PAINONHALLITSIJOIDEN AVAUTUMISKETJU

1111214161719

Viestejä yhteensä

• Viimeeksi kun olin sen 5 kk polttamatta, niin painoa tuli 7 kg lisää, nyt ajattelin olla viisaampi ja vähän katsoa mitä suuhun tulee laitettua, ettei se tuosta enää nousisi. 5 kg sain pois. Painoindeksi on lievä ylipaino. Ongelmakohtina mahamakkarat, allit ja nyt myös alkanu reidet hinkkaamaan yhteen. Tunnin lenkkejä olen kävellyt jo peräti kahtena päivänä. Yritän syödä ihan normaalia ruokaa, mutta vähentää annoskokoa. Nakkikeittoa on tänään (kalkkunanakeista), huomenna salaatti ja puuropäivä ja sen jälkeen hernekeittoa tiedossa. Syömiset keskittyy lähinnä iltaan minullakin. Aamulla ei maistu kun kahvi. Makeita juttuja en oikeastaan edes syö, mutta himoitsen leipää makkaralla ja juustolla päällystettynä. Nyt ne on julistettu pannaan! Elokuusta asti olin nälkäkuurilla niin lähti tuo 5 kg ja on toi vatsalaukku kai vähän pienentynyt. Tietysti sitä välillä on syöty pizzaa ja muuta lihottavaa.

• Tsemppiä Lopnaaja - toivottavasti annosten pienentäminen tepsii! Aineenvaihdunnan hidastuminen riippuu tietysti myös päivittäin poltetusta tupakkamäärästä, ja näyttää siltä että sulla olis siinä rajoilla yrittääkö tulla 4-5 vai 10 kg lisää :) Toivotaan kuitenkin että ei tule yhtään kun olet nyt henkisesti siihen valmistautunut!

• editoi tammikuu 12

Miun pitäis laihduttaa se 30 kiloo, että en romahda mustaksi aukoksi :D - kaikki vinkit otetaan vastaan - toi laihis on diabeteksen (1-tyyppi) kanssa vähän vaikeampaa kun sitä täyttä ketoosia ei oikein suositella... jos nyt vaikka kävisin monottamassa kuntopyörää silloin tällöin, pienestä pitää aloittaa :)
    EDIT: Tai jos hommais sen pari vuosikymmentä vanhan TV-shop -sähköshokkilaitteen, niin sitä varmaan olis viikon päästä rantsukunnossa ;)

• Mä sain laihdutettua jotain 10 v sitten aika ison kilomäärän vähähiilihydraattisella. Ei siis varsinaisella ketoosilla vaan vain valitsemalla sellaisia ruokia missä olisi mieluusti vähemmän kuin 10g hh/100g. Päiväannoksista en niin välittänyt vaan söin sen verran kuin tuntui tarvetta olevan.

Nyt tällä kertaa se ei ole vielä oikein toiminut - oletan että se johtuu tuosta aineenvaihdunnan hyytymisestä, mutta olen varma että kun elimistö taas toimii, toimii tuo ruokavaliokin. Se on siitä ihana ettei tarvitse olla nälkäinen! Eikä tarvitse niuhottaa kaloreista tai niistä ihme makroista mitä nykypäivän karppaajat laskevat. Proteiinia kannattaa tietysti syödä etteivät lihakset katoa, mutta kuka niitä jaksaa mitata ja punnita. Lihaa lautaselle, ja kananmunia, niin kyllä se hoituu :) Maalaisjärki kunniaan!

Kuntopyörä ei ole huono ajatus lainkaan! Kunto nousee ja lisäksi tietysti olis toiveena että lihastyö potkisi sitä aineenvaihduntaakin liikkeelle. Ja tulee siitä vähän reippaampi olo. Kerran kuntosalilla kun oli oikein tylsää, laskeskelin huvikseni kuntopyörän kalorinkulutusta. Siinä pyörässä oli näyttö joka kertoi paljonko kului, ja siinä jonkun aikaa poljettuani totesin että nyt olen kuluttanut noin puolikkaan Sisu-pastillin verran kaloreita :) Aika pitkään saisi polkea että saisi yhden voileivän syödä :D

• Totta, maalaisjärki kunniaan ja ihmedieetit - no enpäs sanokaan niistä mittään :) Täällä osa poppoosta tuntuu ymmärtävän miun huumorin jotenkin väärin - eli lupaan olla nyt hiljaa ainakin tässä ketjussa, niin voi puhua asiasta sen vaatimalla hartaudella ja vakavuudella ;)

• Äläpäs nyt - kyllä huumorin pitää tänne mahtua! Koetetaan ymmärtää jos ei heti aukene :D

• Itsekin olen sitä mieltä, että pitäisi osata suhtautua huumorilla jopa tähän inhottavaan nikotiiniaddiktiin :) Ps. join just desin vettä ja vaaka näyttää, että lihoin 100 grammaa...

