PAINONHALLITSIJOIDEN AVAUTUMISKETJU

1246711

Viestejä yhteensä

  • Tossa on se ihana piirre että jos jättää Mäkkärillä käymiset pois niin se on jo iso muutos joka taatusti näkyy jossain. Tee kotiin valmiiksi isompi määrä jotain ruokavalioosi sopivaa ruokaa niin se on siellä valmiina odottamassa sua kun tulet kotiin. Vaikka siskonmakkarakeittoa, makaronilaatikkoa, kanapataa - ne kyllä säilyvät joitain päiviä syömäkelpoisina niin ei tarvitse joka päivä laittaa.

    En tiedä toimiiko normaali-ihmisen aineenvaihduntasäännöt nyt kovin hyvin, kun aineenvaihdunta on sen tupakan lopettamisen takia hyydyksissä. Ehkä mun pitäisi oikeasti kokeilla syödä kurkkuviipale vaikka tunnin välein. Ruokaa en pysty niin usein syömään, pieniäkään määriä.
  • MelisaMelisa Espoon etelärannikko
    editoi elokuu 13
    Raportoin kuinka mun käy. Kolmen tunnin välein pitäis syödä. Se pitää aineenvaihdunnan vilkkaana. Pitkät välit aterioissa laittaa kropan säästöliekille. Näin väittävät. Mun kalorimäärä on nyt 1700 kcal. Tunti päivässä liikuntaa. Siihen en yllä, vaikka tästä nyt ponkaisenkin sauvakävelylle. Kun on näinkin vanha, ei saa nopeasti laihduttaa. Vettä 2-3 l/vrk. En yllä kolmeen enkä aio ees yrittää. Lisäksi laskettu, että protskuu tulle 1 g per painokilo, lihakset ei häviä.
    40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

  • Joo se protsku on oikeasti tärkeä asia. Mitä vanhemmaksi tässä tullaan, sen vähemmän on varaa menettää lihaksia, kun ne ei sitten tahdo kasvaa enää uudestaan.

    Mä olen huomaavinani kumman jutun. Vaikka vaa'an mukaan kilot eivät halua millään karista, se läski on jotenkin järjestynyt eri lailla. Enää ei tunnu siltä että farkkujen nappi porautuu suolistoon asti... en ihan ymmärrä mutta en valita!
  • Mä syön 4 kertaa pv enempää en kyllä kerkiäisi kun töissä ei oikein voi syödä miten tahtoo! :) toi liikunta on tosi kinkkinen juttu... pitäis saada meidän 3v mukaan... mutta sitten joku kävely lenkki esim ei onnistu ollenkaan raahata perässä tarhapäivästä väsynyttä lasta :unamused: että jos jollain on joku toimiva valmennus mitä voi tehdä lasten kanssa, ruuan laitoin siivoamisen ja muiden kotitöiden ohessa niin kertokaa ihmeessä! :)

    Ens kuussa onneks alkaa vesijumppa niin tulee ainakin kerran viikossa liikuttua!
  • Mun olisi normaalina toimistopäivänä kohtalaisen helppo toteuttaa 4-5 kertaa päivässä -ruokailu. Aamupala (7:30), lounas (11:00), välipala (14:00), päivällinen (18:00), iltapala (21:00). Puhun konditionaalissa, sillä en ole tuon mukaan juurikaan syönyt. Pohdin tässä, että jos en saa sitä työpaikkaa, jonka työhaastatteluissa mä nyt olen rampannut, niin miten ihmeessä saisin tuon toimimaan työmatkoilla.
    Jos lähden aamukoneella, voin syödä kohtalaisen terveellisen aamiaisen lentokentällä. Sitten olen perillä lounaaksi, joskin aamiaisen ja lounaan väli on ihan liian pitkä. Maasta riippuen lounas voi olla ihan kunnon ruokaa tai sipsipussi ja kolmioleipä... Lounaan ja päivällisen välissä saattaa olla jotain kahvin kanssa, croissant, leivos, keksejä. Joka tapauksessa jotain epäterveellistä. Sitten päivällinen ravintolassa (kolme ruokalajia, sisältäen myös oluen / viinin). Näin on viikon kaloritarve täytetty :smiley: Sitten seuraavana päivänä hotelliaamiainen, sama lounas kuin edellisenäkin päivänä. Työpäivän jälkeen lentokentälle, siellä jotain ruokaa (riippuen loungesta). Ja kotiin yömyöhään noin puolen yön aikaan, kotimatkalla mäkkärin kautta :grimace:

    Vitsit, kun saisin sen uuden työn! Pystyisin rytmittämään elämäni ihan uusiksi, kun olen arki-illat kotona enkä hotelleissa syömässä illallisia.

