Tupakointi vai tupakoimattomuus – minkä tien sinä valitset?

Uusi Käypä hoidon potilasversio on julkaistu. Siitäkin voi hakea motivaation vahvistusta / kannattaa tutustua ajantasaiseen asenteeseen ja sisältöön; esimerkiksi "On sinun päätöksesi valita savuton elämä mutta yksin tätä polkua ei tarvitse kulkea."

Tupakointi vai tupakoimattomuus - minkä tien sinä valitset?

Kannustaen,
Stumppi tiimi

Viestejä yhteensä

• Hei! Kävin eilen lääkärissä ja todella pysäytti kun hän sanoi, että hän kuulee äänestä ja hengityksestä sen että olen tupakoitsija! Mulla on ollut jo vuoden paha tupakkayskä ja siinä sivussa näitä keuhko-oireita. Pysäytti senverran, että todella päätin harkita lopettamista. Eilen vielä poltin muutaman tupakan, mutta nyt/huomenna ajattekin lopettaa kokonaan. Tiedän että siihen pystyn kun vaan saan motivaation kohdalleen. Mutta olis kiva kuitenkin saada vertaisilta tukea tähän asiaan.

• Voimia annim12! Tässä alottelen champiks kuuria ja Itelläki ollu semmonen kokoaikainen yskä ja lima kurkussa pitkän aikaa niin pakkokait se on jossai välissä jättää tuo kessuttelu jota parikymmentä vuotta jatkunu :D Hei mut sulla on nyt ihan oikee ryhmä lopettamis prosessia varten, kaikkee hyvää ja avaudu aina kun siltä tuntuu.. niin aijon mäki tehä ku kovat paikat iskee:D
  • Täällä myös yksi tukea kaipaava viikonloppupolttamisestakin pitäisi päästä eroon olen mielestäni lähinnä tapapolttaja kun pitää aina perjantaina saada se tupakka niin sanotusti viikonlopun kunniaksi
  • Moi. Olen uusi täällä. Tervehdys ja kiitos kun pääsin seuraan. :smile: Täällä on niin paljon kaikkea, että mihin linkkiin kannattaisi tutustua, kun haluan aluksi vähentää tupakointia, enkä lopettaa "seinään" ? Siinä kun tulee seinä vastaan ja aloittaa uudestaan. Onko lääkinnällisiä apuja tupakoinnin lopettamiseen? Kiitos.

• Moi,
    Kannattanee tutustua tuohon lopettajan polkuun tuolla etusivulla. Terveyskirjastossa nikotiinittomat vieroitushoidot ja korvaustuotteet, missä on nikotiiniä voi googletella apteekin valikoimista. Tuonne Harkitsijoihin voi vaikka perustaa oman viestiketjun ihan vapaalla aiheella ja kirjoitella sinne fiiliksiä, kunnes on sitten valmis hyppäämään savuttomuuden puolelle - tervetuloa stumppiin! :)

• editoi huhtikuu 27
    Moi.mulla alko Champix kuuri tänään...olen korsteeni ja polttanut 28vuotta...outoja oloja.tupakasta tulee paha olo mutta kokoajan mielessä.niin ensi maanantaina viimeinen päivä kun annan itseni polttaa
  • MelisaMelisa Espoon etelärannikko

Luota itsees, Champixiin ja Stumppiin. Avaat toukokuu 2020 lopettaneille oman poteron ja oot perustajahäsen. Ei sun enää tartte polttaa, tätähän sinäkin hait?

40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

• editoi toukokuu 27

Jos tupakoinnin lopettaminen tuntuu työläältä, niin itseään ja ehkä hankalaa oloaan ymmärtääkseen kannattaa kerrata virallisen Käypä hoito -suosituksen koostetta vieroitusoireista:

Vieroitusoireet
    Tupakoinnin lopettaminen aiheuttaa valtaosalle sekä fyysisiä, että psyykkisiä vierotusoireita, joita ei voida täysin erottaa toistaan.
    https://www.kaypahoito.fi/nix00259

Lisäksi kannattaa muistaa tupakoinnin ja tupakoinnin lopettamisen vaikutus joihinkin lääkkeisiin.
    Tupakointi ja lääkeaineinteraktiot
    https://www.kaypahoito.fi/nix01829

Kannustaen Stumppi tiimi

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.