PAINONHALLITSIJOIDEN AVAUTUMISKETJU

13468913

Viestejä yhteensä

• MelisaMelisa Espoon etelärannikko
    Kun tupakka on selätetty, itsetunto nousee. Paino on tietty toinen juttu, mut älä sure. Luin juuri et ihmiset ajattelevat liika sitä mitä muut ajattelevat sinusta. Aivojen otsalohko on kuitenkin tehnyt ihmisistä melko itsekkätä. Jopa 90 % ajatuksista kohdentuu omaan itseensä.
    Emme siis kovin paljon tuhlaa ajatuksiamme muihin.
    Sinä olet sinä ja sinällään arvokas. Ulkokuori on tietty osa naista, mut muu on yhtä tärkeää, se millainen olet ihmisenä.
    40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

• Mä käyn tässä ehkä kaikenkaikkiaan vähän itsetutkiskelua. Koitan löytää uusia töitä ja jotenkin hyväksyä sen, että mä taidankin haluta tehtävään, joka on monta askelta "alempana" kuin tämä nykyinen. Sellainen järkevänoloinen downshiftaus, kuitenkin niin, että tulotaso ei kauheasti muutu. Ehkä. Olen koko tähänastisen ikäni tavoitellut aina korkeammalle ja korkeammalle ja nyt kun olen kohtalaisen korkealla nykyisessä organisaatiossa, totesin, että en olekaan oikein onnellinen tässä positiossa. Pitänee ottaa uusi startti ja lähteä rakentamaan uutta urapolkua. Siinä samassa olen sitten pohtinut, kuinka arvostan itseäni. Mulla on varsin vahva työminä ja harrastusminä, mutta niiden alla taidankin sitten olla aika hukassa itseni kanssa. Muut ihmiset pitävät minua vahvempana kuin sitten olenkaan. Ulkokuori pettää niin helposti.

Olen niin tottunut kantamaan näitä kilojani, ettei minua juuri hetkauta mikään. Viime loppukeväästä kyllä otti luonnon päälle, kun näin, kuinka eräs ruotsalainen kollegani katsoi mua arvostelevasti päästä varpaisiin. Sitten hetken päästä sen kone oli tykillä ja siihen pomppasi toiselta ruotsalaiselta skype-viesti, jossa ruotsiksi luki: Onko hän raskaana? No mä tietenkin osasin sen kääntää päässäni ja oletin, että varmasti on juorunnut mun isosta mahasta tälle toiselle ja se kauhistelee ja kysyy, mitä jos olenkin raskaana. Tälle paikalla olleelle tuli kauhea kiire laittaa skype pois ruudulta. Se tuntui kyllä pahalta, vaikka en edes tiennyt, juorusivatko minusta vai jostain muusta. Oletettavasti minusta.

• Lohdullista että muillakin lähtee lapasesta tää syöminen välillä :# viikonloppu oli aika karmiva syömisten osalta... kuvaavinta on varmaan kun la/su yöllä käytiin pizzalla ja oman kebabranskalaisilla lisäksi meni puolet miehen pitsasta :s ihan ku ei olis koskaan saanut ruokaa!

Tänään ajattelin että pakko alkaa laskea nuita kaloreita mutta en tiiä... söin suklaapatukan ja red bullin välipalaksi kun töissä ja kotona on keittoa ruuaksi niin päivän kalorit uhkasi jäädä reilusti alle 1000! Nyt täytyy vielä keksiä joku reipas iltapala että saisin edes 1400 täyteen! Mä vaan en osaa syödä hyvin
  • Naanu, onhan se tosi typerää toisen ulkonäköä kommentoida ylipäätään, mutta jotkut nyt vain ovat sellaisia pumpuliaivoja. Riippumatta siitä oliko kommentti susta vai ei.

Mutta itseensä tutustuminen on kyllä kannattavaa ja palkitsevaa, suosittelen! Erityisesti itseensä kannattaa suhtautua aika hyväksyvästi ja ymmärtäväisesti, ikään kuin parhaan ystävänsä kanssa juttelisi. Me ollaan usein aika paljon tylympiä itselle kuin oltais muille.

Uninen, mahtaisko sulla toimia toi kalorienlaskenta jotenkin viikkotasolla, kun päivät heittelee noin äärilaidasta toiseen?
  • Mulla jäi kans merkkaamatta viikonlopun syömiset (ja juomiset...) nyt koitan taas olla vähän tarkempi niiden kanssa. Kiltisti kuitenkin kävin aamulla puntarilla, painoa oli viikonlopun aikana kertynyt 200g. Tai se oli siis erotus edellisestä punnituksesta. Tiedostan kyllä, että tuo 200g ei hetkauta mihinkään suuntaan, se voi olla huomenna saman verran kumpaan vaan suuntaan.

