Kuinka pian hengitys helpottui?

Pyydän teitä muistelemaan/kertomaan, kunka pian havaitsitte helpotusta hengityksessä, hengästymisen vähenemistä, ponnistuksen jälkeistä heikotuksen vähenemistä (jos sellaista on ollut) tai muita muutoksia hengityksessä tupakoinnin jälkeen? Lyhyen ja pidemmän ajan vaikutuksia?

Lopetin 10 päivää sitten ja vaikka olen liikkunut jo toista kuukautta säännöllisesti aikaisempaa enemmän (kävely, reipas vesijuoksu, pyöräily ja uinti), jaksaminen ei ole parantunut eikä lopettamisen jälkeen ole tapahtunut mitään muutosta (paitsi ajoittaisen vinkumisen/vihellyksen häviäminen) havaitussa hengittämisessä tai hegästymsisessä.

Asiaa selvitetään nyt myös työterveydessä ja alointin juuri PEF-mittauksen avaavan lääkkeen kanssa (vielä ei ainakaan lääke auta, viitaten siihen ettei kysysmyksessä olisi astma). Lihakset ovat jatkuvasti kipeät, venyttelystä huolimatta, ihan kuin ne eivät saisi happea.

Vastauksenne auttavat minua (ja lääkäriäni) löytämään, mistä kohdallani on kysymys. Nyt tarvitsen erityisen rehellisiä vastauksia. Jos mahdollista, niin kerro havaitusta muutoksesta suhteessa lopettamishetkeeen esim. "muutaman viikon päästä", "kuukausien päästä", tai "vuosien kuluttua" -tarkkuudella.

KIITOS jo etukäteen! Vastauksesi ovat minulle todella tärkeitä!

Viestejä yhteensä

• Minulla on keuhkoahtauma, helpotusta ei ole tapahtunut, paheneminen on hidastunut. Avaavien lääkkeitten vaste on ahtaumassa vähäinen. Kortisonia sisältävät hoitavat lääkkeet ovat tärkeitä. Ahtaumaa ei voi todeta ilman spirometria-tutkimuksia.

• Kiitos vko vastauksestasi! Näin olen ymmärtänytkin tuon keuhkoahtauman osalta. Spirometria on minulla seuraava vaihe tämän PEF-mittauksen jälkeen. Myös keuhkoröntgen on tulossa. Muistatko vielä sellaista, että keuhkoahtauman syntymisen/havaitsemisen aikaan lihakset olisivat olleet kuin jumissa/jatkuvassa maitohappotilassa? Kuinka kauan poltit ennen lopettamista?

Toivottavasti saan lisää havaintoja, erilaisista kehityspoluista.

• En muista lihasjumituksia olleen. Poltin yhtäjaksoisesti 43 vuotta, kaikkiaan 50 vuotta. Jos se sinulla on, ei se kovin vaikea-asteista ole, kun pystyt noin hyvin liikuntaa harrastamaan.

• En minäkään mitään lihasjumituksia muista. Mulla tää ahtauman tutkiminen alkoi siitä, kun kerran lääkärissä ollessa hän kuunteli keuhkoja ja totesi, että sulla on keuhkoahtauma, siitä sitten alkoi muut tutkimukset, sekä sitten lääkitys. Spirometriassa kun oon käyny, ni en tiiä että antaako se kone automaattisesti vastauksen, kun mulle diagnisoitu "vaikea asteinen paheneminen", koska sitten kun kerran kävin oikein keuhkolääkärillä näyttämässä tuloksia, niin hän sanoi ettei tää ole kuin "keskivaikea", että siellä tulee niin helposti se "vaikea".
    Liikkumaan pystyn kyl hyvin, tosin kun miehen kanssa lenkillä käydään, ni välillä pitää pysähtyä "huokaseen", mutta muuten ei suuremmin onneks eloa haittaa.
    Tupakan lopetuksen jälkeen ei oo tarvinnu kyl kolmeen vuoteen käydä spirometriassa, mistä oon ylen tyytyväinen, kun mä en vaan osaa puhaltaa oikeen ja sit saa pää punasena kymmenen kertaa hönkiä et sais hoitajaa tyydyttävät puhallukset aikaan.
    Et täytyy tyytyväisenä vaan sanoa et tupakin lopetuksesta oli hyötyä, tiiä missä kunnossa olis jos vielä kiskois ;)

• Kiitos vko ja tuulantei2 taas vastauksista! Tuntuu että tämä epävarmuudessa eläminen on melkein parasta motivaatiota ja siirtymävaihetta. Jo tuo PEF-mittaaminen on erinomaisen hyvä muistutus siitä että kannattaa lopettaa. Te saatte kyllä olla ylpeitä saavutuksistanne savuttomina!

• Mulla hengitys muuttui normaaliksi 1,5 vuoden päästä lopetuksesta.
    Tosin asiaan vaikutti todennäköisesti kilpirauhasen vajaatoiminta, jossa päästiin lääkkeen ylläpitoannokseen vasta noin 1,5 vuoden säätämisen jälkeen.

Tuntui todella epätoivoiselta ne hengenahdistuskohtaukset ja heti aluksi tehtiin PEF-seuranta ja spirometria keuhkoahtauman poissulkemiseksi, kaikki tulokset oli jopa normaalia parempia. Ihme kyllä 24 vuoden tupakoinnin jälkeen.

Yleiset syyt jotka kannattaa myös tarkistaa on veren rautavarastot (ferritiini ja transferriinireseptori) ja sydämen kunto ettei ole vaikkapa sydämen vajaatoimintaa.

~160 000 savuketta ja lopetus 31.01.2016 --> ilman nikotiinia 01.03.2016
  • MelisaMelisa Espoon etelärannikko
    Hieno kirjoitus Mace.
    Huomasin sulle aivan kohta täyttyvän kaksi vuotta. Se on se aika, josta kanadalaiset tutkijat sanoivat... kerron kun kukitan sut HEP-poterossa piakkoin.
    40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

• Kiitos Mace ja huikeet onnittelut kahdesta vuodesta! Mulla ei ole PEF-lukemat muuttuneet mittausjaksolla vaikka avaava lääke on käytössä. Hiukan paranee luku, muttei merkittävästi. Sydänfilmi on otettu, mutta se näytti hyvältä. Ilmeisesti nuo veren rautavarastot selviävät jossain suuressa/suppeammassa verenkuvassa?

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.