    Uninen, en osaa auttaa sinua lapsimukaanliikuntaan -probleemassa, sillä mä asustelen yksin. Mun on ihan riittävän vaikeaa saada itseni ulos ovesta :smiley: Perustin eilen neljän kaverini kanssa whatsApp -ryhmän, jonne voi huudella lenkki- ja uintiseuraa. Josko sitä tulisi helpommin lähdettyä, kun on joku kaveri.

  • Toi wappi ryhmä on kyllä hyvä :) meillä lähimmät lenkkikaverit asuu useamman kilometrin päässä niin täytyisi autolla lähteä lenkille :D

    Meillä kyllä oli naapurissa tallustellu karhu eilen että jos se lähtis kaveriks! B)
  • Karhu vois olla motivoiva lenkkikaveri jos se perässä juoksisi :D Meillä päin oli jossain vaiheessa susi mutta en tiedä onko se vaihtanut maisemaa. Ja se varmaankin juoksisi mua pakoon...

    Mulla ei ole oikein sellaisia kavereita joista sais lenkkiseuraa tai muuhun kuntoiluun kaveria, tai ne joista vois saada on aikatauluiltaan aika eri rytmisiä.
  • Autolla lenkille lähtö on kyllä ärsyttävää. Mulla on yks kaveri, joka asuu neljän kilometrin päässä pururadasta. Mulla olis just sopivasti sellanen pari kilsaa sinne pururadalle, joten voisin mennä kävellen, hölkkäillä pururadalla ja kävellä takaisin. Tällä kaverilla ei ole autoa, joten jos haluan hänet seurakseni, mun pitää ensin hakea se ja sitten mennä autolla pururadan reunaan ja kiertää se sitten pariin kertaan. Muutenkin musta välillä tuntuu, että olen melkoinen autokuski tälle mun kaverilleni. Ihan kiva tyyppi, ei siinä mitään, mutta se saattaa tulla kävelylenkillään mun luo juomaan vettä, istahtaa sohvalle ja sitten tunnin päästä kysyy, viitsisinkö mä heittää sen kotiin. Eikä se oikeasti vie mun elämästä kuin 15 minuuttia, mutta silti ärsyttää. Useimmiten sitten vielä hän haluaa käydä kaupassa siinä matkan varrella, että saa kauppaostokset kotiin auton kyydissä. Jos mulla ei olis autoa, niin varmasti arvostaisin tuollaista, että kaveri jaksaisi mua kuskailla, mutta mä en haluais olla menossa jonnekin autolla vaan sen takia, että joku muu tarvitsee multa kyydin. Ehkä olen vähän liian itsekäs.

  • MelisaMelisa Espoon etelärannikko
    editoi elokuu 13
    Muuten, syötin fatsecretiin aamiaisen, se oli 380 kcal, sit lounas n. 420 kcal. Jäljellä 900 kcal. No joo, mut protskut jo 53 g. Reilun tunnin sauvakävely, mut keskinopeus vaan 3,7 km/h. Otin valokuvia matkalla, se hidastaa. Luin ohjeet uudelleen, ei joka päivä tunnin liikuntaa sentään, 3-4 x viikossa riittää. Huh!
    40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

  • Mun lounas oli alle 300kcal :D töissä (päiväkoti) on niin pahoja ruokia että pitäs vissiin ottaa omat eväät että sais syötyä kunnolla... päivälliseksi on j.lihakeittoa :wink: että tää taitaa taas päättyä siihen että illalla ahmin kaksin käsin roskaruokaa naamaan!
  • Uninen, Apua, toivottavasti sun aamiainen oli riittävän kokoinen! Muuten menee aika pienillä kaloreilla puolet päivästä!

