Keskittymishäiriö

Monet ovat kertoneet, että keskittyminen on vaikeaa. Oma olo on kuin asuisi kuplassa, kaverikin totesi näin. Mitään ei saa aikaiseksi, mitään ei tule tehtyä ja mikään ei oikein onnistu. Tämä lopettamisen suhteen. Se menee ohi ja se on ihan K, MUTTA mulla on YO viikon päästä. Ja olen aika _pississä_ jos en ole YO:ssa niin kuin tuliterässä kunnossa. Ja mua vähän kyl pelottaa, et menee penkin alle vaan siksi, että tupakkaa ei ole tullut poltettua nyt. Ja oon sen takia miettinyt melkein jo oikeasti aika vakavasti polttamisen jatkamista. Että selviin sen YO:n hengissä. Kuitenkin 2 reaalia tulossa ja molemmat on TÄRKEIMMÄT aineet mulle koko lukiossa.

Eka kirjoitus on mulla 17.9. En ole viikkoon saanut luettua sivuakaan, kun ei vaan "pysty". Pikku hiljaa alkaa paniikin tapainen tulla tähän pääkoppaan, että mitäs teen. Ettei olisi liian myöhäistä lukea ja muuta. Koulua en ole muutenkaan tehnyt mitään, en yhtään läksyjä, en mitään.

Valitsinko oikeasti vain täysin väärän, mahdottoman ja huonon ajankohdan vai mitä teen?

Tarvitsen nyt kyllä neuvoja ja kipeästi!

Viestejä yhteensä

• MarikattiMarikatti Tampere
    editoi syyskuu 2007
    Minä en osaa sanoa tuosta keskittymisestä, sillä itse pystyn kyllä suht hyvin keskittymään asioihin, kun vaan paneudun ja aloitan, on välillä tosi levotonta oloa, mutta se menee ohi...

Oletko kokeillut nikotiinipurkkaa? En suosittele toisaalta tupakoinnin aloittamista, mutta jos näet, ettei oikeasti ole muuta vaihtoehtoa, sillä koulu on tosi tärkeä juttu, niin sitten lyöt jo valmiiksi itsellesi päivän lukkoon, milloin lopetat taas, ja silloin myös lopetat. Että se ei sitten jää siihen että polttelet ennaltatietämättömän ajan, ehkä kuukauden mutta ehkä vuoden... Kannattaa punnita vaihtoehtoja kunnolla.
  • editoi syyskuu 2007
    No ei huvittas nyt koukuttaa itseään nikotiini purkalla... En tiedä, vaikeeta ja vaikee päivä. :(
  • LäppäLäppä Pk-seutu
    editoi syyskuu 2007
    Neuvoni on varmaan huono, ja pyydän sitä anteeksi sekä sinulta että kaikilta muiltakin. Jatko-opiskelupaikkoja on tänä päivänä niin vaikea saada, että itse priorisoisin kirjoitukset, vaikka se sitten edellyttäisi tupakointia. Ei se lopettaminen voi olla yhdestä kuukaudesta kiinni. Mieti kuitenkin sitä, että itse kirjoituksissa olet savuttomana tupakoitsijaa vahvemmalla. Tupakoitsija on ahdistunut joutuessaan kirjoituksissa olemaan polttamatta monta tuntia. Hän vetää kolme-neljä röökiä putkeen ennen kokeen alkamista ja on jo valmiiksi ahdistunut tietäessään, että joutuu olemaan useita tunteja polttamatta. Eli kumpi sitten on loppujen lopuksi parempi vaihtoehto?

Jos päätät nyt kirjoitusten vuoksi polttaa, niin tee selkeä päätös, että lopetat heti niiden jälkeen tiettynä päivänä ja sen jälkeen ei lipsumisia minkään pääsykokeisiin lukemisen tms. vuoksi.

