Mikä oli teille se "viimeinen niitti"? (Ja uusi stumppaaja esittäytyy)

Se viimeinen niitti, jonka jälkeen lopetitte, tai päätitte että aiotte lopettaa?

Minkä ikäinen olit kun aloitit? Kauanko poltit?

Harkitsitteko ja suunnittelitteko lopettamista pitkään, asetitteko kenties päivämäärän ja teitte sotasuunnitelmaa, vai oliko se yllättävä "nyt loppu"- päätös?

Mikä tupakoinnin lopettamisessa on/on ollut kaikkein vaikeinta?

Tuolla marraskuun lopettajissa kävin jo huikkimassa, mutta olen siis uusi täällä, hei vaan kaikille! :) Tämä on samalla sellainen esittely omasta tupakkahistoriastani, joten omat vastaukset:

Olin harkinnut lopettamsta pitkään, tai oikeastaan päättänyt että joskus vielä lopetan, mutta äitini lapsuudenystävän kuoleminen keuhkosyöpään oli itselleni se viimeinen joka avasi silmät asialle..

Olin 13 kun aloin polttamaan, nyt täytin juuri 26, joten ehdin vetää tupakkaa sellaiset 12 vuotta..

Lopetin itsellenikin yllätyksenä :lol: Poltin viimeksi torstaina 12. marraskuuta, ja perjantaina herättyäni vain yhtäkkiä päätin että tänään en polta. Ja siitä se sitten lähti päivä kerrallaan. Kaksi viikkoa meni niin etten pystnyt menemään parvekkeelle ollenkaan, sitten yhtenä päivänä olin mielestäni kerännyt niin paljon voimia, että kävin siivoamassa parvekkeen ja heitin tuhkakupin roskiin.

Sen jälkeen kun fyysiset vieroitusoireet menivät ohi noin 2-3 viikossa, pahinta on ollut se välillä iskevä kaipuu siihen polttamiseen.. Sitä tupakan makua ei tee yhtään mieli, päinvastoin se haisee aivan järkyttävän pahalta kun joku polttaa.. Mutta ihan vain sitä tapaa on kai ikävä, sitä koko toimitusta :lol: Vaikea selittää.. Olin niin nuori kun aloin polttamaan, että siitä tuli niin osa itseä, että sitä täytyy todella melkein kasvattaa itsensä uudestaan savuttomaksi ihmiseksi :roll: Jokainen tilanne täytyy uudelleen opetella, uusia tapoja tupakoinnin tilalle.

Viestejä yhteensä

• editoi joulukuu 2015
    Onnittelut järkevästä päätöksestä, minua aina ilahduttaa kun joku nuori on järkevä ja lopettaa :)
    Itse olen 55 v ja polttanut jonkun 30 vuotta. Olin 16v kun aloin polttaa. Takana useampi lopetuskerta, olenkin aina sanonut, että olen polttanut 30v ja lakkoillut melkein 10v :)
    Nyt olen päättänyt tämän olevan viimeinen kerta kun lopetan. Päätöksen tekoa on vahvistanut saman ikäiset polttavat ystävät joille useammille on tullut sydänvaivoja ja muita sairauksia, sairaalassa on heille sanottu, että tupakointi on lopetettava.

image

• editoi joulukuu 2015
    Heipä hei ja tervetuloa joukkoon. Itse aloitin n 14 vuotiaana, ja nyt 34 joten tulihan tuota vedettyä :( koko kesän mietein lopettamista, sain sitten viimein elokuussa haettua champix reseptin. Sillä lopettaminen ollut tosi helppoa. Terveysasiat oli kyllä päällimmäisenä mielessä lopettaessa. Limaisuus ja köhä parantunut huomattavasti 3 kk aikana. Lopettaminen kannatti!
  • vkovko
    editoi joulukuu 2015
    Kaikkiaan poltin n.50 vuotta, 43 vuotta yhtäjaksoisesti. Olin reippaasti yli kuudenkymmenen kun lopetin, eli ns. vanhuuseläkkeellä. Lopetin kun sain sydänkohtauksen ja olin 5 päivää sairaalassa. Minulla on myös keuhkoahtauma, jota helpotetaan lääkkeillä, juuri äsken otin yötä vasten rohdot. Vaikeaa lopettamisessa oli, että olin täysi nikotinisti, tupakkaa teki alussa mieli jatkuvasti. Monta kertaa tuli itsetuhoisia ajatuksia mieleen. Tässä sitä kuitenkin ollaan, palsta on ollut suuri apu. Minun riippuvuuttani kuvaa esim. se, että alussa käytin yli 60 mg korvaavia, se auttoi järjissä pysymistäni ja laimensi hiukan tupakan himoa.
  • editoi joulukuu 2015
    terve,,,aloitin n.13- vuotiaana ja viimeinen pölli 51- vuotiaana (toivottavasti viimeinen) eli tulihan tuossa vedeltyä jokunen vuosi. lopetuksesta sen verran että mulla ei ollu tarkotus ees lopettaa mutta lääkäri kirjoitti champix kuurin ja kuinka ollakkaan kessuttelu loppui kuin seinään. ei ole tehnyt sen koommin mieli tupakkaa ja hyvä niin,,,,,kiitos lääkäri ja champix :thumbup:

