PAINONHALLITSIJOIDEN AVAUTUMISKETJU

17891012

Viestejä yhteensä

• KP just ajattelin sua ja sun tipuja eilen kun näin facebookissa videon jossa kaksi papukaijatipua hyppi vakavan näköisinä tasajalkaa lautasen ympärillä kun siihen joku kaatoi pullosta vettä tms. Musiikiksi oli laitettu Stravinskin Kevätuhri ja se oli oikeasti aika hulvattoman näköistä kun ne olivat niin tiukkailmeisiä kun hyppivät ympyrää :D Kyllä niistä sulle treenikavereita on!

• editoi syyskuu 17
    Laskuri näyttää kai kaikki kuukaudet 31- päiväisinä eli Melisan 15 v ja Kipaxin 4kk ovat jo täynnä mutta onnitellaan kuitenkin vasta virallisena päivänä.
    Linnut eivät ole kauhean kesyjä mutta kyllä ne osallistuvat arkeen lähinnä pahanteon muodossa. Jos ei ole valppaana niin salaatit ja pizzan reunat lähtevät lautaselta, myös johdot maistuvat.
    Olen jättänyt vain turhat sokerit pois, se ei tunnu riittävän vaan pitää vielä keksiä jotain muuta. Talvea vasten ihrakerros ei niin haittaa mutta ensi kesänä pitäisi mahtua bikineihin niin ettei mitään pursuilisi. Tankini on kyllä armeliaampi ja siinä on kiva selkäosa. Laihdutin joskus parikymppisenä kevyesti 13 kiloa ja pysyin siinä painossa lähes 40 vuotta, siis ihan lähiaikoihin asti, kohta pitää tehdä sama tempaus uudelleen ja toivoa että jää henkiin sen kahvilla elämisen jälkeen.
  • MelisaMelisa Espoon etelärannikko
    Mun savuttomuusajassa ei kuukauden pituudet enää ratkaise. Lopettamispäivä pysyy ennallaan ja siitä lasken vuodet. 18.8. Ei muutu.
    40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

• Mäkin lasken savuttomuuden lopettamispäivän mukaan. 10.5. Poltin viimeisen savukkeen Ainon päivänä klo 14:00.
  • Oon pitkästä aikaa työmatkalla, meillä on säästötavoitteet matkustamisessa, joten en ole pian kahteen viikkoon ollut missään ulkomailla. Helposti luiskahtaa vanhoihin rutiineihin lentokentillä ja hotelleissa. Nyt pitää opetella uudet ruokarutiinit työmatkustamiseen. Loungessa söin 2 suklaapalaa kahvin kanssa ennen kun muistin, että olen sokerittomalla syyskuulla.
  • Mua ennen aina ihmetytti miten ihmiset muistaa lopettamispäivänsä niin tarkkaan, mutta niin vain mäkin muistan että 20.5. se oli. En tiedä viimeisen tupakan tarkkaa kellonaikaa koska olin polttanut enää muutaman sinä aamupäivänä kun päätin etten taida sinä päivänä sen enempää polttaa. Ekan täyden kuukauden jälkeen se ei ole enää niin päivälleen joten sikäli laskurin suurpiirteisyys ei haittaa
  • Hihi! Aloituspäivää en muista, lopetuspäivän kylläkin. Aloitus tapahtui hiipimällä, vohkin yhden tupakan aina milloin mistäkin ja kaverini tekivät samoin, sitä sitten polteltiin ja kierrätettiin ringissä. Oli luxusta jos joskus jokaisella oli oma tupakka. Ikääkin jotain kypsät 13-14 vuotta. polttelin säännöllisesti jo 16- vuotiaana ja ketjussa parikymppisenä kun kärähdin eli aloin polttaa myös kotona. Samapa tuo, taisin olla jo avoliitossakin silloin, äitini vielä ilmoitti että olisi kannattanut pysyä erossa kummastakin, röökistä ja äijästä, oikeassa oli mutta piruuttaan piti jatkaa liittoa kummankin kanssa..aikansa. Toisesta ja hänen seuraajistaankin hankkiuduin eroon jo ajoissa, rööki oli viimeinen johon tein pesäeron. Pitää se tärkeysjärjestys asioilla olla :D .