Olen huomannut, että tämän muutaman viikon aikana mulla on ehkä vähän pienentynyt ravinnontarve. Tai mun tulee helpommin huono olo. Kaikkea sitä oppii. Tehtiin kaverin kanssa perjantaina itse ruishamppareita, reissumies, jauhelihapihvi ja kasviksia. Periaatteessa ainekset olivat terveellisiä, mutta silti tuli huono omatunto ahmimisesta. Söin siis kaksi hampparia, yhteensä 200 g jauhelihaa (pihvien muodossa) ja sitten reissumiehiä myös 2. Kauhea määrä kaloreita. Jos olisin sen ensimmäisen syötyäni pitänyt pienen tauon, olisin huomannut, etten tarvitse enempää ruokaa enkä olisi sitten aloittanut edes syömään sitä toista. Mutta kiireessä kun hotkii, niin tulee syötyä vähän liikaa. Koko ajan sitä oppii jotain uutta.

• Kipax jos toimis niin en olisi tässä jamassa :wink: täytyisi vaan noiden viikonloppu övereiden vetäminen niin laihtuisin silmissä!
  • Tee viikonlopuista arkipäiviä, ja syö silloinkin ihan kuin muina päivinä. Ja lisää arkipäiviin jotain pikkuisen mieltä ilahduttavaa syötävää niin ei tunnu rangaistukselta koko elämä :D
  • Helppo täältä käsin neuvoa, mutta mahdatkohan Uninen syödä arkisin vähän liian vähän?

Jos sullakin BMI isompi kuin kengännumero, niin sun peruskulutuskin on aika korkea. Siihen nähden 1 400 kcal on aika pieni määrä. Oikeaa ruokaa se on vielä vähemmän, jos kerran mahdutat tuohon myös suklaata ja energiajuomaa.
  • Kipax tuo on tavoite! Ja kyllä varmaan syön normi ruokaa liian vähän... Mä oon se päiväkodin nirso pullukka joka sit sortuu kaikkeen huonoon kun tavallinen ruoka ei ole niin hyvää! Tosi tyypillistä että närppii vähän kaikkea päivän ja illalla syö laatikollisen sokeri muroja jne... jos aina sais tehdä jotain super hyvää ruokaa niinku sisäfilettä ja salaattia ei varmaan olis tätä ongelmaa :D lasten takia koitetaan syödä kaikkea perus Safkaa kun ne ei muuten syö ollenkaan lämmintä ruokaa...

Joskus oon kyllä ajatellu että luovutaan päivällisestä kun ei sitä perunaa ja kastiketta oikeesti kukaan halua syödä mutta kun lautaamalli/neuvola/ravitsemussuositukset yms näin vaatii!
  • Mun lapsuudenkodissa ei olla syöty perheenä päivällistä. Muistan kyllä, että me syötiin jotain ruokaa (ihan tosi usein ranskiksia ja nakkeja...) kun tultiin koulusta, mutta sitten kun isä tuli kotiin töistä, juotiin kahvit. Sitten syötiin kyllä iltapala, mutta se ei ollut ruokaruokaa, vaan leipää tai jotain piirakkaa.

Lapset söi koulussa lounaan ja vanhemmat töissä. Viikonloppuisin syötiin yksi lämmin ateria.

Olen joutunut opettelemaan tosi vaikean kautta sen, että päivän toinen lämmin ruoka ei ole liiottelua. Mieluummin ruokaa kuin monta leipää rasvaisilla leivänpäällisillä.
  • Erikoista! Mä oon aina luullut että kaikki suomalaiset lapsuudessaan on syönyt 2 lämmintä ateriaa! Tai noh tavallaanhan tekin mutta vaan heti koulun jälkeen... lapsena tuo olis ollu mun unelma että olis saanu ranskalaisia arkena :D
  • Mä luulen, että ranskikset ja nakit oli aika halpaa ruokaa. Meillä ei myöskään syöty salaattia juuri koskaan. En silti voi mitenkään syytää ylipainoani vanhempieni kontolle, olen asunut omillani pian 20 vuotta ja kerännyt sinä aikana 50 kg lisää ihan itse!

Hassua tässä on se, että muistan painoni lukioaikoina. Musta tuntui silloin kauhean isolta, olin normaalipainon ylärajalla. Mitä maksaisinkaan siitä, että huomenna heräisin sen painoisena...
  • Pieniä valonpilkahduksia: olin tänään lenkillä, ja vaikka tuntui, että vauhti oli hidas, niin todellisuudessa kävelin kuitenkin nopeammin kuin kolme viikkoa sitten. Kiitos SportsTracker ja tarkat analyysit...

