Heinäkuun 2018 lopettajat

1161718192022»

Viestejä yhteensä

• MelisaMelisa Espoon etelärannikko
    Kirjoita ihmeessä tänne. Tupakkaa ei ole pakko käsitellä, filosofiset mietteesi ovat olleet mielenkiintoista luettavaa. Minä muuten luen kaikki, mitä tänne kirjoitetaan.
    40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

• Minäkin uutena tulokkaana olen törmännyt @ajatusrikollinen teksteihin, kun olen lueskellut muita poteroita :)
    Jatka ihmeessä kirjoittelua!
  • Kiitos Melisa ja Tatusa.

Olen tässä viime aikoina taas pohtinut kaikenlaisia asioita ja yrittänyt hakea voimaa lopettamisesta eräänlaisia mielialoja nostavana asiana. Tupakka on vähän sellainen asia, että se on periaatteessa epäsuoraa itsetuhoa, jossa ihminen on kaikkea muuta kuin ruorissa.

Ihminen käytännössä hieman epätiedostaenkin valitsee suuren riskin sairastua ennenaikaisesti, eikä oikein edes tajuta sitä, koska ajatellaan, ettei minulle välttämättä koskaan satu. Pelätään sitä, että pitää pelätä, jolloin lähestymistavaksi valitaan selkeä pelkäämättömyys. Moni kyllä toisaalta puhuu yllättävän paljon siitä, että haluaisi ihan kirjaimellisestikin lopettaa, mutta on myös niitä, jotka sanovat suoraan pitävänsä lopettamista mahdottomana. Se vain ei tunnu heille oikealta, mutta he ovat voineet satunnaisesti kokea ajatuksissaan hetkiä, että mitäs jos? He ovat ehkä lopullisesti luovuttaneet, mutta nämä jutut ovat aina meidän jokaisen omia valintoja ja niitä pitää kunnioittaa.

Paljon puhutaan myös vahvuuksista. Olen tainnut joskus kirjoittaa, että periaatteessa minusta vahvuuksia tai kyvykkyyksiä tässä kontekstissa ei ole olemassakaan. Joku voi olla todella menestynyt elämässään, mutta ei vain millään osaa lopettaa tai ajatella, että se voisi olla mahdollista. Toinen voi olla epäreilustikin köyhä, mutta todellakin osaa prosessoida asian niin, että lopettaminen onnistuu. Vahvuuksia voi siis verrata aina eri aloilla ja eri tehtävissä toisiinsa, mutta ne pitää asettaa oikeaan asiayhteyteen. Eli tupakoinnin voi lopettaa kaikki elämäntilanteesta riippumatta, eikä sen onnistuminen katso mitään asemaa, ikää, kokoa tai sukupuolta.

Voisikin sanoa, että on vain tapoja erilaisiin päätöksiin, jotka jykevien ajatusprosessien takana lymyilevät. Tarkoitan sitä, että jos jollekin on vaikeaa lopettaa, tai tehdä muutakaan ahdistavaa korjausliikettä elämässä, niin hän ei ole huono, surkea, tai mitään sellaista. Hän on omalla tavallaan kyvykäs hoitamaan elämäänsä, ja toivottavasti myös lopettamistaan. Hän on kyvykäs suorittamaan ne askareet, jotka esimerkiksi juuri tupakointiin liittyvät, jos on tarpeeksi itsetietoinen omasta tyylistään ja mielestään. Tupakointi tutustuttaa ihmisiä omiin mieliinsä, enkä epäile, etteikö kukaan vakavasti aina tietyissä vaiheissa harkitsisi lopettamista.

Meillä kaikilla on se oma tapamme kohdella asioita ja vastoinkäymisiä, jolloin itse astun toistaiseksi ainakin työkyvyttömyyseläkeläisenä mukaan. Vaikeaa on ollut, eikä sairaus anna millään periksi, vaikka tiedän, että olenkin parantumaton. Siitä huolimatta tällainen mielialapotilas on onnistunut lopettamaan tupakanpolton. Toivon edelleen olevani esimerkki eritoten kaikille masentuneille, jos nyt sitten sitäkään ei kukaan enää muistaisikaan aikojen takaa :smile:

• Lisään vielä, että itsestään saa ja pitää olla ylpeä kaiken aikaa. Se tunne ajaa eteenpäin.

• Hienoa pohdintaa ajatusrikollinen. Kirjoittele ihmeessä, mielenkiintoista luettavaa. Ja kyllä, olen myös ylpeä itsestäni.

16.8. 2020 klo 23.05 viimeinen tupakka

• Ei näitä vuosia sillain enää laskemalla laske, ja unohtaakin välillä kauanko on ollut polttamatta, mutta pitäähän se joskus itseä muistuttaa kuinka iso ja iloinen saavutus on kuitenkin käsillä.

Oi tätä vapautta :smile:

• Onnea @ajatusrikollinen kolmesta vuodesta! Mahtava suoritus, kerrassaan!!
    Mulla on niinku numero sama, mutta määre hiukan toinen :wink:
  • Onnittelut ajatusrikollinen kolmesta! Niin ne vuodet vierii :)

• Paljon onnea ajatusrikolliselle! Vapautta jo kolme vuotta :smile:
    Ei ole niin pahaa päivää, etteikö sitä tupakalla voisi pahentaa.
  • Onnittelut tänne poteroonkin asti ajatusrikollinen! :)

• MelisaMelisa Espoon etelärannikko

Onnittelut ajatusrikollinen. Kiiruhdankin tästä kukkakauppaan....

40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.