Haluaisin tosissaan lopettaa...

Voi, kun ihanaa löytää tällänen sivu :)

Siis... Olen 19v tyttö ja polttanut n.5 vuotta. Aloittamiseen silloin taannoin oli "omat syynsä". Tiedän mitä kauemmin polttaa, sitä vaikeampi tulevaisuudessa saada lopetettua se.
Mä en todellakaan enää pitkiin aikoihin ole nauttinu ollenkaan polttamisesta, oon kovasti miettinyt lopettamista ja nykyään tulee jotenkin huono-omatunto jos poltan...

En tiedä ajattelenko väärin, mutta mulla on sellainen mielikuva, että lopettamisen jälkeen on vaikeinta olla seurassa missä poltetaan?

Olen siis lopettanut melkein kokonaan "yleisillä paikoilla" tupakoimisen. Vältän polttamista enää kenenkään nähden.
Mutta siinä se mun ongelma onkin...
Asun omassa asunnossa ja vietän melko paljon aikaa yksin, kotona.
Mulla odottaa aina täällä tupakka-aski ja parveke, ja tulee poltettua ainakin pari tupakkaa illassa. Päätän aina, että kun aski tyhjenee, en osta enää, mutta jotenkin...AARGH

Auttakaa mua! Miten pääsen eroon tästä tavastani... Tupakka on mulle nykyään näiden yksinäisten koti-iltojen seura. Ja haluaisin todellakin tupakasta KOKONAAN eroon! :evil: :evil:
«1

Viestejä yhteensä

• MarikattiMarikatti Tampere
    editoi syyskuu 2007
    Jos sun tulee poltettua vain yksin kotona, niin tee niin kuin minä, kun kotona on tylsää ja tekisi mieli mennä tupakalle: tule stumppiin. Mie puhun jo, että miulla on stumppitauko, eikä tupakkitauko. :mrgreen: Tai sitten pidät ensimmäisen viikon kotis täynnä porukkaa, kutsut jonkun ystävistä aina yöksi, niin ei tule poltettua. Olettaen että se ystävä ei sitten polta.

Kyllä sinä pystyt lopettamaan, vaikka juuri siitä tavasta on todella vaikea päästä eroon. Mutta kyllä sä pystyt siihen.
  • editoi syyskuu 2007
    Noh. Multa ei löydy kun pari kaveria (jotka nekin polttavat), en näe heitä kun pari kertaa viikossa. Välillä ajattelen olevani tosi yksinäinen, mutta nykyään jotenkin oon alkanut tietoisesti olemaan suurimman osan ajasta ihan vaan omassa rauhassa... Mulla ei näy enää edes kotona tv, kun ei oo varaa hommata digiboksia. Yleensä kotona ollessani vaan kuuntelen musiikkia ja luen kirjoja. Ja selailen internettiä.

Kukaan perheenjäsenistäni, eikä monikaan mun sukulaisista polta.
    He eivät ole silti ikinä jaksaneet "saarnata" mun tupakoinnista, äitinikin sanoi tietävänsä ettei se auttaisi mitään, koska lopettamisen pitää johtua musta itsestäni, omaa terveyttänihän mä siinä vaan pilaan.. ja omat rahat menee.
    Äitini asuu yli 100km päässä eli sielläkään ei niin usein tuu käytyä, kerran tai pari kuukaudessa.

Tätä sivua selatessani ajattelin, että ehkäpä tää sivu ja täällä keskustelevat ihmiset vois tosiaan olla se hyvä apu ja seura mulle :) tupakoinnin tilalle... :?
    editoi syyskuu 2007
    Ja täältä saat varmasti ystäviä, ehkä jopa sellaisia joita tapaat arkielämässä muutenkin, mutta ainakin sellaisia, jotka kauempaa koneen äärestä ovat valmiita tukemaan sinua!
  • editoi syyskuu 2007
    Voi kun oli ihanasti sanottu :oops:
    Vaikka hiljaselta näyttääkin täällä mun alottaman keskustelun suhteen...
    Mut kiva, että joku jaksaa laittaa viestiä. Merkitsee paljon.

