PAINONHALLITSIJOIDEN AVAUTUMISKETJU

2456712

Viestejä yhteensä

• Kiitos Melisa! Taatusti otan nyt kevyemmin! Vähän vain pelottaa että jos tässä onkin jotain vakavampaa - niin kuin että kilpirauhanen lakkasi toimimasta tai jotain.
  • En ole siis ikinä elämässäni painanut näin paljon...
  • Mulla ainakin paino heittelee päivien välillä 1-2 kiloa, joten en voi noin äkkiä sanoa onko lihonut vai laihtunut. Sit vasta kun paino pitemmän aikaa yli/ali entisen, voi sanoa painon muuttuneen.

• Mullakin paino voi heittää reilu kilon ihan päivänkin aikana :flushed: siks katon yleensä aamupainon se on paljon armollisempi!
  • Wrouv82Wrouv82 Kymenlaakso

Minusta aamupaino on nimenomaan se oikea paino. Jos hyppää vaa´alle heti herättyään, yleensä ei ole ehtinyt vielä nauttia nesteitä/ ruokaa, joten aamupaino on silloin aito kropan paino ilman syömisten tuomaa lisää.
    Tai ainakin mahdollisimman lähellä sitä, olettaen ettei ole tullut harrasteltua yösyöpöttelyä :D

Tupruttelua 19 vuotta ~aski/pv - viimeinen tupakka 25.11.2017

• MelisaMelisa Espoon etelärannikko
    Juu niin minäkin itseni punnitsen. Tosin aamupissan jälkeen ;) Nakuna :s
    40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

• Oikeassa olitte... reissusta tultua punnitsin itseni illalla (tyhmää), ja ehkä siinä oli nestettäkin, koska nyt tämän aamun paino näyttää että reissulla ollessa paino olikin noussut vain kilon eikä 2,5 kiloa. Eilisen siis söin hyvin harkiten, ja nestettä poistaen (mansikoita). Se yhden kilon nousu nyt on vähän siedettävämpää, mutta nyt pitää tosiaan saada tämä noususuunta kääntymään laskusuuntaan!

• No niin, lomat lusittu, nyt olisi Naanun aika ottaa itseään niskasta kiinni ylipainon suhteen.
    Lähtötilanne on aika ankea, painan reilusti yli 100 kiloa ja pituutta on 170 cm. En juurikaan harrasta liikuntaa ja syön paljon roskaruokaa ja ravintolaruokaa. Asun yksin, joten kun en jaksa kokkailla itselleni, haen pizzan. Varsin epäterveellinen ja kallis lähtöasetelma siis.

Pohdin eka jotain Fitfarmeja ja kiloklubeja ja muita, mutta kokeilen nyt alkuun ihan "luomuna". Ilmoitin itseni kansalaisopiston joogaan ja zumbaan. Sovittiin kaverin kanssa, että jouluun mennessä jaksetaan hölkätä lähipururata ympäri. Tiiän, että nää liikkumiset on vähäistä, mutta eihän sitä painoa saakkaan pelkällä liikunnalla alas.

Isompi homma on ruokapuoli. Sovittiin samaisen pururatahölkkäkaverin kanssa, että jätetään valkoinen vehnä pois elokuuksi ja sitten kokeillaan sokeritonta syyskuuta. En ole tuon vehnän kanssa mitenkään ylitarkka, mutta ajatuksena siis jättää pois pasta, höttöleipä ja leivonnaiset. Höttöleipä sisältää samalla siis hampurilaiset ja pizzat, joten tällä on aika suuri vaikutus mun elämääni. Syön ihan surutta mm. kauraleipää, jossa on mukana spelttivehnää.

Uskomatonta, miten tälläinen itseltään kieltäminen toimii. Tätä on siis jatkunut nyt 5 päivää, josta kolmantena päivänä fuskasin ihan huolella (mun luona oli lettukestit, olisi ollut vähän hölmöä olla itse syömättä...). En muutenkaan syö kovin usein leivonnaisia, pullaa tms. Nyt mun sieluni huutaa munkkia ja voisilmäpullaa. Joudun suurin piirtein antamaan auton avaimet työkaverilleni, etten lähde iltapäiväkahvin kanssa ostamaan pullaa leipomosta.