• Huoh. Taas kilo lisää kahdessa päivässä. Tiedän syöneeni kohtalaisen hyvin, veden juonti vaan on jäänyt vähäisemmälle. Lisäksi lennot, jotka tuntuvat keräävän nestettä. Tää painon poukkoilu on todella ärsyttävää, mutta minkäs teet!

Otin taas kuvia itsestäni, ajattelin, että josko niissä näkyisi jotain muutosta. No miten voisikaan muutaman prosentin painonpudotus näkyä... Sinnikkäästi ajattelen, että jos vaan jaksan jatkaa näin, jossain vaiheessa se paino lähtee putoamaan.

• editoi syyskuu 19
    Sama vaiva, ei vain liiku vaa'an lukema oikeaan suuntaan. Minäkin vielä toivon että jotain edistystä kuitenkin vielä tapahtuisi, mutta en oikein jaksa uskoa, kun ei oikein lupaavalta näytä. Ehkä sit joskus kun aineenvaihdunta on toipunut tupakan lopetuksesta? Lääkäri sanoi että vuosi siinä menee, jos toipuu sittenkään

Edit: jatkan siis tietysti kitkuttamista vaikka toivokin menisi. Muutenhan lihon vain vielä lisää...
  • Tämä viikonloppu meni mässäillessä. En jaksanut edes välittää. En ole myöskään nukkunut muutamaan yöhön kunnolla, kun päässä pyörii niin paljon asioita. Päivisin olen ihan varma työpaikanvaihdospäätöksen järkevyydestä, mutta yöllä tulee kaikki ajatukset mieleen. Onko tässä mitään järkeä? Miksi vaihdan?

Nyt saan kuitenkin kuukauden päästä aloittaa työmatkavapaan arjen. Ei lentoja, ei hotelleja, ei ravintolapäivällisiä. Ehkä tälläkin on jotain vaikutusta mun ruokavalioon ja aineenvaihduntaan.

• Kyllä säännöllisyys varmaankin auttaa! Ja se että on enemmän omissä käsissäsi syömiset ja aikataulut.

Mun piti 4 kk kunniaksi syödä vaikka pizza, mutta jouduinkin lauantaina töihin ja sunnuntain vietin migreenissä, joten säästyin pizzakohtalolta :) Paino junnaa edelleen samassa...

• Mä söin sun puolesta sen pizzan!

• Jee, kiitos! :D

• Huh me oltii vkl Helsingissä kaverin synttäreillä ja siitä mentii hotelliin yöks, yöllä tietysti vedettiin vähän yöpalaa ja aamulla olisin voinut uida suklaaputouksessa :D muutenkin kokosin aamupalani lähinnä jälkkäripöydän antimilla! Sen jälkeen haettiin lapset kotiin ja äitini työsin uunista suoraan matkaan lasangne vuuan... noh kerrankos sitä... mutta aamulla paino ei ollut kyllä kovin mairitteleva :#
  • Paljon onnea Uninen 3 kk johdosta! On se kamalaa miten hyvä ruoka on niin hyvää :)

• Juu onnittelut täältä myös uniselle
    Uniselle 3 kk:n onnittdlut. Jotkut kutsuvat näitä kolmosia maagisiksi luvuiksi, joiden saavuttamisen jälkeen helpottaa. 3 päivää, 3 viikkoa ja 3 kuukautta. Kolmen vuoden jälkeen onkin jo melko vahvoilla.
    40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

• Onnea Uniselle myös täältä! Painoa lähtenyt puolitoista kiloa, syynä ehkä hotelliruoat. Eli rehuja jonkin verran normaalia enemmän ja liharuokaa ei ehkä oltu lotrattu rasvalla kuten itse teen. Kävimme lauantaina kyllä pihviravintolassakin, kunnon piffi ja ranskalaiset. Ulkoliikuntaa myös eikä välipaloja, jälkiruoat olivat myös aika rehupitoisia, hedelmiä ja jotain sörsseliä ehkä vaniljakastiketta. Nyt arkena ei ole ehtinyt syömään saati kokkailemaan, keiton ja valmisruokien voimalla on painettu pitkää päivää. Näin se vaan menee, hitosti liikettä ja syö mitä kiinni saa silloin kun ehtii. Odotan joulusesonkia innolla, kuutisen viikkoa töitä putkeen lähes olemattomalla syömisellä, sillä lähtee liiat pois.
    Hurjalta kuulostaa joulusesonkisi. Toiset vaan ylensyö.