Noh...kävin äsken kaupassa ja meinas siinä samalla eksyä pikkuaski kassalle, mutta ostinki sen tilalle sit purkkapussin.
    Pari mulla tuolla entisessä askissa vielä olis, mutta huomenna koulun jälkeen aattelin siivota parvekkeelta kaikki tuhkakupit jne pois.
    Eli tulevasta viikonlopusta alkais sitten mun tupakoimattomuus :roll: ja toivon että saisin edes jostain tukea ja kannustusta. Paitsi tietty oma tahtohan se eniten ratkasee!
    editoi syyskuu 2007
    Kyllä täällä muutkin tukee, nyt on vaan tänään ollu vähän hiljaisempaa täällä foorumilla. Mie kun oon niin alussa tän lopettamisen kanssa, että tulee oltua täällä vähintään 20 kertaa päivässä ees lukemassa viestit läpi, jos on niin pahat niksat ettei pysty käsien tärinältä kirjoittamaan mitään! :mrgreen:

Noo, kyllä sä onnistut. Ja minä olen varmaan koko viikonlopun ainakin koneella (tulossa paha stumppi-riippuvuus :mrgreen: ), niin mie tuen sinua sitten. Ja kait täällä vähän useampikin sitten viikonloppuna käy, mutta tänään on tosiaan ollut vähän hiljasta.
  • editoi syyskuu 2007
    Kiva kuulla.^^
    Mulla ei oikeen oo suunnitelmia vielä tulevalle viikonlopulle, todennäkösesti myös koneella tulee vietettyä aikaa. Eli voidaan sitte yhessä tuskailla jos tekisikin mieli polttaa...
    Puhuin just isoveljen kanssa ja sekin sanoi, että tosi hyvä päätös. Se ei oo ikinä edes polttanut ja sanoi olevansa tosi ylpeä jos mä saan lopetettua.
    Et uskokkaa miten paljon mua motivoi se, että joku on tukemassa :oops:
    Eli kiitos sullekin siitä. Kyllä me onnistutaan! Uskon siihen.
  • editoi syyskuu 2007
    Onko tää eka kerta kun sä olet lopettamassa polttamista? Kuin paljon poltat päivässä? Meinaan jos se on vain tapa ja yksinäisyyden poistoa tai jokin "tekeminen" niin sitten tuskin tarvitse nikotiinikorvausta. Koska yksin kun kaikki päivät istuu asunnolla ja sitten tekee kovasti mieli tupakkaa, niin harvoin on ketään kieltämässä tupakointia. (Tietysti tää stumppi eriasia...) Mulle ainakin auttoi kun ensimmäisenä kahtena päivänä käytti sitä nikotiinipurkkaa. Ei v*tuttanut yhtään niin paljoa, kuin ilman sitä olisi voinut.

..En tiedä onko sun "ongelmas" tupakointi, vai yksin oleminen. Missä päin Suomea asustelet?
  • editoi syyskuu 2007
    En mä itsekkään tarkkaan tiedä onko mulla mitään varsinaista NIKOTIINIriippuvuutta, vai onko se vaan se tapa. Helposti just yksin ollessa turvautuu siihen tupakkaan.
    Sen takia en nikotiinipurkkaa ole ostanutkaan, mulle on ennen tullut siitä vaan kurkku hirveän kipeäksi :(
    Uskoisin että enemmänkin on tapariippuvuus...
    Monta kertaa oon harkinnut ja miettinyt tupakoinnin lopettamista, mutta ensimmäinen kerta kun todella haluan lopettaa ja uskonkin onnistuvani.
    Etelä-Suomessa asun, Vantaan lähettyvillä.
  • editoi syyskuu 2007
    Ja riippuu oikeastaan ihan päivästä paljonko poltan. Mitä nyt mietin niin keskimäärin mennyt 3-15 savuketta.
  • editoi syyskuu 2007
    Mulla menee samalla tavalla tupakkaa, kunnes se aina riistäytyy käsistä ja tasaisesti poltan sen 15 päivässä.

Huonosta tavasta on helpointa päästä eroon toisella tavalla.. Joka mieluiten sitten olisi hyvä. Sanoit lukevasi kirjoja. Ne ainakin "tempaavat" mukaansa usein. Niin kuin tietokoneella istuminen. Suosittelen ajoittaista ulkona kävelyä myös. Noita kun aktiivisesti opiskelun tai muun työntapaisen rinnalla teet joka päivä, niin lopulta ei aikaa "tupakalle" jää! Tänään minä jo huomasin, että olin jopa hetken ajattelematta sitä! ;)

... En tiedä voiko ensimmäisellä kerralla lopettaa mitään. Minä en ainakaan voi. En ole lopettanut mitään heti ensimmäisellä yrittämisellä. Tämäkin lopettaminen on ties kuinka mones kymmenes kerta! Yleensä lopettamisessa kokemus ja hairahdus, lipsahdus ja repsahdus kerta kerran perään tuo sen varmuuden, millä lopulta siitä tupakasta (tai vastaavasta koukuttavasta päihteestä) pääsee eroon.

