PAINONHALLITSIJOIDEN AVAUTUMISKETJU

1131415161719»

Viestejä yhteensä

• Tsemppiä mariannerror - sitä nyt tarvitaan! Sä olet pudottanut valtavan määrän painoa, eli tiedät että pystyt siihen! Nyt vain keksit itsellesi hyvän syyn kitua lopettaminen ja painonhallinta samalla kertaa! Joku sellainen "nyt alkaa uusi terve elämä" tms :) Mikä vain tepsii!
  • Kiitos :smile: tää tupakointi on jo 8 asia mitä yritän lopettaa tai muuttaa elämässä viiden vuoden sisään, mut aina kun alottaa uuden ”projektin” niin iskee aina jonkin näkönen kriisi :smiley: Niin sitä luulis, että näiden kokemusten jälkeen ois helpompaa, mut ei tää kyllä ole :smiley:
  • Ei se helppoa ole, mutta sisulla onnistuu! Vain sä itse voit antaa itsellesi luvan luovuttaa, ja sitä sä et tee! Tupakanostolakko, ja herkkujenostolakko!
  • Pudotin painoa hitaasti 20 kg (meni reilu vuosi, aloitin 2015), enkä ikinä halua takaisin siihen olotilaan, mikä oli ennen painonpudotusta. Sen takia tupakoinnin lopettaminen on aina askarruttanut ja pelottanut. Välillä yritin lopettaa ja kun aineenvaihdunta stoppasi melkein kokonaan, tuli painoa melkein kilo päivässä. No se kyllä tasaantui.

Nyt on 8. tupakoimaton päivä ja kun päätin tehdä vähän pitempiä päivittäisiä lenkkejä ja katsoa vähän tarkemmin, mitä suuhun pistän, niin painoa on pudonnut 1 kg - olen ihan ihmeissäni :D Toivottavasti tämä jatkuu (ei painon tarvis pudota, kunhan pysyisi tässä). Voi olla, että champix on auttanut, luin jostain, että se saattaisi estää painonnousun? Ja toisaalta aloin käyttää vi-sibliniä heti ekana tupakoimattomana päivänä. Ehkä näistä on ollut apua. Mieli on joka tapauksessa levollinen, ei tapahtunut sitä, mitä eniten pelkäsin.

• Hienoa Jantsi - toivotaan että saat pidettyä painon hallinnassa! Sä tunnet itse parhaiten oman elimistösi ja sen mikä siihen tepsii. Voihan olla että juuri sulla paino ei nousekaan! Se riippuu myös päivittäisten tupakkien määrästä ja monesta muustakin asiasta. Champixkin voi varmaankin jollakulla vaikuttaa noin - mulla itselläni kävi niin että Champixista tuli niin kamala olo ettei oikein voinut syödä enää juuri mitään mutta paino vain nousi silti :)

• Tilannetiedotus :) Huhtikuun 20. päivä jälkeen olen saanut 6,5 kiloa pois, eli vähän yli kilo kuussa, kun tätä kirjoittaessa on 19.9.. Kun täysi vuosi lopettamisesta alkoi lähestyä, alkoi dieettikin lopulta tepsiä. Tätä nyt sitten aion vielä jatkaa kunnes olen tyytyväinen ja sitten pysytellä siinä :) Vähähiilihydraattinen on siis mun tapa. Ja syön ehkä noin kerran päivässä niin kuin ennenkin, mutta sillä on nykyään joku hieno nimikin - pätkäpaasto tai joku sellainen :)

• Miulla tössähti paikalleen noin seitsemän kilon jälkeen, voipi olla että siinä on välillä joku porras, jonka jälkeen taas lähtee laskemaan :# Kai se on tästäkin oltava tyytyväinen, että saa vyön yhtä pykälää kireämmälle :) Vähemmän lihottavaa ja enemmän salaattia resepti täällä noin suurinpiirtein - noh enää se noin 30 kiloa ja sit on OK! :D

• Kyllä semmoinen porras voi olla että vähäksi aikaa jumittaa, mutta sitten voikin mennä parikin kiloa taas humpsahtamalla. Jotenkin se pitäisi saada siitä nytkähtämään liikkeelle taas - yllättää elimistö joka on jo tottunut että saapi vähän vähemmän energiaa kuin ennen. Hengissäpysymisen kalorintarvekin pienenee kun paino alenee. Sinuna olisin ihan tyytyväinen - seitsemän kiloa on hieno ja tuntuva muutos, ja kyllä se laskeminen taas jatkuu kunhan vähän hengähtää välillä :) Mä en edes viitsi tähdätä mihinkään painoindeksin painoon, vaan tähtään siihen mikä oli silloin aiemmin hyvä. Kaupan vaatteet mahtuu päälle, maha ei oo tiellä ja on ihan sutjakka ja mukava olo. Siihen on matkaa vielä semmoiset yhdeksän kiloa, mutta tarkennan tavoitetta sitten kun pääsen lähemmäksi. Vartalon muoto voi olla vähän erilainen nyt kun on taas tullut ikää lisää ja maan vetovoima on ehtinyt kiskoa noita ylimääräisiä kohti maan keskipistettä :) Ehkä pitää tiputtaa enemmän tai ehkä ei - sen näkee sitten! Kaksvuotispäivänä vois olla aika lähellä jos saan tätä tahtia pidettyä.

