä.
    Mammi, mullakin välillä hälyttää tuota samaa oiretta. Tässä on viime vuoden aikana välähdellyt vähän yhtä sun toista huonon liikkumisen, kahteen suuntaan ontumisen, iskiaksen ja jalkaterien romahtamisen takia.
    Mutta kunhan tästä toivun, aion mennä jollekin jalkaterapeutille ja yrittää saada tuo kulkeminen balanssiin.
    Kohta pääsen työhuoneessa odottavan kuntopyörän kimppuun. Sit ehdin vähän vesijuosta ennen kuin uimahalli suljetaan. Jumpat jatkunee koko kesän. Kipukääkitystä pienennetty. Leikkauksista 4 viikkoa.
    Olen yrittänyt joka päivä kävellä kauppakeskukseen 350 m. Eilen yhdellä kyynärsauvalla.
    Tämä tästä iloksi muuttuu vaikka melkein koko vuosi meni kipujen kanssa.
    Huomenna aamulla puntariin.

• Nyt jos koskaan...olisi tehtävä jotain. Netistä selailin hyviä venytysohjeita, olen käynyt myös fysioterapeutilla. Miksi olen näin saamaton? :( 
    Liikkeelle vaan. Ihan niinkuin tän savuttomuuden kanssa. Pienin askelin.

image

• Kolme pv ilman tupakkaa, jatkuva nälkä riivaa. Tätyy koittaa mutustella jotain kevyitä safkoja, kun muutenkin on noita kiloja kertynyt :/
  • Luin tuossa viestejä keväältä ja alkukesästä ja itselläni on jalan paranemisen suhteen tapahtunut aivan loistavaa edistystä. Särkyjä ei ole, jumpassa hypyt ja juoksut sujuu ilman kipua. Kunto nyt ei ole vielä mitenkään kummoinen, mutta edistystä siinäkin. Vielä kun tuo paino lähtisi vähän rivakammin alas päin. Suklaata olen syönyt enää todella vähän verrattuna aiempaan, samoin leipää syön kohtuudella ja juuston olen toistaiseksi jättänyt ostamatta, kun sitä tulee syötyä aivan liikaa. Salaattia ja ruisleipää (ilman leivänpäällisiä) tänäänkin töissä eväänä. Viisi kiloa on nyt lähtöpainosta pudonnut, mutta vielä on matkaa tavoitteeseen. Tämä on usein aaltoliikettä eli jotain tulee välillä takaisinkin, sillä ihan askeettisesti en edes halua elää. Kyllä kesällä esimerkiksi pitää jäätelöä syödä, kun sitä nyt tuolla ulkona tarkenee nautiskella :)

image

• Hienoa BC että jalka alkaa olla kunnossa, mun puolesta voit syödä jäätelöä vaikka litran päivässä, kunhan pysyt irti tupakasta!!! Täytyy sitä ihmisen nautiskellakin!
  • Kevyttä ja popsittavaa: pakaste herne-maissi-paprika-riisi ja mikroon. Ripaus suolaa ja eiku syömään!
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.