Toivon, että pääset eroon tupakasta juuri nyt, eikä sinun tarvitsisi aloittaa ja lopettaa joka vuosi uudestaan, niin kuin minä teen! ;)
  • editoi syyskuu 2007
    Joo samaa mäkin toivon. Haluun todellakin lopettaa ja yritän vaan keksiä jotain muuta illanvietto tapaa, kun ainainen parvekkeella ravaaminen... :) Ei tupakasta oo minkäänlaista hyötyä. Päinvastoin. Keksin siitä ainoastaan vaan paljon niitä huonoja puolia...
  • editoi syyskuu 2007
    Pakko myöntää mut mä olen elämässäni kyl hyötynyt tupakasta aika paljon.. Olen saanut uusia kavereita, kokemuksia, jänniä tapahtumia ja vaikka mitä iskuyrityksiä myöten vain polttelemalla tupakkaa aktiivisesti... :D

Tietty normaali hyvinvoiva ja itseään kunnioittava ihminen saa nuokin ilman tupakkaa...
    editoi syyskuu 2007
    Sinun pitää vain alkaa luopua tupakasta tietoisesti, vaikka se onkin sinun "ystäväsi". Itse olen ainakin huomannut, että tupakka on ollut minulle ystävä. Se on lohduttanut, antanut uutta tarmoa, rauhoittanut ja jakanut kanssani hyvä ja huonot päivät. Ja olen minä tupakoinnin myötä myös tutustunut uusiin ihmisiin "tupakkapaikkatuttuja".

Mutta olen myös huomannut, että nyt lopetettuani olen saanut täältä stumpista uusia tuttavuuksia, vaikken ketään kyllä vielä kunnolla tunnekaan, ja eräs ystävyyssuhteeni on vahvistunut, sillä lopetimme yhdessä. Ja varmasti sitä tapaa ja tutustuu uusiin ihmisiin vain sen takia, ettei polta. Vaikka tulevalla työpaikalla (kun saan opiskelut opiskeltua) kun muut menevät tupakalle ja joukossa on ainakin yksi muu minun lisäkseni joka ei polta, niin saan käyttää sen ajan kun muut sauhuttelevat, sitten sen toisen savuttoman kanssa jutteleuun. Vaikka muut juttelevat sitten tupakalla. Mutta miun ei tartte enää yksikään talvi mennä pihalle jäädyttämään näppejä tupakan takia!!!

• editoi syyskuu 2007
    Niin...no onhan niitä kokemuksia tullut "tupakan ansiosta". Mutta niitä, kun miettii niin en mä edes osaa yhdistää niihin sitä itse tupakkaa!

MUTTA ASIAAN! Olin jo menossa nukkumaan, mutta avasinkin uudelleen koneen koska halusin tulla ilmoittamaan, että...tyhjensin äsken tuhkakupit parvekkeelta, kävin viemässä roskat ja samalla pienellä iltakävelyllä.
    Poltin siinä mun viimeisen tupakan (joka oli tarkoitus säästää aamuksi) ja päätin, että NYT SAA LOPPUA.
    Enää en tupakkaa osta enkä toivon mukaan yhtään enää poltakkaan. Eli tuun huomenna koulun jälkeen suoraan koneelle ja kertomaan miten on päivä ilman tupakkaa alkanut :lol: Huhhuh! Tällä hetkellä ainakin tosi toiveikas olo tän päätöksen suhteen... Mutta nyt kai sitä pitäis mennä nukkumaan. Aamulla aikanen herätys. Palailen huomenna asiaan!
    editoi syyskuu 2007
    Hyvää yötä, ja paljon tsemppiä sulle.
  • editoi syyskuu 2007
    Kiitos samoin :oops: ja huomiseen! :thumbup:
  • Tanya_2Tanya_2 Kanta-Häme
    editoi syyskuu 2007
    jjanette kyllä vaan.... ei ne hyvät kokemukset liity siihen tupakkaan... ne kokemukset olisi olleet varmasti ilman tupakkaakin. Tupakkaan ei liity mitään hienoa (Neidonvarjo... oletkohan ihan varma että haluat lopettaa?)... tupakointi ei ole tapa, tupakointi on nikotiiniriippuvuutta. Myös vähän polttavilla. Huonoista tavoista pääsee helposti eroon, riippuvuudesta pääseminen on vaikeampaa. Mutta ei mahdotonta. Nikotiini onneksi poistuu aika nopeasti. Itse olen ollut 20-vuotta nikotiinin orja. Tupakoimatta olen ollut välillä, mutta vapaana nikotiinista en hetkeäkään tuon 20-vuoden aikana. Eilen mietin tätä asiaa paljon ja sitten kun aloin miettimään että lopetan tuon nikotiinipurkan käytön niin mikä minuun iski: PELKO... PANIIKKI... siis prkl...
    Tänä aamuna en laittanut nikkispurkkaa suuhun... ja nyt täällä töissä vierotusoireissa vapisen... onko minusta häätämään nikkispirua???
    editoi syyskuu 2007
    Jjanette ja Tanya. Kyllä kumpikin onnistuu lopettamisessa. Se vaatii vain itsekuria. Itsestä vaan joskus tuntuu heikoimmilla hetkillä ettei miulla sitä itsekuria ole. Mutta kummasti sitä sitten löytyy.

