Riippuvuus tupakansavusta?

Onko kellekään tuttu ajatus, että voisi olla riippuvainen muista tupakansavun sisältämistä aineista kuin nikotiinista? Tupakansavu sisältää mm. monoamiinioksidaasin (MAO) inhibiittoreita.

Itseäni tämä kiinnostaa, koska olen lähes vakuuttunut siitä, ettei omalla kohdallani kyse ole nikotiiniriippuvuudesta, koska esimerkiksi mitkään nikotiinikorvaustuotteet eivät ole vähentäneet himoani polttaa. Toki kyseessä on myös psykologinen ja tapariippuvuus.

Olen kokeillut sähkötupakkaakin, mutta sen höyry tuntuu "liian keveältä" eikä kurkkutuntuma ainakaan omassa sähkötupakassani ole sama kuin oikeassa savukkeessa.

Viestejä yhteensä

• MAO-inhibiittoreita eli MAO-estäjiä käytetään mm. masennuslääkkeenä. Tupakan vaikutus on samanlainen luonnollisesti.

• Kuinka suurella annoksella olet yrittänyt korvaustuotteita käyttää?

• Nyt on menossa vahvin ja pitkäkestoisin laastari. Muita nikotiinikorvaustuotteita en oikein ole pystynyt käyttämään, kun ne kuristavat kurkkua. Sähkötupakassa taitaa olla vahvinta nestettä, jos en väärin muista (siitä tulee vain vähän kurkkuärsytystä).

• Minulla oli 21 mg:n laastari ja 2 mg:n kielenalustabletteja lisäksi. Lääkäri (sydänlääkäri, joka minut elvytti) sanoi heti, että pelkkä laastari ei auta, muuta täytyy olla lisäksi. Vaikeaa se oli silti, hulluuden partaalla käytiin. Olin pahasti nikotiinikoukussa, heräsin yölläkin polttamaan.

• MelisaMelisa Espoon etelärannikko

Voihan olla mahdollista, että ihminen addiktoituu johonkin muuhunkin kuin nikotiiniin. Jos niin on, ei kannata varmaan sit yrittää nikotiinikorvaustuotteilla sitä hoitaa. Mut onko niin, mistä sen tietää? Ja minkälaisia pitoisuuksia on tupakassa, niin että ne vaikuttavat irtipääsyyn?

Oletko ajatellut lääkkeitä, esim. Champixia tai Zybania? Tai yrittää vain luomuna irti. Jonkin ajan päästä, jos vain jaksaa ne alkuajan viekkarit, oireet ovatkin enemmän korvien välissä kuin fysiikassa. Se on loppujen lopuksi pitempi taisto, vaikka ei välttämättä niin paha, mieltään voi kouluttaa, jumpata ajatuksiaan ja asenteitaan niin tupakkaan kuin omia motiivejaankin nähden.

40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

• Poltitko vko siltikin, vaikka sulla oli nuo korvaustuotteet käytössä? Mä poltan laastarin kanssa ihan normaalisti vaikka ei saisikaan...

• Melisa, olen yrittänyt monet kerrat lopettaa luomuna. Champixia on ollut käytössä kolmen pakkauksen verran. Sen huomasin Champixin loppuvaiheessa, että tupakansavu alkoi tehdä pahaa, mutta ei se silti estänyt polttamista. Eli ei vaikutusta.

Tuntuu, että kaiken olen jo kokeillut, savuttomuusryhmät ja kaikki. Motivaatiotakin on lopettamiselle ollut vahvasti. Mutta en vain pysty! Vaikka kuinka pitäisin mielessä tupakoinnin haitat, niin mieliteko vie naista. Ne muutamat päivät kun olen onnistunut olemaan ilman, niin niinä päivinä ei ole tullut edes fyysisiä vieroitusoireita. Ainoastaan henkinen puoli on prakannut. Miten niitä ajatuksia muuttaa pois henkisestä riippuvuudesta, sitä en todellakaan tiedä...

Vastaan omasta puolestani tuohon nikotiinikorvauksien väärinkäyttöön. Kun eka niksapurkalla tehty lopetukseni kariutui 6 kk:n jälkeen, poltin aamuisin ja iltaisin, mut etupäässä päivisin työpaikalla söin niksapurkkaa. Sit kun tein tämän lopetukseni, jätin vain ne tupakat pois. Noo, ei ollut helppoa, mut puolen vuoden päästä jäi niksapurkkakin pois. Söin sitä vahvinta 4 mg:n, joka oli kovaa kuin kivi siihen aikaan. Se vaihtui sit tavalliseen purkkaan. Koska olin polttanut 40 vuotta, en uskaltanut lopettaa luomuna.

40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

• En polttanut, mutta oli tunne, että helposti menisi joku norttikin joukkoon. Ymmärtääkseni nikotiini on se mikä aiheuttaa riippuvuuden, muut lisukkeet ovat pelkästään haitta-aineita. Minulla oli alussa "hyvä" alku kun olin sairaalassa 6 päivää sydämen takia, kotiuduttuani liityin tänne palstalle ja alkoi päivä kerrallaan eläminen. Sairaalassakin tosin mietin auttaisiko joku käymään pihalla tupakalla.

• Kyllä googlaamalla löytyi aineistoa siitä, että riippuvuuden voivat tupakassa aiheuttaa muutkin aineet kuin nikotiini. Kauheeta sanoa, mutta olen miettinyt, että jospa joutuisin sairaalaan muutamaksi päiväksi, niin voisin päästä tupakasta eroon kun tulisi pakko olla ilman.