• Melkein sanoisin että kateeksi käy, mutta ei sitten kuitenkaan, ainakaan tuo joulusesonki :) Mulla paino edelleen junnaa jotakuinkin samassa. Vaappuu kilon ylös kilon alas kilon ylös jne. Keskimäärin olis siis muuten ihan jees, mutta kun se lukema ei ole se mikä sen pitäisi olla, vaan liian iso huokaus. Terveisiä vesijumpasta - kivaa oli! Potkaisin yhtä miestä vahingossa... ehkä olkapäähän? En huomannut yhtään että tollo päätti vesijumpparyhmän läpi yrittää uida portaille josta noustaan pois. Toisessa päässä hänen rataansa olis kyllä ollut tikkaat. No mä olin kovin keskittynyt potkimaan jalkaa eteen ja sivulle kunnes sivulle potkaistessa tuntuikin jalkapohjan alla ihminen :D En mä lujaa potkaissut mutta vähän oli koominen tilanne! :D

• Sesonki alkaa marraskuun alussa ja loppuu juuri jouluksi. Ehdin hyvin kokata ruokia. En mielelläni mene minnekään muualle syömään vaan rustaan itse porkkana - ja lanttulaatikot ja paistan kalaa tai kinkkua sekä väsään pari salaattia. Sitten ravaan sohvalta jääkaapille ja taas lukemaan jännäripinoa jonka hankin tai saan joululahjaksi.
    Suklaata tulee asiakkailta niin monta kiloa että jakelen niitä eteenpäin tai kutsun loppiaisena porukkaa suklaaorgioihin, en itse kauheasti välitä siitä, aiheuttaa migreeniä.
    Koiranpentuni syntyy marraskuun puolivälissä ja luovutus on tammikuun puolella, minulla on silloin hiljaisia aikoja niin voin olla vähän aikaa osa-aikaisella äitiyslomalla.
    Tulin käymään kotona toisella aamukahvilla ja herätin linnut ennen aikojaan, häkistä kuului kiukkuista sähinää, otukset olisivat halunneet nukkua valon syttymiseen asti, se syttyy ajastimella ihan just :D.
  • Mulla itse asiassa ruuhka käyttäytyy vähän samalla tavalla, mutta ehdin yleensä valitettavasti jotain syömäänkin :)

Tuosta tuli yhtäkkiä elävästi mieleen yks FIngerpori, jossa Heimo Vesa sai kuntoilemalla atleettivartalon, ja sitten treenin jälkeen joi palautusjuomaa - ja palautui treeniä edeltävään vähemmän atleettiseen kroppaansa :)

Mä ymmärrän sun tipuja... se on joskus ärsyttävää kun herää just vähän ennen kuin pitäisi, ja on liian vähän aikaa jäljellä nukkua enää uudestaan

• No kiitoksia onnitteluista vaikka ne ei nyt ihan taida olla ansaittuja kun on muutama tupakka tullut poltettua matkan varrella o:)

Nää viikonloput on kyllä mun kompastus kivi... taas on viikko mennyt hyvin syömisiä vähän tarkkaillen! Mutta nyt tulee vieraita ja tein uuniperunaa ja erilaisia täytteitä :yum: ja koska koko aamu on siivottu ja laitettu niin päivälliseksi/iltapalaksi on pitsaa :D huomenna syödään taas lounas jossain lennossa... toden näköisesti mäkkäriä drive in ... Nooh maanantaina taas ruotuun
  • editoi syyskuu 28

Vinkkejä aineenvaihdunnan käynnissä pitämiseen? Oletteko aloittaneet jonkun luontaistuotteen käytön vai liikunnan lisäämistä :)

• Voi Marsala, jos siihen olis joku varma konsti, niin me oltais rikkaita :) Fyssari neuvoi kuntosalilla vaihtamaan pitkät sarjat kevyehköllä vastuksella saman tien lyhyisiin sarjoihin ja raskaalla vastuksella. Lihas joutuu pinnistelemään ja se (mahdollisesti) potkisi aineenvaihduntaa liikkeelle. Jos ei, se on kuitenkin hyvä laihduttaessa koettaa lisätä lihasmassaa, kun laihduttaminen väkisinkin sitä vähän hävittää.

