Tupakan oston ikäraja 20 ikävuoteen

Hei, laitoin käyntiin kansalaisaloitteen tupakkatuotteiden ikärajan muuttamiseksi 20 vuoteen. Kaliforniassa vastaava laki tulee tänään voimaan ja Havaijilla se on jo voimassa. Tutkimusten mukaan se vähentää tupakoinnin aloittamista teini-ikäisten joukossa jopa 80%, koska näin teini-ikäisten kaveriporukoista ei enää löydy kavereita jotka voisivat tupakkaa kaupasta hakea. Käy allekirjoittamassa! https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/2007 -saa jakaa! Kerro myös oma mielipiteesi tästä aloitteesta, minkä ikäisenä aloitit, ja olisiko tällaisella lailla ollut merkitystä omaan aloittamiseen?

Viestejä yhteensä

• Kannatan tätä, mielellään vaikka 50v.  Minä olen niin tyhmä ollut, että olen aloitin vasta aikuisena, yli 20 vuotiaana tupakoinnin. Sitä ennen olen ollut vannoutunut tupakan vastustaja. 

• Minä en usko kieltolakeihin.
  • BCBC Helsinki
    editoi kesäkuu 2016
    Niinpä, holhousta on jo liiankin kanssa. 

image

• MelisaMelisa Espoon etelärannikko
    Hyvähän tietty olis, etteivät alkais polttamaan nuo nuoret. En kuitenkaan usko tuohon keinoon mitenkään kovasti.
    Minä poltin silloin, kun tyttäreni oli teini-ikäinen. Myös poikani poltti jo teini-iästä. Olinpa hyvänä esimerkkinä.
    Tyttäreni luki Valituista Paloista, että jos nuori ei ala polttamaan ennen18 vuottaan, hän ei ala ollenkaan. Totta tahi ei, tytär uskoi siihen. Hän odotti ja odotti synttäreitään polttamatta ja huokasi sitten helpotuksesta - turvassa! Ihan hullu juttu, mutta tehosi. Molemmat hänen bestiksensä polttivat. Nyt lopettaneet, kun ovat jo äitejä itsekin.

40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

• BCBC Helsinki
    editoi kesäkuu 2016
    Tuosta iästä en tiedä, mutta usein ympärillä olevat tupakoivat ihmiset saavat muitakin tupakoimaan. Siksi on hyvä, että mahdollisimman moni lopettaa, jolloin on vähemmän tupakoivia esimerkkejä lapsillemme.
    Itse "ihailin" tupakointia jo lapsena. Kaikki ympärilläni polttivat, eikä siihen aikaan kukaan vaivautunut menemään parvekkeelle tupakalle vaikka parveke olisi ollutkin. Isommat kaverit polttivat ja koska se oli minusta niin cool (no, mitä sanaa siihen aikaan käytettiinkään) ei ole mikään ihme, että itse olen jo nuorena halunnut aloittaa tupakoinnin. 
    Kuullostaa kuitenkin hyvältä, kun tyttäreni kertoo, että tupakointi ei hänen tai hänen kavereidensa mielestä todellakaan ole coolia, tms vaan todella typerää. Hän todennäköisesti saattaa joskus maistaa tupakkaajoskus (ellei ole jo maistanut), mutta ainakin tällä hetkellä hänen mielipiteensä tupakkaa kohtaa on jyrkkä ei. No, hän vaikuttaa muutenkin fiksummalta kuin äitinsä, joten josko siis ymmärtää pysyä erossa tupakasta. Ainakin on minun rimpuiluni nähnyt ja olen yrittänyt hänelle kertoa kuinka kova riippuvuus tämä on. 

Sinulla on Melisa vahva tytär, kun hän ei ole aloittanut tupakointia vaikka parhaat kaveritkin polttivat. Teininä helposti lähtee mukaan vaikka ei sisimmässään haluaisikaan, ihan vaan kavereiden vuoksi. 

image

• BCBC Helsinki
    Jäin eilen miettimään tuota nuorten tupakointia ja sen aloitusta. Tupakka ei todellakaan taida olla enää mitenkään trendikästä, sillä nuorten tupakointihan on koko ajan vähentynyt. Niin kuin kyllä muunkin väestön. Informaatiota tupakoinnin haitallisuudesta on enemmän ja se on parempaa kuin omassa nuoruudessani. (Koulun raittiuskilpakirjoitusvihkoset herättivät lähinä naurua, oli ne sellaista paatosta.) Yhä useampi nuori on tänä päivänä "tiedostava" ja kiinnostunut omasta terveydestään ja ympäristöstään. Ja uskoisin, että heistä kasvaa taas uusi vähemmän tupakoiva sukupolvi, jotka taas tupakoimattomalla esimerkillään kasvattavat vielä vähemmän tupakoivan sukupolven.
    Tyttäreni kertoi, että heillä oli luokassa kysytty, kuinka monen vanhemmat polttavat. Sanoin hänelle, että eikö ole kiva, kun nyt pystyit kertomaan, että sinun äitisi ei polta. Hän vastasi, että oli kiva, mutta vaikka polttaisin, hän ei olisi sitä luokassa kertonut, sillä se olisi ollut noloa. Eli kun itseä on häirinnyt oma tupakkariippuvuus, niin on kyllä lastakin. Hän on hävennyt sitä.

