"Tyhjä" olo ja levottomuus

Haluan lopettaa tupakoinnin ja muutaman kerran olen sitä yrittänytkin. Syy, mihin lopetusyritykset kaatuvat on sellainen tyhjä olo, kuin jotain puuttuisi eikä siihen auta mikään. Voin kyllä kestää ärtyneisyyden ja itkuisuuden, mutta tuo tyhjyys on ihan sietämätöntä. Sellainen kuin olisi kamala nälkä mutta syöminen ei auta, tai jano joka ei mene juomalla pois, tai ehkä vielä kuvaannollisemmin: kuin tietäisi unohtaneensa jotain todella tärkeää, mutta ei kykene millään muistamaan mikä se on.

Ei yhtään helpota, vaikka tietää sen olevan tupakka jota niin kovin kaipaa. Nämä oireet ovat varmasti tuttuja monille, joten antakaahan vähän vertaistukea. Kuinka kauan teillä tällaiset oireet ovat kestäneet?

Olen tupakoinut kymmenisen vuotta, tupakkaa menee 20-30 per päivä. Taloudellinen tilanne on kääntynyt niin kireäksi ettei ole enää varaa sauhutella, lisäksi on enenevissä määrin alkanut häiritä tupakan haju sekä huolettaa terveys. Nyt olisi siis ehdottoman oikea aika lopettaa, mutta pelottaa jo etukäteen se kamala olo ja sen jatkuminen ajasta ikuisuuteen.

Viestejä yhteensä

• Poltin lyhyemmän aikaa ja vähemmän kuin sinä, mutta tunnistan kuvailemasi olon. Sanoisin että pahin vaihe meni ohi muutamassa viikossa. Minulla auttoi se, että olin tuolloin armollisempi itseäni kohtaan ja sallin sitten muunlaiset houkutukset (ruoka, kahvi, alkoholi).

Vaiheen yli auttoi se, että lopettamiseen johtaneet syyt olivat vielä erittäin tuoreessa muistissa, ja toki tieto siitä, että aivojen palkitsemisjärjestelmä tarvitsee aikaa tottuakseen tupakattomuuteen, mutta se kyllä tottuu siihen kunhan pysyy tupakasta erossa. Tämä on vain yhden henkilön kokemus, mutta toivon, että saat tästä vastauksesta jotain vertailukohtaa.
  • No minulla kesti parisen kuukautta kun pystyi sanomaan, ettei juurikaan koe selkeää halua, kaipaa tai ajattele tupakkaa erityisen usein ainakaan. Ja jos ajattelee, niin menee ohi sitä mukaa kuin tuleekin mieleen. Ainakin ne mieliteot muuttuivat lähinnä vain muistoiksi siitä, että joskus on polttanut ja tietyissä tilanteissa tuli aina poltettua. Se siitä. Tupakan siis ikään kuin unohtaa kunhan aikaa tarpeeksi kuluu. Tietysti henkilökohtaista kauanko aikaa tarvitaan, mutta kyllä se olo jossain vaiheessa helpottaa takuuvarmasti.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.