• petterik me ollaan keksitty rahanarvoinen keksintö - energiaa tyhjästä! Muistelen että silloin alkuaikoina söin yhtenä päivänä vain Saarioisten siskonmakkarakeiton, 210 kcal, ja seuraavana aamuna havaitsin että paino oli noussut kilon (vai oliko se jopa kaksi?). Hiukan jo meinasi naurattaa :) Ja vaaka ruikutti että ei voi tehdä kehonkoostumusmittausta kun ei ole riittävästi nestettä kehossa heti aamusta. Että ei voi ihan nesteen syyksikään sitä laittaa... No juu, mutta kun luonnonlait kääntyvät lopulta oikein päin, voi taas kiristää dieettiä. Mulla on nyt pientä heilahtelua painossa, valitettavasti sekä ylös että alas, mutta kuitenkaan ei nyt ole lähtenyt noususuuntaan. Purraan hammasta! Heheh mullahan silloin syksyllä yks kuntosalilla tehty kehonkoostumusmittaus näytti että läskin laihtumisen sijaan olin menettänut 100 g luuainesta :D

• Antti heikkilä on jonkun kirjan kirjoittanut Diabeteksen hoito ruokavaliolla. On kuulemma hyvä. Sähköshokkeja voisin kyllä ottaa aina kun tekee mieli syödä tai tupakkaa :D Pitäiskö hommata sukkapuikot :D Mullakin on hyvin paino tippunut aiemmin kun leivän mussuttamisen jätin pois. Ongelma on vaan siinä ettei ole pitkäjännitteisyyttä kun noin 2 viikkoa ja sitten kyllästyn. Siihen tarviin tsemppiapua. Johonkin se motivaatio häviää. Onneksi on kaveri jonka kanssa tehdään tätä nyt. 10 kiloa pitäisi saada pois. Siinä olisi sitten 3 kiloa "lihomisvaraa" mukana. Kaloreita joskus laskin kilokalori.netissä ja punnasin kaikki ruoat. Enää en jaksa sitä tehdä. Nyt mennään mututuntumalla. Antisalttia aloin eilen syömään kun löysin tuolta kaapista. Vedän niitä yleensä kesäisin turvotukseen. Pitää yrittää nyt pitää tuo aineenvaihdunta käynnissä. Selleriä, ananasta jne. vaan nassuun.

• Joo Heikkilän kirjoissa esitellään se karppaus, eli vähähiilihydraattinen ruokavalio, jota nykyään muodikkaasti kutsutaan ketodieetiksi - menee ilmeisesti paremmin kaupaksi jollain Keto Kickstart -nimellä. Maksullistahan tuo laihduttaminenkin nykyään on ;) Lopnaaja sun täytyy vain keksiä leivän tilalle joku vähähiilarinen jota voit napata silloin kun pitäis vain äkkiä saada jotain. Itse olen syönyt italiansalaattia siihen hätään :) Hiilaria 13g/100g mutta sitä ei tarvitse paljon syödä jos joukkoon laittaa juustoraastetta, kylmäsavuporoa ja keitetyn kanamunan esimerkiksi.

Huomasin silloin aikaisemmalla vähähiilarikierroksellani että kun aloin sen kesällä, ja lupasin itselleni että jouluna saan syödä mitä huvittaa. Söinkin sitten perunalaatikkoa, ja jo vain rupesi elimistö kiljumaan leipää! Ja kun sain leivän syötyä, vatsa huusi että "suklaata!". Niin ne hiilarit alkoivat kutsua toisiaan eikä tullut sitä tervettä täyttä oloa mahaan, kun vain "teki mieli jotain". Kun hiilarit on vähissä, ei tule silleen puputettua aina jotain, kun on ihan hyvä ja täysi olo syömisen jälkeen.

