Helmikuu 2018 lopettaneet

editoi helmikuu 6   Lopettaneet

Moikka moi. En löytänyt tässä kuussa lopettaneiden keskustelua, joten laitetaas tällainen pystyyn.

Itse olen sähkötupakalla lopettanut, vai pitäisikö sanoa vielä "lopettaja". Olen 27-vuotias ja about 10 vuotta polttelin normitupakkaa, kunnes viime vuoden lopun ja tämän vuoden alun mietein oikein tosissani taas lopettamista.

Noin joka toinen päivä ostin askin. Pari vuotta aiemmin olin 6 viikkoa polttamatta ilman mitään korvikkeita, mutta pitihän se yksi rööki sitten kokeilla..

Käytän tällä hetkellä 10mg nestettä sähkötupakassa ja normitupakkaa ei ole paljoa ollenkaan tehnyt mieli. Yllättävän helposti aamutkin lähtevät käyntiin. Normaali aamu aiemmin meni niin että eka ulos tupakalle, sitten kuppi kahvia, ulos tupakalle, toinen kuppi kahvia ja taas tupakalle. Nykyään herään, keitän kahvit, eka ja toinen kuppi kahvia naamaan, eikä sähkötupakkaan edes tarvitse koskea. Ulkona on myös -20'c joten eipähän sielläkään tarvitse enää seisoskella.

Polttamani askin hinta nousi just 6,60 euroon ja aloin laskemaan mitä muuta sillä saisi kuin vain tupakkaa.. Ja silloin sitä tajusi kuinka paljon sitä rahaa palaa savuna ilmaan. Tykkään pelata pelejä paljon ja laskelmieni mukaan parin viikon välein saisi ostettua sieltä kalleimmasta päästä olevan pelin. Muita motivoivia tekijöitä ovat nuo huolet terveydestä ja polttamisen ns. häpeä ja semmoset muut huonot tuntemukset. Mulle oli yleistä että polttamisen aikana, varsinkin aamukahvien välissä, tuli yökkäiltyä paljon. Erittäin ällöttävää ja kaukana miellyttävästä kokemuksesta.

Nyt mennään hyvillä mielin. Sähkötupakka ei tietenkään ole sama kuin normitupakka, joten jatkossa varmaan tulee hetkiä jolloin toivoisi voivansa polttaa, mutta kyllä niistä yli pääsee kun miettii miksi sitä lopetti. :smile:

Moni varmaan miettii että sähkötupakka on sama kuin tupakoisi, mutta mielestäni se on hyvä korvike lopettamiseen. En ole ikinä syttynyt lääkepurkkaan tai laastariin, joten tämä on näillä näkymin se mun vaihtoehto.

Toivottavasti tänne löytää muutkin tässä kuussa lopettaneet niin saadaan keskustelua pystyyn! :smiley:

Tsemppiä!
-Fibi

«134

Viestejä yhteensä

• editoi helmikuu 6

Tervetuloa!

Itsellä on kaatunut niin monta lopettamisyritystä tohon kuuluisaan "yhteen", että nyt oli pakko pitää tiukka linja ja savuttomana oon pysynyt :)

Vähän jouduin huijaamaan ekoina viikkona ja muutamana baari-iltana käytin nuuskaa, mutta enpähän ratkennut tupakoimaan.

• Täältä löytyy yksi, jolla se "the Päivä" on lähellä. Champixia menossa nyt päivä 11 ja tupakointi on vähentynyt tai ainakin välit on pidentynyt paljon. Tupakat loppuu tänään ja uusia en aio ostaa. Nuuskaa löytyy kyllä jos nyt ihan täysin ylitsepääsemätön fiilis tulee. Toki, nuuskaa en ole tainnut nyt 1mg/x2 tahdilla tullut kokeiltua. Eli, aiemmin esim seksin, saunan tai ruoan jälkeen piti päästä tupakille, mutta eipä enään. Nyt vaan voi nauttia fiiliksestä ilman että oikeastaan mikään pakko parvekkeelle ajaisi.

Historiasta sen verran että polttamisen olen aloittanut noin 20v sitten (ikää tänävuonna 35) ja kerran vajaa 10v sitten olin puoli vuotta käytännössä polttamatta. No, sinä aikana tuli 15kg painoa lisää ja vaikka en ihan hoikka poika ole ikinä ollut niin nuo kilot jäi. Ja sekös vituttaa ja pelottaa. Mutta, katsotaan...

Eli, valoa kohti vähemmällä tupakoinnilla. Lopullinen sykäys kohti lopettamista oli, kun kärsin välilevyn pullistumasta ja tutkitun tiedon mukaan tupakan verisuonia supistava vaikutus vaikeuttaa toipumista ja mieluummin olen ilman röökiä kuin kärsin aivan järkyttävistä kivuista.

