Vähentäminen vai lopettaminen seinään?

Hei!
Mitä olette mieltä, kumpi tapa on parempi: vähentäminen asteittain vai lopettaminen samantien kuin seinään?
Itse uutena tässä aprikoin asiaa kovasti, ja kaipaisin neuvojanne ja kokemuksianne (tiedän kyllä että kukin tyylillään)

Oma röökitaustani ja kamppailuni alkuvaiheet:
Röökiä18vuotta, lähemmäs 2 askia päivässä. Läheisteni silmissä "the röökimuija" joka on aina tupakka kädessä. En ole koskaan yrittänyt lopettaa kunnes nyt sen päätin.
Astma nyt pahentunut ja koko tapa ja tämä huumeriippuvuus nikotiiniin tympii ja kuvottaa.
Viikko sitten piti lopettaa seinään. Että huomenna en polta lainkaan (jep, kirja luettu). Eihän siitä mitään tullut, hypin seinillä ja seuraavana päivänä meni viisi. Ajattelin sitten että jospa vähennyksen kautta.. eli n.40 tiputan määrään 5-10 Ja parin viikon jälkeen lopetan kokonaan. Nyt on sit koettu ärsytys, aivosumu, turpoaminen ja naama kukkii kuin teinillä ja suuhun nousee vettä ja limaa.
Ajattelin oireiden tulevan vasta totaalilopetuksen myötä?
Käsinkö ja pitkitänkö nyt oireita turhaan?
Kannattaako tällä röökitaustalla vähentää näin ennen lopetusta?
Ps: päätös lopettaa on tehty ja se kyllä tulee pitämään, keino on nyt vaan pahasti hakusessa...

Viestejä yhteensä

• MelisaMelisa Espoon etelärannikko
    Minä en luota tuohon vähentämis-metodiin. Ei ole montaakaan onnistunutta tiedossa. Sitä riippuu kuin löysässä hirressä ja laskee tunteja, minuutteja siihen, et voi polttaa. Mieluummin joku niksakorvike, pastilli suihke, laastari tai purkka, jotka tasaavat vähän nokotiinipuutosta, mut savut pois.
    Helpommalla pääsee loppuviimein.
    40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

• Hei Melisa! Kiva kun vastasit.
    Olen tässä itsekin miettinyt että vähentämismetodilla tuo lipsumisen vaara määrissä voi olla aika suuri ja se saattais pitkittää tätä prosessia. Kuitenkin karsastan noita korvaustuotteita hieman.. että nikotiiniriippuvuudesta pääsee nikotiinilla eroon. Olen ajatellut toteuttaa sen "totaalihetken" ihan luomuna. Pistää kuitenkin miettimään että voisi olla sittenkin parempi vaihtoehto käyttää samaan aikaan nikotiinia.
    Voi että tämä on haastavaa, eikun äärimmäisen vaikeaa.
    Nikotiinimäärät ovat pieniä, mutta suttavat pahemmissa vieroitusoireissa. On myös päästävä tupakointitavasta irti. Se on paljon vahvempi kuin nikotiiniriippuvuus, sen huomas ajan myötä.
    40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

• Mielessäni kävi jo inhalaattori, mutta mielestäni se nimenomaan pitää sitä psyykkistä tapariippuvuutta yllä. Ehkäpä sitten legendaarinen purukumi vain. Tällä hetkellä mietityttää nuo vieroitusoireet että jos jo isolla vähentämisellä on tällaista niin mikä ihme hirviö musta tulee sitten aivan ilman!
    Saattaa olla että ilmoittaudun kesäkuun lopettaviin pian sinkkuna tällä menolla XD
    Voithan yrittää vähentää yhteen askiin päivässä viikon ajan, jos äkkirysäys tuntuu pahalta. On täällä muuten kaveri, joka poltti 3 askia päivässä.

