PAINONHALLITSIJOIDEN AVAUTUMISKETJU

11315171819

Viestejä yhteensä

• MelisaMelisa Espoon etelärannikko
    editoi tammikuu 14
    Katsoin Areenasta tuon saman ohjelman, jos se oli se brittiläinen.
    Englantilaisista on suuri osa ylipainoisia ja niiden osuus on räjähdysmäisesti kasvanut. Pikaruoka on yksi pahin lihottaja. Yhdellä kadun pätkällä niitä pikaruoka/noutoruokapaikkoja oli kymmeniä mäkkäristä alkaen. Tuli mieleen yhden kauppakeskuksen ravintolamaailma.
    Suolistobakteerit olivat uusi oivallus. Niitä pitäisi olla paljon ja erilaisia. Sain sen käsityksen, et syömällä paljon erilaisia vihanneksia, ne lisääntyvät. Ehkä hedelmät ja marjatkin kuuluvat lisääjiin. "Et syö yksin, syötät myös suolistobakteerisi".
    Kuntosalilla rehkimistä enemmän vie kaloreita aktiivinen hyötyliikunta. Mut tietty kuntosali kasvattaa lihaksia paremmin.
    Oli kaksoistutkimusta ja ihmisten tapoja ottaa seisovasta pöydästä enemmän ruokaa kuin jälkeenpäin kertoivat.
    Vyötärönmitta mitattiin niin, et narulla ensin ihmisen pituus, sit naru taitettiin puoliksi ja sen piti riittää vyötärön ympäri.
    40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

• Ton narumittauksen olen kuullut muuallakin aiemmin (kokeilin, ei riitä...). Suolistobakteerit ovat aika kiinnostavia, mutta en tiedä onko niihin kovin helppo vaikuttaa. Ulosteensiirtojahan tekevät joihinkin vaivoihin kun bakteerikanta ei muuten suostu muuttumaan.

Tuo pikaruokaelämä on varmaankin yksi selitys - perinteisestihän englantilaiset eivät ole olleet kuuluisi keittotaidoistaan, joten jos nykyään saavat herkullista pikaruokaa helposti, niin tokihan sitä tulee syötyäkin! :D

Tosin... mitä se meitä lohduttaa kun nyt on paino-ongelmia vaikkei kävisi lähelläkään pikaruokaloita...

Totta Kipax. Minäkin vältän mäkkäreitä ja pizzerioitakin. Ohjelmassa yhden miehen lempipizzassa oli 1800 kcal. Ei se sitä saanut kuntosalilla kulutettua. Tuo suolistobakteerijuttu sillai kiinnosti, koska perinteisesti kaikki laihdutusjutut, ketoa lukuunottamatta, suosivat vihanneksia. No, vatsa täyttyy ja energiatiheys on matala. Jatkoon!
    40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

• Niin ne pandatkin syö bambua koko päivän kun se on niin vähäenergiaista että sitä pitää syödä älyttömät määrät. Toisaalta... pandat on kyllä aika pyöreitä silti :)

editoi tammikuu 15
    Juu, eläinmaailmasta ei sovi ottaa mallia. Esim. norsut/pantterit. Kyllä lihaa pitää ihmisenkin syödä, sitä mieltä olen.