• Silloin kun olin sydänosastolla, siellä oli yksi parempi kuntoinen kaveri joka kävi tupakalla. Itse olin sen verran heikossa hapessa, ettei olisi ilman apuja onnistunut. Minulla on tupakka edesauttanut sepelvaltimotaudin kehittymisessä.

• vko, ikävä kuulla, että olet sairastunut tupakan vuoksi :(

• Taas yritin mennä ainakin aamun sähkötupakan avulla. Siinä kun "polttelin", alkoi samalla tehdä niin pirusti mieli tupakkaa ja savua. Sähkötupakka ei siis vain toimi mulla. En saa tuota laskuria nollattua/poistettua. vaikka kuinka tallennan muutokset, niin viimeisin päivämäärä kummittelee silti.

• Tarkistin nikotiininesteen pitoisuuden, niin se olikin melko mietoa, eikä missään nimessä vahvinta niin kuin luulin. Kävin hakemassa vahvempaa ja kokeilin jo, mutta ei vaikutusta. Tupakkakaupan myyjä kertoi, että kun hän vielä poltti, niin hän kokeili kerran lisäaineetonta tupakkamerkkiä. Hänen piti sen jälkeen hakea normi-Marlboroa, kun lisäaineeton ei tuonut haluttua vaikutusta. Eli kyllä niille lisäaineillekin voi olla riippuvainen. Sitä vaan en sitten käsitä, miten hän sähkötupakan avulla pääsi eroon tupakasta, kun niissä nesteissä ei kuitenkaan niitä tupakan lisäaineita ole...

Lepuuttaja, mitkä sun syyt on lopettaa? Kuinka tosissasi olet? Oletko valmis vähän kärsimään? Nämä on ne jutut mitkä pitää itselleen selvittää. Ja sit seistä sen päätöksen takana. Mitkään korvikkeet ei lopeta sun puolestad, ne auttaa vähän niihin viekkareihin, mut keltään ei vie kokonaan varmaan.

• Mulla on varmaan ihan samat syyt lopettaa, kuin muillakin. Terveys ennen kaikkea, riippuvuudesta pääseminen, tupakan orjuudesta pääseminen ja rahan säästö. Voin sanoa olevani tosissani, todellakin. Kyllä se polttaminenkin on kärsimystä, joten siihen olen jo tottunut. Eli olen valmis kärsimään myös toisella tapaa.

• Eihän se sähkötupakka, eikä muutkaan korvikkeet ole oikean tupakan väärttiä, eivätkä poista kokonaan tukakan himoa ja viekkareita, mutta ne on vaan kestettävä, jos tupakasta eroon haluaa.
    Me aikaisemmat olemme saaneet lukea, minkälaiset helvetintuskat vko:kin läpi kävi lopettaessaan, mutta niin vaan eroon pääsi. Josta iso hatunnosta hänelle. Ja harvassa on myös ne jotka ilman kitumisen tunnetta on saanut lopetetuksi.
    Joten tsemppiä ja sitkeyttä sullekkin, kun sitä tarvitaan, ettei heti tuskan tullen ajattele, et en mä pysty ja pistä tupakaksi. ;)

• Noista korvausaineista en tiedä, kun en niihin ole tutustunut, mutta sen voin sanoa että tyypillisesti ehdottomasti hankalimmat on kolme ekaa päivää, maksimissaan viikko. Kahteen viikkoon mennessä isoin osa fyysisistä viekkareista on ohi, mutta toki henkisellä puolella vielä tuota päätöstä testataan.

Jotenkin itsellä kuitenkin siinä vaiheessa kun on saanut kitkuttua viikon-kaks kasaan, niin toteaa että se on ollut niin "mukavaa" ettei sitä enää uudestaan halua kokea. Tietoisuus tuostakin vahvistaa vähän selkärankaa.

Sitten parin kuukauden päästä tulee tämä vaihe että "olen jo irti, eihän nyt yksi mitään haittaa..." mikä on taas oma lukunsa, ja itsellä tähän asti aina (oli väli sitten 3 vuotta tai 10 kuukautta tai mitä tahansa) tätä kertaa lukuunottamatta on johtanut takas röökin pariin. Ja se siitä huolimatta että on tasan tarkkaan tiennyt nuo riskit...

Eli juuri sen takia kuten Melisa sanoi, tuo päätös ja siinä pysyminen on niin hemmetin olennaista että välillä saattaa itselläkin mennä paasauksen puolelle... ;)

• Kaikilla se maksimi ei ole viikko, silloin vasta alkaa kahlaamaan syvällä.

• Varmasti totta! Pahoittelut että annoin noin ymmärtää.
  • Ihailen teitä kaikkia, jotka olette päässeet tupakoimattomiksi- se on kamalan vaikea polku. Joka hetki haluan niin- vasta viikko takana- kaikkine laastareineen- ja tämä päivä pahin. Jollen olisi töissä ja ilman tupakkaa- jonka jälkeen lukittaudun kotiin pikkupoikani kanssa- jotta en menisi ostamaan askia.. ehkä selviän vielä tämän päivän. Huominen on uusi haaste. Aivan luulen, etten huomenna pysty. Tänään teen kuitenkin parhaani.
    Hurjain hommaa, sanon!
    Muista kehua itses illalla. Olen hyvä tyyppi, tänäänkin selvisin savutta. Huomenna aamulla lupaat olla polttamatta. Kyllä aina yhden päivän voin olla. Kukaan ei kuole yhden päivän savuttomuuteen. Kehut toistetaan illalla. Jne, jne... Päivä kerrallaan.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.