• Sama vika täällä... vähähiilihydraattisella ruokavaliolla yritän saada nyt jotain tulosta aikaan mutta tiukassa on. Tiukemmassa kuin ikinä ennen. Ja kroppa karjuu "leipää!!!" Olen joskus aiemmin saanut tällä ruokavaliolla hyvässä tahdissa ison määrän kiloja pois, mutta nyt ei meinaa hievahtaakaan. Ostin jo uuden vaa'ankin mutta samaa sekin möllöttää :D
  • editoi elokuu 5

Minä ilmoittaudun myös tänne painonvartijoihin. Pyrin yleisesti ajattelemaan kehopositiivisesti, enkä edes omista vaakaa. Mutta kun lempifarkut repesivät ahterista, eikä vaatteet muutenkaan meinaa enää mennä päälle, niin alkaa minullakin tulla mitta täyteen. :smiley: Painonpudotusta enemmän tai sen oheella, minua kiinnostaisi saada myös vähän lihasta läskin tilalle. Eli kunto saisi mielellään kohentua. En ole vielä miettinyt miten tämän kaiken parhaiten tekisin, mutta patalaiskana osallistun tänne tsemppikerhoon.

• Minä olen ryhdistäytynyt kuntosalilla käymisen suhteen pitkähkön tauon jälkeen. Ennen tein pitempiä sarjoja pienemmällä vastuksella, mutta nyt teen isommalla vastuksella lyhyempiä sarjoja. Laihduttaminen (tai sen yritys) syö aina myös lihasta ja en halua menettää yhtään - päinvastoin. Maha vain tuppaa olemaan vähän enemmän tiellä laitteissa kuin ennen...

Kuntosali aukeaa ensi viikolla (kunnallinen ja mulle ilmainen), myös uima-altaat eli vesijuoksu voi alkaa. Harrastin näitäkin kevätpuolella, mut ei se painoon vaikuttanut, mut ryhtiin ja ja suoraan voimaan, kauppakassien kantoon ja jopa hillopurkkien avaamineen. Nyt olen tehnyt rahallisen satsauksen ruokavalion koostamiseen oikein. En ole vielä saanut ohjeita, mut nyt täytyy sit kunnostautua. Ei ole ketoa eikä vegaania, ilmoituksessa mainittiin ihan kotiruoka - no, saapas nähdä kui ämmän käy. Mies kun ei saa laihtua. Lisäksi oli jotain kunnonkohotustakin, mut sitä kyllä jo vähän osaankin. Mut raportoin kyllä tänne, varsinkin jos onnistun :)

40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

• Peukkuja! Toivotaan että toimivat konstit alkavat löytyä - meille kaikille!
  • Herranen aika sentään, googlailin äsken pikaruokaravintoloiden ruokien ravintosisältöjä ja meinasin lentää persiilleni. Kyllähän mä oon aina tiennyt, että ne eivät ole terveellisiä ja niissä on paljon rasvoja, hiilareita sekä kaloreita, mutta en voinut ajatella, että niissä on niin paljon! Mäkkärin QP-ateriassa (+majoneesi) on melkein 1 200 kcal! Siihen ei päivässä paljoa enempää tarvitse syödä, alkaa päivän maksimikalorit olemaan täynnä...

Uskon, että mun tapauksessani auttaa tälläinen inhoterapia.

Mulla lähtee aina jutut vähän lapasesta, kun innostun. Oon nyt käynyt kaksi kertaa lenkillä ja olen ostanut lenkkivaatteita (100€), älykellon (150€) ja hyvät langattomat kuulokkeet (130€). On halpaa touhua tää mun kuntoilu :sweat_smile:

• Oikeasti jos kivat vaatteet ja varusteet innostaa liikkumaan, niin se on minusta oikein hyvä investointi!

Joskus aikoinaan kun pudotin painoa vähähiilihydraattisella sain myös järkytyksiä ruokakaupassa kun rupesin lukemaan "terveellisten" tuotteiden hiilarimääriä per 100kg. Joku viili jossa oli marjoja sisälsi enemmän hiilareita kuin coca-cola. Etenkin jos purkissa luki "vähärasvainen" niin sokerillahan se rasva oli korvattu... Hyvä se on välillä vähän järkyttyä!
  • En edes häpeä tunnustaa olevani insinööri, kaloreidenkulutus, sykkeet, lenkkinopeudet yms. tuo mulle kyllä vahvasti lisäarvoa. Mitä enemmän numeroita, sitä parempi :smiley:

Itseasiassa ne langattomat kuulokkeet ostin vähän myös Vespailua varten, mulla oli langalliset nappikuulokkeet, jotka eivät pysyneet hyvin korvassa kypärän sisällä. Otin ne testikäyttöön lenkille ja totesin, että musiikki tuo kyllä rytmillään lisäpontta lenkkeilyyn, vaikka sitten olisikin vain kävelylenkillä. Mietin myös kävelysauvoja, mutta niitä en ole vielä ostanut.