• Hihi! Kyllä voisimme jostain simpansseista mallia ottaa. Erilaisia hedelmiä ja lehteviä kasviksia, jotain juurikkaitakin, erilaisia pikkuörkkejä ja lihaa aina kun kiinni saa. Kyllä, ne syövät lihaa hullun lailla jos onnistuvat kiinni saamaan. Linnunmunat myös suurta herkkua (tiedot pääasiassa Jane Goodall- lähteistä).
    Perusamerikkalaisilla on myös jäätävä paino- ongelma, kouluruoka on pikamättöä, karkkipussit ja muu mättö myydään tyynyn kokoisissa pakkauksissa, juomana sokeriset virvoitusjuomat. Olen joskus saanut tuliaisina juuri kaikenlaisia leivonnaisia ja karkkia sieltä, jäätävä määrä sokeria, sisuksia kääntää. Lautasmallista ei ole tietoakaan tai sitten noudatetaan hullunaan jotain järjettömiä dieettejä.
    Silloin parempina aikoina sain pituusnarun kolmesti vyötärön ympäri, nyt vyötärö on kadonnut johonkin. Tavoite olisi saada se taas entisiin mittoihin, toivon että se onnistuisi vajaassa kolmessa vuodessa. Koira pitää treenata näyttelykuntoon ja se edellyttää piiitkiä lenkkejä jotta askellus olisi oikeanlaista ja raajojen asento oikea.
    Vaatii se tietty paljon muutakin mutta oman vyötärön metsästyksessä lenkkeily on olennaisinta työliikunnan lisäksi. Inhoan kloorille haisevia uimahalleja ja yleisiä pesutiloja, kuntosalille minua ei saa kirveelläkään, aina siellä joku vinkuu että käytän vääriä lihaksia joissakin liikkeissä. Vatunko väliä sillä on kunhan ne pahuksen painot saa sinne suuntaan kun pitääkin :o .

• Koira onkin hyvä lenkille viejä! Onneksi Amerikassakin on niin monenlaista... kun olin siellä ystäväperheen luona kyläilemässä laihduin vahingossa yhden kilon :) Perheessä kaikki olivat ihan hoikkia/normaalipainoisia, ja he söivät ihan normaalia oikeaa hyvää ruokaa eikä noita mättöjä. Isännällä välillä aina vatsakumpu koettaa vähän kasvaa kun hän tykkää kovasti viinistä :) Mutta siinä kulttuurissa on varmasti vaikeaa olla lihomatta jos sattuu olemaan herkkusuugeenit! Vaan mitä hittoa varten sitten minä en ala hoikistua vaikka meillä Suomessa on niin hyvät ja terveelliset ruokatottumukset noihin verrattuna...? Jännä ilmiö myös tämä "energiaa tyhjästä", ja sen jatko-osa "tyhjästä tullut energia varastoituu vyötärölle sen sijaan että kuluisi liikunnan iloihin". Musta tuntuu että mun kunto vain huononee eikä energiaa riitä ollenkaan!

• Oho, KP:llä on ens kuussa synttärit !
    Jos haluaa itseä palkita niin personall trainer ois aika pähee. Kukaan ei tulisi salilla vinkumaan kun traineri kulkisi mukana kuin bodyguard :smiley:
  • Toi on muuten ihan totta, adelaade! Ja semmoisen kanssa on pakko tehdä semmoisiakin harjoituksia joita ei muuten huvittaisi tehdä ;)

• Noniin, taas se sitten iski. Tulin kuumeeseen heti kun aloin liikkua enemmän. Nyt toista päivää sängyn pohjalla. Aina sama juttu. Hyvä puoli on kuitenkin se että sain sen 200g pois minkä olin lihonnut viikossa. Jee!
    Tuli tuosta Amerikasta mieleen Kalifornialainen vanhusten asumisyksikkö, jossa kaikki olivat viriileitä ja nuorekkaita. Syövät aamiaisella mm. siemeniä ja hedelmiä. (joku vanha dokumentti). Pitääkin ottaa taas siemenet ruokavalioon. Kaapista löytyy chiansiemeniä ja pellavansiemeniä. Auringonkukansiemenet on myös hyviä, Tänään on kanaa ja appelsiiniä ruokana. Ihme yhdistelmiä tulee syötyä :) Jugurttia tai puuroa lisäksi. Itsekkään en tykkää käydä salilla. Kun viimeeksi kävin niin tuntui, että en sopinut joukkoon. Pallojumppa ja venyttely oli ainoat mistä tykkäsin. Niitä voin tehdä kotonakin kunhan paranen.

