Toistan itseäni

Vähän aikaa sitten minä loin tänne ketjun jota en enää löydä. No, ei se mitään, saahan tänne ilmaiseksi tehdä vaikka kymmenen lisää.

Tänään olen pitkällisen harkinnan jälkeen päättänyt taas lopettaa. Tein vakaan päätöksen aikaisemmin tänään, että tilaan huomenna sähkötupakkaan nesteitä ja muita osia ja tällä kertaa pysyn päätöksessäni vaikka sitten sen avulla. Ilmeisesti tämä on hyväksyttävä tapa jo valtionkin toimesta, sillä kesällä tulevat sähkötupakan litkut ja muut Suomeen myyntiin. Ihan siis nikotiinipitoiset. Tilaan nyt alkuun desin pullon, joka riittää minun käytössäni varmasti kuukauden päivät, mutta ensi viikolla tilaan lisää ja sitten taas seuraavalla. En halua että loppuu kesken. Muuten loppuu tämäkin kerta lyhyeen.

Minulla olisi tuossa jo valmiina sähkötupakka ladattuna, mutta olen päättänyt että lopetuspäivä on vasta huomenna. Otan sen kouluun mukaan ja aamulla tietysti katkon tupakat roskapussiin ja käyn heittämässä biojätteeseen etten vahingossakaan tongi niitä sieltä enää takaisin. Tuhkakupin tyhjennän sinne myöskin.

On hienoa että nikotiininesteet tulevat myyntiin Suomessa, sillä luulen että aika moni sen jälkeen pystyy lopettamaan sähkötupakan avulla. Olkoon sitten niin, että jää siihen koukkuun, mutta ne 4000 muuta paska kemikaalia jää saamatta.

En malta odottaa huomista. :smile: 

Viestejä yhteensä

• Hienoa JVP! Tervetuloa takaisin! :)

Eiks se Savuton Kesä ollut sinun aloittama ketju..? En kyllä tsekannut, mut sellainen muistikuva. Mutta todellakin saa uuden ketjun aloittaa. :) :)
    5.8.2016 savuttomuus, elämäntapamuutos numero 1.
    8.8.2017 painonhallinta, elämäntapamuutos numero 2.
  • Joo kyllä se taisi olla minun aloittama, jos oikein muistan.

Tänään ensimmäinen päivä ilman tupakkaa. Röökit on katkottu jo ja viety pois eilen illalla ja oli kyllä lähellä etten polttanut edes sitä viimeistä, kun ei tehnyt pätkääkään mieli. Poltin kuitenkin, ihan vaan rituaalina. Nyt tässä aamukahvia vetelen ja valmistaudun kouluun lähtöön. Oikeastaan ihan helppoa olla, vaikkakin tapa siellä kutkuttelee tupakalle lähtöä. Tapana kun on ennen kahvia, ensimmäisen kupin jälkeen ja toisen kupin jälkeen käydä tupakalla. Nyt on selvittävä ilman. Sähkötupakka auttaa kyllä kummasti.

Saas nähdä minkälaista koulussa tulee olemaan.
  • Tsemiä JPV, tästä se lähtee!

• Tsemppiä JVP, päivä kerrallaan!! :) Tai alussa "tupakka kerrallaan." :)
    5.8.2016 savuttomuus, elämäntapamuutos numero 1.
    8.8.2017 painonhallinta, elämäntapamuutos numero 2.
  • Nyt kyllä täytyy koputtaa puuta oikein kunnolla sillä tämä lopetuskerta on ollut ääääärimmäisen helppo. Toinen päivä meni helpommin kuin koskaan, joskin apukeino on hyvä myöskin. Tänään tuli postipaketissa sähkötupakkaan uusia nesteitä ja muita osia ja sehän lisää motivaatiota entisestään. Mukava väkerrellä itse noita vehkeitä ja sekoitella haluamiaan nesteitä. Nyt alla makuna salmiakki, josta kieltämättä tulee aika salmiakkikossumaiset vibat. :D Ei haittaa, koitan kääntää sen niinpäin että se onkin vain salmiakkipastillia. Menee varmasti hyvin kahvin kanssa tuo litku.

