PAINONHALLITSIJOIDEN AVAUTUMISKETJU

179111213

Viestejä yhteensä

  • Mulla alkoi tässä kuussa sokeriton syyskuu. Tarkoitus on jättää pois karkit, leivonnaiset ja suklaat ja sitten sellaiset ylettömät ’juon litran tuoremehua janooni’ -setit. Meinaan kyllä surutta syödä hedelmiä yms, eli enemmänkin koitan jättää pois valkoisen sokerin. En meinaa senkään kanssa olla kovin tarkka, en siis ruoski itseäni vaikka joskus joku suklaa suuhun livahtaakin. Ostokieltokin tekee jo ihmeitä, vaikka työpaikan kahvipöydässä sortuisikin.

    Mulle ei ole karkki eikä leivonnaiset se juttu, mutta suklaa....
  • Hyvä idea! Pitäisiköhän itsekin yrittää? Karkkia, leivonnaisia tai tuoremehua ei mulla menekään, mutta jokunen pala suklaata kyllä joka ilta (tummaa suklaata tosin, eli vähän vähemmän sokeria, mutta kuitenkin). Toisaalta tuntuisi kyllä vähän ikävältä jos sekin vähä pitäisi jättää pois... jotain iloa voisi elämässäkin kuitenkin olla

  • pari palaa suklaata on vaan hyväksi terveydelle!

    Älä suotta ota pois, kun ei siitä ole mitään ongelmaa.
  • Totta tuokin! Tosin nyt tuntuu että pitäisi jättää vähän kaikki pois että alkaisi tulla jotain tuloksia!
  • Älä nyt tummaa suklaata pois jätä, se on terveellistä. Ei tämä lopettaminen maksa vaivaa jos kaikki pitää pois jättää, tulee toisella tavalla kalliiksi tämä homma sitten. Ostin minäkin suklaapipareita jälkiruoaksi kahvin kanssa ja olen jopa kyennyt ottamaan niitä vain pari kerrallaan. Ksylitoli - ja muut pastillit ovat jääneet pois, vatsa ei pitänyt niistä, menee aikansa saada se kuntoon.
    Ananasmehua voi tietääkseni juoda paljonkin, se ei lihota ja hillitsee matala - asteista tulehdusta.
  • Juttelin tänään lääkärin kanssa painonpudotuksesta ja paremmista elämäntavoista. Sain häneltä jotenkin siunauksen tähän mun painonpudotustyyliin. Sanoin kyllä, että pää räjähtää, kun tuloksia ei synny, mutta hän vaan sanoi, että joskus alussa kestää hetken aikaa, ennen kuin aineenvaihdunta ehtii mukaan. Liikunnan lisääminen on joka tapauksessa terveydelle erittäin hyvästä, samoin kuin terveellisemmät valinnat ruokapöydässä. Käski jatkaa samalla mallilla eikä luovuttaa.

    Sanoin, etten halua porkkana- ja raejuustokuurille, tai sellaiselle dieetille, joka vie kaiken ilon elämästäni. Lääkärini sanoi, että se on pahinta, mitä itselleen voi tehdä, sillä saa aikaan vaan pahan mielen ja jojomaisen laihdutuksen.

    On tää kyllä hiton rasittavaa, että ostin puntarin reilu kolme viikkoa sitten ja nyt se näyttää, että multa olis lähtenyt kilo. Kilo! Se on ihan käsittämättömän vähän. Onhan se hyvä, ettei ole tullut kiloa lisää, mutta silti ihan naurettavan vähän. Mulla on kuitenkin mistä vähentää, ihan reilustikin.

    Toisaalta sitten taas mietin, että kilon heitto sinne tänne päivätasolla ei prosenteissa ole ollenkaan niin paljoa kuin jollain, joka on normaalipainossa. Mut en tiä. On tää vaan raivostuttavaa.

  • Kiitos - pidän tumman suklaan ruokavaliossa! Jos ei muuta, se on henkisesti hyväksi :) Kyllähän ananasmehussakin varmaankin hedelmäsokeria on?

