Paniikkihäiriö - tupakoinnin lopetus

Hei!
Kirjauduin juuri käyttäjäksi.
Tosiaan viimeinen rööki tumpattu Allen Carr:n kirjan myötä 'Stumppaa tähän' ja niin tein 14.11.2018 klo 17.
Olen polttanut kaksi vuotta "putkeen", eli kertaakaan en ole onnistunut olemaan edes yhtä kokonaista vuorokautta ilman tupakkaa/nikotiinia.
Ja pienenä taustatietona, minulla on siis paniikkihäiriö ollut lapsesta saakka, mutta ollut nyt oireettomana ns. Opitun "hallinnan vuoksi" jo jonkun aikaa. Lääkityksiä en mitään käytä tai nikotiiniinkaan mitään korvaushoitoja.

Nyt hyppäsin noin 5-10 tupakasta päivässä suoraan tuohon nollaan eikä ole ole ollut niin paha. MUTTA.
Tänään menin pitkästä aikaa töihin (olen vielä 18v lähäriopiskelija) tuttuun vanhainkotiin ja kaikki vanhat työkaverit siellä röökillä ja kyseli mukaan, tietenkin kieltäydyin. Mut siellä alko järkyttävät stressioireet: kauhea herkkunälkä, levoton olo (kuin tärisisi sisältä päin), päänsärky jne. Semmonen levoton olo.

Sitten nyt mentyäni nukkumaan tänä yönä, niin taas sama homma, kuin myös ensimmäisenä yönä, eli hätkähdän hereille ja SUORAAN paniikkikohtaukseen??
Voiko oikeesti viekkarit herättää ja aiheuttaa paniikkia?
Joku mulla ei mennyt siinä Allenin kirjassa perille, koska paniikin aikana selkeästi pelkään kuolemaa (normaali reaktio paniikissa mutta), ja kuolemanpelko mun tapauksessa tarkoittaa aina jollain tasolla jonkun asian menettämistä, eli en ookkaan asennoitunut tähän niin, et vapaudun jostain vaan edelleen aattelen, että luovun?

Keh, anyhow täällä hikisenä, tärisevänä kohtauksen jälkioireissa nauttivana kyselen teiltä vertaistukea ja ehkä vinkkejä noihin kohtauksiin tai miten saisin minimoitua nää viekkarit.
Ehdottomasti tää on mun paras päätös ikinä, mut herkkänä ihmisenä sitä miettii et selviikö ihan oikeesti tästä... mulla olis kumminkin kokeita, opintoja, töitä, treenejä jnejne ja painonpudotuskin käynnissä samaan aikaan (ja ei hätää, ihan terveellisesti toteuttamassa).

Tuliko/tuleeko teillä kohtauksia?
Itse uskon pahimmat olevan nää ensimmäiset 4-7pvää mulle, koska on aina ollut niin suuri kynnys (ja ehkä siihen hyvä psyykatakkin), mutta onko teille pahimmat olleet ensimmäiset päivät/viikko? Siis huom. te, jotka ette ole koskaan pystyneet olemaan polttamatta pitkiä aikoja tms.

Muita oireita on ollut voimakas huimaus (tänä aamuna alkanut), lievä päänsärky, vapina/tärinä, levottomuus/ahdistus ja nyt kohtauksen yhteydessä voimakas pahoinvointi/närästys.

Vastatkaa pliis pian, en halua näiden kanssa olla yksin :'(
Pelottavaa ku perkele tää koko homma

Viestejä yhteensä

• editoi marraskuu 2018

Ei lopettamista kannata pelätä ja vieroitusoireetkin menee ohi. Mitä itseen tulee niin minulla on sosiaalinen fobia joka toisinaan aiheuttaa paniikinomaisia oireita, jotka kuitenkin menee ohitse aina kun välttelee tilanteita jotka niitä aiheuttaa eli esimerkiksi julkista ruokailua. Lääkärit ja muut tietysti sanoo, että pitäisi siedättää, mutta vittu menisivät itse niihin tilanteisiin ja kokisivat sen koko hienon paniikin kaaren. Se ei ole mukavaa.

Nämä ei kuitenkaan mielestäni liity erityisesti juuri syömisiin tai sinulla tupakkaan, vaan siihen tilanteeseen johon on tietynlainen sairaudenomainen suhtautuminen laukaistaakseen ne oireet. Tupakoinnista pitäytyminen voi olla sellainen uusi käyttäytymismalli, josta pyristellessään eroon voi tulla paniikkikohtauksia. Nekin menevät kyllä varmasti ohi, tai jos eivät mene, niin laantuvat ajan myötä. Kärsin itse vastaavasta siis, mutta vielä en ole keksinyt tarkalleen ottaen miten oman meininkini ratkaisisin, joten en osaa sinullekaan varmaa ratkaisua tarjota. Muista kuitenkin se, että tupakoimattomuutta ei tarvitse eikä pidä pelätä, sillä veikkaan, että vain muutos aiheuttaa pelkoja ja paniikkihäiriönkin.

• Ihana, kiitos paljon vastauksesta!
    Juu, tosiaan kohtauksiin totuttu elämän aikaa, mut ehkä tää ei nyt vaan tän kaiken kombona nappaa yhtä mukavasti, kun on kaikkea tapahtumaa niin paljon ja sit tietenkin noi ihan oikeet viekkarit ja kieltämättä pelko tästä lopettamisesta. En kuitenkaan luovuta, kaikki uusi jännittää aina :)

Tosiaan pahinta tässä paniikissa mun mielestä nyt on se, että jos herään suoraan kohtaukseen toistuvasti, niin unesta tulee levotonta ja yleensä mulle käykin niin, että kun paniikkikohtauksessa herätys on niin raju, niin ei osaa rauhottaa itseään yhtään. On päässy jo sinne ääritilaan ja oot vielä ihan unenpöpperössä ja kujalla mitä tapahtuu, niin siinä on vähän avuttomana. Se on ehkä se inhottavin. Sitten kun herää nii ei nukahdakkaan kunnolla enää koko yönä... blah
  • Hei. Piti ihan tehdä tunnukset, kun täällä näyttää olevan kohtalontovereita. Ite poltin viimeisen tupakan viime lauantaina ja ensimmäiset päivät meni ilman mitään ongelmia.

Nyt myös viime päivät/yöt ollut helvettiä. Kokoajan tietynlainen jännitys tai paniikki olo päällä ja nukkumisesta ei meinaa mitään tulla, kun ajatukset laukkaa ties missä ja tuntuu että keho käy ylikierroksilla.

Tänään ollut lähellä että olisin ratkennut, mutta en halua siihen sortua, ja toivon että oireet tästä helpottavat.

Me pystytään tähän!
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.