Toukokuussa 2019 lopettaneet

1246744

Viestejä yhteensä

• Varsinkin terveyskeskusten yleislääkäreiltä ei paljoakaan apua saa. Keuhkolääkärikin tuntee varmaan itsensä aseettomaksi, tämmöistä kokemusta minulla on. Limaa irrottavia lääkkeitä on esim. Erdopect ja Flavamed, niitä kannattaa kokeilla.

• Nyt oon saanut vahän selvyyttä tähän sairauteeni.
    Spirometriassa lievä ahtauma, sekunttikapasiteetti 2,3 l/80 %/Z-1,7. Sit kokonaisdiffuusio 58% viitearvosta.
    Tota sekunttikapasiteetti asiaa ja diffuusiota en tajuu enkä siten ymmärrä mikä on sairauteni vaikeusaste.
    Tajuuko tuosta kukaan mitään
  • uusi lopettanut ilmoittautuu joukoon. :) yritys monesko lie menossa,nyt kolmas champiks kuuri ja yllättävän hyvin mennyt.

5.6 2019 asti savuton

• MelisaMelisa Espoon etelärannikko
    Tervetuloa Dana! Joko oot polttamatta vai missä vaiheessa menossa? Ootko kauan polttanut?
    40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

• Poppen kysymykseen liittyen. Ahtauman diagnoosissa on hiljattain muutettu spirometriatulosten painoarvoja. Edellinen siksi, että aikaisemmin on kuulemma ahtaumia diagnisoitu liian tiukasti. Lääkärin pitäisi suomentaa nuo luettelemasi arvot, ei niitä muuten ymmärrä oikein. Mutta yksi arvo on, mikä kertoo aika paljon, FEV1%, sitä ei noissa mainitsemissasi luvuissa ole.

• Tsemppiä Poppe, mulla spirometria tulossa, vuosi sitten vielä suht ok. Saas nähä ny kui käy.
  • Moi kaikille! Täälläkin uusi ilmoittautuu, ekaa kertaa täällä. Parikyt vuotta poltin, siihen useita lopetusyrityksiä, joista oppinut ainakin sen että kun olen lopettanut en voi enää polttaa yhtäkään imaisua. Nyt usean viime vuoden ajan olen halunnut vaan päästä vapaaksi tuosta, mutta alkuun pääseminen osoittautunut vaikeammaksi kuin koskaan. Tehnyt lukuisia kertoja nukkumaan mennessä päätöksen että nyt on viimeinen, mutta aamulla silmät avatessa mennyt paniikkiin jo ajatuksesta ettei enää polttaisi ja kaivanut kääryleet sitten roskiksesta tai kiireellä painellut ostamaan poltettavaa ensimmäisenä asiana sängystä noustuani.
    Nikotiini muussa muodossa ei ole toiminut minulle ikinä apuna, oikeastaan päin vastoin, tuntunut pahentavan jopa himoja, kun luulen että nikotiinimäärät ovat helposti olleet moninkertaisia verrattuna röökistä saatavaan ja sitten päivän parin jälkeen kun olen antautunut polttamaan tuntunut että joutuu polttamaan entistä enemmän. Aiemmat edes hieman kantaneet yritykset siis aina ilman korvikkeita. Viisi vuotta sitten "stumppaa tähän"-kirjan avulla lopettaminen meni kuten kirjailija-guru lupasikin, eli helposti kuin tanssien hymy huulilla, niinku melkein pääosin ainakin :D Rikoin kuitenkin sitten puolen vuoden jälkeen ensimmäisen säännön, eli poltin ensimmäisen ja siitä lähti hiljakseen sitten taas ja sen jälkeen en ole päässyt sadalla tai usealla sadalla päätöksellä alkuun edes ensimmäisenä aamuna.

Kunnes tänään aamulla yllättäen (en ollut tehnyt päätöstä että lopettaisin tänään), minulla ei ollut herätessä pakkomielteistä tarvetta päästä röökille ja sängyssä sitten päätin no enpä nyt sit mene. Hetken päästä noustuani ylös heitin röökit roskiin ja lähdin liikkeelle fiilistellen sitä että himo oli kadonnut. Eli nyt oon ollut päivän polttamatta :blush:

Vaati jotenki kai sen että menin jo niin epätoivoiseksi kuin varmaan voin vaan mennä, että olen ajatellut nyt vaan etten pysty kai ikinä lopettamaan, että olen täysin voimaton tän asian kanssa ja rukoillut sitten tuolta jostain itseä suuremmilta voimilta armoa että päästäisivät mut vapaaksi siitä helvetin pakkomielteisestä kierteestä, jonka vanki en oo halunnut olla pitkään aikaan enää. Ja nyt sain tosiaan ensimmäisen päivän :smiley: En olis eilen uskonut, kun vapaalla ollessani sauhutin koko päivän tasaisesti sen askin verran..

