PAINONHALLITSIJOIDEN AVAUTUMISKETJU

1568101113

Viestejä yhteensä

• Naanu mä tiedän just miltä susta tuntuu. Tää on juuri sitä minkä kanssa olen kiukutellut tässä koko ajan - että pitäishän sen nyt perhana jossain näkyä että muuttaa monta asiaa ja paljon! Mutta ei vain näy!

Masentavaa on että kaikki dieetit näemmä toimii yhtä huonosti, joten en keksi mitään muuta syyllistä kuin sen hemmetin aineenvaihdunnan joka ei nyt hoida hommaansa tässä painonpudotusprojektissa...

• Tää on kyllä aivan hanurista. Oon koittanut siis koko elokuun elellä terveellisemmin ja liikkua enemmän. Jos palkkio oikeasti on -100g, niin heitän kyllä hanskat tiskiin.

Tai sitten pitää katsoa peiliin. Ehkä olisin laihtunut, jos olisin jättänyt ihan kaiken paitsi porkkanat ja kaurapuuron ja seifileet pois. Harmi vaan, että se ei ole elämää. En haluaisi millään alkaa millekään porkkana-kaurapuurokuurille, koska haluaisin löytää itselleni hyvän tason, jossa paino laskee, mutta silti voi elää jossain määrin normaalia, joskin terveellisempää elämää. Huolehtia siitä, ettei syö (liikaa) roskaruokaa, annosmäärät on järkeviä ja turhat kalorit jää nauttimatta. Mut ei mitään vaikutusta!!! Ihan oikeasti palaa käpy.

Eilen oli kyllä sillain dieetillisesti hankala päivä, että söin lounaalla tosi paljon valkoista höttövehnää, jota en ole syönyt elokuussa juuri ollenkaan. Siihen päälle sitten lento. Vaikka lentäminen ei itsessään kerryttäisi nestettä, niin ainakin älykelloni mukaan keho on silti sen aikana stressitilassa. Ihan suotta koitan keksiä syitä tälle painon junnaamiselleni.

Tänään koitan litkiä litrakaupalla vihreää teetä, josko se laittaisi nesteet liikenteeseen. Illalla mussutan lenkin jälkeen jääpaloja. Saatana!

• Näin juuri! Ihan samaa mieltä! Saatana! Mutta nyt ei vain mitkään normaali-ihmisten normaalijutut toimi. Ei sitten yhtään... Lääkärinikin sanoi että kyllä välillä voi herkutella jos ei joka päivä, mutta ei se kyllä nyt toimi, kun ihan pelkällä salaatillakin saa puoli kiloa lisää painoa. Toki siinä salaatissa oli salaatinlehtien lisäksi kananpaloja ja sipulia ja mustaleimakuutioita. Mutta silti! Siitä alkaa olla jo tosi vaikea vähentää...

• Miehen serkku onnistui cambridge dieetillä mut vaatii hiukan hyggee vissii
  • Oliko hän myös lopettanut polttamisen?
  • Mä en haluaisi lähteä millekään pussikeitto-patukkakuurille, kun se ei just ole sitä normaalia elämää. Lukaisin Cambridgen omilta sivuilta, että keskimäärin heidän kauttaan painon pudottaminen on maksanut 70-92 € / painokilo. Aika hermeettinen hinta, ettenkö sanois! Mitä sitten pussikeiton jälkeen? Ei siinä ainakaan ole uusia elämäntapoja oppinut.

Mä koitan kauheasti keksiä syitä sille, miksi painoa jo vähän putosi ja sitten yhtäkkiä nousikin takaisin samaan, jossa se oli. Insinööri sisälläni sanoo, että en ole mitenkään vajaan viikon aikana voinut syödä niin paljoa kaloreita, että tuo painonnousu olisi sillä selitettävissä. Ruokamäärä olisi siis melkoinen, kun painonnousua on viikossa 2 kg --> 14 000 kcal ylimääräistä normikulutuksen päälle. Tässä käy kaikki mahdolliset skenaariot läpi: Mikä voi kerryttää nestettä, missä vaiheessa kuukautiskierto, aineenvaihdunnan hitaus jne.

Menen ensi viikolla lääkäriin, ehkä olisi ihan järkevää ottaa tämä puheeksi ja sitten kuitenkin pyytää sitä ravitsemusterapeuttia. Vaikka ei oikein huvittaisi. Nyt sinne olisi kivampi mennä sen takia, että olisi jo monen viikon ruokapäiväkirja näytettävänä.

