Milloin helpottaa?

Pientä kysymystä konkareille ja kaikille niille jotka voivat jo sanoa päässeensä eroon. On se sitten pari kuukautta tai pari vuotta kun on lopettanut.

Ihan yleisesti niin milloin teillä alkoi ns. tämä homma helpottaa?

Missä kohtaa alkoi tulla niitä hetkiä kun huomasi ettei ole enää ajatellut tupakkaa päivään tai pariin?

Missä kohtaa tuli se että tupakka on jo unohtunut arjesta? Jos siihen on päässyt.

Onko jo tullut se aika että koko ajatus siitä että olisi tupakka huulessa tuntuu vieraalle?

Mulla kolmas viikko menossa ja on jännä että ajatus siitä että olisi se tupakka huulessa niin tuntuu jo kaukaiselle ja hieman vieraalle. Mutta edelleen sitä päivittäin jossain kohtaa tekee mieli. Välillä ajattelee kaiholla ja joka ikinen päivä sitä ajattelee vaikka olisi sellainen parempi päivä menossa.

Viestejä yhteensä

• Minulla helpotti 3 kuukauden kohdalla. Se on kylläkin sellainen veteen piirretty viiva. Minulla on terveyteen liittyvä loppuiän kestävä muistutus joka päivä.
  • Minulla taisi 4kk olla sellainen yhdenlainen etappi, jotenkin sitten tunsin olevani voiton puolella jollain lailla. Koko ajan tupakka vähemmän tai ainakin eri tavalla mielessä. Ja nytkin käy päivittäin mielessä, muttei lähellekään samalla tavalla kuin silloin alkumetreillä. Ajatus muuttuu.

Itsellä juuri auttoikin ja auttaa vieläkin itse asiassa se ajattelu, menen aikamatkaa taaksepäin. Miltä tuntui muuan päivän savuttomuuden jälkeen versus sillä hetkellä. Ja nyt mietin miltä tuntui esim. Puolen vuoden kohdalla. Jossain kohtaa sitten mietin, miltä se tuntuikaan kun oli ollut "vasta vuoden polttamatta." :smiley: 
    Se voimistaa itselle sitä, että aina vain parempaan ja helpompaan mennään!
    Yksilöllistä varmasti tosiaan miten kenelläkin menee. :)
    5.8.2016 savuttomuus, elämäntapamuutos numero 1.
    8.8.2017 painonhallinta, elämäntapamuutos numero 2.
  • Minulla taisi olla myös tuo lähellä puota vuotta oleva aika kriittinen, koska oli kaikenlasia sairauksia. Ohi siitä pääsin enkä lopettamiseni jälkeen ole yhtään sauhua vetänyt. Joskus häivähtää kaukana tupakka, mutta se häipyy usvaan. Enköhän tästä loppuun saakka ilman sauhuja mene. 
  • MelisaMelisa Espoon etelärannikko
    Kyllä tuo sun savuton aikasi melkoisen vakuuttava on. Mitäpä sitä enää polttamaan, tyystin savuton ihminen. :)
    40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

• Tota Olivian mainittsemaa aikamatkailua oon hieman ittekin harrastanu. Mietiskelly niitä ekoja päiviä ja lukenu omia kirjotuksia. Kirjottelin ensimmäisessä tekstissäni ekana iltana että hieman pelottaa että mitä on tulossa kun ei ole aiemmin yrittänyt lopettaa ja olen verrannut sitä nykyhetkeen että onko ne pelot ollut aiheellisia. Ja ajatellut että ei siihen alkuun palatakaan kannata.
  • Mä huomasin tossa 3 kk kohdalla ettei se rööki käynyt mielessä useisiin päiviin. Nytkin ehkä n. parin viikon välein tulee jostakin semmoinen et nyt ois röökin paikka..... Se tulee ja se menee, siihen ei liity himoa mutta on ilmeisesti nuo tavat, milloin poltettu, niin vahvasti vielä selkärangassa.

Olet niin oikeassa tuossa Päättäväinenkö. Tilanteet, paikat ja tunnetilat laukovat noita muistumia. 
    Ajan myötä niiden houkuttavuus ja ilmaantumistiheys vähenee, onneksi.
    Näitä vastaan voi käydä vain omilla ajatuksilla. Muistuttaa mileen, että miksi tässä nyt ollaan savutta.
    Tässä auttaa myös se, että ali perin sopii itsensä kanssa 0-linjasta. Ravintolailta tai huonotuulinen kumppani tms. eivät ole syy polttaa. Tilanteesta tai tunnetilasta pitäisi päästä pois, ainakin henkisesti.
    No, tämä nyt on vanhan toistoa, mut joskus hyvä palauttaa mieliin.