• Hyvä idis. Pitääkin tehdä valmiiksi jotain jääkaappiin leivän tilalle. Suolasta sen kuitenkin pitää olla. Vaikka se muna suuhun :) Tossa on varmaan sama juttu kun syö karkkia niin elimistö huutaa seuraavat 3 päivää kaikkia herkkuja. Menee kummasti ohi kun jaksaa vaan sen ajan olla ilman. Pitää myös muistaa syödä hitaasti ja pureskella kunnolla ahmimisen sijaan.

• Mulla on sama maku - suolaista kaipaan ja sen se voileipä niin helposti ja mukavasti toteuttaisi! Mutta vähän niin kuin tupakan vieroitusoireet, sitä tottuu vähempään hiilarimääräänkin kun jaksaa sinnitellä sen aikaa että pahimmat hingut alkaa unohtua.

• Neljä päivää onnistuin pysymään suunnitellussa ruokavaliossa ja lauantai aamuna vaaka näytti että kilo oli painosta pudonnut. JEE!
    No, lauantaina oli myös ystävän synttärit...meni alkumaljat, meni ruokaa, meni kakkua, meni lisää kakkua, kun oli tosi hyvää, meni kermaliköörit....tupakka oli ainoa mitä ei mennyt ..Tänään vielä purilaiset pisteeksi iin päälle, kun ei muka jaksanut laittaa mitään järkevää.
    Ei ole puntariin mitään asiaa vähään aikaan! Huomenna taas aloitetaan alusta...

• Jee Tirena! Mutta hei - kun olit saanut kilon pois, niin herkuttelulla pääsit ehkä vain takaisin siihen samaan mistä lähdit. Parempi sekin kuin loputtomasti kiivetä ylöspäin vaa'an asteikolla! Iloitse siitä kilosta, ja iloitse hyvistä juhlista :)

• Hihii, tulihan tänne menoa, kiitos siitä Kipax, Lopnaaja ja Tirena! Toi tyhjästä nyhjääminen on jotenkin tutkimaton juttu tässä painonhallinan alueella, mutta melkein voisi "vannoa", että saattaa tapahtua :D ja sillä keksinnöllä kyllä rikastuisi hyvin :) Tuo keto(osi) -homma on juurikin se, mikä laittaa maksan asialle tekemään siitä rasvasta sitten käyttökelpoista ravinnetta... tosin jos sitä soffaperunana lojuu, niin se saattaa ensin polttaa lihaksia ja jättää sen löllön viimeiseksi ;)

• Kaikenlainen laihtuminen helposti syö lihaksia ja siksikin se proteiinin syöminen olis tärkeää. Silloin kun sen ison laihdutuksen aikoinaan tein, mulla oli jopa verikokeissa joku arvo koholla, semmoinen joka tarkoittaa että elimistö syö itse itseään ja lihasta tuhoutuu. Olikohan se kihtiarvo vai mikä...

Mutta näin mäkin olen ymmärtänyt että hiilarien puutteessa elimistö älyää alkaa käyttää sitä rasvaa pois. Muutenhan hiilarit elimistöön tultuaan ensin muuttuu sokeriksi, ja jos ei sitä heti kuluta pois, se iloisesti varastoituu - läskiksi. Jep.

Mulla on teoria tuon "tyhjästä nyhjäämisen" suhteen - ehkä meidän aineenvaihdunta on nyt niiiiiin hiiiiddaaaaasta että pari päivää syödyt ruuat näkyy vaa'alla vasta nyt :D

• MelisaMelisa Espoon etelärannikko
    Mä oon ollut ekaa kertaa keto-dieetillä v. 1972. Silloin Atkinsin nimellä. Valokuvakin on, jossa nuorena rouvana seison yksiömme parvekkeella tomaatti kädessä. Tais olla koko päivän hiilarit siinä. Apteekista ostettiin tikkuja, jotka pissasta mittas onko ketoosissa. Niitä on muuten vieläkin apteekissa myynnissä. Kattelin yhtä dieettigurua netistä, puhui ketosta ja VHH-dieetistä. Mainitsi, et jos on sappirakko poistettu, ei saa olla keto-dieetillä. Ahaa! No yrittelen vähän sitä VHH: ta sit.
    Oon mitannut ja punninnut, rastinut ruutuja ja pisteitä, ( Painonvartijoissa), merkannut kaloreita yms. Enää en jaksa joka suupalaa, pyrin vaan rajoittamaan mm. niitä liikoja hiilareita.
    40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