Huomenna taas kouluun, jossa ensimmäiset pari päivää on mennyt kuin siivillä. Olo on muutenkin kirkastumaan päin. :)
  • Kohta kouluun. Hyvin pyyhkii edelleen. Kahvi ei enää laukaise tupakanhimoa. Näin on käynyt aina aikaisemmillakin lopetuskerroilla, kun vaan rohkeasti juo sen pari päivää sitä kahvia ihan normaalisti, jättäen kuitenkin sen tupakan pois. 
  • MelisaMelisa Espoon etelärannikko
    Oletko koulussa ilman sähkötupakkaa? Onko nikotiini mukana vai pelkät makunesteet?
    Mä en ole itse koskaan sähkötupakkaa edes kokeillut, niitä ei ollutkaan silloin. 
    40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

• Minä kun tässä lopettamisessani oon kaikki keinot kokeillu, niin täytyihän tuo sähkötupakkakin jossain vaiheessa kokeilla. Pelkällä makunesteellä sitä imeskelin, mutta enhän minä siitä mitään kiksejä saanu, joten loppui sekin. En tiiä sitten, oisko paremmin, jos ois ollu nikotiinia mukana, mutta koin sen netistä tilaamisen liian hankalaksi, joten siihen jäi. ;)
    Jos nyt itse lopettaisin, pelkäisin siinä eniten sen höyryttämisen samankaltaisuutta tupakoinnin kanssa. Tapatottumus olisi siinä. 
    Mut jos sillä pääsee eroon tupakoinnista pysyvästi ja höyryttelykin jäisi ekaan vuoteen, niin mikä ettei.
    Tsempit JPV:lle. Seuraamme katseella, kuten sanonta kuuluu.  :)
    40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

• Melisa kirjoitti:
    Oletko koulussa ilman sähkötupakkaa? Onko nikotiini mukana vai pelkät makunesteet?
    Mä en ole itse koskaan sähkötupakkaa edes kokeillut, niitä ei ollutkaan silloin. 
    En, kyllä minä sielläkin tauoilla käryytän.

Melisa kirjoitti:
    Jos nyt itse lopettaisin, pelkäisin siinä eniten sen höyryttämisen samankaltaisuutta tupakoinnin kanssa. Tapatottumus olisi siinä. 
    Mut jos sillä pääsee eroon tupakoinnista pysyvästi ja höyryttelykin jäisi ekaan vuoteen, niin mikä ettei.
    Tsempit JPV:lle. Seuraamme katseella, kuten sanonta kuuluu.  :)
    En minä tapoja pelkää. Typeräähän se olisi. Tavoista ei ole mitään haittaa, kunhan pysyy erossa tupakasta.

Olen nyt flunssaisena. Keuhkot ovat vähän kipeänä ja nenä vuotaa kuin seula. En oikein tiedä mennäkkö kouluun vai ei. Toisaalta on niin kurja olo että ei tekisi mieli mennä, mutta toisaalta jään jälkeen siellä jos en nyt mene. Taidan siis mennä.
  • Minua kyllä ärsyttää suunnattomasti se, että sähkötupakkaa kritisoidaan tupakoinnin lopettamisen välineenä. Sen on monissa tutkimuksissa nimenomaan todettu olevan yksi tehokkaimmista keinoista lopettaa tupakointi, vaikkakin pitkäaikaisnäyttö siltä vielä puuttuu. Joka tapauksessa se on varmasti parempi asia kuin oikean tupakan poltto.

Sähkötupakan neste kostuu useimmiten neljästä eri aineesta, mikäli ne ovat nikotiinipitoisia. Nämä aineet ovat:

- Propyleeniglykoli (Aine toimii elintarvikkeissa lisäaineiden ja aromien kantaja-aineena. Käytetään myös nuuskan ja tupakan lisäaineena.)

- Kasviglyseroli (Käytetään yleisesti elintarvikkeissa.)

- Nikotiini (Määrä vaihtelee ja on valittavissa makunsa mukaan.)

- Makuaineet (Voivat sisältää erilaisia aineita, mutta normaalisti sisältävät ihan perus elintarvikearomeja.)

Näiden höyrystäminen ja henkeen vetäminen ei varmasti aiheuta palokaasuja, kuten tupakka. Itse olen esimerkkinä omalla kohdallani siitä, miten paljon paremmin voin kun vaihdoin sähköiseen versioon, vaikkakin pidän yllä nikotiiniriippuvuutani. Mitä sitten? Aika iso osa ihmisistä käyttää nikotiinikorvaustuotteita, joissa niissäkin on erilaisia lisäaineita. Kaikki on vaarallista liikaa käytettynä, sehän nyt on ihan selvää, mutta tupakassa on oikeasti, siis ihan oikeasti 4000 erilaista haitallista ainetta, joista noin 50 aiheuttaa syöpää ja 250 on terveydelle haitallisia. Siitä voi jokainen laskea, kuinka paljon vähemmän mahdollista on se, että sähkötupakan nesteet aiheuttaisivat mitään kovin vaarallisia sivuvaikutuksia verrattuna oikeaan tupakkaan.