Kuten näette, pidän tätä opiskeluhommaa tärkeänä poikkeustilanteena, koska se on niin ainutkertainen (tai onhan se yhden kerran mahdollisuus uusia). Ihmissuhdesotkujen vuoksi ei minusta kannata missään olosuhteissa alkaa polttamaan. Lukuhaluja sekä onnea kirjoituksiin :thumbup: !
  • editoi syyskuu 2007
    Tänään aloitin ensimmäistä kertaa opiskelun. Tietysti nyt yritän vielä pari päivää sinnitellä ilman. Olo kuitenkin paranee joka päivä, ja huomaan sen. Tiedän myös millaista on olla kirjoituksissa monta tuntia tupakoimatta. Ja tiedän, miten vaikeaa on saada opiskelupaikkaa tai muuta. Toisaalta suomessa on niin huutava sairaanhoitaja pula, että sinne luulisi pääsevän... Etenkin kun terveysala on se "mun juttu". Tiedän myös sen, että kun äikkä meni penkinalle C (numero 10) ja enkku myös M (numero 9) niin EN tule pääsemään melkeinpä mihinkään YO-todistuksellani, kun se on niin HUONO. Lyhyt matikka M. Tolla ei tosiaan mihinkään päästä. Joudun kuitenkin lukemaan todennäköisesti aivan hulluna kaikkiin pääsykokeisiin... Jne...

Sinänsä se on TÄYSIN SAMA, miten YO:ni menee, kun paskana se on jo kuitenkin ja todistukseni on jo nyt ala-arvoinen ja huono. Että ehkä on vain parempi olla polttamatta. Ainakin minä nyt yritän. Tänään on ollut tunne, että voin jopa _keskittyä_ johonkin.

Mutta jos en pysty, en kestä psyykkisesti, en voi keskittyä jne. Niin tietysti ennemmin poltan hetken tupakkaa ja jätän sen sitten. Kuitenkin tuskin tulen tupruttelemaan 15 savuketta päivässä, jos olen viikon jo nyt ollut ilman tupakkaa. :D Noh joo.

Elämässä täytyy olla arvot kohdallaan. Terveys vai työ? Terveys vai opiskelu? Joku valitsee varmasti toisin kuin minä... Jne. Kiitos vinkistä kuitenkin. Eilen oli tosiaan vaikea päivä ja olin väsynyt, nyt on enemmän tarmoa. :)
  • editoi syyskuu 2007

Jos nyt kuitenkin saat luettua, niin älä ihmeessä aloita polttamista..

Yo-kirjoitusten aikaan hermoilin, poltin ja valvoin, myös luin. Pääsykokeiden aikaan hermoilin, poltin ja valvoin, myös luin. Kokeissa teki mieli tupakkaa. Tupakka ei ainakaan auttanut hermoiluun.

Kuvittelin, että tupakka auttaa keskittymään. Yksi lopettamiseen liittyvä pelko oli juuri se, että miten jaksan keskittyä opiskelujuttuihin kun en polta.

Asia vaikuttaa olevan niin, että tupakanhimo häiritsi itse asiassa lukemista. Tupakkataukoja oli pakko pitää, ja tupakka-ajatukset häiritsivät keskittymistä. Tenteissä on ollut vähän vaikea keskittyä pitkiä aikoja, ei ole oikein jaksanut ajatella mitä kirjoittaa, kunhan pääsee pois ja tupakalle. Tuo hieman kärjistetysti.

Ei ole tupakoimattomuus lukemista haitannut, muut asiat ehkä.. :oops:
  • LäppäLäppä Pk-seutu
    editoi syyskuu 2007
    Terveydenhoitoalaa ajatellen tosi hyvä, että olet lopettanut tupakoinnin. Niissä työpaikoissa on vaikea ravata tupakalla ja potilaille voi tulla huono olo haisevasta hoitsusta. Sinänä noilla sun papereilla ei ole mikään tai ainakaan moni ala pois suljettu, joten tsemppiä vaan viimeisiinkin koitoksiin.

Jos nyt ratkeat polttamaan, niin se on harhaluulo, että polttaisit vähemmän kuin aiemmin. Näin on ehkä pari-kolme ekaa päivää, mutta sen jälkeen todennäköisimmin poltat aivan samoin kuin aikaisemminkin.