Champixista: Väsyttää ja panettaa. Siinä ne suurimmat haittavaikutukset on ollut vaikka tosta jälkimmäisestä en ole ihan varma, haittaako se :D

• MelisaMelisa Espoon etelärannikko

Pääset siis liittymään helmikuun lopettajiin. Hieno juttu. Koska h-hetki koittaa?

40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

• Noo, eilen taisin pari tupakkia (yhteensä siis) polttaa, useamman kerran sytytin mutta ei vaan niin ei. Mitä sitä turhaan. Nyt on champixin päivä 13 käynnissä että eiköhän se huomenna ole. se The Day. Ohjeissa sanotaan että se päivä pitäisi päättää etukäteen mutta aika rajusti tuo tupakointi on vähentynyt jo ilman päätöksiäkin. Asennoitunut olen siihen että nyt se loppuu ja kyllä se niin tekee. En vaan osaa tollasia päiviä etukäteen päättää...

Champix tekee tupakoinnista epämiellyttävää. Sehän sen tarkoitus onkin. Tsemppiä suureen päivään. Champix aikana ei sit enää tupakkaa eikä nikotiinikorvaustuotteita käytetä. Tänä aikana oppii tupakointotavasta pois. Se voi joskus olla se isompi taisto, mut ei aina eikä kaikille.
    40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

• Vetelin 2 viikkoa pohjille 2mg niiotiinipurkkaa ja nyt ollut pari päivää ilman mitään nikotiinituotteita. On kyrsinyt kaikki aika armottomasti ja röökinhimo on jotain aivan tolkutonta. Taustalla 22 vuotta aktiivipolttoa ilman aiempia vakavia lopetusyrityksiä. On kyllä ollut niin laaja kirjo noita vierotusoireita että menisi loppuilta luetellessa. Kyllä se tästä vielä voitoksi kääntyy!
    Kääntyy toki. Itse jyystin niksapurkkaa kuukausitolkulla, mut pääsin siitäkin sit eroon. Kun poltin niin kauan en uskaltanut ilman nikdakorvausta lopettaa.

• Kohta 3pvä nikotiinitonta pulkassa. Ei voi vielä raportoida että olisi mitään hillittämistä oireissa. Paikallaanolo tuntuu todella haastavalta, jenkkipurkkaa menee ja itsesääli on aika kova. Silti tämä pitää nyt vain hoitaa kunnialla loppuun vaikka kestäisi kuinka kauan! Yöllisiä heräilyjä taas tiedossa:)
    Levottomuus kuuluu taudin kuvaan ja ehkä sit itsesäälikin. Tai ainakin jonkinmoinen suru tai kaipaus entisen perään.
    Sinnillä ja ehkä vähän huumorillakin etiäppäin!

• 4pvä lähtee käyntiin nikotiinittomana. Edellinen yö oli karmea unettomuudesta johtuen. Aamut ovat edelleen todella tuskaisia, aamurööki oli kuitenkin aina se best. Mulla saattoi mennä 5 tupakkaa aamulla kahvin kera ennen kun lähti ovesta edes ulos. Täytyy vaan jaksaa, ei ole kauaa niin saa ensimmäisen viikon täyteen. Täytyy kyllä sanoa että se nikotiinipurkka on aika petollista ainakin lyhyeen käyttöön lopetuksessa, 14pvä sitä tuli syötyä ja silloin kaikki näytti helpolta. Pakko sanoa että tämä täysi nikotiinittomuus on aivan eri maailma, kaikki ne kuuluisat vieroitusoireet lyö kyllä kovaa silmille. En aio enään luovuttaa kyllä, tästä se pitäisi varmaan pikkuhiljaa alkaa edes hivenen helpottamaan:)
  • Korvaustuotteiden vaikutus näyttää olevan yksilöllistä. Minulla ne lievittivät vierotusoireita vain vähän, olivat joka tapauksessa avuksi.

• Tervehdys Jabut, Jaket fibit ja SPK ja tsemppiä kaikille. -Toivottavasti joukkonne kasvaa vielä. Viekkareita voi yrittää suhteuttaa ajallisesti tupakointivuosiin, jos ensimmäiset viikot tai jopa kuukaudet tuntuvat hankalilta. Se mitä huulien välissä on pidellyt, on tosi henkilökohtaista ja intiimiä. Sitä suhdetta ei ole helppo katkaista. Jossain vaiheessa kuitenkin jaksaa ajatella niinkin, että terve suu (limakalvot) on myös aika hyvä sairausvakuutus ja onhan ne valkoisemmat hampaat ja raikkaampi hengitys jo muutenkin kova sana mitä ei juuri rahalla saa. Minun huomiota on kiinnittänyt aikaisemmin ja nytkin tupakoitsijan ääni. Se on kuin leima, jota varmaan kukaan ei halua. Kullakin on yksilölliset motiivit, mutta moni muukin asia tulee päälle bonuksena.