• Parane pian Lopnaaja! Sairaana ei saa kuntoilla eikä kannata laihduttaakaan! Ehtii sit kun oot terve taas
  • Älkää nyt hulluksi luulko. Personal trainerin ikähaarukka voisi olla 35-40 v ja keksisin sille taatusti muuta käyttöä ja huhkimispaikkoja kuin likainen hielle haiseva kuntosali. Katot esim. kaipaavat maalausta ;). Inhoan ihan oikeasti näitä joukkoliikuntapaikkoja, voin myös ottaa selfieitä kotonakin, tulee halvemmaksi kuin ostaa joka salikäynnille uudet vermeet niitä selfieitä varten.
    Jätä ne siemenet pois tai aja ne tahnaksi jossain myllyssä. Joltakulta olivat tukkineet suolet. Jossain mutkassa oli ollut kourallinen pilaantuvia siemeniä, niiden poistaminen tähystyksellä ei kuulemma ollut kivaa.
  • Mä luin jostain myös chia-siemenien jollekulle aiheuttamasta suolitukoksesta.

Hah, ei kyllä tulisi mieleenkään ruveta ottamaan selfieitä kuntosalilla tai vesijumpassakaan :D
  • vkovko
    editoi tammikuu 15

Eikös siemenet ole lähinnä lintujen ruokaa. Meillä oli taannoin undulaatteja, jotka niitä nokkivat. Toisaalta, siemeniä ovat viljatuotteetkin.

editoi tammikuu 15
    Tämä mummi kävi tänään kuntosalilla. Ei ollut likaistakaan, kaksi L & T:n siivoojaa kävi pyyhkimässä laitteet ja lattiatkin. Kunnallisessa kuntosalissa päivällä käy etupäässä eläkeläisiä. Mulla on kyllä mustat, hoikentavat, vermeet päällä. Vaan kun katson niihin peileihin, en näe itseäni yhtään hoikempana. Kotijumppaa olen harrastanut aina. Keinonivelien takiakin on pakko pitää lihaskuntoa yllä.
    Luonnossa liikkuminen on kivaa, mut näillä myrskysateilla ei kiinnosta. Se hyöty tästä jumppaamisesta on, ettei ees 10 v vanhat pitkät housut kiristä, vaikka kiloja on tullutkin. Eläkeläisellä ei varaa ostella uusia vaatteita enää. Mut syömisessä vielä parantamisen varaa. Personal trainer olis kiva, vaan maksavat nekin aika paljon.

• Joopa, niin pitkään kun saan 43 - kiloisen työkoneen auton paksiin en katso tarvitsevani ylimääräistä kuntoilua, käytin oikeita lihaksia kun kone nousi :D . Kevyttä touhua hevonpskan luomisen rinnalla. Pöndelän muijissa on potkua :D. Parhaina päivinäni en painanut paljon konetta enempää.
    Jännästi kun kiloja tulee ukot alkavat killittää sillä silmällä, syy voi olla sekin että en mahdu enää reisitaskuhousuihini. Niissä ei ole stretchiä. Tilasin uusia muutaman parin, löysin aika päheitä mutta lähes farkkujen hintaisia. Loppuu killitys prkl.
  • editoi tammikuu 15

Enpä kyllä minäkään mielelläni kuntosalille mene, oma kuntopyörä, käsipainot ja itse tehdyt puolapuut saapi riittää + kesällä kaikki rimpuilu pihalla :) - tosin pitäis tässä saamattomuudessaan viitsiä tehdä jotain :D
    EDIT: Ainiin, sen mopsitytön lenkittäminen ihan unohtui listasta :)

Mullakin on kuntopyörä, käsipainoja ja kuminauhoja. Mut ilmainen kuntosali-uimahalli 200 metrin päässä. Kun sinne asti pääsee, tulee tehtyä.