Sen lisäksi voisi olla aiheellista vähän mittailla itseään. Ostin muutama viikko sitten puntarin ja järkytyin, ehkä nyt olisi aiheellista mitata vartalonympärys ja järkyttyä lisää. Jos tässä käykin niin, että mulla kasvaa lihasmassa kaiken kävelyn ja uinnin takia ja todellisuudessa pienenen, vaikka paino ei putoakaan :sunglasses: Rasva sulaa ja muuttuu lihakseksi. No joo, tiedän itsekin, että lihaksen kasvamiseen tarvitaan vähän muutakin kuin pari kertaa viikossa kilsan uinti ja pari kertaa viikossa tunnin kävely - hölkkä -lenkki.

• Mä en ole insinööri, joten mutu-menetelmäni sanoo että sen aineenvaihdunnan hyytymisen takia nyt kaikki laihdutus menee painon nousun estämiseen, ja siksi se ei putoa. Ja heti kun silmä välttää, nousee. Mulla se ei ole nestettä.

Lääkärini sanoi että diabeetikoille on joku pistettävä lääke joka hidastaa ruoan etenemistä niin että on koko ajan täysi olo. En huolinut... yritän kuitenkin luomusti vielä.

Nyt on tullut lisää labratuloksia: muuten suht ok mutta P-GT eli maksa-arvo koholla! Rasvamaksa? Viinanjuonnista se ei ole voinut kohota kun juon ehkä lasillisen viiniä vuodessa
  • Ei ole lopettanut tupakointia. En tiedä kyseisestä menetelmästä . Laitan rahani ihan muuhun. Mutta näytti hällä toimivan.
  • Itse olen sellaisen menetelmän kannalla että syö sen minkä kuluttaa . Ja joskus putosi paino siitäkin kun kyllästyin syömään leipää evääksi ja söin salaattia tilalla. Tietty ruumiillinen työ...askeleita tulee 8-10 tuhatta päivässä.
  • Ei sitten paljon kiinnosta mitkään salit eikä kuulat eikä juoksut kävelyt...vaikka pitäisi .
  • Huh kyllä kuulostaa taistelulta teidän painonpudotus! Ootte tosi sisukkaita kun jaksatte vaan jatkaa :# pisteet siitä!

Pitäisköhän itsellekin jaksaa varata joku lääkäri aika... kun ei noita pers kokeita maksa yms arvoja oo otettu vuosiin :open_mouth: olis ihan mielenkiintoista tietää just sokeri ja muita arvoja! Harmi kun niitä ei oteta jotenkin kontrolli luontaisesti kaikilta vaikka viiden vuoden välein! Onhan kyse kansanterveydestä
  • Mä kun olen yrittäjä niin musta ei muutenkaan pidä huolta muut kuin minä itse, niin käyn kerran vuodessa noissa perusverikokeissa. Silloin myös näkee jos jossain tulee jotain muutosta kun on vertailuarvot monen vuoden takaa. Ihan yksityisellä käyn siis. Jotkut on onnellisempia kun eivät tiedä, mutta mä olen onnellisempi kun tiedän missä mennään :)
  • Lähdin tänään kavereiden kanssa lenkille ja vitsit että teki hyvää mennä kunnon kirittäjän perässä. Tai nyt jälkikäteen tuntuu hyvältä, lenkillä tuntui siltä, että kuolen. Kai se on ihan hyvä välillä vähän vaihdella tahtia, ettei vaan liiaksi kangistu kaavoihin. Jouluun mennessä luvattiin hölkätä se pururata, nyt menee hölkötellessä 40%, mutta valopylväsjuoksuna, eli kävellään 3 väliä, hölkätään 2. Paitsi että tänään juostiin, ei hölkätty.

En kestä, jos huomenna paino ei ole yhtään laskenut tämän aamuisesta. Tiiän järjellä, että se ei ole päivästä kiinni, mutta ei sitä siinä puntarilla seistessä osaa järjellä ajatella.
  • Pidetään peukkuja! Minäkin joka aamu toiveikkaana nousen vaa'alle, mutta useimpina aamuina petyn, joskus jopa pahasti :D

Juoksemisessa on se kiva että kun sitä jonkun aikaa harrastelee, kroppa löytää vähän ekonomisempia liikeratoja ja se käy mukavammaksi. Jatka siis vain sisukkaasti niin se alkaa palkita, niin kuin olet jo huomannut. Mulla ei löysät nivelet enää oikein kestä juoksemista, harmi kyllä. Ei täällä kyllä ole pururataakaan vaan asfalttikävelytietä pitäisi kolkutella menemään
  • Monessa paikassa sanotaan, että tämän kokoinen ihminen ei edes saisi hölkätä, iskut nivelille on liian kovia ylipainoiselle. Mut kyllä olen huomannut jotain kehitystä jo tämän kuun aikana.