    Mä olen koittanut löytää jotain "terveellisiä herkkuja", naposteluun. Nyt olen syönyt porkkanoita, paprikoita, kurkkua ja kukkakaalia kermaviili-dippikastikkeen kanssa, mutta kyllä jossain vaiheessa tulee porkkanat korvista, ellen keksi jotain muuta. Kaikenkaikkiaan mulla taitaa mennä tää homma yli (vaikka painoa ei siis vielä ole edes lähtenyt). Tiedostan itse, että jos syön pelkkää munakasta ja porkkanaa, jaksan tätä elämää noin kolme minuuttia ja sitten ryntään nälissäni mäkkäriin... Pitäisi saada jotenkin iskostettua päähän, että voi tehdä tomaattipohjaisen jauhelihakastikkeen, se ei ole huonoa ruokaa, kunhan sitä syö kohtuudella eikä lotraa siihen kermaa ja juustoa.

  • Minä ajattelin tehdä kukkakaaligratiinin ja lotrata siihen oikein reilusti kermaa ja juustoa :) Ei vaan... teen sen huomenna. Hairahduin ostamaan lakuja ja eihän niitä malttanut olla syömättä joten pieni takapakki tuli tuosta nyt. Tän päivän syömiset taitaa olla siinä... söin kyllä jo sitä ennen grillatun broilerin jalat ja kädet joten ei tässä nyt ihan pelkillä lakuilla elellä :D

  • Hahah mä lahjoin meidän neiti 3v istumaan rattaissa ja kaksikin istua siinä tabletin kanssa n.30 min :D tämän lenkin aikana kului kaikki 182kcal!! Whuu B) :smiley: noh iltapalaksi helmipuuroa niin maha on täynnä eikä kaloreidenkaan pitäny mennä överiksi...
  • Ja ah aivan laskin että voin palkita itseni vielä yhden 0,33 cokiksella ;)
  • Melisa, mäkin liityin heinäkuussa muutos-valmennukseen kovilla odotuksilla. vaikea sanoa vielä kun niin vähän aikaa mennyt, että onko tuosta apua vai ei. Kovin hyvin en ole pystynyt neuvoja noudattamaan. Saitko sä rahat takaisin jos siitä ei ollut apua? Mä menin sitoutumaan siihen vuodeksi ja vähän nyt hirvittää jos siitä ei olekaan hyötyä.

  • Ollaan mekin painonhallitsijoita... minä menin syömään lakuja ja Uninen vetää Cokista :D
  • Mä söin perjantaina vahingossa pullan. Vasta viimeisellä haukkasulla muistin, että a) mun piti olla vehnättömällä ja b) muutenkin syödä terveellisemmin. En vaan kertakaikkiaan muistanut sitä, kun työpaikan kahvihuoneessa oli perjantaipullat... että ihan kivasti tää painonpudotus sujuu koko sakilta :smiley:
  • MelisaMelisa Espoon etelärannikko
    Olin pitkään siinä muutos.netissä. Sitouduin vuodeksi, mutta en päässyt juonesta kiinni ja sit kotiolosuhteet tekivät keskittymisen vähän huonoksi. En saanut rahoja takaisin, mut olin syrjässä joitakin kuukausia. Hyvä juttu sekin, jos siihen keskittyy, koska ei ole pelkästään ruokavaliosta kyse vaan ihmisestä kokonaisuutena, vähän psykologiaa käytetty. No, nyt yritän tämän valmentajan opeilla mennä eteenpäin.
    40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

  • Eiks oo kuitenkin ihan kiva että jossain asiassa voidaan vähän möhliä ja lipsua vahingossa, eikä se ole niin kauhean vakavaa - ollaan kuitenkin pysytty savuttomina hei! :D

  • Olis kyllä koomista, jos samalla tavalla unohtaisi savuttomuuden ja vahingossa sytyttäisi tupakan. Huomaisi vasta tumpatessaan, että ’ai niin, tässähän piti olla polttamatta...’

