PAINONHALLITSIJOIDEN AVAUTUMISKETJU

1356712

Viestejä yhteensä

  • Jossain suositeltiin nimenomaan punnitsemaan joka päivä, koska jos paino vaihtelee pikkuisen päivittäin edes takas, voi sitten nähdä jos se meinaa lähteä nousuun siitä että se on useampana päivänä peräkkäin se isompi luku. Olipas sekava lause, pahoittelen! En ehdi korjata just nyt :)
  • Ymmärretty kyllä, itse teen juuri noin.

  • Kävin kolmisen vuotta sitten eräällä kuntosalilla sellaisessa läskien liikuntaryhmässä, siihen sisältyi siis treenit, punnitukset ja ravintoneuvot. Siellä punnittiin kerran viikossa ja huomasin, että joskus paino ei ollut pudonnut yhtään, ehkä tullut jopa lisää, sitten taas toisella viikolla paino oli pudonnut 2 kg. Hetkelliseen painoon vaikuttaa niin moni asia, hormonit, nesteet ym.

    Onhan se hyvä, että jos vaikka kolmena peräkkäisenä päivänä paino nousee, niin voi tehdä asialle jotain.

    Olen niin alussa tässä painonpudotuksessa, että en vielä oikein osaa sanoa, mikä on mulle sopiva rytmi.
  • Onnea Naanu kohta kolmesta kuukaudesta! Kukaan meistä ei ajattele sinua läskinä, minusta sinun ei itsekään pitäisi tehdä niin. Pudottelet siis painoa omaksi iloksesi hyviksi katsomillasi menetelmillä. Olemme sentään saaneet lopetettua polttamisen.
  • Komppaan KP:tä! Vaikka läskien liikuntaryhmä tavallaan kuulostaa ihan herttaiselta, siinä on kuitenkin aika negatiivinen sävy. Kaikki me ollaan ihan kunnon ihmisiä, eikä jotkut ylimääräiset kilot meitä huonommaksi tee.
  • Älkääs nyt hermostuko :wink:

    Sen tehotreenikuurin nimi oli läskileiri. Kolmet kovat treenit viikossa. Mulla jäi se vaan kesken, kun tuli niin paljon työmatkoja. Mun itsetuntoni kyllä kestää sen, että saan sanoa itseäni läskiksi :smile:

    Mun vehnätön meni viikonlopussa
    vähän plörinäksi kun olin vanhempien mökillä enkä halunnut alkaa hankalaksi valmiissa ruokapöydässä. Noh, elämää se vaan on, en halua tehdä tästä itselleni mitään ehdotonta kieltokuuria. Nyt paluu arkeen ja ruotuun. Kävin tänäänkin uimahallissa uimassa. Pitäis löytää sellainen ajankohta, ettei se ole ihan täynnä, ärsyttää mennä muiden vauhtia.
  • Uskon että itsetuntosi kestää jos sanot itseäsi läskiksi, mutta muuten olen sitä mieltä että itselleen kannattaa puhella kauniisti ja ystävällisesti aina kun mahdollista :)

    Joo, ehdottomasti oikea ratkaisu minusta joustaa tuollaisessa tilanteessa. Yksi viikonloppu nyt ei kenenkään vartalossa näy suuntaan eikä toiseen. Dieetti ei ole sama kuin tupakoinnin lopettaminen - pieni repsahdus ei vielä kisko koko dieettiä nurin. Tupakoinnin kanssa pieni repsahdus saattaa viedä mennessään!