• MelisaMelisa Espoon etelärannikko

Onko joku käyttänyt Finelin ruokapäiväkirjaa? Ajatelin sitä just tehdä, muuten hyvä, mut pystyykö noita päiväkohtaisia ruokamääriä säilyttämään? Vai pitääkö vain illalla merkitä allakan kulmaan, paljonko tuli syötyä? Ainakaan tänään en löytänyt eilistä päivää.... :D

40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

• Mä koetin käyttää sitä, mutta en sitten jaksanut arpoa ruokien painoa, tai ruveta punnitsemaan kaikkea. Sieltä kuitenkin näkee hyvin ravintosisällöt niistä sapuskoista mitkä siellä on listattu. Mutta onko omena keskikokoinen vai iso... se pitää päätellä itse :) Muistelen että sinne luotiin tunnus tms ja silloin pääsi katsomaan edelliset merkinnätkin?

• MelisaMelisa Espoon etelärannikko

Juu, loin tunnukset ja nyt löytyi eilinenkin. Omenan punnitsin eilen. Aika pieni, mut palasiksi laitettuina se painoi kuitenkin 120 g. Yllättävän paljon.
    Mulla on keittiössä vaaka. Olen tottunut sitä kyllä käyttämään. En loputtomasti aio punnita, mut tämä antaa osviittaa taas tällä hetkellä. Olen joskus painonvartijoissa pudottanyt 14 kg, siellä totuin kyllä punnitsemaankin, vaikka osa oli muulla tavalla määritelty.

40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

• No niin, jatkoa. Hyvin on mennyt, paino on pudonnut 3-4 kg tupakoimattomuuden aikana. Mutta onhan se vaatinut kokoaikaista tarkkailua, liikuntaa eikä tupakan korvaamista millään. Oon niin onnellinen, koska aikaisemmilla kerroilla elimistö on mennyt niin jumiin, että jo ekan viikon jälkeen on vaaka näyttänyt 2 kg enemmän :( Siksi oon nyt tehnyt kaikkeni, ettei niin kävisi. Ja hienosti on mennyt, voi olla, että champixilla on osuutensa asiaan, tiedä häntä. Syön enää yhden päivässä, joten sitä on vielä kuukaudeksi jäljellä.

• Onpa ollut mukava löytää nämä keskustelut.

Olen polttanut ja käyttänyt nuuskaa noin 5-6 vuoden ajan. Tänä aikana nikotiinitykityksen myötä ruokahalu on ollut todella maltillista ja paino tippui noin kymmenen kiloa kuin itsestään, aivan vahingossa. Tyypillisesti suurena kahvin juojana pärjäsin nikotiinin ja kahvin voimalla pitkälle yli puolen päivän ilman aamupalaakaan. Tämä epäterve ateriarytmi kuitenkin piti näläntunteen ja painon hyvin aisoissa, kunnes alkuvuodesta lopetin nikotiinin ja kofeiinin käytön aivan seinään.

Tästä seurasi se, että aiemmin vuosia poissa ollut näläntunne alkoi esiintyä jo heti aamusta, aivan kuin normaaleilla ihmisillä. Ruoka alkoi maistua ja kilot pikku hiljaa nousta. 6 kuukauden aikana painoa on kertynyt liki 12 kiloa, joka on kokoiselleni melko suuri saalis. Käyn kyllä treenaamassa salilla, mutta siitä ei tässä suurentumisessa ole kyse.

Noin kuukausi sitten kyllästyin tähän painon kanssa taisteluun ja tutustuin ketogeeniseen ruokavalioon. Nyt paino on ensimmäisen kerran tämän vuoden puolella nytkähtänyt alaspäin ja suunta tuntuu ylipäätään muuttuneen.

Oma kroppa tuntuu vastaavan ja reagoivan huomattavan paljon paremmin ketoosiin ja matalaan määrään hiilihydraatteja. Aiemmin tavallisten hiilihydraatteja sisältäven ruoka-annosten jälkeen iski hirveä verensokeripiikki, josta sitten seurasi taas lasku. Nämä energiatasojen vaihtelut näkyi ihan jaksamisessa ja yleisessä vireystilassa. Nyt meno on paljon stabiilimpaa ja nälkäkään ei iske karmaisevalla voimalla jos edellisestä ruokailusta on vierähtänyt tavallista pidempi aika.

En olisi koskaan uskonut että nikotiinista eroon päästyäni taistelisin seuraavan haasteen kanssa. Sitä kai tämä elämä on. Uskon kuitenkin, että tämä painonpudotus on helpommin taklattavissa oleva asia kuin nikotiini- tai kofeiiniriippuvuus! :smile:

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.