• Kolme! Aika hurjaa!
  • maxiaskia muistaisin...itse suosittelen champixia niin täällä joku muukin paatunut kirjoitti että helpoin tie...itsellä oli vielä alussa sähkötupakka ilman nikotiininestettä mutta sekin jäi jossain vaiheessa pois...siis jos vaan kyseinen lääke muuten sopii...
  • Ite käytin viimeiset 6 viikkoa smooff-filttereitä. En tiedä auttoiko, luulen että kyllä ehkäpä auttoivat hieman, ehkä. En kyennyt lopettamaan 4viikkoa niitä käytettyäni, jatkoin sitten niiden kanssa polttamista pari viikkoa, kunnes heräsin yhtenä aamuna jolloin ei ollutkaan pakko juosta parvekkeelle sängystä. En usko tuon olleen smooffin aikaansaannos. Mulle kävi siinä ehkä ennemmin jotain semmoista että murruin kun tajusin taas lopettamisaikeiden epäonnistuttua, ettei mulla itellä oo mitään voimaa tota päihdesairautta vastaan, pyysin apua. Sit ku käytin niitä filttereitä ne extra-viikot, ni ne tais mennä lopulta tukkoon ja antoivat sit savuja ja myrkkyjä normaaliin tapaan. Siitä tais sit tulla se toinen juttu, jonka oon nyt kelaillut potkaisseen tätä käyntiin. Siis sen että mulle tuli viikkojen tauon jälkeen röökistä taas aivan helvetin paha olo ja keuhkoissa tuntui pahalta jne (mullakin ollut astma nyt pari vuotta), ku sen smooffin kanssa savu ei tuntunut niin pahalta jutulta ja olin pahimmillaan fiilistellyt taas hieman polttamista ja joskus mietinkin että jos en kerran pysty lopettaa ni alkaisin ostaa niitä sitten aina :joy:
    Mutta tosiaan viimeisenä päivänä kun poltin, oli vp ja poltin aivan stanasti ja se filtteri tais olla tukossa, ni tuli paha olo suurist määristä myrkkyjä.
    Sit valkes se outo ja ihana aamu, kun ei tarvinnut enää polttaa :heart:

Mutta siis sitä tulin sanomaan :lol: että suosittelen tota smooffia kyllä, uskon sen ideaan, että varmaan voi toimia monella, niinku lievennyksenä. Ku sen kanssa ei vähennellä polttamista tai korvailla mitään tvs.. Korvikkeet eivät sopineet itelle lainkaan, niinku luulen ja näkisin että aika monella sama. Yhtä kidutusta, jos ruokkii sitä riippuvuutta. Niinku myös se vähentäminen! Itellä ei ainakaan ollut muuta vaihtoehtoa, kokeilin monesti kans vähentää ja jotenki hallita sitä jne.. Mut ei se kyl toimi sen vastustajan kanssa niin. Pikemmin päin vastoin - imee sitä myrkkyä niin stanasti sisäänsä että tulee niin helvetin paha olo että alkaa tosiaan vihata sitä röökiä - tein joskus noinkin :lol: Mutta joo seinään sit vaan, ja nikotiini pois niin helpottaa sen osalta nopee oloa :smile:
    Allen Carr :heart:
    editoi kesäkuu 7
    Mä oon eri mieltä mike1 noista niksakorvikkeista. Ei ne sillai pidä yllä riippuvuutta. Mulle ainakin ne olivat loistava apu päästä eroon tupakasta ja varsinkin tupakointitavasta. Söin kyllä yliajan niitä, siis etupäässä niksapurkkaa. 40 vuoden savutuksen jälkeen ne antoivat mulle aika päästä irti tavasta. Korvikkeiden lopetus ei tehnyt kuin pienen notkahduksen olossa, mut puoli vuotta tupakoinnin lopettamisen jälkeen ei tullut mieleenkään enää polttaa.
    Niksapurkka antoi mulle keskittymisrauhaa töissä, vaihdoin sen tavalliseen sit. Nyt, kun kaikesta on jo kauan, koen, ettei sillä ole juurikaan merkitystä millä keinoin lopettaa, jos se onnistuu ja saavuttaa pysyvän savuttomuuteen.
    Tähän taisteluun käytetään yleensä 3-12 kk, ja loppuelämä ollaan tupakoimatta.
    Yhdelle sopii yks tapa toiselle toinen, pääasia, et se auttaa. Yksin ei mikään tuote tee lopettamista puolestasi, vaan siihen vaaditaan aika paljon työtä ajatusten ja asenteiden kanssa.
    Sulla on ollut hyvä lopetus mike1, kaikki eivät samaan pysty. Täällä on ollut hyviä lopetuksia myös laastareills, suihkeillä, lääkkeillä, sähkösavullakin muutama, pastilleilla ja noilla smooff-filttereillä, jotka ovat kyllä ihan uusi juttu.
    Kaikkeen tarvitaan sitä omaa motivaatiota, kykyä kestää epämukavaa oloa ja ennen kaikkea uskoa selviytymiseen.