18.3.2015 Viimeinen savuke !
  • MelisaMelisa Espoon etelärannikko
    editoi joulukuu 2015
    Poltin 40 vuotta ja lopetin 56-vuotiaana ja nyt reilu 10 vuotta ollut savutta.
    Viimeisiä niittejä ja sortumia on tupakkauran varrelta useita.
    Varmaan tämä viimeisin niitti oli se, että havahduin omaan ikääni ja siihen, että nyt taitaa olla viimeisimpiä mahdollisuuksia lopettaa.
    Myös isäni sairastamat kaksi tupakkasyöpää, joista toinen hänet tappoikin, rupesivat omanlta kohdalta arveluttamaan mm. mahdollisen perinöllisen taipumuksen johdosta.
    Nikotiinipurkka- ja kielenalustabletitkin olivat vapautuneet reseptin alta, joten pystyi vapaasti ostamaan.
    Vielä en tuntenut mitään tupakkataudin oireita, mutta toistuvat poskiontelotulehdukset sekä pari keuhkokuumetta pelästyttivät pahasti.

Tsemppiä lopetukseesi Lucynner!
    40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

• editoi joulukuu 2015
    (eka viesti, vaikka nyt melkein 3 kk takana jo polttamatta, on hyvä vähän saada vertaistukea.

Olen 24 ja aloitin polttamisen verrattain myöhään 17-18 vuotiaana.

Mulle kävi eräs syyskuinen ilta sillä tavalla että tajusin kuinka pahalta suussa maistuu kokoajan- vaikka olin juuri pessyt hampaat, jotenka päätin että seuraavana päivänä lopetan.

No, kolmen päivän päästä viihteellä ratkesin, mutta sen jälkeen olen ollut savuton - lasken tästä seuraavan päivän olevan lopettamispäivä. Sanoisin että tein nyt päätöksen aika ex-tempore (toisinkuin yleensä ohjeistetaan :P) mutta kun sen on tehnyt oikeista syistä, se näköjään kantaa aika hyvin!

image

• editoi joulukuu 2015
    Hienoa Taarma, tervetuloa mukaan!

Täältä vertaistukea löytyy, olet oikeassa paikassa!

Lopetit kuten minä, ex tempore, mutta paljon fiksummin. Minulla meni yli 40 vuotta ennenkuin lopullisesti tajusin, etten tahdo enkä jaksa tupakkaorjuutta enää. Onnittelut siitä että olet jo nuorena oivaltanut lopettaa!
  • editoi joulukuu 2015
    Poikakaverini oli polttanut 15 vuotta ja lopetti myös vähän ex tempore, hän vain päätti kokeilla että kauanko pystyy olemaan ilman, ja edelleen puolitoistavuotta myöhemmin samalla tiellä :D

Itse käryttelin vielä sen vuoden sen jälkeen, mutta kyllä sekin oli aika iso apu että hän jaksoi muistuttaa että haisen ällöttävältä - kuka nyt oikeasti haluaa tuollaista kuulla :D

Vanhempani ovat myös polttaneet, lopettaneet kyllä jo ennenkuin minä aloitin. Niin sitä vaan nuori luulee olevansa kuolematon! Mutta oon kyllä iloinen kun tuli tehtyä tämä päätös kun on vielä "voiton puolella". En kadu tupakointiani, koska on paljon kivoja muistoja siitä. Mutta en myöskään kadu lopettamista. :)

image

• Viimeinen niitti oli varmaan raha, minulla on tavoitteellinen säästäminen menossa. Toki myös esim. Keuhkoahtauma pelotti, vaikkei minulla ole edes tupakkayskää. Lopettaminen oli pitkään pyörinyt mielessä, mutta päätös syntyi aika yllättäin. Olen nyt 32- vuotias ja tupakoinnin aloitin 12- vuotiaana, kyllä tuota on kerennyt tarpeeksi polttamaan.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.