Lisäksi monet tutkimukset ovat osoittaneet, että kun ihminen lopettaa tupakoinnin, jäävät kädet vapaaksi ja moni ihminen alkaa siksi syömään enemmän, jotta saisi oraalifiksaation täytettyä. Itse en ole alkanut syömään yhtään enempää kuin tupakoidessani, sillä saan käsilleni tekemistä sähkötupakan avulla. Tämä myös helpottaa tapariippuvuuteen, sillä siitä ei tarvitse luopua. Tärkeintä tässäkin varmasti on se, että pysyy erossa oikeasta tupakasta, keinolla millä hyvänsä.

Suomeen ovat kesällä tulossa myyntiin nikotiininesteet, joten valtiokin selvästi on kääntymässä tukemaan sähkötupakointia. Ilmeisesti riittävän paljon tutkimusta on tehty, jotta voidaan myöntää se, että sähkötupakointi on ihan turvallista.
    Kait siinä on se, ettei e-savukkeen pitkäaikaisvaikutuksia oikein tunneta. Tai siis voi olla myös jossain määrin vahingollista. Mut siis kun sen avulla lopettaa, on varmaan ihan ok-juttu. Kohtuullinen käyttöaika varmaan ratkaiseva. Mikä se sitten onkaan. Arvelisin, et vuosi. 
    Kyse on keuhkoista tietenkin. Niksakorvikkeista on itsellä kokemusta, mulla oli oraalinen fiksaatio, johon purkka sopi. Tosin sit syöminenkin. Tupakka-aikaa oli sentäs takana 40 vuotta.
    Tapariippuvuus on kyllä varteenotettava juttu. Siitäkin pitää jossain vaiheessa irtautua, jotta pääsee koko tupakointitavasta eroon.
    Älä ota tätä itseesi turhan rankasti. Jokainen lopettaja on oma yksilönsä ja valitsee tavan, jonka kokee itselleen mielekkääksi.

• Melisa kirjoitti:
    Kait siinä on se, ettei e-savukkeen pitkäaikaisvaikutuksia oikein tunneta. Tai siis voi olla myös jossain määrin vahingollista. Mut siis kun sen avulla lopettaa, on varmaan ihan ok-juttu. Kohtuullinen käyttöaika varmaan ratkaiseva. Mikä se sitten onkaan. Arvelisin, et vuosi. 
    Kyse on keuhkoista tietenkin. Niksakorvikkeista on itsellä kokemusta, mulla oli oraalinen fiksaatio, johon purkka sopi. Tosin sit syöminenkin. Tupakka-aikaa oli sentäs takana 40 vuotta.
    Tapariippuvuus on kyllä varteenotettava juttu. Siitäkin pitää jossain vaiheessa irtautua, jotta pääsee koko tupakointitavasta eroon.
    Älä ota tätä itseesi turhan rankasti. Jokainen lopettaja on oma yksilönsä ja valitsee tavan, jonka kokee itselleen mielekkääksi.

Mutta tässä se just onkin, että oikeata röökiä on kyllä lupa polttaa 40 vuotta mutta sähkötupakkaa ei missään nimessä suositella poltettavaksi kuin lyhyitä aikoja. Ihan varmasti tupakasta pitkäaikaisvaikutukset on vaarallisempia kuin sähkötupakasta. Tässä on jonkinlainen propagandakoneisto tehnyt tehtävänsä.

4 päivää takana sähkötupakalla ja olo on loistava. Tämä kertoo mielestäni ihan riittävästi sähkötupakasta nikotiinikorvaustuotteena.
  • Ehkä se on enemmänkin mielikuva ja sähkötupakka rinnastetaan tupakkaan.
    Onhan sen höyryttelyn terveyshaitoista ollut jo julkisuudessa juttua, mutta tosiaan varmaan terveellisempää kuin tupakka.
    Mitä töissä on höyryttelijöitä seurannut, niin ei ainakaan siitä porukasta ole kukaan onnistunut pääsemään tupakasta eroon, vaan hetken päästä on taas normi sätkä kärynyt.
    Mut mikä sopii kenellekin...mulla toimi tällä kertaa kielenalustabut enkä imeskellyt niitä kuin kuukauden, hyvät on fiilikset tällä hetkellä :)
    ~160 000 savuketta ja lopetus 31.01.2016 --> ilman nikotiinia 01.03.2016
  • JHJH
    editoi tammikuu 2017
    Sähkötupakan isoin ongelma lienee se että monet alkaa käyttää sitä useammin kuin polttaisi tavallista savuketta.