image

• Juurikin näin on BC. Noloahan se.
    kun iloisella 60-luvulla aloitin tupakoinnin, sehän oli kaikkea muuta kuin noloa, makee juttu ja ihan siitä sai olla ylpeä ettei kuulunut niihin luokan nössöihin jotka eivät polttaneet. Sitten vähitellen ylpeyden aihe ja aikuisuutta viestinyt asia kääntyi melkeinpä noloimmaksi asiaksi mitä aikuinen housut jalassa voi julkisesti toisten edessä tehdä. Tämänkin källin se nortti meille teki, kaiken mun lisäksi, opetti meidät röökaamasn ja sitten veti maton alta tyyliin mitäs tyhmät kuvittelitte tällä saavuttavanne. Ne luokan nössöt ovat olleet fiksuja, te mukafiksut vaan tyhmeliinejä.
    No, ei olla enää, kun ei polteta. Mutta pitkään oltiin. Kunnes nolostuminen osaltaan auttoi irti, ja hyvä niin.
  • Olen muuten harvasta asiasta elämässäni niin ylpeä kuin siitä, että kumpikaan lähes nelikymppisistä lapsustani ei polta. Syitä voi olla monia muitakin, mutta jo heidän pieniä ollessaan muistan koko ajan korostaneeni, että tupakointi on tyhmää ja orjuuttavaa ja luopuisin heti jos pystyisin. Tämän päivän teineillä on onneksi vastassaan hyvin tupakkakielteinen maailma, mutta pari vuosikymmentä sitten tupakoinnissa oli vielä rippunen hohtoa jäljellä. Silti he varjeltuivat, ehkä osin huonon esimerkkini ansiosta.
  • MelisaMelisa Espoon etelärannikko
    Poikani aloitti tosi nuorena polttamaan. En sitä haistanut edes kun itse poltin ja miehen hajuaisti ei rekisteröinyt. Kun poikani tuli ekan kerran isäksi reilu 5 v sitten, tupakointi siirtyi ns. Poikien iltoihin. En ole kysynyt mikä tilanne nyt on, mutta tupakkaa en ole hänellä nähnyt enkä haistanut. Hänen vaimonsa ei polta. Ympäristö kun alkaa olla savuton, harva enää viitsii poltella, vaikka ehkä jpku varpajaissikari vielä meniskin. :)
    40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

• Hienoa toi että kaupan hyllyllä ei näy tupakkamerkkejä.
  • editoi lokakuu 2016
    ^ Joo ei huono, periaatteessa alkomaholitkin voisi olla piilossa ja myös Veikkauksen pelit ja arvat.

Ainakin oma paikalliskaupan kassan liukuhihna on koristeltu arvoin ja porukkaveikkauksien kera kuin joulukuusi. Yhteen aikaan vielä tyrkyttivät veikkauksia, kysyin myyjältä että oletko ajatellut että joillain on paha peliriippuvuus ja saavat siihen hoitoa, tyrkytätkö alkoholisteille olutta tiskin alta jos eivät ole huomanneet sitä itse hyllystä ottaa :|

Ei ollut tullut ajatelleeksi ja kuulemma ohjeistus on että jos asiakas osoittaa mielenkiintoa esim katsomalla porukkaveikkauksia niin heidät on ohjeistettu kysymään haluaisiko pelin. Pistin tästä Veikkauksellekin palautetta ja vahvistivat kassatytön tarinan. Yritin sitten katsella jatkossa kattoon ja kaikkeen muualle kuin liukuhihnalle koska se tosiaan on täynnä näitä pelejä, tosin tyrkyttäminen loppui sitten jossain vaiheessa, ilmeisesti ohjeistusta muutettiin.
    Peliriippuvuudesta en kärsi ja veikkaan netin kautta sen vähän mitä niitä ostelen :)
    ~160 000 savuketta ja lopetus 31.01.2016 --> ilman nikotiinia 01.03.2016
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.