• Niin sitä pyörää keksitään uudelleen ja uudessa paketissa se on taas muodikas. Niitä tikkuja ne ketoojat nykyäänkin taitaa käyttää :) Itse kyllä koetan onnistua vähän leppoisammalla tyylillä. Kiirehän tässä ei ole, ja ruokavalion pitäisi olla semmoinen että sitä voisi sitten noudattaa pysyvästi vaikka lopun ikää. Alkuun voi kyllä olla vähän tiukkana että saa kilot ymmärtämään että nyt on aika lähteä
  • Kiitti kannustuksesta Kipax, toivotaan että en ole ylittänyt lähtöpainoa, ainakaan kovin paljon :D

Mitäs me hoikistujat syömme huomenna? Onko suunnitelmia :) Olisi kiva kuulla, voisi saada itsekkin jonkin ahaa elämyksiä

• Ajattelin että jos paistaisin jauhelihaa teriyaki-soossilla maustettuna. Laittaisin sipulia mukaan mutta tää hemmetin refluksi ei tykkää siitä. Ja lautasen laidalle italiansalaattia. Täytyy vain ensin käydä ostamassa se jauhis :)
  • Jauheliha oli päivän sana täälläkin. Perinteistä lihamakarooni laatikkoa. Tosin makaarooneja oli vai nimeksi. Vihersalaatti ja porkkanaraaste kylkeen :)

• Ne p*rkeleen kaksi muka pudonnutta kiloa ovat hiipineet takaisin! Kohta menee hermo! :D
  • Ei ole totta Kipax! Etteikö vieläkään sun keho tai aineenvaihdunta toimi :o

• Itselläni kyllä vatsa pullottaa ja ahdistaa siihen malliin että punnitus on vasta loppuviikolla :/

• Vähän näyttäisi siltä ettei vieläkään mikään toimi... En nyt heitä kirvestä järveen vielä mutta pikkuisen potuttaa kun olin jo ehtinyt vähän toivoa. Eipä tässä auta kuin jatkaa vain *huokaus*
  • Juu ei vielä luovuteta, kesään on vielä matkaa :)

• Kipax, kyllä nää läskit lähtee. Julistin leivän lisäksi hissin pannaan. Aloin myös syödä magnesiumia. Sen pitäisi auttaa vähän kaikkeen, mm. energia-aineenvaihduntaan ja lihaksiin. Tupakanlopetus toi tullessaan sätkivät jalat. Päivällä ei tunnu, mutta iltaisin alkaa levoton tunne. Magnesiumsuihketta hieron niihin ja nyt sitä menee myös sisäisesti. Rautatabletteja otan lisäksi ja d -vit. välillä myös vitamiiniporetabletteja. Kalorit on jääny aika vähäiseksi, jos tästä lihon niin alan elää pyhällä hengellä, sitten ei kai muu auta :D Tajusin, että viimeeksi lihoin kun tuli mussutettua kaikkea liikaa ja exä oli sellainen, että piti koko ajan olla jotain herkkua tunkemassa turvasta alas. Sipsejä, jäätelöä, suklaata, munkkeja. Sitä tuli siinä samalla syötyä itsekin. Nyt on jääkaapissa tyyliin vaan omenahilloa, ketsuppia ja valo.

• Telkkarista tulee muuten hyvä dokkari, Prisma, totuus ylipainosta. Varmaan Areenasta voi katsoa myöhemmin.

• Onnea 7 päivän johdosta Lopnaaja! Kerropa meille tiivistelmä mitä siinä sanottiin! Veikkaan etteivät ehkä valitettavasti huomioi tätä lopettajan aineenvaihduntaongelmaa...

• Siinä kerrottiin suolistobakteereista, siitä miten sinne suuhun menee yllättäen enemmän ruokaa mitä itse luulee ja ateriarytmi vaikuttaa myös. Mä olen aina ollu iltasyöppö. Vaikea muuttaa rytmiä kun ei muuten nukuta. Geenit on yksi tekijä. Hyötyliikunnan merkitys oli yksi. Keskivartalolihavuus kaikista pahin. Ei siinä tupakoitsijoita kyllä huomioitu yhtään. Sellainen ohjelma olisi paras!!!!

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.