Mulla ei ole vaakaa. Pitäisi varmaan sellainenkin olla. Pelottaa nousta vaa-alle, kun en oikeastaan halua tietää, mitä nyt painan. Tiedän mun tavoitepainoni, mutta siihen on niin pitkä matka, ettei mun vuoteen tarvitsisi testata, olenko saavuttanut tavoitepainon vaiko enkö. Kuinkakohan pitkälle pääsisi mittanauhan kanssa? Vai pitäisikö kokonaan unohtaa painonhallinnan ja -pudottamisen mittarointi ja luottaa siihen, että liikkumalla ja tervellisesti syömällä saa tuloksia aikaan? Jos pyrkisikin elämänmuutokseen eikä laihdutukseen.

• Jos tykkäät numeroista, niin sanoisin että ilman muuta kannattaa ruveta tarkkailemaan vaakaa ja mittanauhaa. Ja se kannattaa aloittaa nyt heti ennen kuin ehdit kiloakaan laihtua - sen palkitsevammalta tulokset näyttävät mitä isompi oli lähtöpaino :D

Elämänmuutokseen tietty tähdätään, mutta alkuun tarvitsee nyt hiukan tiukemman rutistuksen että saa nämä ylimääräiset toivottavasti pois. Sitten ylläpito on vähän helpompaa
  • Minusta vaaka on tarpeen vasta hieman myöhemmin, peili ja mittanauha toimivat aika hyvin aluksi. Eikä kauheasti myöskään mitään ihmedieettejä, lautasmalli toimii hyvin. Huomioi kuitenkin ruokamäärät, katsoin jostakin jutusta Hanna Partasen suosittelemaa ruokalistaa ja tyrmistyin syötävien ruokien silkasta määrästä. Kaksi reilua lämmintä ateriaa päivässä ja sitten vielä jotain voileipäkahveja siihen päälle, meillä ulkotöitä tekevät raavaat miehet syövät sen verran, minulle riittää kolmannes tai korkeintaan puolet siitä rehun määrästä.
    Toki pitää vähän seurata miten paljon missäkin on mitäkin mutta lautasmalli pienellä lautasella voisi olla se juttu.

• Latasin puhelimeen fatsecretin, sen kalorilaskuri tuntui olevan aika helppokäyttöinen. Hurjalta tuntui aamiaisen kalorit, omasta mielestä siinä oli kuitenkin ihan terveellisiä komponentteja, kunnollista leipää ja jogurttia. Pitänee tehdä pieniä parempia valintoja (kevyempi juusto, kevyempi jogurtti) ja tarkastaa annoskoot.

Kyllä mun pitää se Puntarikin käydä ostamassa, jotta voin seurata kehitystä. Kyllä alkupainon mittaaminen hirvittää!
  • Tarkistapa kevyttuotteiden sokerit ja suolat. Enimmäkseen ne ovat humpuukia. Juttelin aamulla evp laivakokin kanssa. Oli saanut vajaassa puolessa vuodessa kuusi kiloa pois syömällä aika normaalisti mutta pienemmältä lautaselta ja jättämällä turhat makeat pois.
  • Ehdottomasti kannattaa lukea kaikkien tuotteiden hiilihydraattimäärät per 100g. Kevyttuotteissa sitä (eli sokeria) on ihan hemmetisti normaaleihin verrattuna. Tietysti leipä ja jogurtti ovat muutenkin hiilaripitoisia. Vertailukohdaksi kaupan hyllyjä tutkiessa voi ottaa vaikka sen että cokiksessa on muistaakseni 10,6g hiilaria eli sokeria per 100g. Veikkaanpa että kaikissa maustetuissa jogurteissa on enemmän. Sokeria.
    Mullakin on fatsecret puhelimessa. Olen laittanut painoja sinne, mut syömisten syöttämistä en vielä.
    Tein vuosikausiksi itselleni ja ystävättärelle excel-taulukon painon seurannasta. Kerran viikossa punnittiin alasti aamulla (tahoillamme siis :) )
    Kun syötti päivän painon, laskukaava laski +/- edellisestä viikosta ja alkupainosta sekä laski painoindeksin.
    Täytynee virittää se taas. Odottelen sitä nettiravinto-opastusta kuin kuuta nousevaa. Ehkä ensi viikolla jo tulee.

