PAINONHALLITSIJOIDEN AVAUTUMISKETJU

178101213

Viestejä yhteensä

• Melisa, mä tykästyin kanssa tuohon laskuriin. Se antaa osviittaa siihen, kuinka paljon kannattaa syödä ja kuinka paljon on ihan turvallista syödä. Mulla kun tätä elopainoa on rutkasti, niin mun on ihan turha edes yrittää miettiä mitään 1 300 kcal dieettiä. Kulutan sitä enemmän ihan jo maatessani. Sitten on oma valinta, miten nuo kalorit täyttää. Voi syödä 200 g voita tai 15 kiloa salaattia...

• Olipas kivaa! Siis tosi hurjan kivaa käydä vesijumpassa :) yllätyin miten rankkaa se oli! Vai olenkohan mä vaan niin rapakunnossa :D lisäksi se opettaja puhui jotai että uiminen/vesijumppa aktivoi munuaisten toimintaa ja siksi pissattaa kokoajan sekä aineen vaihdunta nopeentuu :wink: jess!
  • Voi että... mun täytyy jotenkin päästä vesijumppaan johonkin vuodenvaihteen jälkeen! Raskastahan se on kun veden vastus vastustaa kaikkia liikkeitä, mutta nivelille se on ystävällisempi koska vesi myös tukee. Kiva että menit ja tykkäsit!

Mun piti mennä tänään kuntosalille mutta meni liian pitkään töissä... no ens viikolla sitten

• Mulla uinti ja muu vesiliikunta ei tunnu raskaalta. Kaikkialla lukee, että se on, joten kyllä sen on oltava. Mun mielestä uinti ja vesijuoksu on vaan tylsää, jaksaisin tehdä sitä omalla rytmilläni tosi pitkään, varsinkin jos rata olisi lähes tyhjä, ettei tarvitse väistellä tai ohitella tai uida jonkun perässä. Oon harkinnut, että menisin johonkin tekniikkakurssille, jotta oppisin uimaan oikein.

Eilen oltiin kavereiden kanssa kuntoportaissa ja voi jösses, että oli rankkaa!
  • Joo itsestään varmaan kiinni miten rankkaa on :);vesi toimii vastuksena vain x määrän.... sit vauhdilla pystyi säätämään sitä miten rankkaa vaikka pumppaava liike on :) tuolla oli hyvä opettaja joka koko ajan kannusti spurttaamaan "nyt 15sek aivan täysiä... jaksaa jaksaa 10sek jäljellä... kovempaa vaan jne" niin kyllä siinä tiesi tehneensä :D
  • Tuo käsitys mullakin on että voi siinä lillutellakin mutta jos tekee tosissaan, tulisi hiki jos ei olisi jo vedessä :) Harjoitusliikkeen lisäksi pystyssä pysymiseen joutuu käyttämään vähän enemmän niitä syviä korsettilihaksia. Niitä mä haluaisin erityisesti treenata kun niiden hyvä kunto säästäis monelta niska-hartia-selkävaivalta
  • Kyllä mun hiki tulee, mutta vesiliikunta ei ole samalla lailla uuvuttavaa kuin kuivalla maalla meno. Esim eilen rappusten jälkeen jalat oli ihan spagettia ja vielä venytellessä ne tärisi. Uidessa ei tule sellaista fiilistä, että menisi hapoille.

Jaksoin muuten eilen hölkätä yhtäjaksoisesti n. 500m. Kauhean ylpeä olen itsestäni, vaikkakaan se ei hyväkuntoisilla ihmisille ole juuri mitään. Mä en muista, milloin olisin noin paljoa hölkännyt putkeen. Kyllä se kunto sieltä pikkuhiljaa kasvaa. Enää mun kuntoikäni ei ole kuin 65, sehän lähti sieltä 79 iästä liikenteeeseen. Olen 36.
  • Hienoa, Naanu! Tuossa iässä on vielä helppo saada kunto nousemaan ja lihakset kasvamaan! Hyvä että polvesi kestävät rappusia - se on rankkaa treeniä.
  • MelisaMelisa Espoon etelärannikko

Vesijuoksu on tylsää kyllä. Mulla on jo toinen vesitiivis MP3-soitin menossa. Uimahallissa on lisäksi aivan infernaalinen meteli. Samaan aikaan treenaa uimaseuran tulevat mestarit kolmella radalla, valmentajat huutaa, pikkulasten ja koululaisten uimakoulut, opettajat huutaa, ja sit me mammat ja papat vesijuoksemassa. Kun Village People tai Elvis laulaa korvaan, ei ärsytä niin paljoa. Tosin monet rinnakkain juoksijat ja juoruilevat mammat oottaa päähän edelleen... :s

