Kerran lopettanut ja uudelleen aloittanut

Jotenkin pallo on hukassa. Tekisi mieli lopettaa tupakointi, joka on ainut "päihteeni". Inhoan kyllä hajua, joka siitä lähtee. Pesen tupakoinnin jälkeen käteni ja hampaani. Kyykötän salaa takapihallamme tupakalla. Ensin varmistan ettei naapurin ikkuna ole auki. Joskus, kun en ole huomannut avointa ikkunaa niin se pamautetaan niin kovaa kiinni, että seinät ulkona tärisee. Naapurinamme asuu nuori ja täydellinen aviopari ja heillä on yksi lapsi. Naapuri suorastaan kyttää, että josko olen tupakalla. He pitävät ikkuinoita melkein aina auki, jopa talvellakin. Tämä vain siitä, kun valitetaan että tupakoijat dominoivat. Kyllä se dominointi on suurelta osin päin vastoin.

Häpeän itseäni niin, että tervehdin naapureita pihalla yksioikoisella Hei -sanalla. Olen saanut siitä kyttäämisestä rytmi- ja unihäiriöitä. Yleensä kävelen lähimetsään tupakalle. Sielläkin on koirien ulkoiluttajia, joten yritän pitää tupakkani piilossa.

Tuntuu, että polttaisin kenties vähemmän, jos kukaan ei kyttäisi. Tuntuu kuin maailman pahin synti olisi tupakka. Todellisuudessa kukaan ei välitä tupakoijien terveydestä, vaan heitä häritsee savun haju.Lisäksi mahdolliset terveysmenot, jotka he joutuvat muka kustantamaan Maailmassa on kyllä muitakin pahoja hajuja . Jos oikein tarkkaan mietitään myrkyllisiä aineita, niin kaikkein myrkyllisimmät ovat näkymättömiä ja hajuttomia.

Tämä kamala syyllistäminen ja sormella heristely tupakoijia kohtaan aiheuttaa enemmän sydänhäiriöitä minulle kuin tupakka. Jatkuva syyllisyys polttamisesta ja lisäksi syyllistämisestä. Jos söisin mielialalääkkeitä ahdistukseeni tai joisin alkoholia, niin kukaan ei moittisi. Kaikki ymmärtäisivät ja taputtaisivat päähän. Jos joisin terveyteni ja menettäisin työni, minulle annettaisiin asunto ja asuntotuet. Esimerkkinä voisin kertoa, että äitini ei 97-vuotiaana saanut vanhusten palvelutalosta asuntoa vaikka oli todella sairas, mutta 60-vuotias ekslankonii sai ja on nyt nauttinut asumisesta yhteiskunnan varoilla yli kymmenen vuotta. Olen kuullut, että tämä on hyvinkin yleistä, että alkoholistit vievät vanhusten paikat. Nämä vanhukset ovat rakentaneet tämän yhteiskunnan, joka hylkää heidät kuolemaan ilman apua ja hoivaa. Alkoholisteille annetaan kaikki tuki ja turva. Miksiköhän alkoholijuomapullojen kyljessä ei ole kuvia sen aiheuttamista haitoista. Voisikohan olla niin, että tämä tabu-aihe on niin yleinen ongelma, että siitä ei voi puhua. Verotulos alkoholista menee kyllä siitä aiheutuviin kuluihin. On laskettu, että jokaisen alkoholistin lähellä kärsii vähintää 10 ihmistä.

Olisiko joskus hyvä pohtia miksi joku tupakoi ja miksi joku juo. Suomessa katsotaan aina asioita ulkokohtaisesti ja syvällinen pohdinta jää sormella osoittelun tasolle. Onko syyllinen tupakka vai ympäristötekijät.

Viestejä yhteensä

• Olen joskus pohtinut hyvin samankaltaisia asioita :#

Olen myös ihmetellyt miksi muiden päihteiden käyttäjien vieroitushoitoja tuetaan/maksetaan kokonaan mutta ei tupakoitsijoiden! Kuitenkin tupakka luokitellaan päihteeksi kuten alkoholi ja huumeet!

Nyt olin positiivisesti yllättynyt että nikotiinin lääkekorvaushoidosta (champix) sai sentäs kelakorvauksen... silti hinta oli aika kova, kun taas tuttuni sai antabuskapselin aikanaan hintaan 0e!

Hyvin epäreilua ja katkerina hetkinä tekisi itsekkin mieli sanoa että toisten elämä ja terveys on arvotettu korkeammalle kuin toisten!
  • No, muutaman päivän tupakkarahoilla saat champixin hinnan kasaan.

• MelisaMelisa Espoon etelärannikko
    Vaikka tupakka lasketaan addiktoivaksi se ei kuitenkaan ole mielestäni päihde samoin kuin alko ja huumaavat aineet. Kukaan ei ole tupakan vaikutuksen takia pahoinpidellyt, tappanut
    tai saattanut perhettään lumihankeen. Perheen taloutta tupakka voi toki kiristää.
    Terveyskulut ovat silti isot tupakankin aiheuttamista vaurioista.
    40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

• editoi kesäkuu 30

En ole tuohon syyllistämiseen juuri törmännyt, poltin noin 23 vuotta.
    Sen olen huomannut eri addiktioissa että addiktoitunut henkilö voi kokea ympäristön syyllistävän häntä, vaikka kyse on ehkä enemmän siitä omasta heikosta itsetunnosta addiktion kanssa rimpuillessa.
    Vähän kuten se olutmainos jota on televisiossa hiljattain esitetty, että "mitähän kaverit ajattelis jos..." https://youtube.com/watch?v=6IBS43Xu16M
    Tuossa panimon sanoma on suorastaan törkeä, ihan sama mitä muut ajattelevat, juo jos juot, oli addiktiota tai ei. Alkoholistit tai sellaisen kanssa samassa taloudessa asuneet tietävät ettei se ihan näin ruusuista ole.

Naapureiden savustuksesta...en juuri välittänyt naapureista kun poltin, ikkunat välillä paukkuivat, mitä sitten kunhan sai sen oman tupakkansa.
    Tupakan lopetuksen jälkeen haju ärsytti, ei enää...muuta kuin kesällä kun helteellä haluat tuulettaa asuntoa läpivedolla ja sitten sisään kantautuu naapureiden tupakansavu.
    Onpa eräs naapuri valitellut toisten satunnaisesta grillailusta että menee lakanat piloille kun kuivaa niitä parvekkeella...ilmeisesti ei ajattele että hänen tupakoinnistaan ja sen myrkyllisestä savusta saattaa joku myös kärsiä ja sekin haju tarttuu. Tupakointia on kuitenkin vaikkapa 20 x 3min päivässä eli 365 tuntia vuodessa! Kuka grillaa niin paljon?

En ehkä ihan ymmärtänyt aloituspostauksen sanomaa, mutta tällainen oma mielipide.

~160 000 savuketta ja lopetus 31.01.2016 --> ilman nikotiinia 01.03.2016
  • Melisa en minäkään olisi mieltänyt jollei koulussa olisi kerrottu :D ja pitihän kela korvauksen saamiseksi olla lausunto että nikotiinin korvaushoito on aloitettu...

No mutta pääasia että saa lopetettua makso mitä o:) eihän tätä voi rahalla korvata!
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.