Pieniä vieroitusoireita ollut havaittavissa kyllä siis tänään, lähinnä kun ajoittain meinannut hermostua pahasti herkästi, mutta sen vanhan kaverin seuraa en ole tosissaan oikeastaan kaivannut lukuunottamatta muutamaa kertaa nyt illalla.

Olen toiveikas ja kiitollinen!

Ja luulen että minua on auttanut, kun viimeiset n. 6viikkoa poltin smooff-filtterien läpi ja sillä loivensin saatavan savun/nikotiinin määrää. Niiden kanssa tosin kävi niin etten ollutkaan valmis lopettamaan sen heidän 4viikon ohjelman jälkeen, jatkoin sitten polttamista vielä mutta käytin aina sitä filtteriä edelleen. Luulen tosin että ainakin viimeisen viikon se vika filtteri oli niin tukossa että antoi miltei normaali määrän taas savua, ja nikotiini ym myrkkyjen saantini/tarpeeni oli taas kasvanut.

Semmoista.. Kaikkea hyvää ja voimia kaikille!

Meinasin alkaa kirjoitella tänne. Löysin ite tän joskus pari kk sit ja lueskelin paljon muutamana iltana, täältä bongasin idean siitä smooffistakin ja ylipäätään toivosta - Kiitos siitä! :blush:
  • editoi toukokuu 10

Melisa : 6.5 asti savuton. reilu 24vuotta tupakointia takana.
    miks mulla ei näy banneri vaikka ohjeiden mukaan tein :(

5.6 2019 asti savuton

• Hips! Mä löysin tänne Stumppiin tuossa pari päivää sitten ja asettauduin kodiksi tuonne harkitsijoiden puolelle (ja toistaiseksi siellä vielä pysyn), mutta käyn lueskelemassa muun muassa tätä keskustelua ja inspiroitumassa. Ihan mielettömät tsempit teille kaikille!! <3

• mike1. Tuossa ilmeisesti piilee se asia. Olet hirveäasti suunnitellut lopettamista, mutta kun vaan lopetit sen enempää suunnittelematta, juttu onnistui. Näin minullakin kävi. olin laittamassa tupakkia suuhun kun päähän tuli "komento" se on loppu nyt. Katkaisin tupakin ja panin askin siihen autotallin pöydälle. Siinä se oli ainakin puoli vuotta ja työntelin sitä syrjään.

• s. 1935
    • Polttanut 60 vuotta
    • Lopettanut 15.11.2015
  • Tervetuloa Mike1 ja tsemppiä sulle ja kaikille muillekkin.
    Tervetuloa Mike1. Hienoa, että jonkinlainen "valaistuminen" lopettamisen suhteen tapahtui. Olet varmaan nyt kypsä lopettamaan.
    Kuinka kauan ehdit polttaa?

Stumpissa on onnistumisen siemen. Tänne vain kirjoittelemaan tunnoista ja tilanteista, joita kohtaat.
    Samoin sinä Dana. Ja lueskelkaa toisiakin poteroita. Täällä onkon ollut tänä keväänä vilkasta ja hyvä fiilis. Varmaan saatte tukea ja kannustusta myös toisilta lopettajilta.
    40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

• Tervetuloa Mike1! Venytin itsekin Smooffien viimeistä viikkoa, tupakkaa oli vielä jäljellä ja edessä oli kyläreissu jossa poltetaan sisällä. Nämä piti selvittää ennenkuin kävi läpi sen pienen mittakaavan kylmän kalkkunan. Juuri Smooffin ansiosta kalkkuna oli oikeastaan vain broilerinkoipi. Pysy vain itsepäisenä ja ostolakossa, pärjäät kyllä usko pois.
  • Huomenta ja kiitos kaikille!

Melisa: Jotain 23vuotta poltin. Eli aikalailla 2/3 osaa elämästä tähän asti.

Ent.Vaari: Joo tuossa kyllä perää. Luulen että itsellä se pelko on kasvanut takaraivossa suureksi aina silloin kun on valmistellut lopettamista tiettyyn hetkeen ja sitten lopettaessa se on iskenyt miltei paniikkimaisena. Näin sitä pääsi hieman niinku harhauttamaan sitä pelkoa ottaessa sen ensimmäisen askeleen. Se on jännä taas huomata, että miten kova vaikutus pelolla voi olla ihmiseen ja miten helposti sen sitten kuitenkin voi voittaa. Mut kun on siis tupakoimassa pitänyt se pelko, pahimmillaan se on piinannut ajatuksilla etten pysty muka elämään ilman tätä meiän "kaveria", etten selviä päivästä tai tietyistä tilanteista ilman sitä. Mutta sitten aina kun vaan uskaltautuu ottamaan sen askeleen ja lähtemään päivään polttamatta, niin saa huomata että enhän mä tähän polttamatta oloon kuolekaan tai sekoa pahemman kerran tvs.. :smiley:

Vaikka olojahan tässä alkuun kyllä aina hieman tulee. Mutta myös tietty hyviä oloja kun heti tuntee taas savuttomuuden vaikutuksia.