40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

• Uimahallin akustiikassa se meteli voi kyllä olla kamala... mä luulen että mustakin vesijuoksu voisi ehkä olla tylsää, mutta vesijumppa kiinnostaisi. Mä kyllästyn kuntopyörälläkin viidessä minuutissa ihan tyystin kun se on vain sitä samaa. Odotas vain Melisa, joku päivä sä olet niin musiikkisi lumoissa että purskahdat lauluun Village Peoplen mukana :D
  • Meillä firma heitti tärpin ja tarjoo 10 krt ohjattuu lihaskuntotreenii...täytyy varmaa osallistua.
  • Mahtavaa riu! Sulla on hyvä työpaikka! Ilman muuta pitää osallistua, etenkin kun se on ohjattua!

• Ai että ihana työnantaja riu sulla! Me ei saada edes mitään seteleitä :o

Meillä täällä ei oo varsinaista uimahallia... vain vanhainkodin yksi terapia allas :flushed: että tuo vesijumppa on ainoa vaihtoehtoa vesiliikunnalle täällä! Toisaalta sekin on kiva kun ei oo tota meteliä mikä uimahalleissa on :) vain musiikki ja ohjaajan ääni mikistä

Keväällä vois koittaa jotain vesijumppa cirkuit tms jos siitä sais lisää haastetta :)
  • Mä menen huomenna kokeilemaan uimahalliin hydrohexiä, josko se tuntuisi jossain. On kyllä eilisen porrasjuoksun ja tän päiväisen zumban jälkeen jalat vähän hyytelöä muutenkin.
  • Mulla on maanantaina seuraavaks taas fyssari :# vähän on vähälle jäänyt treenit muuten .... täytyy joku teho venyttely tehdä viikonloppuna :D toivottavasti ei tuu noottia!
  • Mulla on tän viikon treenaamiset jääneet töiden ja aikataulujen jalkoihin. Ens viikolla pitäisi sitten ehtiä sekä pilatekseen että pt:n kanssa salille.
  • Mä pyrin liikkumaan 5 kertaa viikossa. Tällä viikolla kävin maanantaina lenkillä, tiistaina ei joogaohjaaja tullutkaan paikalle, joten tulin kotiin ja venyttelin. Keskiviikkona kävin vesijuoksemassa, eilen portaissa, tänään Zumba, huomenna vesiliikunta. Sunnuntaina taidan olla vaan tai sitten lähden kävelylle jos on hyvä keli. Pakko sen kunnon on tähän tahtiin nousta!
  • Kympin oppilas :D Mulla ei työelämä anna myöten kuin korkeintaan yhteen "kerran viikossa" -juttuun ja se on nyt se pilates. Salilla voin onneksi käydä vähän vapaammin silloin kun ehdin ja olen lähiseuduilla liikkeellä, ja välillä sitten suunnitellusti pt:n kanssa.

• Oon kaukana kympin oppilaasta. Mulla on vakkaripäivät tietyille liikunta-asioille ja olen päättänyt, että jos / kun olen niinä päivinä reissussa, en stressaa liikunnan puutteesta enkä paikkaa puuttuvia kertoja myöhemmin. Sitten kun on viikkoja, että olen koko viikon Suomessa, viikko näyttääkin yhtäkkiä tuolta.

Mutta kyllä tässä on joku syysliikuntakärpänenkin selvästi purrut. Tuo meidän lenkkiseura-WA tekee hyvää, jos joku ehdotetaan lenkkiä tai uintia ja itsellä ei ole mitään muuta tekemistä kuin sohvalla makuu, sitä ei kehtaa olla sanomatta että lähtee mukaan. Yksinään ei varmana lähtisi.
  • Mullekin tekisi hyvää jos olisi kaveri jonka kanssa lähteä, kun se ryhtyminen on se isoin kynnys. Mutta mun aikataulut on niin vaihtelevat että vakkariliikuntajutuista pitäisi olla enimmäkseen pois, ja kavereidenkin kanssa on joko vähän eri intressit tai sitten ihan eri aikataulut. Noh, yritän nyt tätä yhtä vakituista harrastusta - toistaiseksi prosentti on huono kun sen alkamisen jälkeen olen ollut kerran paikalla ja kerran poissa töiden takia, mutta kokeilen nyt kuitenkin miten se onnistuisi. Kevätkaudella pitäisi olla vähän rauhallisempaa työmaailmassa sitten viimeistään.

