Elokuussa 2018 lopettaneet

Aloitetaanpa elokuun lopettajillekin oma ketju.
Päätös on vihdoin saatu tehdyksi, viimeinen tupakka-aski menossa ja 8.8.2018 on ensimmäinen savuton päivä. Vähän jännittää aloitus (lopetus), sitähän on lykätty siitä lähtien kun aloitin tupakan polton uudelleen. Niinpä, onhan tämä koettu aiemmin ja kaikki sujui hyvin kunnes tuli sytytettyä yksi ja siitä se sitten lähti. Ensin 5/päivä ja nyt jo 25-30/päivä. Toivottavasti olen jotain oppinut vuosien varrella...

«1345

Viestejä yhteensä

• Moi spider! Hyvän päätöksen olet nyt tehnyt. Kauanko olit polttamatta tässä välissä?

Mullakin poltettujen tupakoiden määrä nousi koko ajan. Pitkään mentiin askilla/päivä, mutta sitten yhtäkkiä se ei enää riittänytkään vaan tarvitsi jo sen 25 vähintään päivässä. Mulla toi nousu aiheutui siitä, kun yritin vähentää. Kävikin päinvastoin.

Mulla loppui tupakanpoltto tällä kertaa 1.8. Sanon tällä kertaa, koska olen tämän vuoden puolella ollut varmaan jokaisen kuun lopettajissa, onnistumatta kuitenkaan lopettaa. Tämä kerta olkoon se viimeinen ja käänteentekevä.

Aiotko lopettaa ihan "luomuna"? Mulla on käytössä sähkötupakka, joka ei täysin korvaa tupakkaa, mutta helpottaa ainakin tapaan, joka tuli tutuksi polttaessa. Käyn vieläkin parvekkeella höyryttelemässä, vaikka voisihan sitä sisälläkin höyrytellä. Mutta siinä kävisi helposti niin, että kerrat lisääntyisivät kun ei tarvitsisi erikseen lähteä "tupakalle".

• MelisaMelisa Espoon etelärannikko
    Tervetuloa spider uuteen aloitukseen. Sulla on jo kokemusta hyvin hoituneesta lopetuksesta. Nyt vaan hoidat sen loppuun.
    Pysy kanavalla!
    40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

• spiderspider Pohjois-Suomi
    editoi elokuu 7

Olin polttamatta edellisellä kerralla kolme vuotta ja neljä vuotta olen suunnitellut uutta lopetusta. Tarkoitus on nujertaa nikotiiniriippuvuus "kerrasta poikki" luomuna. Tosiaankin, kokemusta on ja ihmetellä täytyy, miksi piti odotella seuraavaa kertaa näin pitkään. Oli kuitenkin niin paljon parempi olotila sen savuttoman jakson ajan. Nykyisin ei viitsi edes lenkillä käydä ja tuli tuossa edellisen lopetuskerran jälkeen maratonkin juostua. Selviytymistrategiana on nytkin lisätä kuntoilua.

Juu hei, sähän olit täällä kait ekan kerran 2011! Näin tiesi Stumppi kertoa.
    Kuule, minäkin keräsin itseäni 6 kk:n lopetuksen sorruttua seuraavaan eli tähän onnistuneeseen 3,5 vuotta. Hienoon kuntoon tulit viimeksi, joten ei kun tähtäin taas hyviin juoksuihin.

40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

• Tsempit täältäkin Lepuuttajalle ja Spiderille!

Kiitos kannustuksesta kaikille! Vajaa tunti sitten sytytin sen viimeisen savukkeen ja nyt kai voi jo kutsua itseä tupakoimattomaksi :wink: . Aina kuitenkin entinen nikotinisti eli tarkkana pitää olla ettei lankea kiusauksiin.

Kieltämättä vähän epävarma olo, mutta sehän oli tiedossakin ja parhaani mukaan olen itseäni psyykannut: olen vapaa nikotiinin orjuudesta! Joo, luettuna Allen Carrin kirja Stumpaa tähän eli ohjeitten mukaan pitää katsella asioiden positiivisia puolia, joista tärkein on tuo vapaus.

Pian puoli vuorokautta tupakoimatta. Ensimmäinen yö vieroitusoireiden kanssa, sentään 5 tuntia unta riitti. Normaalisti aamulla heräämisestä työn alkuun on mennyt 4-5 tupakkaa eli nythän saisi nukkuakin ainakin vartin pitempään, mutta unet vain loppui kesken.

Olo on ihan kohtuullisen hyvä. Mieli tekee tupakkaa aika kovasti, mutta menee pahin ohi nopeasti. Kotona ei ole suurikaan ongelma, kun tupakkaa ei ole ja töissä toivottavasti riittää sopivasti puuhaa ettei tupakka ihan koko aikaa ole mielessä.

Aikaisin olet kirjoitellut. Alkupäivät voivat olla hankalia, mutta sä tiedät tämän kuvion. Helpottaa kyllä ajan kanssa. Varmaan muistat entuudestaan, että liikunta auttaa usein viekkareihin. Jos et juokse, niin kävele ulkona, jos paahteelta pystyt.
    Työpäivälle tsempit!