    En ole yllättynyt lääkärisi reaktiosta Naanu - tuo elämänmuutoksesi on tosiaan kuin oppikirjan sivuilta ja varmasti hyväksi sinulle, ja ehkä vaa'allakin alkaa näkyä ajan kanssa! Mutta kyllä tässä nyt tosiaan taistellaan niitä kiloja vastaan jotka koettavat tulla lisää, joten vaikka paino pysyisi samassa, se on jo voitto niitä kiloja vastaan jotka eivät päässeet rakentamaan kotia vyötärölle vaikka kovasti yrittävät!

  • Sorruin tänään ja ostin Ritakin syysstartti-valmennuksen. En usko, että ihan orjallisesti sitä noudatan, mutta ihan hyviä juttuja siinä kai on.

    Huomasin esim. jo heti mun ”terveellisestä” aamupalasta, että se oli pääosin hiilaria. Noissa ruokavalio-ohjeissa on tehty aika simppeliksi elämä, on listattu, kuinka paljon milläkin ruoalla pitäisi saada proteiinia, hiilareita ja rasvoja. Kyllä sitä selailemalla saa tehtyä pieniä korjauksia, jotka toivottavasti sitten vie oikeaan suuntaan.

    Kävin tänään ekaa kertaa vesijuoksemassa. En ollut ihan vakuuttunut. Saas nähdä, jäikö ainoaksi kerraksi..
  • Musta olisi tosi jännä nähdä sellaisten ihmisten järjestämä laihdutuskurssi, jotka eivät olisi nuoria aerobikkaajia tai kehonrakentajia, vaan sellaisia jotka esim itse ovat pudottaneet ison määrän painoa, ja joilla on ikää sen verran ettei aineenvaihdunta senkään takia sujahtele ihan vauhdikkaasti.

    Söin eilen Saarioisten siskonmakkarakeiton, 210 kcal, 14,7 hiilaria. Ja kaksi hapankorppua joiden päällä mustaleima-juustoa, ja jälkkäriksi ne pari suklaapalaa tummaa suklaata. Ja monta kuppia kahvia (mustana, ei sokeria) Vaaka näytti tänä aamuna vain puoli kiloa enemmän kuin eilen, jee... "Jättää vain sen pullan pois" - niinhän se meni? :D

  • Siis onko tuossa sun koko päivän ruoat :anguished: Eihän tuossa ole kaloreita nimeksikään!!

    Tuossa syysstartissa, jonka ostin, oli kolme eri kalorimäärää päivätasolla. 1300, 1600 ja 2000. Koitan kiikkua siinä 1800, joten vähennän vähän tuosta isoimmasta. Olin tosi hämmentynyt, että kun laitoin aamupalan fatsecretiin, se näytti jo 480 kcal, eli viidennes päivän ruoista.

    Pidän itseäni todellisena taistelijana, sillä meillä on tänään ja eilen ollut töissä marjapiirakkaa, enkä ole syönyt sitä tämän sokerittoman syyskuun takia.

    Ruokien aikatauluttaminen on kyllä hiton hankalaa, jos haluaa säännöllisesti syödä. Mun vaikein hetki on iltapäivästä iltaan. En oikein osaa syödä välipalaa, ja sen takia sitten mun on kauhea nälkä. No, tänään olen ensin menossa suoraan töistä hammaslääkärille ja sieltä melkein suoraan Joogaan. Eikä mulla ole eväitä. Ennen hammaslääkäriä ei viitsisi syödä, mutta ei just ennen joogaakaan oikein viitsisi. Ainakaan mitään papuja tai herneitä :sweat_smile: Sitten kotiin päästyäni kello onkin jo yli kahdeksan, ja olen syönyt lounaan ennen puolta päivää.