Aamuyöstä meni nukkuminen huonoksi, taisi jotenkin unet olla siinä välissä tosi sekavia ja niissä pyöri rööki jollain tavalla. Herätessä tuli nyt kerran semmoinen automaatio vanhasta muistista että olisin menossa partsille, mutta eipä pahempia himoja oikeastaan. Hyvä fiilis tän suhteen!

Hyvää päivää kaikille ja voimia!
  • Kiva kun tulee uusia lopettajia :) Minulla töissä menee ihan hyvin, mutta eilen tultiin mökille ja sauna,olut ja nyt se tupakka puuttuu. Koville otti, mutta en polttanut. Minulla siis tupakkaa saatavana, kun mies polttaa. Aamulla istuin kahvikupin kanssa pihalla eikä yhtään tehnyt mieli.

No niin, Sisupussi. Yksi tärkeä kynnys ylitetty. Tuo antaa uskoa, että selvität sen seuraavallakin kerralla.
    Mike1, hyviä juttuja on myös se, että olet lopettanut polttamisen. Kun et polta, olet lopettanut. Usko siihen. Ja ole ylpeä itsestäs.

• Hei kaikille, lopetin tupakoimisen maanantaina, olen tupakoinut 10 vuotta päivittäin, sitä ennen olin baaritupakoija. Olen kerran lopettanut ja olin vuoden polttamatta. Silloin lopettaminen onnistui todella helposti. Yritin lopettaa tupakoinnin tänä keväänä kerran, mutta tällä kertaa se ei ollutkaan helppoa, vaan muutaman päivän jälkeen jatkoin tupakointia. Nyt uusi yritys! Mä en käytä mitään nikotiinikorvaustuotteita, tupakan himon yllättäessä oon imeskellyt xylitol-sisuja. Ennen lopettamista yritin rikkoa tupakointirutiineja siten, että en polttanut tilanteissa, joissa yleensä poltan (esim. ratikkaa ootellessa, kahvin jälkeen jne.) sekä jätin tupakat tietoisesti kotiin työpäivän ajaksi.

Eilen oli hankalin päivä, kun olin ulkona ystävien kanssa. Seurueessa sattui vielä olemaan paljon tupakoitsijoita, onneksi pystyin olemaan polttamatta, siitä kiitos ystäville, jotka tsemppasivat.

Tervetuloa Stumppiin Iidastiina. Olet jo hyvässä vauhdissa. Hyvin olet myös osannut rikkoa rutiineja.

• Olen tähän asti ollut sitkeä kuin mikäkin ja aina yrittänyt uudelleen lopettamista vaikka on mennyt pieleen. Nyt mä en enää jaksa! Ei siitä tälläkään kertaa mitään tullut. Odottelen mike1:n kaltaista valaistumista asiassa koska tahdonvoimalla tämä ei onnistu! Mua kiukuttaa tulla tänne aina kertomaan, että taas epäonnistuin kun tiedän, että joitakin lopettajia tällaiset retkahdukset lannistaa (niistä lukeminen).

Palataan joskus kun taas jaksan yrittää.

• Mike: ensimmäistä kertaa henkilö jolla sama propleema nikokorvaustuotteissa. ihan lentokoneessa jo aikanaan tuli testattua ja oli hermo ihan pinnassa... viime reissulla helmikuussa oli sähkötupakka ilman nikotiinia ja erittäin rauhallisesti sujui lento..
  • Lepuuttaja: Tuntuu tutuilta fiiliksiltä aivan hetkisen takaa itselläkin. Pari viikkoa sitten smooffia sen neljä viikkoa käytettyäni, kun en sitten pystynytkään oikein ees ajattelemaan lopettamista sinä päivänä kun oli tarkoitus, niin oli kyllä niin toivoton ja lannistunut olo taas.
    Mutta ihmeitä täällä tapahtuu sitten välistä kuitenkin. Täälläkin kun katsoo miten moni on lopettanut ja varmaan useampi tuntenut itsensä joskus voimattomaksi tän kanssa. Toivottavasti et menetä täysin uskoasi!