    Mutta kyllä on tiukassa nää kilot... juuri kun olin saanut jokusen kilon tiputettua hampaat irvessä, niin eikös yksi kilo yritä nyt vähin äänin hiipiä takaisin! ja olen edelleen ollut ihan yhtä tiukalla ruokavaliolla... Tää alkaa olla jo ihan koomista kun joka aamu nousen toiveikkaana vaa'alle ja se ei vain suostu näyttämään pienempiä numeroita! Ja vaa'assa ei ole vikaa koska nykyään mulla on kaksi, varmistuksen vuoksi :D

  • Se on kyllä lohdullista, että vaikka joku päivä mässäilee, niin seuraavana päivänä pääsee takaisin ruotuun ilman vieroitusoireita. En tiedä sitten, mikä tilanne olisi, jos olisi pitkään tehnyt töitä, että kroppa on ketoosissa ja sitten mättäisi kasan leipää ja pullaa. Ainakin tulisi varmaan aika kipeäksi.

    Mä olen koittanut seurata edes suurinpiirtein rehellisesti mun kaloreita, eikä ne viikonloppuna kuitenkaan menneet yli. Mun vanhemmilla on niiiiiin eri ruokarytmi kuin mulla normaalisti, että mun on siellä nälkä väärään aikaan.

    Se älykello tuli ja oon nyt sen kanssa leikkinyt tän viikonlopun. Muuten on ollut ihan kiva seurata stressitasoa, sykettä ja askeleita, mutta jotenkin kello mittaa myös maksimaalista hapenottokykyä. Mun lukemat on sellaiset, että kellon mielestä mun fyysinen ikä on 79 vuotta. Mä en ole vielä neljääkymmentä... tarvii varmaan vähän parantaa kuntoa :neutral:
  • Saat sanoa itseäsi läskiksi kunhan pysyt kohtuudessa. Vain vähän ja ainoastaan motivointimielessä :D. Hui! Itselleni en haluaisi sellaista kelloa, olen tainnut hävittää kännykästäkin lifelog - sovelluksen. Se tallensi askeleet, ajoreitit ym. koko puhelimen käyttöajalta ja söi hullun lailla muistitilaa. En halua jättää todistusaineistoa jollekin Sonylle, Androidille tai Googlelle. GPS on pakko pitää navigaattorin takia, siinä näkyy myös peltipoliisit :D.
  • Nyt on pakko myöntää että ahdistaa tosi paljon :# 120kg menee pian rikki! Koitan vähän kattoa syömisiä mutta sit kun katon vaakaa tulee olo että voisin syödä samantien itteni hengiltä... sit syön ahdistukseen ja katon vaakaa jne kierre on valmis!! Mä taidan kuolla yli painoon ja se on ihan omaa syytä
  • Hankala tässä on lohduttaa kun itseäkin ahdistaa ja potuttaa... mutta kyllä tää elämä ihan elämisen arvoista on ylikilojen kanssakin. Pitäisköhän meidän mennä juttelemaan jonkun ravintoterapeutin tai vastaavan kanssa? Mä en ole ihan samoissa kiloissa mutta painoindeksini on kuitenkin varsin epämiellyttävä. Olisin miljonääri jos tietäisin millä aineenvaihdunnan saisi vaarattomasti vilkastumaan uudestaan...
  • Uninen, unohda vaaka vähäksi aikaa. Jos lukemat masentavat niin se kannattaa tehdä ja sitten ihan omalla tahdilla pieniä korjausliikkeitä tehden jatkaa eteenpäin. Sitten vasta vaakaan kun huomaat jostakin vaatteesta että jotain tuloksia on tullut.
    Vähän nolottaa oma marina asiasta, toisilla on tosiaan oikeita ongelmia painostaan mutta kyllä ketuttaa tuo kilo kuukaudessa tahti. Parissa vuodessa lukemat ovat jo sitä suuruusluokkaa että vanhan polvet hajoavat lopullisesti.
  • Uninen, olen sun kanssasi samassa veneessä. Mä koitan keskittyä pieniin tekoihin näin aluksi. Koitan olla lempeä itselleni, ja luotan elämäntaparemonttiin, en tehokuureihin. Olen lisännyt liikkumista ja jättänyt nyt alkuunsa pois roskaruoan (mässäilin sitä PALJON). Olen ostanut vaa’an ja koitan muistaa syödä välipaloja. Teatiluontoisesti jätin pois myös valkoisen vehnän, mutta sen suhteen en ole kovin tarkka.

