Niitä syitä ja motivaattoreita myös päätökseen (vasta 2 vrk)

Moi. Itse noin 25 vuotta polttaneena olen pari kertaa lopettamista koettanut: sellainen viikon stop ollut pisimmillään. Syitä, miksi maanantaina päätin arkeen lisää haastetta lisätä oli aika monta: 
- Raha (Rööki on ihan helvetin kallista, palkintona mitä?)
- Yskiminen, todella kyllästynyt
- nuo kaksi 5 vuotiasta tytärtä. "-Lopeta iskä nyt se! Mitään järkeä?)
- Fyysinen jaksaminen

Mulle itselleni on aamukahvi ja tupakka (yleensä 3) ollut se aamupala, ennen sitä ei kenenkään kannata puhua mitään. Eilien oli tuskainen päivä, selvisin siivoamalla, Nicotinell - tableteilla. Yllättävää kyllä, nukuin hemmetin hyvin. Aamulla se hetki kun kahvi kupissa, mieli ja keho, neuvoton olo löi päälle. Kävelin parvekkeelle, minulla sitä röökiä kuitenkin varalla on. Se pieni kiusaus katosi siinä kohtaa, kun haistoi jo vähän tuoreemmilla aisteilla parveketta ja tuhkista. 
Odottelen, et alkaa naama tunkemaan kuonaa ulos, röörit jne. Aika yskimättä toistaiseksi mennyt.
Olo on hyvä. Yllättävän hyvä. 

Viestejä yhteensä

• MelisaMelisa Espoon etelärannikko
    Tervetuloa Stumppiin jkuusela 1974! Oletpahan tehnyt loistavan päätöksen!
    Muistelen jonkun kans jättäneen hillopurkin terassille, kun lopetti. Purkissa oli vettä vanhoja natsoja. Sitä kävi haistelemassa, jos rupes tekemään röökiä mieli. Kaikki konstit kannattaa käyttää tässä taistossa. Alussa nikotiinihinku on kova, mut sulla on ne tabletit. Katkaisevat kovimman kärjen. Tapa taitaa olla koukuttavampi kuin nikotiini, ainakin myöhemmin. Kannattaa yrittää miettiä uusia tapaoja tehdä asioita, sellaisia, joihin ei vanhastaan tupakka liity.
    Pysy kanavalla ja liity vaikka elokuun lopettajiin.
    Parasta tsemppiä!

40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

• Kiitos Melisa!

Oli hyvä, et joku mulle tämän vinkkas. Kun olen tosiaan pari kertaa epäonnistunut lopettamisessa, on ainoa vaihtoehto nyt että tämä loppuu! Seuraan viereltä lähisukulaistani, jolla 99% varmuudella on keuhkoahtauma, ei uskalla mennä lääkäriin, odottaa vaan että viimeinen henkäisy tulee kotona : on ollut aika pysäyttävää. Ehkä se suurin motivaattori rahan menon ja yskimisen rinnalla, huonon kunnon, aamuisen tervan maun rinnalla. 
    Tänään jotenkin huomasin, et vaikka meillä on lasitettu parveke, se tunkkaisuus oikeasti iski jo vastaan. 
    Yritän siedättää itseäni. Juu. uusia tapoja voisi olla vaikka opetella syömään aamupalaa kahvin rinnalla, on vuosia ollut se 2-3 röökiä ja tunnin päästä lisää.

• jkuusela1974 kirjoitti:
    Seuraan viereltä lähisukulaistani, jolla 99% varmuudella on keuhkoahtauma, ei uskalla mennä lääkäriin, odottaa vaan että viimeinen henkäisy tulee kotona

Ensimmäinen vaikeampi pahenemiskohtaus kun koettaa, ei enää mielipiteitä kysellä, vaan osoite on suoraan ensiapuun. Kukaan ei-sadisti pysty sitä katselemaan ja itse ei juurikaan pysty puhumaan.

• MelisaMelisa Espoon etelärannikko
    Jos uskaltais lääkäriin, sais apua oloonsa jo nyt sopivasta lääkityksestä. Eikö näin vko?
    40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

• Olen miettinyt tätä; aika hankala tilanne, koska puolisonsa pelkää koko ajan ja tilanne on todella paha. Ihan hirveästi varmasti ei ole tehtävissä :( Meilahti ja paluuta ei välttämättä ole. Noh, ei siitä enempää, on muutakin syöpään viittaavaa vaivaa. Nyt kun iltapäivä taas hiipii, itselle joku kummallinen tyhjä olo, alakuloisuus mieleen,  tuokin yksi oire tupakoimattomuudesta lienee. 

• Tervetuloa joukkoon jkuusela1974! Minulla lopetus alkumetreillä myös. Välillä vaikeampaa ja välillä helpompaa. Vuoristorataa tämä on, mutta eiköhän josssain vaiheessa helpota?
    Liityppäs tuonne viestiketjuun Elokuun lopettajat.  :)

Minulla isä tupakoi n. 50 vuotta. Ja aina varmaan vahvinta mahdollista, piippua, punaista norttia... Kerkesi saada monenlaista vaivaa, keuhkoahtauma yksi niistä. Lopetti tupakoinnin n. 5 vuotta ennen kuolemaansa, sydän hänellä petti. Mutta viimeinen yö meni keuhkokuumeen kourissa. Oli hurja seurata vierestä sitä hänen yskimistään, ja ahdasta henkeä hänen viimeisinä vuosinaan. Ja samalla tupakoida itse... Mutta nyt jos päättäisn tämän 27-28 vuoden tupakoinnin!