• Takana 26 vuotta tupakointia 30 röökiä päivässä ja nyt on sitten se päivä että olisi tarkoitus lopettaa. Nyt tai ei koskaan! Eli juuri poltin viimeisen tupakan 5min sitten. Motivaationa toimii raha ja terveys. Tosin painonpudotuskuurini ei taida tykätä tästä yrityksestä. Mutta nyt on flunssa, paljon porkkanoita, sisuja ja laastareita niin koitetaan =)

Jos ei nyt niin ei koskaan

editoi elokuu 9

Eilinen aikainen herääminen ja osittain varmaan myös nikotiinin vieroitusoireet saivat aikaan sen, että koko päivä meni kuin sumussa. Viime yön nukuinkin vähän paremmin, vaikka aktiiviranneke yrittääkin masentaa: "et nukkunut riittävästi". Ranneke näyttää 6 h 50 min ja siitä syvää unta lähes 3 h. No, kieltämättä edelleen hieman hukassa totutuista kuvioista, mutta selkeästi parempi olo.

Muutaman kerran mietiskelin, että olisikohan minulla jossan savuke jemmassa... Tuttu tunne. Edellisellä lopetuskerralla melkein hajotin kuistin, kun muistin pudottaneeni tupakan sen lattian rakoon... Siellähän se kuitenkin vieläkin on ellei ole kahdeksassa vuodessa hajonnut tomuksi.

Aika hyvin nämä ensimmäiset päivät ovat menneet, vaikka heikkoja hetkiä on välillä.

Kyllä tulee kaikenlaisia juttuja mietittyä alkuaikoina :) Ei se tupakka siellä enää ole polttokunnossa, mut ei sulle varmaan enää tule noin epätoivoista ajatusta.

Pikkuhiljaa ympäristökin on alkanut noteeraamaan lopettamiseni. Itseasiassa vain työpaikalla muille tupakoijille olen asiasta kertonut. Vaimo tuskin on autauaan tietämätön, vaikkei asiasta ole maininnut. Huomattavasti harvemmin tulee asiaa ulos ja kaupassa käydessäkään ei edes kysäissyt, kuten yleensä, tarvitko tupakkia... Jotenkin tuntuu helpommalta painiskella itsekseni lopettamisen ongelmien kanssa.

Vielä huominen päivä töitä ja sitten alkaa loma. Sama kaava siis kuin edellisellä lopetuskerralla: lopetus vapaapäivänä, muutama päivä töissä ja sitten lomalla on varmaankin helpompaa. Ainakin silloin energiaa riitti pusikoiden raivaamiseen ja sen jälkeen vielä lenkillä käymiseenkin.

Edellisellä kerralla ajankohta oli vappu. Aattona loppuillasta meni viimeinen tupakka ja hyvin oli valmistauminen mennyt, kun ei mitään ongelmaa melko runsaasta alkoholista riippumatta. Sen verran kohtuullinen alkoholimäärä kuitenkin oli, että seuraavana päivänä pystyin jo lenkillä käymään. Puolen tunnin reipas lenkki ja keuhkot suorastaan vaativat tupakkaa, mutta onneksi sitä ei ollut ja meni se hengästyminen ohi ilman tupakaakin...

Nyt en vielä ole juoksulenkillä käynyt. Pyöräilyä on kyllä joka päivä ja kellotin eilen työmatkan. Keskinopeus on heikompi kuin pari vuotta sitten (kun näitä työmatkoja kellotin kymmenkunta kertaa - eikä kertaakaan näin heikosti mennyt). Ja uuden pyöränkin kerkesin tässä välissä hankkia, huippunopeus/paras kilometri - näissä kyllä tuli uudet lukemat, mutta kestävyys on muisto vain...

Kannattaako kysyäkään, kaduttaako tupakoinnin uudelleen aloittaminen... :blush:

editoi elokuu 11
    Mut nyt alkoi uusi luku elämässä. Pääset vielä vanhoihin lukemiin ja parempiinkin. Malttia! Hyvin sulla kulkee.

• Huomenna tulee viikko savutonta elämää täyteen! (8 vuotta tupakointia takana...) Päivä päivältä helpompaa, tosin nikotiinipurkkaa menee 1-2 päivässä.
    Etukäteen pelotti lopettamisen jälkeinen mahd. lihominen... Sen sijaan viikossa onkin pudonnut 2kg! Tästä on hyvä jatkaa :)
    No hyvinhän kulkee appelsiini! Eipä tuo niksapurkkamäärä ole mitenkään kovin suuri. Taidat olla melko nuori, kun tupakkavuosia on alle 10. Hyvä, kun lopetat ajoissa.

• SarSar
    editoi elokuu 13

Olen poltellut vuosia. Välillä on ollut ensin 5 vuotta polttamatta, taas aloittanut, taas 3 vuotta polttamatta. Taas aloittanut. Viime loppuvuodesta matkalla polttamatta 3 viikkoa ja kun pääsi maihin - suoraan tupakkakauppaan.
    Tylsää on se, että kun on polttamatta (esim. 3 viikkoa), kukaan ei noteeraa. Mutta kun sytytät tupakan, se huomataan heti. Jotenkin olisi kiva, jos saisi kannustusta polttamatta olemisesta.