    Olen käynyt kävelyillä, ottanut muutaman hölkkäaskeleen ja nyt muutaman kerran uimassa. Uimisesta tulee ehkä paras fiilis, vaikka toivoisin, että paras fiilis tulisi lenkkeilystä. Siinä saisi samalla raitista ilmaa.
  • MelisaMelisa Espoon etelärannikko
    editoi elokuu 12
    Sain ruokavalio-ohjeet. Luvattiin tavallista kotiruokaa ohjeissa. No juu, smoothieita aamuisin ja yksi vihersellainen lisäksi jokapäivä. Eipä juuri leipää, eikä lihaa. Perunatkin vähissä. Proteiinijauheita (en osta), härkistä ja mifua jne. Oikea hipsteri-dieetti. Sit sellaisia aineita, joita käytetään kerran tai kaksi, sit ne jää kaappiin. No, olen poiminut sieltä kuitenkin joitain ideoita, kun oon siitä maksanutkin. Joka paikassa sitä ei voi noudattaa, mieskään ei saa laihtua yhtään, joten diplomaattisesti edetään. Paljon vihanneksia ja marjoja. Nyt niitä vielä on, mut talvi tulee kalliiksi. Painoindeksi mullakin yli 30.
    40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

  • Mun on kauhean vaikea uskoa niitä personal trainer -tyyppisiä laihdutusneuvojia jotka joka paikassa mainostaa... itse ovat nuoria urheilullisia ihmisiä jotka ei varmaan oikein ymmärräkään että kaikki eivät laihdu yhtä helposti. Niin kuin esim me nyt, tän aineenvaihdunnan takia. Niiltä varmaankin niitä hipsteriohjeitakin sais... Mä haluaisin tavata jonkun ravintospesialistin joka on perehtynyt ongelmallisempiin tapauksiin!
  • Miten sitten nämä vihreät tai yrttiteet, niistähän aina mainitaan että suotuisa vaikutus aineenvaihduntaan. Jotkut sanovat että se pitäisi lailla kieltää, jotkut vannovat sen nimeen laihdutusasioissa. Minulta se kiellettiin jyrkästi silloin kun olin alipainoinen ja natriumit olivat liian vähissä. En ole kauhean perehtynyt niihin, marjoilla maustettuja mustia teelaatuja juon joskus.
    Huomasin olevani musiikki - ihmisiä. Polkkatukka ja jenkkakahvat :D.
  • Äh, onpa ärsyttävää, että ruokavalio olikin hipsteriruokaa. Mun mielestä smoothiet eivät ole ruokaa, korkeintaan ehkä välipala. Mun tulee ainakin nopeammin nälkä, jos en ole syönyt jotain pureskeltavaa. Juodessa tulee helposti paljon kaloreita.

    Oon kipaxin kanssa samaa mieltä, että yltiöterveelliset pt:t, jotka antavat neuvoja ananasrahkasta, saisivat painua saunan taa neuvomaan toisiaan. On eri asia pudottaa kaksi kiloa kun 40 kg. Kyllä ehtii kyllästymään rahkaan ja ananakseen ennen kun on paino pudotettu. Jumpista ei tule energinen olo, kun pelkää, että sinne saliin kuolee.
  • Kipax mä luulen että psykologilla olis enemmän käyttöä :D no ei vais joskus oon käynyt kunnan ravitsemusneuvojalla ja aivan turha käynti... siis kyllähän me kaikki tiedetään peruskoulusta tutut lautasmallit ja ruokaympyrät :p itse en niin paljon vilja ja maitotuotteita kestä kuin suomalainen ravitsemus suositus on! Mullahan tää on tämmöstä jojoilua.. . Hyvin voin vetää viikolla alle 1500 kaloria ja sit perjantaina vetää ruokaöverit :( siitä pitäis päästä eroon... ja jotenki lakata ajattelemasta koko kaloreita! Niitä kun laskee nii ei tee mieli syödä ollenkaan ja sitten tulee totaali romahdus
  • Mä olen kans käynyt työterveyden ravitsemusterapeutin juttusilla ja olen samaa mieltä kuin Uninen, aivan turha keikka. Siellä sanottiin, että mitä jos söisin enemmän kasviksia... ihan niin kuin en itse sitä olisi tiennyt. Koko istunto oli täynnä pelkkiä itsestäänselvyyksiä. Ehdin siinä jo miettimään, että kyllä jotkut saa helpolla palkkansa.