Olen vähän haaveillut vesijuoksusta, en vaan ole vielä saanut aikaiseksi ostaa sitä vyötä eikä meidän paikallisessa uimahallissa ole niitä lainattavissa. Eihän se paljoa maksa, kyse ei ole siitä. Enemmänkin ärsyttää se, että jos ostan sen ja sitten se jääkin käyttämättä ja pyörii kaapissa. Se on aika iso.
  • Mä olen pitkään haaveillut vesijumpasta. On vain hankalaa löytää semmoista aikaa joka toimisi. Siinä ei vissiin tarvii vyötä, vai tarviiko?
  • Mulla on molemmissa lähiuimahalleissa uimavalvojilta lainattavissa oleva tabletti, josta saa valita, tekeekö lihaskuntoa vai aerobista vesijumppaa. Ohjeet tulee tabletissa olevaan sopuun ja eikun menoksi. Olisko sen nimi hydrohex tai jotain. En ole vielä testannut, mutta ajattelin kyllä joku päivä. Kävin joskus aamuisin ennen töihin menoa vesijumpassa, mutta se meni ihan mahdottomaksi. Se oli siis ilmainen, alkoi klo 7 ja mukaan mahtui 26 ensimmäiseksi tullutta. Ensin riitti, että sinne meni noin varttia vaille, mutta loppuaikoina menin jo ennen puolta ja joskus mulle ei riittänyt paikkaa. Sitten tuli erinäisiä mummosääntöjä, että ei saanut ottaa kuin yhden lapun, ettei voinut varata kaikille eläkeläiskavereilleen paikkaa. Tuntui aika hurjalta, että uimahallissa olisi pitänyt olla melkein tuntia ennen, joten lopetin sen harrastuksen. Muutenkin siinä oli ehkä tahti ja sykealueet enemmän suunnattu eläkeläisille.
  • Mä aloitin senioripilateksen. Ajattelin että jos kerran sen kehonkoostumusmittarin mielestä mun metabolinen ikä on 69 niin mennään sitten sen mukaan!

Mulla vaihtelee työajat niin paljon että on tosi vaikea harrastaa mitään säännöllisesti, mutta koetan nyt kuitenkin tätä, josko se onnistuisi ja josko tykkään siitä
  • MelisaMelisa Espoon etelärannikko
    editoi elokuu 30
    Minä avasin vesijuoksukauden tänään. Mulla on 200 metriä julkiselle kuntosalille ja uimahallille. 3 kuntosalia (yksi puhdasta rautaa) ja 50 metrin altaat. Vesijuoksivyöt hallin puolesta. Se on mulle ilmainen. Teki hyvää puolisen tuntia juoksua mummojen ja paappojen seassa. :#
    40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

• Melisa, vitsi miten hienoa, että on liikuntamahdollisuudet noin lähellä!

Olen vähän kateellinen tuosta 60 m altaasta. Mulla on molemmilla lähihalleilla 25 m ja sitä saa suhata aika pitkään ennen kun on kilsa täynnä. Saman ajan se tietty kestää, mutta ei ole ihan niin montaa käännöstä. En kyllä pysyisi laskuissa perässä, jos pitäisi 60:n kertannaisia laskea :smile:

Tänään vaaka näytti - 1,4 kg eilisestä. Nää painonhyppelyt on kyllä melkoisia... aina pitää olla tyytyväinen, kun se hyppii tälläin alaspäin. En nyt murehdi siitä, että paino kertaalleen kävi jo vähän aiemmissakin lukemissa.

Kävin tänään piiiiitkästä aikaa aamu-uinnilla. Tuntui, että halliin mahtui vähän paremmin, kun oli kaikki radat vapaassa käytössä, yleensä uimaseuroille on varattuna 2 rataa.
  • Jee Naanu! Iloitaan siitä 1,4 kilon menetyksestä ja uskotaan että se just on pysyvää ja ne ylöspäin menevät on niitä heilahteluita! Aina pitää iloita kun vain vähänkin aihetta on, ja 1,4 kg ei ole edes ihan vähän.
  • Mulla alkaa ens viikolla kansalaisopiston vesijumppa :) vitsi mä odotan sitä! Mulla kans nivelet paskana/yliliikkuu, jalat eripituiset koska lantio ei oo suorassa jne että vesijumppa on melkein ainoita liikunta mitä kärsii tehdä! Nii eikä tuonne ainakaan tarvinnut kuin uikkarin mukaan :)
  • Hienoa Naanu :) hitaasti ja varmasti se paino alkaa siitä tippua!
  • Nauti, Uninen! Tuo kuulostaa mukavalta! Minä tein tänään lyhyen työpäivän ja lähden kuntosalille ja hierojalle. Ei ole kauhean vetreä olo kun heräsin aamulla migreeniin, mutta sikäli ihan hyvä että töitä oli vähän vähemmän - kuntosalilla voi itse vähän keventää jos heikottaa, mutta työt pitää tehdä 100%. Mulla siellä pilateksessa ihan alkumetreillä ilmeni että jotkut liikkeet tekee kipeää silleen huonolla tavalla, mutta toivottavasti kuitenkin suurin osa olis mahdollisia. Se olis kuitenkin hyvä ton keskikehon hallinnan kannalta