    Nyt olen jotenkin jo masteroinut aamupalan (sen opettelu kesti noin kuukauden), seuraava pieti olisi sitten tuo iltapäivän välipala. Ruoka kerrallaan, näköjään.
  • Siinä oli tosiaan mun eilisen ruoat... ja kyllä luulis että alkais jossain näkyä mutta eipä ei. Tämän takia siis kiukuttelen :D Nyt on kello 16.40 enkä ole vielä syönyt mitään mutta monta kuppia kahvia on kyllä mennyt. Ei ole kyllä vielä nälkäkään, mutta tänään aion syödä kuitenkin kanasalaatin: jääsalaattia, kananpaloja, fetakuutioita ja salaatinkastiketta. Ja kadun sitä huomenna aamulla taas vaa'alla :D
  • Kipax :# tuo kuulostaa kyllä tosi pahalle! Ei mikään ihme jos aineenvaihdunta on sekaisin... mulle joskus sano terkkari että aamulla on tärkeää juoda edes iso lasi tuoremehua tms että aineenvaihdunta käynnistyy uuteen päivään! Toisin sanoen et kyllä tänään laihdu kun sun vartalo vetää edelleen yöpaastolla...
  • Kyllä mäkin aamulla kahvia join! Jännä nähdä mistä elimistö sitä ihraa kehrää... olis aika ruveta käyttämään niitä vararavintoja jo!
  • Jos yhdessä kupissa kahvia on n.1kcal niin ei taida kymmenenkään kuppia riittää :D mutta mielenkiintoista seurata tuommoista ihmiskoetta että kauan sitä pystyy pitämään yllä ja miten suuriin painon pudotuksii sillä pääsee!!

    Itsehän jo oksentaisin kun verensokerit tippuis liian alas... en pärjää edes lounaaseen syömättä
  • Lisäisin kyllä, Kipax, syömistä oikein huolella. Aamulla vaikka puuro ja raejuustoa, lounaalla se sun kanasalaatti, välipalaksi maustettu rahka ja hedelmä, päivälliseksi jotain ruokaa ja vielä illalla jotain. Sun elimistö ei tällä hetkellä toimi ollenkaan, suotta vaan uuvutat itsesi. Jos kroppa tottuu siihen, että se saa ruokaa tasaisin väliajoin, se uskaltaa sitä polttaakin.
  • Joo, voin raportoida ihmiskokeestani :D En kyllä ennenkään ole syönyt aamuisin enkä päivisin mitään, joten siinä ei ole mitään uutta. Tai jos olen sortunut päivällä esim sämpylään, on se kyllä näkynyt heti vaa'an lukemissa. Ero entiseen on siis se että koetan syödä ruokaa joka ei lihottaisi, silloin kun syön
  • Just yks lääkäri sanoi että ainoa konsti pudottaa painoa on syödä vähemmän kuin kuluttaa. Syömisen lisääminen ei jotenkin siis kuulosta hyvältä idealta.
  • Ulkopuolisena uskaltaudun tukemaan Kipaxin lääkärin ajatuksia. Jatkuva mussuttaminen ei kai ymmärtääkseni ole hyvä hampaillekaan. No, minä en oikein voi "menneitä" hampaita hehkuttaa, ne menivät tupakalla pilalle ja keuhkoahtauman kortisonilääkkeet viimeisteli tuhon.

  • Mistä se sun paino sitten on kertynyt, jos et sä oo syöny.
    Jos ei mitään syö voi käydä kun mustalaisen hevoselle "just ku oppi oleen syömättä, kuoli pois.
    Eikse o järkevämpää, useamman kerran päivässä pieniä annoksia, eli vähemmän kun kuluttaa.

  • Syömisestähän tuo paino lienee kertynyt, mutta ongelmahan nyt olisi saada sitä painoa pois

  • Onko sulla sovelluksia tms käytössä :hushed: meinaan johan sä nukkuessa kulutat enemmän kuin tuossa kanasalaatissa on että en kyllä usko että siitä on kyse ! Sitä paitsi yleensä mikään dietti ei suosittele alle 1200kcal/pv en vaan pysty uskomaan että tuo voi olla terveellistä!
  • Tosta ilta syömisestä oli joku unijuttukin että päivällisen syöminen myöhään illalla parantaisi unen laatua! :) pitäis vaihtaa ateria rytmiä etelä-eurooppalaiseen suuntaan :D
  • Kipax, VLCD on hetkellinen, lääkärin seurannassa tehty dieetti, jossa siinäkin syödään enemmän kaloreita kuin mitä sä saat päivässä. VLCD:ä ei lääkäritkään suosittele muuta kuin ihan ylipainoisille (lähteistä riippuen painoindeksi 32-35). Muistaakseni olet sanonut, että sulla ei ole noin paljoa ylipainoa (saatan olla väärässäkin).