• HÖlkättiin eilen pururadalla, joka on paljon tasaisempi kuin se, jossa yleensä ollaan. Jaksoin hölkätä putkeen melkein kilometrin! En muista, koska olisin ennen jaksanut noin hölkätä!

Lenkki oli lyhyt, mutta sen lisäksi kävin uimassa ja hydrohexissä. Hyvä treeni!

Näinhän kävi, et jotenkin "rikoin" olkapääni kuntosalilla tai sit se on muuten helvatan kipeä, hartia myös. No, nyt sit lepoa ja voltarenia tms.
    Ei hätää painonpudotuksessa, torstaina lähtö Pietariin laivalla. Kaksi muhkeaa aamiaisbuffettia ja pari illallista, istumista vanhojen duunikavereiden kanssa baarissa yms. Ensi viikolla sit hammasleikkaus, joten mussutetaan sit smoothieita pari päivää.
    Hyvä Naanu, kohta olet elämäsi kunnossa.

40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

• Voi Melisa... miks niin monelle käy kuntosalilla just noin? Tuntuu että vähän väliä kuulen jonkun olkapään kipeytyneen salilla. Olkapää on jotenkin niin monimutkainen kapistus että sen ilmeisen helposti satuttaa noissa puuhissa. Lepoa se nyt tarvii ja varovaisuutta... nostele maljoja Pietarin-matkalla vain toisella kädellä :D Mä olin pari vuotta sitten semmoisessa kitalakileikkauksessa jonka jälkeen ei saanut syödä mitään kiinteää vähään aikaan, ja vaikka oli ihanaa syödä perunamuusia ja ruskeaa sipulikastiketta yms herkkuja, tuli kyllä tosi ikävä kiinteää ruokaa.

Uninen, lähetän sulle isot kiitokset ja halin! Sä puhuit siitä vesijumpasta, ja se on mua vuosikymmeniä kaihertanut kun olisin halunnut sitä kokeilla mutta kun ne aikataulut jne jne... No nyt kun yks Method Putkisto -kurssi jolle olin ilmoittautunut peruuntui vähäisen osallistujamäärän vuoksi, niin samalta istumalta googlasin vesijumpat lähiseudulla - mitä hittoa, Life is Short! Nyt jos koskaan jne. Ja kuinka ollakaan löysin oman kylän herttaisesta uimahallista (25 m) sellaisen jossa oli vielä tilaakin vaikka oli viime viikolla jo alkanut! Ilmoittauduin torstain ryhmään mutta menin tänään jo vakoilemaan millaista siellä on (en ole koskaan käynyt aiemmin tuossa hallissa, kun semmoinen 50 m on tuossa jokseenkin yhtä lähellä autolla liikkuen), ja siellä olikin semmoinen tapa että kerran pääsee kokeilemaan ilmaiseksi, ja tämän päivän ryhmässä oli tilaa, joten minäpä tungin siihen! Oli ihan just niin kivaa kuin olin aina kuvitellutkin, eli juuri mulle sopiva! Siinä voi tosiaan tehdä ne liikkeet aika vakavissaan, jolloin kyllä naama alkaa punottaa ja lihakset saa kyytiä, tai sitten löllötellä - päivän kunnon mukaan kuten mun PT sanoo :)

Naanu sanoit että vesijuoksu on aika tylsää, ja tosiaan ne vesijuoksijat ainakin tuolla näyttivät siltä kuin niillä olisi joku salaperäinen harras vaellus meneillään... vakavasti ja hitaasti edeten. Ehkä se on meditatiivista? :)

Tää vesijumppa kun nyt oli oikeasti aerobista ja hengästytti ihan tosissaan (toisin kuin kuntosali ja pilates), niin multakin taisi sitten lopulta joku vanha tervaknööli lähteä keuhkoista liikkeelle, kun sen jälkeen yskitti aika ankarasti. Noh, yskimistä on harjoiteltu ennenkin, siinä ei ole mitään uutta :)

Noo, mua on joskus 4 vuotta sitten tutkittu suurennuslasilla. Sivutuotteena selvisi, et mulla on nivelrikkoa lähes joka paikassa. Ilmeisesti myös jossain solisluun ja olkakuun tienoilla, nyt sitä ärsytin. Mitään liikerajoituksia ei siinä nyt kuitenkaan ole. Varmaan selviän levolla ja tulehduskipulääkkeillä. Pitäis muistaa tämä ikä kans.