• Syön maustamatonta kreikkalaista jogurttia eli partista. Ero tuotteissa on vain rasvan määrässä, normissa on 10%, kevyessä vaan 3,5%. Ei lisättynä sokereita.

Samaa katoin juustossa, rasvan määrä oli erona, mutta hiilarit ja suolat samat. Pieniä juttuja, mutta päivittäin kertyy turhia kaloreita.
  • Kaikki keinot mitkä toimivat ovat sallittuja :) Itse jättäisin tuosta aamiaisesta nimenomaan sen leivän pois, mutta vähähiilihydraattinen ei kaikille sovi tai tuntuu epämiellyttävältä ajatukselta. Tsemppiä!

• Uaaaah, kävin puntarilla!!! En tiedä, olisiko kannattanut. Edellinen punnitus kolme vuotta sitten, siitä on tullut lisää 8 kg.
  • Inhorealismi on hyvä motivaattori! (puhun kokemuksesta) Kauhistus kestää hetken, mutta sysää laihduttamaan sitäkin innokkaammin. Ja sitten kun kiloja putoaa, on tosi palkitsevaa nähdä se iso aloitusluku ja kuinka paljon siitä on tultu alas! Ei siitä tiedosta haittaa ole.

Muista kuitenkin että ei se paino määritä sua ihmisenä. Elettyä elämää on vain kertynyt kroppaan, ja sitä voi siitä sitten vähän hävitellä, eikä sekään muuta sua ihmisenä.

• Inhorealismi toimii moneen. Samalla lailla tupakanhimossa voi mennä haistelemaan vanhaa tuhkista, eipä tee enää mieli...

Kalorivertailu kyllä kannattaa, oppii tekemään fiksumpia arjen valintoja.
  • Kyllä tupakoimaton aika näkyy peilistä ja vaa'asta.
    Vähän aiheen vierestä kirjoittelen tänne kun tämäkin liittyy ruokaan.
    Oletteko ajatelleet voiko ruokavaliosta päätellä polttaako henkilö vai ei?
    Minä melkein uskaltaisin väittää että kasvissyöjät eivät polta. Vegaaneista puhumattakaan.
    Tietääkö kukaan tupakoivaa kasvissyöjää? :o

• Voisi kyllä kuvitella että vegaanit eivät ehkä ole nopeiden nautintojen perään, mutta ehkä tämä on vain ennakkoluulo, koska en taida tuntea ketään vegaania, tai ei ainakaan ole tullut puheeksi
  • Onpa mielenkiintoinen ajattelutapa, Adelaade. En ole itse asiaa ennen miettinyt, mutta nyt kun oikein ajattelee, niin ehkä munkin päässä on jonkunlainen kasvissyöjän / vegaanin stereotyyppi, joka elää muutenkin terveellistä elämää. Tupakoitsijan ruokavaliossa on kai sitten punaista maitoa ja HK blöö. Ne vegaanit, jotka tunnen, polttelevat kyllä maria, mutta ei tupakkaa. Onkohan se sitten luontoystävällisempää :smiley:

Tänä aamuna ei ollut yhtä tuskallista nousta puntarille. Tiesin jo, mitä suurinpiirtein puntari näyttää. Lopulta se näyttikin sitten kiloa vähemmän kuin eilen, eli oikeaan suuntaan ollaan menossa. Tiedän, että joka päivä ei ehkä tarvitsisi punnita, mutta kun vähäsen innostuin.

Olen täällä puhellut muutamaan otteeseen siitä, että haluaisin vaihtaa työpaikkaa. Olen nyt rampannut työhaastatteluissa ja taidan olla aika lähellä finaalikierrosta yhden yrityksen kanssa. Niillä ei ole ruokalaa eikä ihan lähelläkään ole mitään lounaspaikkaa. Jos saan sen työn ja otan sen vastaan, tulee aika iso muutos elämään, kun pitää kantaa eväitä töihin. Ehkä niistä voisi koitta samalla sitten tehdä vähän terveellisempiä.

Pullanhimo on vähän alkupäivistä laskenut. Kalorilaskuri tuo tähän realismia, kun samalla kalorimäärällä voi syödä 12 irtokarkkia tai pari porkkanaa ja kermaviilidippiä. Kukin voi sitten pohtia, kumpi on leffaa katsellessa mielekkäämpää :smile:

Mulle tuli viesti, että älykellonikin on saapunut liikkeeseen, joten taidan tänään lähteä pikkuiselle kävelylle ihan vaan testaamaan kuinka se toimii.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.