Kyllä se tästä

Hei. Päätin vihdoin lopettaa tupakoinnin. Asia ollut harkinnassa jo pitkään. Olen varautunut vieroitusoireisiin ja tänään kello 23.30 se alkaa. Olisiko viime hetken neuvoja? Miten itse olet onnistunut?

Muoks.// Olen siis polttanut 19 vuotiaasta. Aluksi vain 3-4 päivässä mutta nyt ei meinaa askikaan päivässä riittää. Pahinta tulee olemaan päästä eroon tuosta tapapolttamisesta elikkä kaikkien aterioiden jälkeen, kahvin jälkeen, heti aamusta ja ennen nukkumaan menoa. Käytössä laastarit ja niillä olisi tarkoitus selvitä. Lisänä normaali purkka, kurkkupastillit ja pientä purtavaa kuten porkkanaa, omenia ja pähkinöitä. Aiemmat yritykset ovat kaatuneet tuon tapapolttamisen ja tupakanhimon takia, nyt toivon että menee paremmin.

Muoks 2.// Olen polttanut yhden mutta siitä tuli onneksi huono olo kaikilla mahdollisilla tavoilla. Nyt on laastari käsivarressa. Toivottavasti tämä nyt sujuu...
Viimeinen tupakka 4.4.2019 kello 14.58
«1

Viestejä yhteensä

• editoi maaliskuu 7
    Hyvin menee. Olen polttanut normaalisti ja lykkään tuota lopettamispäätöstä koko ajan. Huomenna ja huomenna. No, HUOMENNA olisi sitten tarkoitus aloittaa, päänhän kanssa sitä joutuu tappelemaan. Uskoisin, että pahimmat hetket on ruoan ja kahvin jälkeen, heti aamusta ja juuri ennen nukkumaanmenoa. Yritän suusumutteella pärjätä huomenna, jos ei riitä niin lisänä purkkaa. Mies on nyt neljättä päivää ilman enkä senkään takia haluaisi sauhutella. Ei tee toisen lopettamiselle hyvää että toinen osapuoli haisee ja maistuu röökille. Tärkeintä kumminkin olisi se oma terveys.
  • ihan mielipiteen omasta kokemuksesta käyttäessäni esim joskus lentokoneessa nic laastaria ei toiminut mulla. eikä myöskään purkka... siks tässä nyt yritän varman päälle champixilla.
  • Toivottavasti toimii sulla! Onnea matkaan. :)

Itse yritän näillä mitä löytyy, tuo suusumute ainakin tuntuu toimivan kunhan sitä älyäisi myös käyttää... :|
  • joo no yritetää
  • Hyvä sinä. :) Itsellä palaa vieläkin, nyt toivottavasti viimeinen aski... Olen miettinyt kaikkea kivaa tupakoinnin tilalle, kuten neulominen, leipominen, siivoaminen, hyvä kirja, musiikki, lenkkeily, hyvä elokuva ja niin edelleen. Kärsin kuitenkin mielenterveysongelmista, joiden takia tulee poltettua. Ei se tupakka kuitenkaan masennusta minnekään vie, pahentaa vaan oloa kun tulee kaikki muut negatiiviset ajatukset tilalle. Poltan tämän viimeisen askin ja sitten TAAS uusi yritys.
  • Joko luit ajatusrikollisen mietelmiä heinäkuu 2018 ketjusta? Hänellä myös mt ongelmia ja upeasti taisteli eroon tupakasta.
  • Juu, olen lukenut hänen tekstejään. :)

Tuli taas nähtyä ”mahtavia” unia ja halu kuitata ne röökillä on suuri. En kuitenkaan jaksa/halua/viitsi lähteä hakemaan.
  • Heippa. Vuorokausi ja yhdeksän tuntia takana. Vieroitusoireina hirveä v*tutus, ahdistus ja uniongelmat. Lisäksi ei oikein huvita tehdä mitään, tuo keskittyminen ei ole parhaasta päästä. Dieetti ei ole alkanut vielä pyöriä mutten ota siitä stressiä, aloitan sen viimeistään ensi viikolla. Annoskokoihin olen alkanut kiinnittää huomiota ja yritän vältellä herkkuja (kolan jättäminen kauppaan on vaikeaa ja tälläkin hetkellä jääkaapissa on pullo). Nyt ei enää tehnyt niin paljon mieli polttaa heti aamusta, eiköhän se tästä ala sujua.
  • Voi morjens. Puolitoista vuorokautta takana ja tupakanhimo on melkoinen. Tiedän kuitenkin, ettei sitä askia kannata hakea, siitäkös vasta huono fiilis tulisi. En oikein tiedä mitä tehdä kaiken tämän ajan kanssa mutta kai sitä jotain tekemistä pian keksii.
  • MelisaMelisa Espoon etelärannikko
    editoi maaliskuu 14