• Kieli keskellä suuta noiden kanssa - toisaalta hyvät lihakset tukee niveltä, mutta liikaa ei sais ärsyttääkään. Vaikea yhtälö! Mulla on kuluma isovarpaan tyvinivelessä ja se osaa kyllä olla hiton kipeä kun jostain ärtyy, joten myötätuntoa sulle!
    Kiitos Kipax! Varpaissa mullakin jonkin verran, mut käpälät on pahemmat. Sormissa on eka nivel ja joissakin myös toinen nivel tuhoutunut. Kuntosalilla voin laitteita vetää, kuten taljaa, ja soutaa. Sen sijaan työntö ei onnistu kämmenpohjan ja ranteen rikkojen vuoksi. Mut rystyset ovat ehjät.
    Keinonivelet polvissa estävät syvät kyykyt.
    Mut paljon pystyy tekemään, mistä olen onnekas.

• Se on mentävä sen mukaan mitä kivut antaa myöten... hienoa kuulla että sua noi vaivat ei ole lannistaneet! Mulla kun on yliliikkuvat nivelet, niin nivelvaivoja on iän karttuessa tiedossa, ja on aina lohdullista kun on ihmisiä jotka nivelvaivoista huolimatta elävät ihan antoisaa elämää - ottavat vain huomioon sen että ihan kaikkea ei kannata tehdä

• Huh, on tää painonpudottaminen vaikeaa! Pitäisi olla ihan tyytyväinen ensimmäisen kuukauden tulokseen, mutta samalla mieltä painaa se, kuinka pitkään tätä pitää jatkaa, jotta olisin edes suurinpiirtein tavoitepainossani. Tavoitepaino ei suinkaan ole normaalipainon alaraja, olen ollut sen painoinen jo ala-asteella...

Tupakanlopettaminen tapahtui periaatteessa päivässä. Sen jälkeen en enää polttanut, sitten alkoi taistelu, joka helpottui päivä päivältä. Painonpudottaminen jatkuu joka päivä.

Samallatavalla kuin ennen selasin tupakanpolton lopettamisen voittajatarinoita netistä, nyt huomaan selailevani laihdutusonnistumistarinoita. Olisi ihana lukea joku blogi, jossa laihduttaja kipuilee samoja asioita kuin itsekin.

Tämä ei vielä tunnu elämänmuutokselta vaan päivittäistä keskittymistä vaativalta projektilta. Ette usko, millaiset excelit mulla tästä on...
    editoi syyskuu 11

Mullas on kans yliliikkuvat nivelet. Sormetkin taipuivat aikaisemmin ihan nurin päinkin. Fysioterapeutti katsoi mun kyynärpäät ja pyysi ojentamaan käden niin suoraksi kuin saan, siitä totesi heti, et näin on, yliliikkuvat nivelet. Selkä on vaivannut alle 3-kymppisestä jne. Polvista toinen on jopa ylisuora, jumppasin kyllä ne leikauksien jälkeen tehokkaasti. Nyt lopetan tähän vaivojeni valituksen, kun ei oikeasti ole valitettavaakaan. Vaan tupakoinnin lopettaminen on säästänyt monilta lisävaivoilta. Siitä olen varma.

• Törmäsin jotain googlatessani sellaiseen blogiin kuin Kaljamahaisen leidin jorinat. Se oli blogspotissa nimellä kaljamahaleidi. Hän jutteli painonpudotustaistelustaan, ja muistakin elämäänsä liittyvistä asioista. En lukenut sitä silloin sen enempää, joten en tiedä olisiko hänellä sun kanssa samansuuntaisia ajatuksia. Oletan että se "kaljamaha" on itseironiaa eikä oikeasti alkoholiongelma kuitenkaan.

Mulla on paino ensimmäisten 4-5 kilon pudotuksen jälkeen jumittanut jo pitkään jotakuinkin samassa... puoli kiloa sinne ja tänne. Mä käytän siis kynää ja ruutupaperia excelin sijaan :) Nyt pidän vähän tuumaustaukoa ja jatkan vähähiilihydraattista ruokavaliotani kohtuudella, ja mietin miten etenisin. Kai mun täytyisi siitä tummastakin suklaasta luopua, vaikka jotenkin tuntuu että se on jo vähän epäreilua :)

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.