Spirometrian tulos :(

Hei

Kävin pari päivää sitten spirometria kokeessa ja tulos oli 80% viite arvosta mikä normaali mutta jo lievä on 79% eli onkohan minulla alkava keuhoahtauma tauti olen polttanut sen 14v ja ikää nyt 31v
Lopettaa pitäisi tiedän siitä turha saarnata mutta ei oo helppoo ei oo muutun hirviöksi :D ahdistaa vaan tietää jos alkavaa ahtaumaa?? :/ 100% pitäs vissii pystyy puhaltaa niissä vai mikä sitten on yleinen tulos ??

Viestejä yhteensä

• Hyvä Ansku85, kun tulit tänne. Täällä ei kukaan halua saarnata. Samassa liemessä ollaan kaikki. :smile: 
    Mietiskele asiaa (lopettamista) Lueskele ja kirjoittele täällä foorumilla. Joku varmaan osaa paremmin vastata spirometriaa koskeviin kysymyksiin.
    Mulla itsellä useita lopettamisyrityksiä ja repsahduksia takana. Ja muistan, miten muakin ärsytti ja pelotti kaikki paasaukset (esim lääkärien) ja vieroitusoireet. Pelkäsin, että masennun pahasti ja haluan vaan maata peiton alla.
    Nyt olen tässä, helppoa ei ole koko ajan ollut. Menen päivä kerrallaan ja tää Stumpin foorumi on iso vertaistuki.

image

• vkovko
    editoi helmikuu 2016

Arvolla 80 pärjää elämässä todennäköisesti aivan hyvin. Ei kannata sitä päästää radikaalisesti huononemaan. Minulla arvo on enää 30 ja hyvin-sanan on aikoja sitten saanut jättää pois.

• Testeissä pari puhallusta meni nii ylös ettei se asteikko riittäny siis nopeissa puhalluksissa mut silti tulos 80% lääkkeestä ei ollu muutosta samaa viivaa meni tulokset mutta eikö tohon nyt vaikuta muukin tuskin hirveen moni yli 90% puhaltaa
  • Hyvä Ansku85, tuloksesi ei liene kovinkaan huono, mutta paranee jos pääset tupakasta eroon.
    Minulla oli jo selviä oireita hegittämisessä kun kävelin nopeasti tai nousin mäkeä ylös. No se oli n. 42 vuoden tulos tupakoimisesta, mutta kun lopetin kuusi vuotta sitten, alkoi jo parin viikon jälkeen selkeästi hengitys kulkea paremmin ja kuukauden päästä aina vaan paremmin. Nyt jaksan kävellä hyvin 6-8km lenkkejä, eikä ainakaan ensimmäisenä ahdista hengitys.... Joten parannusta tapahtuu nopeasti ja pysyvästikin, jopa vuosikymmenien savuisten vuosien jälkeen!
    Tsemppiä sulle!
  • Minusta on hyvä jo se, että on kiinnostunut tupakoinnin vaikutuksista omaan terveyteen. Mittarit ovat mittareita. Ei lopulta ole sellaista lukemaa, joka kertoisi kullekin milloin se oma tupakointi pitäisi lopettaa. Oma huoli terveydestä on sellainen hyvä merkkipaalu, jolloin voi alkaa harkita tupakoinnin lopettamista. Täältä saa tukea ja vinkkiä.
  • Silloin kun mittarit näyttävät hälyttäviä arvoja, on vaurioita jo tapahtunut. Lopettaa pitäisi jo ennen kuin on spirometriaan ym. tutkimuksiin mitään tarvetta. No, itse en ole tuota tehnyt, eli osakuntoisuus on hyväksyttävä.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.