Riittääkö keskittymiskykysi lukemiseen tai vähintään telkkarin katseluun. Jos ei tule juuri nyt hyvää ohjelmaa, voi tietsikan kautta katsoa mahdottomasti ohjelmia Yle Areenan, Katsomon tai Ruudun kautta, ilmaiseksi. Ulkoilu on aina hyväksi, vaikka yksinkin, myös joku kotijumppa, jos muistaa vielä liikkeitä. Jos ei muista, niin netti on täynnä.
    Tsemppiä tähän päivään!

40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

• Ei tuohon television katseluun ainakaan, meillä on tallentava digiboxi ja yritin sieltä katsoa elokuvaa mutta ei siitä mitään tullut. Ajattelin seuraavaksi kokeilla tuota lukemista tai palapelin kasaamista ja musiikin kuuntelua, jos niistä olisi apua. Ulos en oikein haluaisi sään puolesta lähteä... :/
    Kiitos tsempeistä, Melisa! :)
  • Poltin yhden kaverilta, ei enää ainuttakaan.
  • MelisaMelisa Espoon etelärannikko
    Älä sure, voit sanoa, että olipa mielenkiintoinen oppimiskokemus. Mut jotta tapahtumasta oppisi, kannattaa kysyä itseltään, miksi?
    Ehkä kannattaisi valjastaa kaverit siihen, etteivät anna eivätkä tarjoa sulle tupakkaa. Näytä niille, et sä voit olla polttamattakin.
    40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

• Kiitos tsemppauksesta jälleen, Melisa. En keksi muuta vastausta kuin sen, etten taaskaan pärjännyt yksin tunteideni kanssa. Mutta miten oppisin pärjäämään, on vaikeampi kysymys. Huomenna alan ainakin huolehtimaan itsestäni enemmän, syön ja liikun. Ehkä se tuo parempaa oloa, kuka tietää. Tai no, varmasti tuo. Lisäksi taidan alkaa tosissaan lukea.
    Pitää sanoa kavereille, etteivät anna sitä tupakkaa, tosiaan. Onneksi kaverillani on nyt menoa kahtena seuraavana päivänä ja mieheni on kotona viikonlopun.
  • editoi maaliskuu 14

Minusta tässä on ninnillä aika hyvä tilanne motivaation suhteen, vaikka paljon tuntuisi pelottavan tämä savuttomuuden kohtaaminen. En olisi silti yhtään huolissani siitä että pikkuisen ratkeilee alkutaipaleella, koska vielä eteen tulee se tilanne kun oppii sortumisistaan niiden turhuuden.

Huomaa tai kyseenalaistaa sen miksi rankaisee itseään riippuvuudella josta ei ole konkreettista hyötyä kenellekään. Eli oli taktiikka vähentäminen tai mikä tahansa välimuoto vähentämisen ja kokonaan poikki lyömisen suhteen, niin se ns oikea hetki on meillä kaikilla kun homma alkaa vain itsestään lutviutumaan. Meillä on kaikilla se ns lopetushetki, kun on sisäistetty mitä toimenpiteitä ja itsensä psyykkausta tarvitaan. Mutkattomia reittejä ei olekaan, mutta joskus sinäkin ninni saat todeta saman kuin minä aikanaan, että jos on itselleen tarpeeksi armollinen ja lopettaa itselleen valehtelu, niin oivaltaa tupakan jättämisen olevan huomattavasti helpompaa kuin sen moni sen kuvittelee olevan. Pitää vain haluta lopettamista enemmän kuin polttamista.