Painonhallinta on hankala juttu, mutta en usko että tupakka laihduttaa. Eihän se SPK ilmeisesti sinullakaan kilot lähteneet pois vaikka aloit uudelleeen poltella. Ikivanha keino eli liikunta on paras lääke ruokavalion rinnalla. Se ei ole painonpudotuksessa niin tehokas kuin syömisen kontrollointi, mutta siitä - tai syömättömyydestä - ei saa hyvää mieltä kuten itselle sopivasta liikunnasta.

• 16.2.2018 merkittäköön toistaiseksi päiväksi, joka oli ensimmäinen nikotiiniton päivä. Mieli tekis... Ja paljon. Mutta uskoisin että lähinnä sitä tapaa.
  • Tänään oli mulla ratkeaminen jo lähellä mutta sai taisteltua. Kun sen erävoiton otti niin ilta onkin mennyt iisimmin. Selvästi siitä tuli luottamusta myös tuleviin taisteluihin. Huomenna alkaa 5 nikotiiniton, tietää jo nyt että aamulla on haasteita ja yöllä nukutaan tunnin pätkissä...se on masentavaa kiusata itseään näin mutta aletaan jo olla aikalailla siinä vedenjakajalla että jos ei nyt pysty lopettamaan 21 tupakoidun vuoden jälkeen niin sitten menee varmaan loppuelämä. Sanotaan että
    Ne pahimmat fyysiset on 1-3 päivässä ohi, itse en sitä näillä kokemuksilla allekirjoita vaan luulen että huomenna sama rodeo jatkuu. Onnea SPK noille kriittisille päiville!
  • Laittakaa jage81 ja SPK banneri pyörimään. Se kannustaa kummasti kun luku muuttuu päivittäin.

• Täällä kanssa lopettanut. Itsellä oli tuo ma-ke aivan hel**iä. Nyt on ihan kevyt olla. Tietenkin röökiä tekee mieli. 7 vuotta ja 20-25 tupakkaa päivässä.

Milloin uniongelmat helpottuu? o:)
    Ajatus ei kulje itsellä lähes ollenkaan, takertelen yksinkertaisiin sanoihin ja yhdyssanat tuntuu ylitsepääsemättömän vaikeilta, onko muilla samanlaisia oireita? :D

Joku ei uskonut tupakan laihduttavan. Ei se varsinaisesti laihduta mutta keskiarvollisesti kiihdyttää perus aineenvaihduntaa 7% joka on n.180 kcal miehellä. Googleta jos et usko :)
  • Yöunet olivat jo kohtuulliset, vatsa alkaa vähän toimimaan, syvät puhaltelut tupakkahimoa vastaan jatkuvat, lihassäryt helpottaa ja kolotukset. Olo ehkä hivenen energisempi ja keskittymiskyky noissut nollatasolta vähän ylöpäin. Ei ehkä ole myöskään super levoton heti aamusta. Iltaa kohden mulla viekkarit yleensä vähän hillittää joten olen toiveikas tämän päivän suhteen. Oiremuutoksista vaikea sanoa että tuliko ne paremmin nukutusta yöstä vai jostain muusta, näyttää että uni on tässäkin prosessissa todella tärkeä joten panostakaa siihen. Mietin tossa hiljaa mielessäni että jos unettomuus on kovaakin ja nukkuu vain muutamia tunteja yössä niin hänen kohdallahan myös vieroitusprosessi tuntuu pidemmältä ja rankemmalta kun ollaan hereillä huomattavasti pidempi aika vuorokaudesta vs ihminen joka nukkuu 8-10h esimerkiksi. Tänmöisiä aamupohdintoja...
  • Huomasin Ahiss vasta yöllisen viestisi. Minulle hyvin tuttuja oireita ollut toi hidas ajatuksenkulku, puheentuotto myös jokseenkin haastavaa, muistikin mielestäni vähän heikompi kun normaalisti:) Tämä on varmaan monien asioisen summa ja helpottaa ajan kanssa:) Tuli tossa itsekkin mietittyä että jahas nyt kun ei polta niin on sitten täysi dorka loppuelämän, eiköhän se vanha aivokapasiteetti sieltä kuitenkin palaudu ajallaan, jos semmoista nyt omalla kohdalla koskaan olikaan:)
  • Unen palautumiseen ei varmaan ole oikein mitään selkeää kaavaa jota noudattaisi. Täällä forumillakin se näyttää olevan muutamista päivistä useisiin kuukausiin. Itse ainakin huomannut että kannattaa väsyttää itsensä kunnolla päivällä niin saa ainakkn jonkun verran unta, en kuitenkaan tee mitään kovaa raistusurheilua vaan pitkiä rauhallisia kävelylenkkejä. Mielestäni tuo uni on todella tärkeä tässä prosessissa ja vaikuttaa huomattavasti siihen että miten noita muita psyykkisiä ja fyysisiä oireita kokee. Todella väsyneenä on henkinen tila heikko ja tulee myös fyysisiä oireita tai tuntee ne vahvempana. Minulle tuli myös vaivoja joista en enään ole varma oliko niitä edes olemassa ja muita ihmeellisiä kolotuksia:)
  • 5pvä alkaa olla pulkassa, Vicks pastilleja on kyllä tullut jyystettyä aika hyvä määrä+ airways purkkaa. Ehkä tämä kuitenkin on ollut se helpoin päivä tähän mennessä.
    Kohta jo viikko! :)