    Melisa kirjoitti aiemmin, että painonpudotus on vaikeampaa kuin tupakanpolton lopettaminen, sillä ei voi vetää nollalinjaa. On pakko syödä jotain ja päivä on täynnä päätöksentekoja. Ei myöskään ole rasva- ja sokeritabletteja, joilla voisi estää vieroitusoireet terveellisemmin.
  • Heitän Iteki tänne vilkkaasee uimarengasrinkiin kommenttia...toi oli hauska:Söin vahingossa pullan...Juu mulle heikkoutena suolainen esim. Sipsit ja pekoni...plus olut plus juustot. Aikanaan äiti tahi kaikenlaisten laihdutuskuurien kanssa ja on jäänyt mieleen ainoa selkeä muutos eli painonvartijoissa hän oli...Juu ja söi pisteitä.
  • Mä tykkään kyllä nyt näistä kaloreiden laskemisesta :D siis jos sillä ei ole väliä mitä syö kunhan kalorit jää alle jonkun tietyn ni laihtuu..

    Noh laskin päivän kaloreita vähän ennakkoon, töissä on kalapuikkoja ja kotona eilistä j.liha keittoa kokonais määrä jäi alle 900kcal :wink: eli jottei ala paastota pitäisi syödä vielä n.600kcal >:) ainakin siis cociksen saan juoda ja jotain muuta hyvää iltapalaksi!
  • Kyllä tässä väkisin dieettiä pukkaa kun työtahti on armelias eli vähintään kymmenen tunnin työpäivät tulossa ja fyysistä työtä. Urakkaluontoisesti eli päivä venyy aina kun teet muuta kuin työtä. Tein viikonloppuna jääkaapin täyteen ruokaa ja syön sieltä niin pitkään kun riittää, sitten on syötävä valmista siihen asti kun ehtii kokata. Kalorimäärällä ei ole väliä kun on liikkeellä koko ajan.
    Mielestäni elimistö menee säästöliekille vasta kun on päiviä syömättä, lounaan ja iltaruoan välisenä aikana ei taatusti tule säästöliekkiä. Hammaslääkärit "tykkäävät" kun mässyttää koko ajan jotain. Tämän päivän ruokailusuositukset näkyvät ihmisten hampaissa.
  • On muuten ihan totta että hampaille se jatkuva syöminen ei kyllä ole hyväksi. Joku reilumpi tauko syömisien välissä kai pitäisi olla.

    Harvinaisempaa laatua on tuo unisen dieetti! Yleensä jos ihminen normaalisti syö noin vähäisesti päivässä, ei mitään laihduttamista edes tarvita. Harvemmin laihduttajan tarvitsee miettiä millä täyttäisi ne "puuttuvat" kalorit :D

    Mutta jos tää mun dieetti ei ala toimimaan, voin ryhtyä tolle! Katselin tuossa Finelistä kaloreita ja näyttäisi siltä että voisi syödä Mäkkärillä ehkä noin kolme kertaa päivässä. En tosin löytänyt ranskalaisten kalorimäärää, mutta esim Big Macista ja Cociksesta jäi vielä hyvin kaloreja täyttämättä jos kolme kertaa päivässä söis.

    Seuraillaan nyt tässä miten kaikkien erilaiset ruokavaliot alkavat tehota - täähän on ihan mainiota empiiristä tutkimusta! Oma dieettini (vhh) on kerran aiemmin (tosin vuosia sitten) toiminut nopeasti ja loistavasti, kun pudotin aika paljon ja sain sitten pysyttyä siinä, mutta tällä kertaa vaaka haraa vastaan ankarasti. Ei tipu. En tiedä johtuuko siitä että on toka kerta, ja elimistö jo tietää mitä mä yritän ja on keksinyt keinot vastustaa, vai onko tosiaan tän aineenvaihdunnan vika.

  • MelisaMelisa Espoon etelärannikko
    Moni on kyllä laihtunut syömällä enemmän eli sen kalorimäärän, joka laihduttaa. Mulle on laitettu liikunnan mukaisesti jne. -500 kcal eli se 1700 kcal jaettuna nimenomaan useampaa ateriaan. No eilen neljään. Protskuissa pääsin 85 grammaan.
    40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

  • Kuitenkin yks lääkäri oli vastannut "nälkä", kysymykseen mikä olisi hyvä konsti laihduttaa :D Mun täytyy varmaankin ruveta myös laskemaan kaloreitakin, mutta en hemmetti rupea punnitsemaan ruokiani!