Minulla se varsinainen lopetushetki muistuu mieleen tarkasti kun jätin vain tupakat ostamatta ex tempore jonkinasteisen kypsyttelyn jälkeen, mutta sitten tuleekin monta päivää silkkaa mustaa, kun en muista mitään. Ensimmäisen noin viikon ja kahden viikon etapit muistan, mutta sitten tarvitsee melkeinpä lukea stumppia tietääkseen millaista meininkiä on kokenut kuukausien varrella. Niin paljon on tapahtunut kaikenlaista miltä aivoni edelleen pyrkii suojelemaan minua itseäni. En voi sanoa olevani vielä täysin zen tupakoinnin suhteen, mutta kyllä minä irti olen, eikä tupakkaa kaipaa mihinkään. Jos minä onnistuin, niin onnistuu kyllä sitten ns toivotonkin tapaus...

• Kiitos, ajatusrikollinen.
    Luulen, että halusin testata itseäni ja haistattaa pitkät sille aivoissa kytevälle ongelmalle eli nikotiiniriippuvuudelle. Halusin katsoa ratkeanko samalla tavalla kuin paraskin alkoholisti. No, vielä tuo ei tapahtunut, mutten halua kokeilla jäätä toistamiseen. Haluan irti, olen sitä yrittänyt jo monta kuukautta ja jos jotain olen omista mielenterveysongelmistani oppinut (toivun psykoosista) niin koskaan ei anneta periksi vaikka mitä tapahtuisi. Kyllä se tästä vielä lähtee. Tästä lähtien vain ääntä, kun on yksin, radio tai jotain. Olen saanut tarpeekseni kompastelusta.
  • editoi maaliskuu 14

Tuo oli itselläni yksi syy että väsyin vain tupakointiin. Se ei ollut läheskään aina mikään nautinto. Mistä tahansa asiasta eroon pääseminen helpottuu kun siihen tympääntyy tai alkaa tuntua että negatiivisia puolia on enemmän. Kyllä se ninni siitä tuolla asenteella hoituu.

• Pahinta on, että se yksi tupakka maistui jopa hyvälle pitkästä aikaa. Silti yritän uskotella itselleni, etten tarvitse enempää. Hyppy tuntemattomaan pelottaa ja eniten pelkään sitä, ettei minusta ole tähän. Paineita luo se, että läheiset uskovat täysin, että pystyn tähän. Olen valmis lopettamaan tupakanpolton mutta olen jo epäonnistunut niin monta kertaa, että usko alkaa todella olla koetuksella.
  • Tein sen päätöksen, mikä olisi pitänyt tehdä jo kauan sitten: päätin onnistua. Ei tässä ole mitään hävittävää, päinvastoin.
  • Kyllä tämä on yksi tahtojen taistelu. Annoin periksi ja hain askin ja nyt pohdin, mitä opin. Enkö ole valmis lopettamaan ja hallitseeko pelko elämääni? Veikkaan viimeistä. Onneksi se yksi, minkä poltin maistui todella pahalle. Ajattelin nyt viedä loput kaverille, joka polttaa samaa merkkiä. Siihen asti pidän tuon askin, että mies tulee kotiin.
  • Poltin eilen kaverilta yhden, enempää en ole polttanut. Nyt takana savuttomuutta jo jonkin verran ja olen saavuttanut sen vaikeimman päivän. Hirveä tupakanhimo mutta kyllä se tästä, kai.
  • Nyt se viimeinen sitten paloi. Ja tällä kertaa oikeasti. Haluan valkoisemmat hampaat, raikkaamman hengityksen, kirkkaamman ihon, terveemmät hiukset ja savuttomat vaatteet. Lisäksi en halua enää tuhista/niiskuttaa, yskiä ja lisäksi haluan maistaa ja haistaa paremmin. Nyt vain kaikki apuvälineet käyttöön, kyllä se tästä taas lähtee.
  • editoi maaliskuu 19

Sellainen viime hetken vinkki minulla on, että älä tee lopettamisesta mitään suurta numeroa koska sellainen luopumisen tunne ei selvästikään sinulle sovi. Se on vain tupakkaa, eikä se ole sinulle mitään muuta. Kun sen sisäistää, niin maailma on avoin.