• MelisaMelisa Espoon etelärannikko
    Aahhh näpsyvirhe, jonka korjasinkin jo, siis 50 metrin altaat, ei 60 m.
    Keksin hyvän vaihtelun lounaan ainaiseen salaattiin. Tein jättikulhon rosollia. Sain siskoltani eko-luomu-bio-viljeltyjä punajuuria, porkkanoita ja sipulia. Kaupasta perunoita (kiinteitä), herkkukurkkuja ja 1 tölkki kuutioituja punajuuria, et saatiin se etikkaliemi mukaan. Aladoobia ja muna. Rosolli on hyvää kesä- ja laihdutusruokaa.
    40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

• editoi elokuu 30

Enpä ole koskaan tehnyt itse rosollia, mutta onkohan se muodikasta, kun juuri eilen näin rosollikurssin! Ainahan itse tehty on parempaa kuin kaupan tädin tekemä, ja tuoreempaa ainakin!

Mulla oli tänään aika koominen tilanne... iski suuri harmitus päälle (missasin yhden työn jonka olisin halunnut tehdä, siksi että olin hierojalla enkä vastannut puhelimeen... kun soitin sen jälkeen takaisin, oli jo mennyt toiselle). Siinä potutuksen kourissa melkein retkahdin - Mäkkärille hakemaan lohturuokaa! Niin tää painon kanssa telmiminen käy hermoille että ei tullut edes tupakki mieleen, vaan suolaista ja rasvaista höttöhiilaria olisi pitänyt saada potutukseen :D Ei huono!

• Röökinhimo muuttunut höttöhiilarihimoksi :smiley:

Mun tekee nyt ihan mielettömästi mieli pizzaa, mutta koitan taistella himoa vastaan.
  • Olkoon voima kanssasi Naanu :D

Mulla on tänään kunnon tankkaus päivä kun ollaan leivottu hullunkiilto silmissä kaikkea mahdollista kurpisasta :yum: kurpitsa kakku ja kurpitsasämpylät saa kyllä isot pisteet! Päivälliseksi syödään kevyesti myös; perunamuusia ja färssiä, illan kruunaa venetsialaiset joissa syödään makkaraa ja vohveleita jne
  • Sain taisteltua pizzaa vastaan!

Mun on nyt näemmä totuttava siihen, että jos käyn puntarilla päivittäin, paino saattaa heitellä kilon suuntaan tai toiseen. Ehkä mun pitää enemmänkin keskittyä johonkin pitkän ajan lineaariin, ja tsekata, että aikaa myöden se on laskeva.

Huomaan kyllä itse kropassani ihan pieniä muutoksia, johtuen liikunnan lisäämisestä. Vaikka ei missään tapauksessa voi puhua mistään vaatekoon pienenemisestä, niin ehkä mä mahdun vaatteisiini paremmin. Pientä kiinteytystä siis tapahtunut. Sellaista, mitä ei huomaisi vielä mittanauhallakaan, pelkästään mun omassa päässä.
  • Hienoa Naanu! Tiukan taiston voitit! Jännä miten mua ei haittaa lainkaan jos muut polttavat tupakkaa, mutta kun vieressä syödään suklaakääretorttua, niin voin sanoa että olipa kyllä hiton hankala olla ottamatta palaa! Tuskallinen kokemus suorastaan!

Mä punnitsen joka päivä (en siis normaalielämässä mutta nyt kun koetan saada painoa pois), ja piirrän rastin ruutupaperille. Siitä sitten yhdellä silmäyksellä näkee pitemmän ajan isommat linjat. Tähän olis varmaankin joku näppärä appsi tai jotain, mutta mulla on vaaka kylppärissä enkä kanna puhelinta sinne mukaan :) Kiusallista kyllä, se isompi linja näyttää sitä että aina palaan samaan lukemaan, yläkautta tai alakautta kiertäen. Ja se lukema on liian iso, joskaan ei ihan niin paha kuin mitä oli korkeimmillaan tupakoinnin lopetettuani.

Mutta mulla on ollut tuo sama illuusio siitä että vaatteet ei ahdista ihan yhtä paljon, etenkin esim farkut. Ikään kuin ihra olisi siirtyillyt ja sijoittunut vähän eri tavalla. Tosin eilen kuntosalilla mulla oli uus t-paita joka sitten olikin sellainen että oikein inhorealistisesti toi esille mahan kauhistuttavan muodon. Ettei vain rupea kuvittelemaan että tässä olisi sieltä jotain lähtenyt...

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.