  • Mun käsittääkseni päivittäisen aineenvaihdunnan käynnissäpysyminen säännöllisellä syömisellä ja säästöliekki on kaksi täysin eri asiaa. Säästöliekillä kuvataan sitä, kun kroppa tottuu tiettyyn energiamäärään ja sopeuttaa toimintansa sen mukaan. Jos syön 1 700 kcal kolme kuukautta, paino putoaa aluksi, mutta johtuen monista asioista, mm. kropan sopeutumisesta, painon pudotus pysähtyy jossain vaiheessa. Puhutaan myös säästöliekistä eroonpääsemisherkkupäivistä, jolloin kroppaa vähän ravistellaan ja sille "kerrotaan", että ei tässä ruoka ole loppumassa, ihan suotta pidät kiinni rasvavarastoista.

    Uninen, pidä huolta, että jos / kun lasket kaloreita, syöt tavoitekalorimäärän terveellistä ruokaa. Jos verrataan, kuinka paljon vatsaa täyttää tölkillinen kokista (140 kcal) tai vaihtoehtoisesti puoli purkkia kevytkermaviiliä (65 kcal) ja 100 g kurkkua (11 kcal) , 100 g porkkanaa (33 kcal) ja 100 g paprikaa (26 kcal), niin veikkaan, että nälkä pysyy paremmin loitolla tuon kasvisdippisetin jälkeen :smile: . Koitan itsekin muistaa tämän. Ensimmäisinä viikkoina voi vielä jaksaa naurettavan pienillä kaloreilla, mutta samanlaista dieettiä ei jaksa kovin kauaa. Eikä se ole kropallekaan kovin terveellistä, varsinkin jos samalla lisää liikkumistaan.

  • Jotenkin sitä ajattelis että kroppa tarviis elämiseen muutakin kuin vain silkkaa energiaa - muutenhan sitä voisi syödä vain sokeria kaiket päivät kunhan pysyy kaloritavoitteessa. Mutta mä en ole riittävän perehtynyt että tietäisin kokonaisuudesta tarpeeksi. Sen tiedän että jos syömiään hiilareita ei heti käytä, ne toimivat kuin sokeri ja varastoituvat kroppaan läskiksi. Rasvat toimivat toisella tavalla ja menevät osittain läpi.

  • MelisaMelisa Espoon etelärannikko
    editoi elokuu 14

    1700 kcal ei ole nälkäkuuria lainkaan, eikä taatusti mene säästölikeille. Painonvartijoissa kalorimäärä oli alussa 1200!!! Mut painolla on tapana ensin pudota ja sitten pyähtyä. Sit voi auttaa vähäksi aikaa kalorimäärän lisääminen, mut ajan myötä paino laskee taas. Tämän mekanismin olen itsekin kokenut. Tuo määrä voi tuntua teistä pieneltä, mut tarkoittaa, et normaalikulutus olisi 2200 kcal. Nyt otetaan huomioon ikä!!! ja eläkkeellä olo. Liian nopeasti ei saakaan laihtua ja tavoite on tiedostaa ravintoasiat, ettei heti nouse uudelleen. Liikunta tietty, vaikka eilisen sauvakävelyn jälkeen en tänään kyllä jumppaakaan, enkä huomenna, ellen sit illalla. Peruskulutus kattaa energiatarpeesta jotain 70-80 %, eli liikunnalla voi vaikuttaa tuohon 20 prosenttiin. Näin luin.

    Edit. KuntoPlus -lehden mukaan ikä, sukupuoli ja paino huomioon ottaen, kulutan mitään tekemättä 1521 kcal.

    40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

  • Liikunta on kyllä hyväksi etenkin niiden lihasten säilyttämisen kannalta mutta laihdutukseen sen vaikutus on aika pieni. Muuten toki tosi hyvä!
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.