    Mä koitan nyt syödä sellaiset 1700-1900 kcal / päivä. En stressaa, jos menee yli kahdentonnin, mutta alle 1700 on liian vähän mulle. Sitten tulee vaan liian kova nälkä ja ajaa mäkkärin kautta kotiin.
  • editoi elokuu 12
    Tuota juuri pelkäsinkin, että ne neuvot olis yhtä tyhjän kanssa. Mäkin voisin ruveta antamaan edullisesti neuvoja (jotka valitettavasti toimii vain jos olet atleettinen normaalipainoinen jolla nyt tänään vähän maha pömpöttää). Nuku riittävästi. Syö vähän väliä "pieniä annoksia" (meillä tarkoittaisi ehkä yksi kurkkuviipale kahden tunnin välein?). Juo paljon vettä muttei liikaa. Vältä kaikkea mistä tykkäät. Jos tykkäät alkoholista, suklaasta, perunoista, roskaruoasta, karamelleista, leivästä... lopeta sen syöminen/juominen. Jos olet jo lopettanut etkä siltikään laihdu, selvästikin vain stressaat liikaa - stressi lihottaa! Noh, tulisko musta hyvä dieettineuvoja? :D
  • Kipax, kyllä noilla neuvoilla voi 130€/h laskuttaa!
  • Minä uskon vankasti tuohon lautasmalliin, jos painoa on liikaa lautanen on liian iso tai sen reunoilta löytyy jotain mikä ei sinne kuulu. Melisa, tiedätkin varmaan että ne pöljät härkikset ja pirtelöt voi korvata vaikka munakkaalla jonka höysteenä on pakastevihanneksia, sulatettuna tietty. Pakastevihanneksilla ja hedelmätiskien kausituotteilla saa tarpeeksi kasvikunnan tuotteita kohtuuhinnalla.
    Nämä vinkit antoi pelastusrenkaalla varustettu atleetti, hinta on kympin /pudonnut kilo, kaivelkaahan kuvetta koska homma oikeasti toimii.
  • MelisaMelisa Espoon etelärannikko
    Olen elämäni aikana tutustunut ja kokeillut kymmeniä dieettejä. Paras oli Painonvartijat. Pudotin raskauden jälkeen itseni ihannepainon rajoille. 7 kk 14 kg. Meitä oli kolme äitiä pihapiiristä, se oli tsemppaavaa. Hauskin oli kanamuna-valkoviinidieetti, sit oli lentoemon dieetti, sairaaladieetti jne. Netistä ostin muutos.net -nimisen valmennuksen. Ei onnistunut. Yritän nyt tätä uutta muokkaamalla saada itselleni vähän ryhtiä. Nyt on vähän rauhallisempi hetki toteuttaa tätä. Ongelma taitaa olla psyykkistä laatua. Kaikki tietää mitä pitäis tehdä, mut ei vaan saa aikaiseksi.
    Syömisen ja tupakanpolton ero on se, et toisen voi lopettaa kokonaan, mut toista pitää säätää ja hallita monta kertaa päivässä.
    Aamupala on onnistunut ja pitää nälkää. Purkki rahkaa, banaani, 2 dl punaisia viinimarjoja ja loraus mantelimaitojuomaa. Kannuun ja bamixilla sileäksi. Jätän paksuksi ja syön lusikalla ja perään keitetty kanamuna.
    40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