Otettiin tavoitteeksi hölkätä lähipururata ympäri, mutta tässä vaiheessa hölkkään vielä lyhtypylväiden välejä. Perjantaina hölköttelin 2 väliä ja sitten kävelin 3, eli 40% meni hölkkäillessä. Tänään koitin 1 hölkkä, 2 kävely, jolloin palautumisaika on pienempi. Tulee kyllä syksyn mittaan purtsin lyhtypylväät tutuiksi!
  • Paljon helpompaa kyllä kotona syödä "järkevästi " saikulla olen siis ja heti pystyi panostamaan kunnon lounaaseen joka olikin melkein 600kcal ;) älkää vaan kysykö mitä terveellistä herkkua tein :D mutta nyt jo päivän saldo 1200kcal eli joku kevyt o:) iltapala esim poppareita siihen vielä päälle :smiley:
  • Ainiin ja viikonlopun sähellyksestä huolimatta 1,5kg näytti vaaka vähemmän! Toki se voi heittää tuon muutenkin että jos viikon pysyy niin olen tyytyväinen :blush:
  • Jess! Onneksi olkoon Uninen puolentoista kilon tipautuksesta! Olkoon heitto tai mikä vain, niin hyvä numero se on, ja ne on niin vähissä että pitää olla iloinen :) Minullakin vaaka näytti eilen aamulla kilon pudotusta, mutta kun tein päivällä ihanan salaatin (salaatinlehtiä, vuolukanaa, kananmunaa, sipulia ja mustaleimajuuston pikkupalasia), olikin tänä aamuna ihanasti se kilo tullut takaisin. On tää tämmöistä :)

• Paino hyppelee päivätauolla helposti ainakin puolisen kiloa. Myös naisten hormonitoiminta aiheuttaa hetkellisiä heittoja.

Mä olin tänään töissä Lontoossa ja söin lounaaksi mäkkäriä. Ei ollut oikein vaihtoehtoja. Aika ällö olo. En ole kovin ylpeä itsestäni.
  • Oooo mäkkäriä :love: Tää laihduttaminen on oikeesti vähintään yhtä vaikeaa kuin tupakan lopettaminen! Illalla kun punnasin mustikoita ja rahkaa, tein monimutkaisia laskutoimituksia selvittääkseni että paljon kaloreita on 40g mustikoita jos 100g on niin ja niin paljon jne ajattelin heittää vaa'an seinään ja ajaa kauppaan hakemaan kilon karkkia ja 1,5l kokista :joy: 1600kcal on täynnä ja "hirveä nälkä" jep jep.... psyykkistä joten menen tästä kuorimaan porkkanoita :wink:
  • MelisaMelisa Espoon etelärannikko

Uninen, jos kyse on mustikoista, on aivan sama syötkö 40 g vai 100 g, ehkä isompi määrä on jopa parempi. Kotimaisista marjoista ei kannata stressata, hedelmät ovatjo paljon sokerisempia j hillarisempia kuin meitin marjat.

40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

• Joo hedelmät varsinkin viinirypäleet ja luumut on petollisia! Radin kun joskus sairastin en voinut syödä omenaa lukuunottamatta (jossa siis hiilarit on hitaita) mitään hedelmiä! Kolme pientä luumua ja sokerit oli taivaissa....
  • Oon monena iltana tehnyt itselleni napostelupalaksi porkkanaa, kurkkua, paprikaa, selleriä ja kermaviilidippiä. Hätkähdän aina kun tajuan, ettei ole mitään väliä, onko selleriä tai kurkkua 100g vai 300g... kalorimäärät on niin pieniä.
  • Uninen, olen samaa mieltä siitä, että painonpudottaminen on vaikeampaa kuin tupakoinnin lopettaminen.
    Syöminen on sosiaalisesti hyväksytty tapahtuma, johon usein satsataan. Tapaamiset ystävien kanssa pyörii usein ruoan ympärillä. Kokataan yhdessä, mennään ravintolaan, juodaan kakkukahvit. Juhlat sitten vielä erikseen, samoin kuin kaikki arjen valinnat.

Mulla on ehkä syntynyt pieni hetkellinen kipinä liikuntaan. Nauratti eilinen, lähdin siis kukonlaulun aikaan kentälle, kävin Lontoossa ja tulin yöllä takaisin. Kävelin ulkona ehkä maksimissaan 400 metriä. Askeleita tuli kentillä ravaamisesta 10 500!
  • Minäpä nyt sitten 3 kk savuttomuuden kunniaksi menin ja ostin pienen pannupizzan! Ja sen kaveriksi cocis-tölkin. Syytän sua Uninen kun aina puhut siitä cociksesta niin nyt juhlan kunniaksi teki niin mieli :D

Toisinpäin tätä ei vois oikein tehdä... että kun on kymmenen kiloa tiputtanut niin sen kunniaksi polttais askin tupakkia. Se ei oikein toimisi :)

Huomenaamulla en taida uskaltaa mennä vaa'alle. Vasta kun on pari päivää taas kitistelty salaatilla.