• Päivä 4 menossa. Päätä särkee ja väsyttää, yöunet on sellasta leffateatteria muutaman tunnin välein heräilyineen että huhuh. Oikein omat ajatukset hävettää. Tupakkaa ei tee mieli, tupakointia tekee mieli ihan järjettömästi.

• Päänsärky on varmaan ainoa vaiva jonka olen onnistunut välttämään, ei ainakaan mitään kunnon moukarointia ole ollut. Täällä kanssa katsellaan öisin mielenkiintoisia leffoja, halpaa huvia:)

Äsken 5km juoksulenkki, tuntui kevyemmältä kun koskaan polttaessa vaikka olen aika rapakunnossa. Ei puuskutusta eikä pakkanenkaan ottanut yhtään henkeen. Kun poltin niin en voinut edes juosta pakkasella.

Fiilikset paranee pikkuhiljaa myös mentaalipuolella, synkät pilvet alkaa pikkuhiljaa väistymään ja jotain iloakin voi jo hieman kokea.
    editoi helmikuu 19
    Juokseminen on varmaan hyvä keino nostaa mielialaa ja muutenkin huomata savuttomuuden hyvät puolet.
    Mä en ole voinut juosta polvien kulumisen, selän kipuilun ja nyttemmin keinonivelten takia, paitsi vedessä. :) Tosin reipas kävelykin on aina auttanut.

• Jage81: tosi hienoa että lopetat kun olet vielä jo valmiiksi noin hyvässä kunnossa. Ja olet ihan etuoikeutettu kun viikossa huomaat eroja. SPK; yritä löytää jotain muuta ajateltavaa. Tai ajattele sitä, että tupakan jälkeen ei kuitenkaan jäänyt mitään "käteen", paitsi ehkä haju. Ja kaikkea muutakin tyhmää.

• Tsemppiä Jage81 ja SPK, päivä kerrallaan! :)

• Just tossa naureskelin että onpa siistiä kun ei tarvii mennä tonne ulos kylmään röökille tai päästää kylmää ilmaa sisälle mutta sitten iski tosiasiat silmille. Eli pastillit on loppu ja kauppaan on lähdettävä välittömästi. Pastillikoukku on siis seuraava setvittävä ongelma:)
  • Viikko täynnä, en olisi ikinä uskonut etttä paatunut nikotinisti voi tähän pisteeseen päästä. Aamuniksat ovat jo vähän helpottaneet ja olo hieman rauhallisempi. Yöunetkin olivat kohtuulliset. Stumppi.fi keskistelupalsta on ollut kyllä iso tuki vaikeilla hetkillä, etenkin ketjut hyödyistä ja vieroitusoireet osia:) On tajunnut että ehkä nämä minun oireet eivät ole sen kovemmat kuin muillakaan lopettajilla ja joskus ne myöskin häviää. Sitten seuraavan viiikon kimppuun!
  • Hieno homma. Viikko tosiaan on jo sellanen aika että oikeasti on ollut ilman tupakkaa eikä vain väliaikaisesti pitänyt taukoa.
  • Moikka kaikille! Viimeinen tupakka 11.2, Champix käytössä. Tähän asti mennyt mukavasti, mitä nyt yöunet on kärsineet, ja oon ollut todella ylpeä itsestäni (tupakkavuosia 25), mutta parisuhteessa menee nyt niin päin v***ja, että ratkeaminen on todella lähellä...
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.