• Löytyy soutulaite, kuminauhoja, kahvakuula ja käsipainoja sekä hulavanne. Alaselkä ei tykkää soutulaitteesta, se on kai lyhyemmille tarkoitettu. Kuula on pienehkö, koira saa jyhkeän niskan kantamalla sitä. Edellinen kantoi itseään isompia karahkoja, siitä tuli jykevä.
    Kuntopyöräkin on mutta kellarissa. Perin sen ja myyn sen joskus kun saan aikaiseksi.
    Ai pahus, mä soudan lämmittelyksi salilla kilometrin. Onko ihmisen pituudella väliä? Onko kotisoutulaite erilainen kuin salilla?

• Mulla oli kotona kuntopyörä mutta siirsin sen varastoon tilaa viemästä. Harva laji on niin hirvittävän pitkästyttävää ja tylsää kuin kuntopyöräily! Mun mielestäni siis. Sitä ei vain mun hermot kestä... Kahvakuulasta en ole myöskään oikein innostunut kun varon yliliikkuvia ranteitani jotka joutuvat jo ihan tarpeeksi lujille töissäni. En ennen ollut ryhmäliikuntaihminen mutta näemmä olen iän mukana kypsynyt sellaiseksi eikä minua enää haittaa liikkua ryhmässä. Samapa se vaikka siinä vieressä on muitakin
  • Eivät minua muut jumppaajat häiritse muutoin kuin tekemällä liikkeet niin hitaasti että heitä joutuu joko odottelemaan tai tekemään kolminkertainen määrän toistoja samassa ajassa. Olen tottunut tekemään hommat urakalla enkä siedä vitkastelijoita. En ole myöskään täysi - ikäistyttyäni kuunnellut komentelua ellei minulle maksettu siitä, viimeiset 30 vuotta olen itse komennellut :D.
    Kotijumppahärvelitkin ovat keränneet pölyä jonkin aikaa, fyssari suositteli lepoa sesongin jälkeen, uusi alkaa jo puolentoista kuukauden päästä ja jatkuu juhannukseen. Peffa pitäisi kyllä hulata taas oikealle korkeudelle.
  • Hahah et kyllä selvästikään ole usein ollut ryhmäliikunnassa :) Ei siellä mennä niin että käsketään tehdä 10 ja sitten odotellaan että kaikki ovat tehneet. Ei ainakaan näissä missä mä olen. Siellä tehdään tiettyä liikettä tietyn aikaa ja sitten vaihdetaan seuraavaan. Ihan sama ehditkö tehdä yhden vai monta :) Parissa lajissa vielä musiikki soi taustalla! Vielä kun itse saisi valita musiikin... ;) Eikä kenenkään ole pakko tehdä jos ei huvita. Ei se ole koulu... se on harrastus josta suorastaan maksetaan itse!

Melisa mun ymmärtääkseni kaikki soutulaitteet on periaatteessa samanlaisia. Alaselkä vain on muutenkin helposti heikko kohta, niin täytyy soutaa ajatuksen kanssa että asento pysyy hyvänä. Eikös se Pertti Karppinenkin ollut ihan pitkä ihminen vaikka menestyikin soutu-urallaan hienosti?

Juu olihan se ylipitkä. Mulla on soudussa se ongelma, ettei polvet mene kovin linkkuun. Keinonivelet eivät mene. Sit mulla on tavallista lyhkäisemmät kädet, en pääse kovin pitkälle eteen. Ja sit yietty käpälissä pahat nivelrikot kämmeniä myöten. Mut soudan kuitenkin, koska se jollain tavalla tekee hyvää. Aamulla tosin herään käpälien särkyyn. Mut sit voikin nousta ylös. Kuntosalilla näkee välillä aika vammaisia ihmisiä, kaikki yrittää. Tänään pitkä musta n. 40 v mies, jonka jalat ja kädetkin huonossa hapessa, halvaus tms. Ystävällisesti yrittää puhua suomea, sekin vähän vaikeasti ymmärrettävää. Pientä liikettä tekee jaloilla samoin taljalla. Pidän itseäni jopa onnekkaana heitä katsoessani.