Tsemppiä!
  • EsaEsa Turku
    editoi syyskuu 2007
    Et sinä tupakalla mitään saavuta. Jos alat hyväksyä tekosyitä, hyväksyt niitä jatkossakin. Ne syyt, miksi juuri nyt ei olekaan hyvä lopettaa, eivät lopu koskaan. Kukapa pystyy järjestämään itselleen monta kuukautta aikaa, jolloin ei tarvitse tehdä yhtään mitään? Ei kukaan.

On totta, että keskittyminen on vaikeampaa niin kauan kuin aivot eivät ole vielä tottuneet toimimaan normaalisti monen vuoden nikotiinikylvyn jälkeen, mutta kyllä sinä pystyt keskittymään silloin kun on pakko. Lakkaa ajattelemasta ettet pysty ja tee se vaan. Suurempi haitta kuin tupakan aiheuttama keskittymisvaikeus on oma uskosi siihen keskittymisvaikeuteen. Sinun pitää vaan olla normaalia päättäväisempi. Kokeessa sinulle on sitäpaitsi keskittymisen kannalta vain eduksi, ettei tupakanhimo ala riivata kesken kaiken, kuten tapahtuisi jos polttaisit.

Ja vaikka olisikin niin, että keskittymiskyvyn puute huonontaisi koemenestystäsi, niin kumman sinä mieluummin uusit, jonkun yo-kokeen vai tupakoinnin lopettamisen? Valinnan ei pitäisi olla vaikea. Ainoa syy miksi edes mietit tuollaista on addiktin luontainen taipumus yrittää luovia tiensä takaisin kierteeseen.
  • editoi syyskuu 2007
    Minäkin olin huolissani keskittymiskyvystäni, kun lopetin tupakoinnin. Siitä on nyt tänään tasan viikko. Ensin ajattelin lykätä lopettamista taas hamaan tulevaisuuteen, koska opiskeluni alkoivat viime maanantaina ja lisäksi samaan syssyyn osui kunnon työrupeama, ja työni todella vaatii keskittymistä. Samoin ensimmäiset viikot opiskelua ovat täynnä sellaisia tehtäviä, jotka vaativat keskittymistä ja paneutumista, jotta selviää loppuvuoden opiskeluista kunnialla.

Mutta totesin itsekin, että tekosyitä riittää. Ensimmäiset kolme päivää olivat minulla ne pahimmat, pikkuhiljaa alkaa kuitenkin keskittymiskyky palaamaan ja hyvin olen selvinnyt ilman tupakkaakin. Ja ilman nikotiinikorvaustuotteita.

Tahdonvoimaa! Sillä onnistuu kyllä mikä vain. Täytyy vaan uskoa itseensä! Kyllä ne YO:t hyvin menee ilman tupakkaakin. Mutta jos nyt kuitenkin päädyt tupakoimaan, niin sovi itsesi kanssa, että sinä päivänä, kun kirjoitukset loppuvat, loppuu myös tupakointi.
  • möksymöksy Pohjois-Savo
    editoi syyskuu 2007
    :thumbup: :) Onnea opiskeluillesi ja toivottavasti savuttomuus kuitenkin säilyy..

Mulla silloin kun vielä tupakoin oli käytössä nikotiinilaastari, jos jouduin olemaan jostain syystä esim. työpäivän ajan polttamatta. Ei olisi tullut muutoin mitään työstä.. :-o

Nyt kun tuntuu jo nuo alkupäivien hermostumiskohtaukset vähenevän pikkuhiljaa, keskittymiskykykin alkaa parantua..Se on juuri se nikotiini joka kiusaa vieden huomion ja hyppyyttämällä.. :oops:

Tsemppiä ja toivottavasti jaksat opiskella ..
  • Tanya_2Tanya_2 Kanta-Häme
    editoi syyskuu 2007
    Tupakointi ei auta keskittymään. Ei tupakoimattomienkaan tarvitse polttaa jos pitää keskittyä... :wink:
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.