Ja ei ole kyllä itselläkään olot olleet tänään kaiken aikaa ihan sellaisia mitä voisi kuvitella sanan valaistuminen yhteydessä :smiley:
    Mutta pääosin mennyt päivä kai ihan ok fiiliksissä, ja vaikeat hetket kuitenkin olleet ihan suht siedettäviä. Lähinnä rajuja tilanteita siinä kun tulee vastoinkäymisiä/harmituksia jne perus-elämää, niin tulee aikamoisia myllerrys-tuntoja ihon alle ja tekisi tietty mieli kaveria silloin. Mutta menneet tosi nopeasti kyllä ne muutamat himot ohi. Ihmisille avautumista ja aerobista liikuntaa lääkkeenä.
    Harjoitukset jatkukoon!

Voimii kaikille!
  • Teretulemast kaikille uusille, mukavaa että tänne tulee lisää tyyppejä ja on näi paljo viestejä. :)

Mäkin sitten koin sen valaistumisen hetken. Pistin rahani kuntosalikorttiin ja ravintolailtaan puolison kanssa, syötiin hyvää ruokaa ja ostettiin ensimmäiset kotimaiset mansikat hevi-tiskiltä. Ei olleet niin hyviä kuin odotin mutta mukavan kirpakoita silti. Oon tässä pitkittäny laastarin vaihtamista tarkotuksella. Huomaa ettei tupakanhimo ole liian paha ku vaan touhuaa jotain, mansikkakiisseliä tein aamuksi mannapuuron kanssa ja hoidettiin puutarhaa. Mukavalta tää tuntuu taas.

Tsemiä kaikille, täällä ollaan savuton vaikka saunaan mennään ja grillataan.
  • hienoo että tulee lisää väkee vähän niinku sesonkifiilis ...
  • Joops, tervetuloa kaikki. Vaikka voi sanoa et ny tehny muutaman päivän aika tiukkaa, Ei oo helppoa . Monesti on tehny mieli kunnon tupakkahetkeä. Mutta hyvä näin nyt ainakin
  • ei ole mitenkään tavatonta . itsellä oli pitkän aikaa ja vieläkin samaan klo aikaan tupakanhimo, enää ei ihan joka päivä. eli päivällä klo 12-15 . alkoi sekin nyppii et ajatus tiedän katsomatta mitä kello on stana
  • Mä myös lopetin suunnittelematta päivää etukäteen. Tietysti oon lopettamista miettinyt ja tietoisesti rikkonut tavallisia tupakointirutiineja, mutta lopetuspäätöksen tein askin loppuessa. Ihmiset on varmaan kovin erilaisia näissä asioissa, Mun on helpompi mennä päivä kerrallaan, etten tavallaan kiellä itseltäni mitään.

• Joo päivä kerrallaan, tai nyt kyl välist mennään ajatuksella hetki kerrallaan. Eilen oli semmosii perkeleitä kyllä muutama, ja yö aivan järkyttävä kun heräsin tossa neljän aikaan hieman hiessä ja sekavana enkä meinannut päästä uneen enää. Mut kyl se ain siitä, kaikki menee ohi aikanaan! Positiivista mieltä ja asennetta yritän pitää yllä ja kehittää, sillä peittoan sen jo kuolemaa tekevän nikotiini-perkeleen tuolta sisuksista!

Huomenta ja hyvää päivää kaikille!
  • Päivä kerrallaan ja ihan aluksi tunti kerrallaan (heh). Nyt on jo kymmenes päivä menossa. Nikotiinipurkkaa kuluu, mutta aion huolehtia siitä joskus myöhemmin. Mitään hyviä puolia en ole vielä havainnut,
    Paitsi että tupakkayskä loppui kuin seinään! Hämmästyttävää, olen sentään polttanut 50 vuotta yhtäjaksoisesti

• Minä myös n. 50 vuoden polttamisen ansiosta yskin kuin hevonen, mutta loppui kans kuin seinään lopettamisen ansiosta, se oli hyvä asia se. Hyviä jatkoja sulle, kuin myös kaikille muille lopettaneille.

• Huomenta kaikille! Tuo tupakkayskä on jännä ilmiö, se alkaa hyvin pian tupakoinnin aloittamisen jälkeen ja loppuu nopeasti kun lopettaa polttamisen. Ensimmäinen käry polttamisesta kävi jo ysiluokan jälkeisenä kesänä, bestikseni äiti oli ollut Kiljavalla (=keuhkotautisairaala) töissä ja tunnisti tupakkayskän heti. No, tienasimme kessurahat jo itse joten olimme "aikuisia" kaikilla oikeuksilla ja velvoitteilla jotka myös täytimme. Se tarkoitti käytännössä lupaa poltella rauhassa. Nostalgiamatka 70-luvun lopun Hämeessä.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.