Nyt olisi tarkoitus päästä lopullisesti eroon. pohdintaa aiheuttaa painonnousu. Pitäisi motivoitua liikuttavista harrastuksista. Onhan niitä monia ihania harrastuksia, mutta rahat eivät riitä niihin (esim. tanssikoulu).
    Vika tupakka meni tunti sitten.

Kieltämättä on "vähän" tullut naposteltua viime päivien aikana. Pari kiloa lähti helteiden aikana ja nyt sen verran on tullut takaisin. Edellisellä lopetuskerralla paino nousi korkeintaan 5 kg ja siitäkin osa oli toivottavasti lihasmassaa, melko reilusti lisäsin silloin liikkumista.

Toivottavasti nyt sää pysyy hyvänä niin on helpompi lähteä ulkoilemaan. Koiraa pitää kyllä lenkittää, vaikka millainen sää olisi, mutta jotain tavoitteita pitäisi kai laittaa jotta motivaatio riittäisi. Pyörään on renkaiden vaihto edessä - tällä kertaa renkaat, joissa on vähän pitoa lumellakin. Huomasin laskurista, että toisen renkaan hinnan olen jo säästänyt... enää ei harmita niin paljoa kun tuli puolessatoista vuodessa kulutettua renkaat loppuun. :smile:

Spider, mukavaa kun ilonaiheita löytyy. Nekin lisää motivaatiota ja tunnetta, että olenpas tehnyt hyvän ratkaisun.

• Ensimmäinen työpäivä takana ilman nikotiinia!!. Herkkuihin olen kyllä sortunut, mutta se annettakoon anteeksi näin ensimmäisenä päivänä.
    Tervetuloa Stumppiin Sippeliini.
    Minkälainen sun tupakointihistoriasi on? Kauanko ehdit polttaa?
    Tsemppiä ekaan päivääsi

• Eilen meni itsellä (toivottavasti) viimeinen tupakka, tää päivä menny yllättävän helposti ilman mitään kummempia oireita, vaikka entuudesta tiedän että 4 päivä on vasta se pahin.

Tervetuloa Stumppiin verder! Rauhallisesti vaan, et taida olla eka kerta näissä hommissa sitten.
    Pysy kanavalla!

• Juu, viimeks alkuvuodesta olin 2kk polttamatta, mutta joku siinä oli kun piti alottaa uudelleen. Nyt oon päättänyt pitää pääni vaikka tulisi mikä.

Hyvä kun sulla on harjoituskerta takana. Jossain vaiheessa, kun on jo helpompaa, saattaa alkaa varomattomaksi ja alkaa kokeilemaan. Nyt pysyt täällä ja pysytään yhdessä tiukkana. :)

• Näin teemme :)

• Hei, vieläkö ehtii ryhmään mukaan? Tarkoituksenani on lopettaa tiistaina, eli 21.8. Töissä en polta lainkaan, siksi valitsin aloitusajankohdaksi päivän, jolloin olen työpaikalla varmasti 3 päivää putkeen.

Töissä ei ehkä tule tyhjiä hetkiä niin paljon. Ihan hyvä strategia.

• Tässähän on vielä elokuuta jäljellä eli voin tulla toteamaan, että olen elokuun lopettaja, vaikka se 1.8. lopetus ei sitten onnistunutkaan. Pari viikkoa meni on/off -tupakointina ja lopettamisena ja viimeiset päivät vain annoin taas periksi.

Viime yönä, en tiedä olinko unessa vai valveilla eli oliko unta vai ei, mutta kävin jonkinlaista keskustelua itseni kanssa. Totesin, että lopettaminen on niin helppoa, että en vain enää osta tupakkaa! No siinähän se ratkaisu olisikin. Tunti sitten poltin viimeisen tupakkani ja nyt se olkoon siinä sitten.

• Eka viikko takana champixin avulla. Ei ihan ekan viikon jälkeen onnistunu, vaan lopetin vähentämällä ja loppui kokonaan kolmen viikon champixien napsimisen jälkeen. Täysin ilman on tullu oltua sen jälkeen, mutta pakko myöntää, että ajoittain tulee aika rajuja tupakkahimokohtauksia. Onneks menee nopeesti myös ohi. Hieman kyllä jännittää, että mitenhän mahtaa käydä kun champixit loppuu. Ei auta ku toivoa ja jatkaa yrittämistä
    Champixin tarkoitus on poistaa viekkareita ja vähentää tupakasta saatavaa nautintoa. Tämä antaa aikaa päästä tavasta eroon. Kun Champixit viimein loppuvat, voi joutua tekemään vähän töitä itsensä kanssa kuitenkin. Oma tahto olla sen jälkeen savutta on tärkeä.
    Täällä on paljon champixin kanssa lopullisesti lopettaneita. Onnistumisen mahdollisuudet ovat hhvät.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.