Useimmiten kielteisestä uutisoinnista huomaa, että sähkötupakkaan suhtaudutaan tupakkaan rinnastettavana korvikkeena, ei vieroitusmenetelmänä ja että se jotenkin maagisesti houkuttelisi nuoria ei tupakoivia nikotiinin käyttäjiksi. Onko nuoret muka tosiaan niin typeriä että haluavat suoraan korvaushoitoon ilman aitoa ja alkuperäistä tupakkaa välissä.

Jos tarkoituksena on asteittain lopettaa, niin siihen tarkoitukseen sen luulisi olevan mitä mainioin väline kun voi vaikka itse sekoittaa sopivat nesteet vahvasta nollaan nikotiinia, jos ei valmiina löydä sopivia. Purkassa ym. on vähemmän vaihtoehtoja ja maksaa pienen omaisuuden. Tosin en tiedä tuoko lakimuutokset jotain rajoitteita tähän itse sekoitettavan nikotiininesteen lailliseen saatavuuteen. Aiemminhan nikotiininestettä ei muistaakseni saanut suomesta ollenkaan, mutta ulkomailta sai ostaa ilman isompia rajoitteita. Pakkauskoossa taisi olla jotain että vahvemmat nesteet piti olla pienemmissä pulloissa.

Itse käytin sähkötupakkaa 3-4 vuotta ajatuksella että siirryn ensin siihen ja lopetan senkin sitten joskus. En tiedä oliko sattumaa, mutta sinä aikana minulle tuli suurehkoja hengitysvaikeuksia ja osittain siitä syystä siirryin takaisin tavalliseen tupakkaan. Hengitysvaikeudet ei tavallisella tupakalla yllättäen parantuneet joten nyt lopetin sitten kokonaan ilman korvaushoitoa, tosin viimeisen kuukauden ennen lopetusta poltin pelkkiä minisikareita miettien lopetanko vai vähennänkö. Päätin lopettaa.

• Jahas. Sähkötupakalla mennään edelleen. 6 päivää takana, eli eikös tämä päivä ole sitten ensimmäinen viikko täynnä? Ongelmiltakaan ei ole vältytty.

Olen ollut kipeänä suurimman osan tästä viikosta. Keuhkoihin sattuu ja nenä vuotaa ja lihaksia kolottaa. Tohtori totesi että on influenssa. No, sehän ei niksoja vie pois siltikään, niin olen silti höyrytellyt. Sillä saralla menee niinkuin pitääkin, eli helppoa on ollut. Muuten on kyllä aika hankala olla.
  • Hyvää huomenta!

Kymmenes päivä ilman tupakkaa lähtee käyntiin. Olen tuossa parantunut flunssasta ja eilen pääsin jo kouluunkin. Kävin tuossa reilun kilometrin päässä kaupassa eilen ja huomasin olevani hirmu kunnossa. Jaksoin kantaa kaksi kassia ruokaa koko matkan kaupalta kotiin yhdellä rykäisyllä. En sitten tiedä johtuuko täysin tupakanpolton lopettamisesta, mutta en ainakaan hengästynyt laisinkaan koko matkalla.

Että hyvin pyyhkii!
    Onnittelit just täyttyvästä kympistä.

• Onnittelut ajasta ja kunnosta. Minun näkökulmastani tuollainen kunto on toiselta planeetalta. Talviaikaan en käy ulkona kuin pakolliset menot autolla ja siinäkin on suunnittelemista ettei ole ylämäkiä.
  • Kiitti onnitteluista. Edelleen pyyhkii hyvin ja sähkötupakkahommista on tullut aika isokin harrrastus. Olen alkanut tilailemaan eri makuja ja nikotiininesteitä. On mukava maistella uutuuksia aina. :)
  • Haluaisitko JVP vaikka yksärillä (jos täällä on se mahdollisuus) laittaa vinkkiä, mistä noita kannattaa tilailla? Olen halunnut kokeilla, mutta en haluaisi maksaa satasia jos ei sitten olekaan minun juttuni, ja haluan sitä nikotiinia.
  • Niitä saa ensi kuun alussa Suomestakin, tosin melko harvasta paikasta. Itse tilaan ulkomailta Tukholmassa sijaitsevasta liikeestä. Googlella luulisi näillä tiedoilla löytyvän vastauksia.
  • Hyvältä näyttää vieläkin. Tänään on ensimmäistä kertaa pyörinyt mielessä tupakka oikein kunnolla, mutta helposti pystyn sivuuttamaan ajatukset. En kyllä varmasti olisi pärjännyt ilman sähkötupakkaa tähänkään asti.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.