40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

• Nyt ollut viisi kk polttamatta ja kyllä mulla tupakka käy mielessä lähes päivittäin, no ainakin nyt silloin kun kadulla joku polttaa. Isoin ero on kai mulla se, että ajatus ei enää yleensä saa aikaan tupakanhimoa. Varsinaisia himotuksia tulee nyt ehkä kerran viikossa tai kahdessa. Mutta olen varautunut siihen, että tämä voi muuttua ja tulla vieläkin kausia, jolloin sitä tekis enemmän mieli.
  • Mulla meni vuosi, kunnes "unohtu"
  • Heippa kaikki :) täällä tuskailen ensimmäistä viikkoa poltamatta. Oletteko muut käyttäneet jotain avuksi lopetuksessa? Itse en ole käyttänyt mitään. Mulla on aivan hirveät röökin himot melkein joka hetki, milloinkohan tämä helpottaa...
  • Käytin korvaustuotteita, sitä varten ne on kehitetty. Minulla oli esim. laastareihin sairaalan kardiologin resepti, ei sillä kylläkään rahallisesti mitään merkitystä ollut. Lopetus ei ollut korvaavillakaan mitään helppoa, vähän leikkaavat ehkä huippuja, eivät ne alussa tupakan himoa kokonaan poista. Helpotusta tulee vähitellen kuukausien aikana, ei siinä mitään yhtäkkistä "valaistusta" tapahdu.
  • Käytän nicoretten suusuihketta. Tää on kaksi teräinen miekka. Tavallaan en tiedä olenko päässyt nikotiinista eroon...mutta tuosta suihkeesta tulee nikotiinia paljon vähemmän ja hitaammin kuin tupakasta joten pienentynyt se riippuvuus ainakin on. Jos en olisi käyttänyt mitään niin olisiko se jo helpottanut ja unohtunut...vaikea sanoa. Tosin en usko että ilman sitä olisin tätä aika pystynyt olemaan polttamatta joten täältä yksi ääni korvaustuotteille 
  • Ekojen päivien jälkeen katosi tosi yllättäen "kestohimo" ja seuraavat viikot on olleet psyykkisen riippuvuuden tunnistamista ja siihen liittyvää kiemurtelua. Keskellä seuraavia kiirastulia nyt mutta ei tähän minulla liity varsinaista tupakanhimoa vaan siihen riippuvuusteemaan liittyviä syövereitä, tunnistamista ja tiedostamista hippunen kerrallaan. Mitkään asiat mitä meneillään on elossa tai mitkään viekkarit, ei saa polttamaan enää. Sitä tunnetta tai päätöstä voisin sanoa helpotukseksi sinänsä. Se oli "aina edessä" aiemmin, se päätös, nyt se on takana. 

Aiemmasta lopetuksesta jäänyt mieleen että puolen vuoden-vuoden jälkeen alkoi mennä viikkoja jopa kuukausiakin etten ajatellutkaan koko asiaa. Parin vuoden kuluttua saattoi mennä jo puolikin vuotta että tajusin taas "ah, ihanaa ettei tarvitse polttaa" jossain tilanteessa. Ajoittain yks kaks tupsahti mieleen ja sitten vain katosi ja unohtui. 

Viisi vuotta meni kunnes itselleni tuli rankassa elämäntilanteessa baarissa -yksin ollessa- mieleen istua terassipöytään jossa muut poltti, siitä sitten "otatko röökiä?" "no itse asiassa en polta mutta voisin ottaa.. vain yhden hatsin..". Siihen liittyi ihan selvästi käsittelemättömiä muita riippuvuuksia joita yritti ratkoa polttamalla. 

Ei voi sanoin kyllä kuvata sitä helpotuksen määrää mitä nyt tuntee vaikka lopetuksesta kuukausi. Niin karmeita oloja kuin välillä onkin, silti taustalla on kestohelpotus koko ajan. Ei tarvitse polttaa enää. Ei tarvitse polttaa enää. En tarvitse enää tupakkaa. Tarvitsen paljon muuta. Mutta en tupakkaa. 
  • Katarii: loistava ajatelma toi helpotuksen tunne kun päätös on tehty ja lopettamisen aloittaminen on takana. 

En koskaan aiemmin ole yrittänyt lopettaa enkä edes kovin vakavasti sitä harkinnut. Lähinnä yrittänyt sulkea sen mielestä vaikka usein sitä ajattelikin että joskus se lopettaminen on edessä...joskus sitten tulevaisuudessa. Nyt se päätös on jo reilusti takana :)

Tulipa pieni motivaatiopiikki. Kiitos siitä katarii :)
    Kyllä se mullakin jotenkin noin meni kuin sullakin katarii. Jossain vaiheessa tajusin, et vaikka oli vielä vaikeita hetkiä, niin päätös tulee pitämään. Olin harjoitellut lopettamista 6 kk, mutta siitä oli 3,5 v aikaa. 
    Kyllä sitä tuli aiemmin katsottua montaakin asiaa savuverhon läpi. Lopettamisen jälkeen ne tulivat sit käsiteltyä.

• Ole hyvä Tumppaanko :)  

Melisa, joo... vasta nyt (toisin kuin ekalla lopettamisella) tajuan mitä kaikkea tässä lopettaessa käy ja tulee käymään läpi. 10 vuotta sitten olin lähinnä "kännissä" lopettaessa. Enää en. Empä olisi uskonut polttaessa mitä kaikkea sitä röökillä rampatessa siirtää ja pakenee ja stumppaa. Tulevina kuukausina ja vuosina identiteetti tulee menemään uusiksi: savuton identiteetti. Hurjaa. 

Huomisaamuna hammastarkastukseen... hammaskivet poistoon ja mahdollisen ientulehduksen tarkistus. 
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.