  • Minusta aamupala on jäätävän iso, jos syöt lounaan puolet tuosta määrästä riittää. Jos pidät taukoa kaikesta syömisestä vähintään kuusi tuntia sitten aamupala on sopiva. Käytä kahvia tai vihreää teetä jos alkaa hiukoa.
  • Mä olen kotona ottanut pienemmän lautasen käyttöön. Ostin vähän aikaa sitten kipporwaren mikromunakas-astian, jonka kanssa olen tehnyt omasta mielestäni onnistuneita munakkaita. En vaan oikein osaa sanoa, kuinka paljon on tervellistä syödä kananmunaa? Jossain sanotaan, että kolesteroli nousee, laihdutusneuvoissa taas käsketään syömään mahd paljon... En ehkä ihan joka ilta pysty kahden munan munakasta syömään muutenkaan.

    Mun aamupala on tällä hetkellä vähän liian pieni, mutta työaamuina syön lounaan jo yhdeltätoista, joten siihen asti pärjään kyllä. Syön puuron, johon laitan voisilmän ja omenaa. Pitäis saada jotain proteiiniakin siihen puuron joukkoon tai kaveriksi, mutta ehkä mä nyt ensin treenaan syömään aamiaista, sekin on mulle uutta. Yleensä juon vain töissä kahvia ja sitten lounaan yhdeltätoista.

    Haluaisin, että tässä ensimmäisen parin viikon aikana paino humpsahtaisi alas viisi kiloa. Se toisi jotain mielekkyyttä jatkaa terveellisempää elämää. Nyt on paino sahaillut niin, että keskimäärin ehkä on kilo pudonnut siitä päivästä alkaen, kun ostin puntarin. On kyllä tiukassa!

  • Mun mielestä kananmuna sai jo synninpäästön jossain vaiheessa.

    Mä en syö aamiaista. Kauhea ajatuskin yrittää työntää aamulla kurkusta alas mitään muuta kuin kahvia. Enkä lounasta. Ei mulle työpäivän aikana tule nälkä. Sitä kahvia vetelen pitkin päivää. Kun tulen töistä kotiin, syön jotain oikeaa ruokaa, mutta ihan maltillisesti. En siis mitenkään ahmi illalla niin kuin "monta pientä ateriaa" -neuvojat sanoo. Mun tietääkseni se on vuorokauden kokonaiskalorimäärä joka vaikuttaa, eikä se mihin aikaan syö :)
  • Pääsin aikoinani tavoitepainoon siten että aloin syödä tavoitepainoni mukaisia määriä sen sijaan että olisin syönyt todellisen painon mukaan. Ihmisistä en tiedä paljoa mutta koirat ja kissat laihdutetaan onnistuneesti siten, alkuvaiheessa osa ruoasta korvataan vedellä.
  • Mitä se tarkoittaa? Mistä tiedän miten paljon tavoitepainoiseni ihminen söisi?
  • En minäkään oikeastaan tiedä, itse taisin tehdä karkean prosenttilaskelman, halusin 30% painosta pois, söin karkeasti arvioiden 30% vähemmän tilavuusmitalla ajateltuna ja aloin pyöräillä työmatkat. Toimi ja pysyi näihin päiviin asti eli yli 40 vuotta. Siksi sitä onkin hämmentynyt pelastusrenkaasta.
  • Olen siinä uskossa, että kokonaiskalorimäärän lisäksi vaikuttaa se, että aineenvaihdunta pysyy koko ajan käynnissä, kun syö muutaman tunnin välein jotain. Mun on mahdotonta ottaa siihen kantaa, sillä mä olen aiemmin syönyt tosi satunnaisesti ja epäterveellisesti. Aamulla ei mitään, iso lounas jo yhdeltätoista, sitten ei taas mitään välipalaa. Olen lähtenyt töistä noin viiden ajoissa tai sen jälkeen, ja kun mulla ei ole ollut mitään ruokaa kotona, olen käynyt mäkkärin kautta... tämä ruokarytmi ei ainakaan ole ollut kovin terveellinen :smiley:
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.