Naanu en ihmettele yhtään! Kyllä matkustamisessa suurimman osan aikaa ja askeleita saa kulumaan juurikin siellä lentokentillä! Tai ainakin siltä tuntuu... mutta nyt sun askelmittari oikein todisti sen!

• Mutta cocis on musta vähän turhaan parjattu juoma o:) siinä on vaan 42kcal/100ml kun monessa appelsiinimehussan on jopa 50kcal/100ml ja sitä herkemmin juo "hyvällä omallatunnolla" :D

Mä oon syönyt tänään "paljon" siis kalorit täynnä ja päivällisenkin arvioin vaan silmämääräisesti ehkä vähän alakanttiin ja silti ollut koko päivän kamala nälkä!
  • Ihan totta, ja mun vähähiilaridieetilläkin cociksessa on vain 10,6 g/100 g mikä on tosi vähän verrattuna moniin terveellisenä pidettyihin tuotteisiin. Mutta onhan se melkein pelkkää sokeria koko tölkillinen, joten järkikin sanoo että ei se paras dieettijuoma ole. Joskaan yksi ei ehkä tapa, eikä siihen jää koukkuun ihan niin kuin tupakkaan! :) Se on muuten jännä miten jotkut ruoat pitää nälkää ja toiset ei sitten millään. Eikä se aina ole ihan selkeästi kaloreista sun muistakaan kiinni...

• No tuo! Kun oppis niitä hitaita hiilareita yms syömään! Esim työpaikka etuna saisin joka aamu syödä puuroa mutta eih yöks... :p pitäis kyllä opetella! Miks tää on niin vaikeaa ja kurjaa :cold_sweat:
  • Mä haluan nyt uskoa että tää juhlapizza oli se mun säikäytys elimistölle ettei olla nälänhädässä eikä mennä säästöliekille tms :) Mä luulen että parhaiten kokeilemalla selviää mitkä sitä nälkää pitää parhaiten, ja kuitenkin maistuu hyvälle että elämä on jonkun arvoista! Mulla esim juusto on selvästi semmoinen joka tuntuu täyttävän hyvin ja pitävän aika hyvin nälkää.

• Mä oiken tuumailin tän illan! Ja päätin lakata laskemasta kaloreita ja vaan syömään terveellisesti... meinaan onhan tää aika itsensä kusetusta juoda red bullia joka päivä ja syödä muutenkin ravintoköyhää ja huonoa ruokaa näiden nälkää mutta kuitenkin laihtuen :no_mouth: ehkä mä koitan sitä luolamies dieettiä seuraavaks ja syön vaan kasviksia ja lihaa :D
  • Tiedätkös... tuo kuulostaa tosi hyvältä! Syö aitoa kunnon ruokaa, mutta maltillisia määriä, niin elimistö pystyy itsekin vähän tasapainottamaan itseään. Liha ja vihannekset kuulostaa lisäksi tosi herkulliselta. Viileän syksyn tullen pataruoat ja uunijuurekset yms vois olla tosi ihania!
  • Mulla auttaa kaloreiden laskeminen tässä alussa annoskokojen määrittelyyn ja parempien valintojen tekemiseen. Laittaisinko leivän päälle juustoa vai kalkkunaa, tarviiko partaäijän päälle lorottaa hunajaa, vai voisiko jugurtin makeuttaa hedelmällä...

Kotona punnitsee ruokia, mutta syön lounaan (välillä päivällisenkin) ulkona ja silloin kalorit menee arvalla. Sen takia pyrin siihen, että kalorilaskuri olisi reilusti miinuskalorinen, jotta ravintolaruoan piilorasvat mahtuu mukaan ja silti jäisin pakkaselle kaloreissa.

Kannustan Unista kyllä tekemään just noin kun olet suunnitellut. Kunnon ruokaa, ei kitukuureja ja red bullia.

Mulla on paino laskemassa hitaaaaasti mutta koko ajan alaspäin. Ei se kroppa ole hätkähtänyt pizzasta eikä hampparistakaan. Paitsi että sellaisten päivälliseen jälkeen ruoansulatus toimii normaalisti. Ilmeisesti mun kroppa on ollut sitä mieltä, että porkkanat ja muut terveellisemmät valinnat ei kuulu mun suolistoon ja sitten kun taas saa hampparia, niin uloste on normaalia. Ehkä ruoansulatuksella kestää hetki tottua uuteen elämään, niinhän mullakin kestää...
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.