Tärkeintä lopettamisessa kaiketi on itsekunnioitus. Jos kunnioittaa itseään tarpeeksi, ei halua tuhota elämäänsä tupakan takia. Ajattelee vaan, että MINÄ OLEN ANSAINNUT SAVUTTOMAN ELÄMÄN. Niin kyllä se siitä helpottaa.
  • Tanya_2Tanya_2 Kanta-Häme
    editoi syyskuu 2007
    Joo...minäolenansainnutsavuttomanelämän, minäolenansainnutsavuttomanelämän, minäolenansainnutsavuttomanelämän... :D
    editoi syyskuu 2007
    Just noin Tanya. Olen muuten huomannut, että sitä tulee hoettua tuollaisia kannustuslauseita mielessään tai ääneen aika usein. :mrgreen: Se siinä vaan on noloa, jos on ihmisiä vieressä, niin ne miettiii että mikä psykoosipotilas tossa on, että onko Marilla päässyt psykoosi uusimaan. "Ei kun mää vaan lopetin röökaamisen" :mrgreen:
  • Likka72Likka72 Tampere
    editoi syyskuu 2007
    Tsemppiä Tanyä nikotiinittomaan alkuun,jos onnistut ja jos et ,hyvä niinkin :thumbup: :thumbup:Ite ollu nikotiiniton 7 tai 8 päivää.

Tsemppiä ja voimia Jjanette ja marikatti!!!!! :) :) :!: :!:
    editoi syyskuu 2007
    Jjanette lupasin olla täällä viikonlopun,vaan nyt kävi niin, että pitää huomiseksi mennä kouluun kun siellä on töitä. Järjestetään luokan kanssa yhdet häät. Mutta aamulla käväsen tässä kyllä, pitää 12:00 lähteä, mut sunnuntaina oon täällä taas. :) Ja tän päivän/illan tietty.

Ootko pystynyt olemaan polttamati? Älä lannistu jos ei heti onnistu, ja pidä jokaista tuntia savuttomana jo jonkinmoisena voittona, niin se kannustaa!
  • editoi syyskuu 2007
    No itseasiassa.... :roll:
    Pakko myöntää, mun tupakoimattomuus oli jo eilen tosi hyvässä mallissa! En polttanut ollenkaan koulussa, koulun jälkeen lähdin kävelylle, kylään kaverille. Ei tehnyt ees yhtään mieli tupakkaa ja olin tosi tyytyväinen itteni suhteen... :wink:
    No join siinä kaverin luona pari siideriä ja siitä sitten suoraan kauppaan...Jossa törmäsin sattumalta entisen poikakaverini uuteen tyttöystävään. Mietin miksei mulle oo aikoihin löytyny ketään, tuli sellanen tosi yksinäinen olo. Jotenki tosi hölmö olo ja sellanen pieni vitutus päällä ja oli "pakko" ostaa pikkuaski ja turvautua taas siihen tupakkaan.
    Johtuuko sitten ihan vaan siitä, että olin juonu ne pari? :/ Ja en tosiaan olis halunnu nähdä sitä tyttöä. Yrittänyt muutenkin unohtaa sen mun entisen...

No en mä sitten enää illemmalla polttanut, kun pari siitä askista. Mutta vähän joo oon pettynyt itteni suhteen :evil:
    editoi syyskuu 2007
    Mä todellakin tiedän, millanen olo siitä tulee, kun polttaa vaikka on itselleen vannonut, että nyt loppu. Olet varmaan lukenut, että olen sortunut turhankin monta kertaa. :oops:

Mutta jokainen lipsahdus on tuonut minulle uutta taistelutarmoa, ja sen olen oppinut, että ei saa jäädä itseään säälimään, vaan pitää miettiä, miksi oikeasti haluaa lopettaa. Ja miksi ylipäänsä polttaa ja missä tilanteissa.