• Allekirjoitan Melisan tekstin.

Niin arvelinkin vko. Varmaan moni muukin :)

• Noin se tietenkin menee. Mutta se että kun ne ei kaikille sovi, ni sekin hyvä porukan tiedostaa, että jos ei niillä vaan lähe itellä onnistumaan sadannellakaan yrityksellä, ni saattaa sit kuulua näihin yksilöihin ja toivottavasti sitten tajuaa edes yrittää muulla tapaa. Niinku ite yks niistä joilla sellainen kokemus noista, fiilis nyt ettei mulla ollut mitään mahollisuutta päästä alkuun sillä tyylillä, kun oli yhtä kidutusta jokainen minuutti niistä päivistä ja viikoista kun useaan kertaan yritin lopettaa eri korvikkeilla, purkista sähköröökiin. Mutta se on mun kokemus. Monella näyttää olevan samanlainen. Ja monella muulla sitten myös toisenlainen. Ja sillä tosiaan mitään väliä miten sen tekee, jos se jollain tapaa onnistuu, kunhan onnistuu.
  • Se todellakin on yksilöllistä. Pitää testata ite.
    Mä ensin vähensin sähkön avulla.
    Sitten vähensin sähköä purkan avulla.
    Sitten en enää jaksanutkaan jauhaa.
    Eli suosittelen vähennystä.
    Kunnon kirjallinen suunnitelma vaikka tänne stumppiin ja ei kun toteuttamaan.
  • Mä en tykkää purkasta, en tavallisesta enkä nikotiiniversiosta. Mun mielestä purkanjauhaminen on kamalan kuuloista vierestä kuunneltuna, joten en halua kuulostaa samalta. Mulla oli ensimmäisten viikkojen aikana käytössä imeskelytabletit. En tiedä, olisiko lopettaminen ollut helpompaa tai vaikeampaa ilman niitä, mutta koin ne itselleni tarpeellisiksi. Polttamisessa on niin paljon muutakin kuin vain nikotiini. Tavat istuu vielä tiukassa, vaikka nikotiinista pääseekin lopulta eroon. Sen takia päätin taistella yhden taistelun kerrallaan. Ensin pahimmat viikot nikotiinikorvaustuotteilla, sitten kun vähän helpotti, jätin korvaustuotteet pois.

Muista, että ei ole olemassa oikeaa tapaa lopettaa tupakointi. Jokainen polttamaton savuke on voitto. Joku saa avun korvaustuotteista, toinen hypnoosista, kolmas Carrin kirjoista, neljäs saattaa juosta alasti koivun ympäri. Jos se toimii sinulle, se on oikea tapa, juuri sinulle!

En itse usko vähentämiseen, sillä silloin saattaa alkaa pitää tupakkaa vielä enemmän palkintona. Harvinaisena herkkuna, josta nautiskelee ihan eri tavalla.
  • Oikeassa olet Naanu minun mielestä. Minä lopetin kerralla. Jos lotettaa tipottain, ainakin minä ajattelisin koko ajan joko voisi jo vetästä savut.

• s. 1935
    • Polttanut 60 vuotta
    • Lopettanut 15.11.2015
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.