• Kiitos vinkistä, ajatusrikollinen. :) Pitää tosiaan sisäistää tuo. En luovu mistään rakkaasta harrastuksesta sentään.
  • Tuli taas uusi oppitunti, milloinkohan olisin suorittanut kurssin loppuun. En sortunut mutta repsahdin. Nyt olen taas jaloillani ja uutta kokemusta rikkaampi: ei se tupakka poista ongelmia tai mielialoja, se tuo vain kahden minuutin helpotuksen ja sitten ollaan taas lähtöpisteessä. Kahvi maistuu pahalle ja kahvi EI SAA maistua pahalle. Suussa maistuu p*ska, haisee tunkkaiselle. Mies myös sanoi, että pelkää sytyttävänsä oman tupakan, kun poltan. Tässä on taas kannustinta riittämiin. Elikkä suihku ja hammaspesu ja puhtaat vaatteet.
  • Hyvä ninni89! Muistan kun itse ajattelin lopettaa niin meni puoli vuotta ennen kun onnistuin. Aina oli että huomenna lopetan ja taas huomenna..jne. Onnistuin olemaan joulukuussa viikon polttamatta, reps, 3 pv ilman ja reps....sitten sain tammikuussa flunssan ja keuhkoputkentulehduksen. Poltin vieläkin kunnes joku napsahti aivoissa ja nyt olen selvinnyt jo aika pitkälle ilman. Pakko oli jättää alko pois, koska tiedän että silloin polttaisin. Otin sivuprojektiksi elämäntaparempan joka tukee päätöstä olla ilman tupakkaa. Lihoin myös pari kiloa niin nyt yritän saada ylinmääräisiä pois. Syön kaalia ja aloitin lenkkeilyn. Hyvällä alulla olet jo!

• Sinullakin hieno alku, Lopnaaja! Saako udella millaista elämäntaparemonttia noudatat? Itsenikin kun sellainen pitäisi aloittaa. Itsellä niitä kiloja jo vähän päälle 20 ylimääräistä, että jotain pitäisi tehdä. :’D Aloitan työllistymistä edistävän kuntoutuksen ja ”muutan” kuntoutuskeskukseen niin suunnitelmissa olisi ottaa tuo myös kuntokuurina, ei viitsisi autolla kulkea kuin vain kotiin perjantaisin ja takaisin toiselle paikkakunnalle maanantaina. :) Siellä on sitten hyvä kulkea pyörällä, kun S-markettiin ja Lidliin on matkaa ainakin neljä kilometria.

Kirjoitin tuonne maaliskuun poteroon, että siivosimme tänään. Pelkäsin, että tekee kovasti mieli polttaa, kun olen tottunut juoksemaan tupakalla jokaisen askareen jälkeen. Tupakka ei silti käynyt edes mielessä.

Itsellänikin on jo ties kuinka monta lopetusyritystä takana, torstaina napsahti jotain päässä ja aloin ihmetellä että mitä v*ttua olen tekemässä, kun poltin 13:sta tupakkaa silloisesta askista. Poltin vielä yhden, mutta sama ajatus pysyi ja tuli se tunne, että NYT on lopetettava. Sillä polulla ollaan. :) Ilma tuoksuu hyvälle, juusto ja kahvi maistuu todella hyvälle ja on iloisempi ja pirteämpi olo. Suihketta tulee käytettyä laastarin lisänä silloin tällöin. :)
  • Moikka ninni89! Mun "uuteen elämään" ei kuulu enää tupakka eikä alkoholi (ainakaan toistaiseksi). 10 kiloa olisi täälläkin pudotettavaa, enemmänkin saisi lähteä. Yritän syödä kevyemmin ja vähäkalorisia ruokia. lopettaa leivän mussuttamisen, kun se turvottaa ja olen leipään ja juustoon yhtä koukussa kun tupakkaan. Aloitin myös ihosta huolehtimisen (aiemmin en niinkään välittänyt). Suklaata ym.herkkuja en ennenkään syönyt niin paljon, kilot on tullu leivästä ja juustosta. Jääkaappiin olen pilkkonut porkkanatikkuja ja muita kasviksia valmiiksi. Aamulla teen päivän salaattiannokset. Leivät piilotin kaappiin pois näkyviltä kun muu perhe sitä haluaa. Aloitin myös juoksuharjoittelun. Teen saman lenkin joka toinen päivä ja otan aikaa, niin tiedän suorituksen parantuneen. Vähän niinkuin kannustukseksi tuo ajanotto. Pikkuhiljaa jos pääsisi noista kiloista eroon. Säästyneillä tupakkarahoilla olen ostanut mm. ihonhoitotuotteita. Savinaamio oli ihanaa luksusta mihin ei ennen raaskinut rahaa laittaa, kun se piti vetää savuna ilmaan.
    Tuo pyöräily on hyvä juttu. Pitäisikin hankkia uusi pyörä kesäksi. Säästäisi rahaa siinäkin. Hyvä että sinullakin tuli tuo kuuluisa "napsahdus". Luulen että nyt onnistut loistavasti. Joskus sitä vaan tajuaa, että nyt riitti ja mitä kauemmin aikaa kuluu niin se kynnys polttaa kasvaa. Tänään haistelin tupakkaa kun joku poltti, katselin sitä touhua niin yht´äkkiä tajusin etten enää halua tuota keuhkoihini. Eli en halua enää polttaa! Hyvältä se vieläkin haisi, täytyy myöntää, muttei enää ihan niiin hyvältä kun aiemmin.