• Multa löytyy crosstrainer joka on pyyhetelineenä, käsipainot, kuminauhajuttu ja tasapainolauta. Taloyhtiössä on kuntosali missä on soutulaite, juoksumatto, crostrainer, kuntopyörä ja joku monitoimivekotin mistä en ymmärrä mitään. On siellä kahvakuulaa ja hulavannettakin. Pitäisi taas alkaa käymään kun ilmainen on. Se soutulaite on kiva alleille. Tein sen narutestin tänään. Yli 10 senttiä ainakin liikaa. Uimahalli kiinnostaisi mutta uintitekniikka on niin huono että niskat tulee kipeeksi. Vesijuoksu voisi olla parempi kunhan sinne kehtaa mennä. Tuli mieleen se sarjakakkaaja uimahallissa. Vähän etoo ajatus :s Mehän voitaisiin melkein perustaa oma kuntosali kun löytyy noita jumppavälineitä kaikilta :D

Lopnaaja, minä harrastelen välillä vesijuoksua. Se on sen sarjakakkaajan pelossa parempikin, kun vesijuoksussa ei mene vettä naamaan, ei suuhun ei silmiin. :D

• Mä olen kauhean tykästynyt siihen vesijumppaan. Se on aerobista touhua ja kaikki lihasryhmät saa kyytiä. Ja nivelet tykkää kun vesi kannattelee osan painosta.

Kipuilu on tosi kurjaa - saat sympatiaa Melisa! Totta... pahemminkin voisi olla mutta olishan se ihanaa olla kivuton! Mulla vain tuo varvas kiukuttelee, mutta sekin häiritsee elämää ihan tarpeeksi. Monta juttua ei pysty tekemään, ja niitä mitä silti tekee, saa melkein katua kun kivut valvottaa seuraavan yön. Mutta näillä mennään!
  • En tosiaan ole koulun jälkeen käynyt kuin niska- hartiajumpassa johon mentiin lääkärin lähetteellä. Ohjelman olivat laatineet henkilöt joilla ei ole skolioosia tai kaularangan kulumia ja palautteessa huomautin siitä.
    Mieleeni ovat enemmän joku pesäpallo tai sähly jotka edellyttävät nopeita refleksejä ja nopeita liikkeitä, lentopalloa pelasin myös joskus, oli helppo muistaa joukkuekaverit kun olimme samalla puolella verkkoa :D . Päästyäni kunnolla töiden syrjään kiinni muut kuin taiteelliset, kirjalliset tai eläinpitoiset harrastukset ovat saaneet jäädä. Nytkin ketuttaa kaikki joutavat, kuten fyssarit ja kampaajat, siksi kasvatankin pidempiä hiuksia jotta saisin ponnarin. Sitä tarvitsee leikata vasta sitten kun latva pyörii vessanpytyssä :D .
    Kaksi ja puoli kiloa kadonnut jonnekin mutta eivät ainakaan tilavuusmitoista ole hävinneet. Arvasinkin sen, ennen joulua ei oikein ehtinyt mitään eli oppi olemaan nälässä ja kun sen kerran oppii ei nälkä oikeastaan koskaan olekaan. Laihdutuksen ydin löytyi, jes!

• Mulle käy pikemminkin niin että kun on kiirehässäkkää töissä, niin helpommin tulee napattua joku pikainen sämpylä huoltoasemalla, kun ei ehdi pohtia syömisiään ja oikein laittaa ruokaa.

• Vaaka kertoi että nyt ollaan 300g kevyempi siitä lähtöpainosta. Missä lukemissa lie käynyt viime viikonlopun jälkeen.
    No tänään olen pysynyt kevyellä linjalla hyvin, kun on ollut vapaapäivä. Nyt yritän onnistua myös viikonloppuna...
    Aloitin myös kuntosalin tänään . Pakko nyt jotain liikuntaakin olla. Siltä se kyllä tuntuu että helposti ei tule lähtemään autonrengas vyötäröltä.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.