    Kuten Uninen sanoi, ihmisen normaalikulutuskin on reilusti yli 1000 kcal vaikka nukkuisi koko päivän. Oman kalorientarpeesi voit tsekata laskurilla esimerkiksi täällä: https://kuntoplus.fi/laihdutus/energiankulutus/kalorilaskuri

    Kaloreita saat kerättyä tietty myös proteiinista ja rasvoista, jos olet jättänyt hiilarit pois.

    Sun tapauksessa ottaisin parin kuukauden koejakson, jossa oikeasti söisit. Vaikka aluksi saattaisi tuntua, että painoa tulee vähän lisää, saattaisit silti voida paremmin, kun kroppa saa kaiken tarvittavan ja aineenvaihdunta alkaa toimia.
  • Täytyy kyllä sanoa, että Ritakin ruokavalio-ohjeet taitaa toimia. Siinä on tasapuolisesti kasvikset, proteiinit, rasvat ja hiilarit. Proteiinia selkeästi enemmän kun mitä aiemmin söin, ehkä myös rasvoja. Se ei kuitenkaan ole VHH, sillä siinä on kolmella ruoalla myös hiilareita, sen lisäksi marjoja kuuluu syödä ja hedelmiä saa syödä. Ehkä tuo ruokavalio on alkanut toimimaan tai sitten mun kroppani on vihdoin oppinut, että vaikka ruokaa tulee vähemmän, sitä tulee säännöllisesti, kehossa olevaa rasvaa saa ja kannattaa käyttää lisänä. Oli miten oli, mulla on nyt paino taas vähän laskusuuntainen, siitä noin kuukauden takaisesta aloituksesta paino on nyt pudonnut 3,3 kg. Tässä on vielä muutama päivä täyteen kuukauteen aikaa, joten saatan päästä sellaiseen noin neljän kilon kuukauteen, joka on kyllä kaikilla mittapuilla hyvä.

    Sokeriton syyskuu etenee, olen saanut taisteltua muutamia mielitekoja vastaan. En ole syönyt töissä pullaa enkä piirakkaa, vaikka on tarjottu. En ole syönyt suklaata, vaikka sitä vahingossa ostinkin.

  • Ai niin, se piti vielä lisätä, että vaikka kuinka puhutaan aamuaerobisen hyödyistä, niin mulla ne ei toimi. Olen koittanut käydä aamu-uinnilla, aamuvesijuoksemassa ja aamulenkillä. Kaikkien jälkeen olen niin väsynyt, että tekisi mieli mennä takaisin nukkumaan. Ei toimi siis minulla minkäänlaisena energiaboostina.

    Muutenkin liikunnan kanssa on melkoista aikatauluttamista, sillä jos liikkumaan lähteminen menee selkeästi myöhään, eli lähden vasta 19-20, mun on sitten vaikea nukkua hyvää yöunta sen jälkeen. Paras aika liikkua on siinä kuuden-seitsemän välissä, mutta se ei aina aikataulullisesti onnistu.

  • Hienoa edistystä Naanu! Ja tsemppiä sokerittomalle!

  • MelisaMelisa Espoon etelärannikko
    Tämä täti teki maanantaina hyvän vesijuoksusession ja eilen peräti tunnin aika raskaan kuntosalin. Syöminenkin olisi ollut ok, mut eilen väsyin salilla niin, et vedin illalla pussillisen ranskalaisia pastilleja. Karkista pitäisi päästä eroon, sillä laihtuis jo pelkästään.
    Energiakulutus oli tuon linkin mukaan uli 2000, laihtuakseni vain 400 kaloria suositeltiin vähennykseen. 1700-1800 kcal olis hyvä. Tässä iässä ei saa vetää kovin alas.
    40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

  • Tämä mun sokeriton on siis lähinnä valkoinen sokeri. Ei leivonnaisia, ei karkkia, ei suklaata, ei limsoja yms. Sen lisäksi pannassa on tuoremehujen yletön litkiminen. Hedelmäsokeri on kuitenkin ihan ok, hedelmistä saa niin paljon muuta hyvää.

    Sokerikoukku tuntuu olevan yhtä tiukassa kuin tupakkakoukku. Korvaan makeanhimoni skyrreillä ja proteiinivanukkailla. Niitä ei voi kuitenkaan ylettömiin syödä. Suklaata menee levyllinen, tuollaisessa on jo yhdessäkin tekemistä.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.