• Hei, Lopnaaja! Dieettisi kuulostaa hyvälle! Itselläni pahin ”synti” on herkut, varsinkin suklaa mutta myös hedelmäkarkkeja, popcornia, sipsiä, jäätelöä ja limua kuluu nyt, kun kaikki on alkanut maistua paremmalle... Olisi tässä ensi viikolla tarkoitus ottaa itseä niskasta kiinni ja jättää herkut kauppaan. Syön muuten terveellisesti, aamupalalla menee ruis- tai kaurapuuroa ja hedelmä, lounaalla salaatti tai keitto (paitsi nyt, kun olen päiväosastolla ja tulee syötyä vähän liikaa ja lisäksi jälkiruoissa on paljon sokeria), välipalaksi myslipatukka tai hedelmä, päivällisellä kaksi perunaa tai kauhallinen täysjyväriisiä/-pastaa ja iltapalaksi vihanneksia ja luonnon jogurttia. :) Nyt olen vain lipsunut tästä suunnitelmasta, kun tuo savuttomuus on se päällimmäinen tavoite. Liikuntana olisi tosiaan kuntosali ja uimahalli ainakin kerran viikossa, 4 kilometrin lenkit kaksi kertaa päivässä ja lisäksi tuo pyörälenkki kerran päivässä, kun ilmat sallii. :) Unirytmi ja stressi vielä hallintaan pitäisi saada.
    Herkkuja KOHTUUDELLA pari kertaa kuussa, pizzat/hampurilaiset/ranskalaiset/lihapiirakat kerran kuussa. Leivontaa korkeintaan 1-2 kertaa kuussa (en jätä paistamatta munkkeja vappuna :D ). Näillä olisi tarkoitus mennä viimeistään ensi kuukaudesta alkaen.

Itsekin olen joutunut haistelemaan tupakkaa ja minun kohdallani se haisee lähinnä pahalle, mitä pidän hyvänä asiana. :) Eilen tuli kaverilta poltettua yksi sätkä ja voi luoja, kun se maistui pahalle ja sormet haisivat. Tänään en ole polttanut, vaikka on/on ollut stressaava ja uuvuttava päivä. Pää pystyssä menemme eteenpäin! :)
  • Kolmen tunnin päästä tulee viikko täyteen. Tuntuu oudolta, ihan kuin vielä eilen olisin polttanut, miten tämä aika voi kulua näin nopeasti. Hajuaisti todellakin toimii, Citymarketissa oli paljon erilaisia tuoksuja, joita piti ihmetellä. Makuaistikin toimii, suklaa on syntisen hyvää ja ei se valmisjauheesta tehty perunamuusi olekaan ihan niin pahaa. Happi kulkee paremmin ja olo on pirteämpi, iloisempi ja itsevarmempi. Mitä nyt oma henkilökohtainen elämä aiheuttaa stressiä ja huolta.

Ensi kuussa pitäisi sitten ottaa rinnalle dieetti. Tässä kuukaudessa on liikaa muuttujia, että ihan onnistuisi.

Normaalisti olisin jo tähän oloon polttanut pari ketjussa, mutta nyt en sitä tee, ei se ratkaise mitään, se on monta kertaa jo huomattu. Nyt vain eteenpäin ja seuraavaa viikkoa tavoittelemaan.
    Yritän tätä päivittää suunnilleen viikon välein.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.