Kyllä sä vielä onnistut!
  • editoi syyskuu 2007
    Nyt nollaat se eilisen ja muista,ei jokaiseen harmitukseen tupakkaa kannata sytyttää,oon ite huomannut,että pärjää hyvin,lasket vaan kymmeneen..... Sit vaan harmittaa enemmän,kun sytyttää tupakan :evil: Kyllä sä pystyt ja tsemppiä taistoihin :P :P :P.Tulet sit tänne,kun oikein tekee mieli,me kyllä tsempataan ja "potkitaan" persuksille :lol: Onnea ja asennetta sulta kyllä löytyy :thumbup:
  • editoi syyskuu 2007
    Kiitos teille, kun jaksatte kannustaa :)

No mulle tuli eilen jotenkin tosi syyllinen olo, kun poltin ja tosiaan harmitti vaan entistä enemmän...kun olin päättänyt olla polttamatta.
    Eihän se tupakka niitä ongelmia ja murheita kuitenkaan poista.
    Mut eiköhän tää tästä...kyllä vieläkin uskon siihen että onnistun lopettamaan :?
    Täytyis vaa yrittää keksiä joku "vastine" tupakalle niinä hetkinä, kun esim. tulee niitä huonompia hetkiä ja tekis kovasti mieli polttaa...ja jos ei oo tietokonettakaan lähellä :mrgreen:
    Ehdotuksia/kokemuksia ?
    editoi syyskuu 2007
    Minä juon simaa!!! Jos lähden sitten liikenteeseen, niin laitan simaa pikkupulloon ja hörpin siitä. Kotona lasista. Vesikin käy, mutta itse halusin juoman, jota ei tule yleensä juotua, niin se on kuin juhlaa. Minulle olisi käynyt mikä tahansa limsa, kun en ikinä limua melkein juo, energiajuomia vaan, mutta päädyin tähän simaan. Eilen meni 1,5 litraa simaa tosta noin vaan. :mrgreen: Ja kioskin myyjä nauroi kun menin ostamaan toista pulloa illalla, kun sanoin, että sima on mun tupakankorvike, ja otan kulauksen simaa aina kun tekee tupakkaa mieli, niin että on kyllä usein tehnyt sitä tupakkaa mieli.

Vaikka siinä simassakin niitä kaloreita on, niin on se silti terveellisempää kun rööki. Jos haluat, voit kokeilla vaikka sokeritonta mehua tai sitten vettä, ihan mikä itsestä tuntuu. Se juominen meinaan auttaa.

Mullakin menee vettä muutenkin päivässä se kolmisen litraa vähintään ja sitten vielä tota simaa, että tulee kyllä juotua. :mrgreen:
  • editoi syyskuu 2007
    Heh:) Mun äiti soitteli just, että olis ikävä ja pyyteli mua sinne seuraks.
    Mietin vielä tässä, että pitäskö lähteä, eipä tässä muutakaan oo...
    Äiti on aina "hyväksynyt" mun polttamisen, mutta tukee mua todella mun lopettamisen suhteen... Eilen viimeksi kerroin puhelimessa etten oo polttanut koko päivänä (en oo vielä ehtinyt kertoa lipsumisesta)...enkä tiedä kannattaako mun kertoakaan?
    Mulla olis vielä tosta eilen ostamasta pikkuaskista tupakkaa jäljellä.
    Rahaahan siinä vaan hukkaa meni, poltan tai en.
    Pitäiskö olla nyt vahva ja heittää ne vaan roskikseen? :twisted:
  • editoi syyskuu 2007
    Heitä roskiin ja nollaa se ja mene äidin luo "hemmoteltavaks" :oops:TSEMPPIÄ!!!!
    editoi syyskuu 2007
    Heitä roskikseen, ja ajattele samalla sitä, että ei oo mitään järkee ostaa enää tupakkaa, kun menee vaan rahat hukkaan, kun ei kuitenkaa tuu poltettua koko askia kun haluut kuitenkin lopettaa!

Kerro vaan lipsumisesta, mie suosittelen. Se keventää omaa mieltä ja saa taas aloitettua puhtaalta pöydältä. Ja jos kerrot, niin arvaa hävettääkö sua sitten jos taas sorrut, niin mennä kertomaan. Ehkä se sitten vähän estäis tupakinostoa, mietit sitä, ettet kehtaa mennä sitten äidin eteen.

Minulla itsellä ainakin vähän auttaa se, kun ajattelen yhden luokkakaverin sanoja, kun kerroin lopettaneeni, hän sanoi, että katotaan vaan kuin kauan kestää, et sä taaskaan onnistu. Tuli sellainen olo, perskule, miehän tolle näytän vielä mistä puusta miut on veistetty!
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.