Inkivääri noin teoriassa myös pitäisi piristää aineenvaihduntaa (luin jostain), mutta kyllä kaikki konstit on nyt tämän tupakan lopettamisen takia aika avuttomia - niin iso muutos se oli elimistölle.

Se mitä jostain luin oli että jos poltti yli 25 päivässä, voi paino tän aineenvaihdunnan hyytymisen takia nousta noin 10 kiloa, mutta jos poltti vain yli 14 päivässä, painonnousu olisi noin 4-5 kiloa. Eli jos laskin oikein, sä olet vielä siellä 4-5 kilon puolella. Jos ei vielä ole niin paljoa tullut lisää, niin pinnistele lujasti - jospa ei tulisikaan! Tsemppiä!

• Heh, rikkaita ja laihoja :D Joo, tyhmä kysymys sinänsä.. Toi oli hyvä tieto, etiäpäin sanoi mummo lumessa ;)

• Ihan mielenkiintoista mitä Kipax kirjoitti, että noin 25 röökiä päivässä tupakoivat lihovat keskimäärin 10 kiloa lopetettuaan.
    Samaten joku kirjoitti tänne, aineenvaihdunnalta menee noin vuosi lopetuksesta ennenkuin se palautuu entiselleen.

Täällä on 10kg tullut lisää 10kk aikana. Varmasti suurin syy on aineenvaihdunnan muutoksessa, mutta on myös suklaata kulunut kilokaupalla :open_mouth:

Mulle tupakoinnin lopettaminen oli ihan tarpeeksi rankkaa, ettei olisi tullut mieleenkään ruveta vielä laihduttamaan ja miettimään joka suupalaa.

On kiva olla tavoitteita, aika luontevasti menee, että ensimmäinen vuosi tottumista tupakoimattomaan elämään ja toinen vuosi sitten alkupainoon pääsemiseen.

Syyskuussa lähti kilo ja kiinnostavaa seurata jatkuuko kilojen kariseminen vai pitääkö oikein panostaa laihtumiseen.

Siskot ja veljet, älkää stressatko painon nousulla. Kyllä sen painon kerkeää hoitaa kuntoon myöhemminkin :smiley:

editoi lokakuu 1
    Olen samaa mieltä kanssasi. Paino on haasteellinen homma muutenkin, saati lopettamisen yhteydessä. Voi käydä niinkin, et molemmat tärvääntyy.

• Olette tietysti oikeassa tuossa. Joskus aiemmassa elämässä kun piti pudottaa painoa, sanoin lääkärilleni juurikin noin että nyt jos pitää painoa pudottaa, niin samaan aikaan en lopeta tupakanpolttoa - se on liikaa. Mikä olikin järkevää.

Noin kaksi kuukautta jaksoin ajatella noin nyt lopetettuani, mutta sitten rupesi kauhistuttamaan se että ihan tuommoisia kilomääriä en kyllä halua lisää. Nyt kun olen huomannut että painonpudotus ei meinaa onnistua millään konstilla, alan tyytyä siihen että syön kuin laihduttaisin, jotta paino edes pysyisi samassa eikä nousisi enää. Katsotaan kuinka käy, mutta alun ryppyotsaisen yrityksen epäonnistuttua olen vähän löysännyt asennetta - käy miten käy.

• Luota siihen Kipax että aineenvaihdunta palautuu entiselleen vuoden korvilla niin silloin painon pitäisi alkaa tippua itsestään tai ainakin paljon helpommin. Turhaan taistella siinä kohtaa kun aineenvaihdunta on vielä sekaisin.

Ja olisihan se kiinnostavaa tietää kuinka paljon ihmisille tulee lisää painoa lopettamisen seurauksena.

Toiset laihduttaa työkseen. Näyttelijät joutuvat monasti lihottamaan ja laihduttamaan jopa kymmeniä kiloja eikä se heille tuota ongelmia

Sellaiselle henkilölle joka on onnistunut lopettamaan tupakanpolton niin pienet laihikset on lasten leikkiä ;) :p

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.