Tsemppiä kaikille uuteen savuttomaan päivään!

- Olivinia
    5.8.2016 savuttomuus, elämäntapamuutos numero 1.
    8.8.2017 painonhallinta, elämäntapamuutos numero 2.
  • Hyvä Olivinia ja Onneksi olkoon hyvästä päätöksestä lopettaa tupakointi  :)
    Sunnilleen yhtäkauan kerkesin itsekkin polttamaan kuin sinä ja nyt oo ollut reilu vuoden ilman.
    Ihan helkkarin tyytyväinen oon itseeni kun oon onnistunut lopettamaan, vaikeita hetkiä on toki alussa, mutta kun pysyt tiukkana etkä anna periksi niin pystyt sinäkin  :)  Muista että tiukan paikan tullen vaan tänne stumppiin lueskelemaan muiden juttuja ja tilittämään tuntoja, niin helpottaa.

Tsemppiä  B)

image

15.4.2015 Viimeinen tupakka. No more

• Kiitos Jyräys! :smile: 
  • Moi. On jonkin verran onnistunut olo, siitä kertoo osin se, että tuli asia mieleen tarkistaakseni, että koska sitä röökin polttoa lopettelinkaan..? Nyt on asia aika lailla pois mielestä. Köhä yskimiset on jääneet, liikunta tullut tilalle ja ystävät mainitsevat, että ääneni on "kirkas"  (Aha!). Hyvä on olo. Tiukkoja päiviä joskus tulee, käytän vielä Nicotinell - tabletteja, kuitenkin vähenevissä määrin.
  • Hienosti kuulostaa menevän jkuusela1974! Hienoa! Melko samoihin aikoihin lopeteltiin. Minusta tuntuu myös, että päivä päivältä hitusen helpottaa.
    Jatketaan hyvällä tiellä! :smile: 

-Olivinia
  • Juu. Olivinia, tsemppiä sullekin! Hyvä puoli täs on, et olen alkanut jo kyllästyä nicotinelliinkin, jättänyt vähemmälle. Minulla edelleen tapa säilynyt, että kun kollega käy röökillä töissä, otan kahvin mukaan ja tabletin joskus huuleen. Jännä on, että miten tupakoivat ystäväni asiaan ovat suhtautuneet: ensin se on "Joo, pitäs munkin, olen luvannut että nyt syksyllä lopetan", sitten tulee tsemppiä, sen jälkeen sen kääntyy "no kai sä olet JONKUN TUPAKAN polttanut? ON kuule monia, jotka pystyy kuukausia vuoden ja taas alkaa!" :) Ärsyyntyminen savuttomuudesta. Noh. Minä käyn lenkillä iltaisin, kintut ovat vahvistuneet ja mies ei ainakaan ole keholtaan rumemmaksi muuttunut :dizzy: 
  • jkuusela1974, puhuit tuossa elokuun alkupuolella alakulosta ja tyhjyyden tunteesta. Mikä on tunnelma nyt?
    Haluan kertoa nyt jälkeenpäin omasta kokemuksestani. Lopetin marraskuun alussa ja mulla oli joulu-tammikuussa tosi vaikeaa, johtuen ihan vieroitusoireista. Olin ihan alamaissa.
    Huomaan/ muistan sen nyt selvästi, koska myöhemmin ei ole tullut samanlaista alakuloa, vaikka muuten on tullut kaikenlaista tupakanhimoa ja muutama repsahduskin.
    Eli ohi menee, kun vaan jaksaa rämpiä. (Mulla on ollut aikamoista rämpimistä.)
    Voimia kaikille! <3

image

• Mammin tuntemukset vastaavat aika paljon omiani. Erojakin tietysti on. Minähän vaan lopetin ilman apuaineita. Vaikein aika oli samoihin aikoihin. Aamut olivat erityisen vaikeita, ei ollut mitään syytä nousta ylös sängystä. Vatvoin vain omaa tilaani. Sain lopulta aina klo. 9 maissa itseni ylös ja välittömästi lenkille. Lenkin päätteeksi kävelin asuntooni portaita pitkin 3 kerrosväliä mikä lienee ihan hyvä tulos yli 80 vuotiaalle. Samaa käytäntöä jatkan edelleen. Repsahtanut en ole kertaakaan.

Nyt olo alkaa olla jo sama kuin tupakointiaikana. Melkein vuosi meni. Erityisesti unissa on tapahtunut rytminvaihdos. Alussa unet olivat hyvin levottomia siksak tyyppisiä. Nyt unien rytmi on kuin meren matalat mainingit, selkeitä ja rauhallisia. Olen aikoinan opetellut palauttamaan ainakin osan unista mieleen ja katselemaan niitä kuin elokuvaa. Se pitää tapahtua heti kun havahtuu hereille ja sitten pitää nopeassa tempossa koittaa vaihdella olemisensa tunnetilaa. Kun sattuu lähelle unen tunnetilaa tuntuu kuin taivas aukeaisi. 

Onnea mammille. Jatkat vaan samaan tapaan.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.