Retkahduksia.

Moi! Olen lopettanut tupakanpolton huhtikuun alussa -17, eli kohta tulee kaksi ja puoli vuotta. Päivittäin en enää ole ajattellut tupakointia pitkään aikaan ja arjessa ei rööki vaivaa. Mutta oli tänään ihan pakko tulla tänne ja luoda uusi tunnus (vanha salasana oli unohtunut) ja katsoa totuutta silmiin!

Olen antanut itselleni luvan polttaa lopettamisen jälkeen muutamia kertoja, ekana kesänä kerran, toisena kesänä kahtena iltana, ja tänä kesänä poltin yhdellä neljän päivän reissulla kuin korsteeni ja samoin yhtenä baari-iltana.

Kertojahan ei ole paljon, ja kaikki liittyvät baari-iltoihin tai tuohon yhteen ulkomaanreissuun. Mutta silti. Ärsyttää, että olen avannut itselleni tällaisen takaportin tupakointiin. Tavallaan olen jopa tehnyt itselleni sellaisen säännön, että kerran kesässä saan polttaa. Paitsi nyt menikin jo kaksi kertaa. Ymmärrätte varmaan huoleni...

Olen kyllä lopettamisen jälkeen käynyt baarissa monesti myös ilman tupakkaa, ja se on ollut aivan yhtä kivaa. Mutta niin kamalan sitkeässä istuu tuo ajatus omasta ajasta ja vapaudesta, jonka vain savuava keppi voi täydellistää. Arrgghh!! Onneksi käyn ulkona kovin harvoin, mutta pelkään ensi kerralla taas keksiväni jonkin tekosyyn polttaa (esim: käyn niin harvoin ulkona, voin hyvin silloin polttaa)

Voisitteko palauttaa järkeni?

Viestejä yhteensä

• Itse olen ollut polttamatta n. 9 kuukautta eikä mitään isompia ongelmia ole ollut. Jostain kumman syystä kuitenkin nuo baari-illat ja muut rääppiäiset tuntuvat sellaisilta, että niihin haluaisi itsekin luoda juuri tuollaisia kuvaamiasi takaportteja tupakoinnille.

Syykin on selvä: kun on 28 vuotta antanut itsensä ymmärtää, että bileiden onnistuminen on suoraan kiinni siitä, että saatavilla on riittävästi hyvää juomaa, tupakkaa ja seuraa niin olisihan se ihme, jos mieli ei kaipaisi takaisin tätä epäpyhää kolmiyhteyttä silloin harvoin kun viihteelle pääsee.

Itselläni on monia hyviä muistoja ajasta johon kuului tupakka ja siitä se ääni tuonne alitajuntaankin syntyy joka vihjaa, että eipä se yksi tupakka-aski kerran pari vuoteen haittaisi yhtään mitään. Muistuttelen itseäni siitä, että moni tupakkalakko on kariutunut juuri näin ja myös siitä, että ei tuo muistoissa oleva tupakka ole niitä muistoja mahdollistanut vaan se vain oli tapa juuri siinä hetkessä. Uusia hienoja muistoja saa myös ilman tupakkaa.

Kun on kerran jäänyt kunnolla tupakkakoukkuun, niin se tapahtuu salakavalan helposti uudelleen myös toisen ja kolmannenkin kerran eli tupakanhimoa ei parane aliarvioida. Tunne vastustajasi, äläkä sorru ylimielisyyteen.

Minä olen lääkkeeksi miettinyt syitä ja tunnelmia jotka saivat minut lopettamaan alunperin tupakoinnin ja verrannut nykyistä olotilaani viime syksyyn, se auttaa, vaikka tuo alitajunnasta kuuluva houkutuksen ääni muuta yrittäisikin väittää. Voimia ja hyvää kesää.

• MelisaMelisa Espoon etelärannikko
    editoi heinäkuu 11
    9 kk on lähellä ja selvästi sun mielipitees on sitä myöden kehittyneet. :) Minäpä viskasen sua loitsulla muutaman päivän kuluttua. Ilmoittauduhan aloituskuukautesi poterossasi.
    40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

• Quit1018, kiitos vastauksesta. Se ongelma taitaa olla just tuo ylimielisyys. En olisi osannut kuvitella, kun olin lopettanut tupakoinnin, että alkaisin ajatella, että voisin mukamas joskus kerran vuodessa polttaa. Nyt kuitenkin ilmeisesti savuttomuus on jo muuttunut niin normaaliksi mielessäni, ettei se ole enää uutta ja motivoivaa ja tuntuu itsestään selvältä ja helpolta ja sitten tällainen ihmeellinen ajatus on jostain hiipinyt, että voisinkin sitten joskus suoda itselleni tällaisen "erikoisillan". Eihän siinä ole järjen häivääkään. Ja kokemusta on jo myös baari-illoista ilman tupakkaa. Ne ovat sitäpaitsi parempia kuin tupakan kanssa, koska ei tarvitse ravata ulkona eikä haise tupakalta. Eikä krapula ole niin paha.

Tuo on hyvä vinkki, ajatella niitä fiiliksiä ja sitä motivaatiota, mikä silloin lopettaessa oli. En todellakaan, todellakaan halua alkaa enää polttaa.

Hyvä kun tulin tänne vähän uudestaan, hyvä paikka, kun ei täällä ole aikarajaa. :) Kiitos ja tsemppiä!

• Tuollaisen takaportin jätin itselleni, että joskus viihteellä saan polttaa silloin 3 vuotta sitten kun lopetin ekan kerran. Eipä se siihen jäänyt, eli ei kannata jättää mitään oikeutuksia sauhutteluuun itselleen, kun se alkaa uudelleen niin helpolla. Mutta varmaan useimat joskus repsahtaa juuri näin.

• Sepä se. Ja kun lopetin yli kaksi vuotta sitten niin en kyllä jättänytkään mitään portteja. Mutta mutta! Sinä ekana kesänä lähdin festareille ja tavallaan jo etukäteen päätin että siellä poltan. Poltinkin koko vkl. Ja siihen se jäi silloin...paitsi että nyt makselen niitä velkoja...
  • Mä annoin reissu- ja stressiröökien katkaista 15 vuoden savuttomuuden eli älä jatka leikkimistä... Useampi vuosi tuli sitten taas käryteltyä kuin korsteeni ennen tätä lopetusta.

Toki itse teet valinnat, mutta mun oletus on, että ne jotka pystyvät satunnaiseen sauhtteluun (niitkin on) , eivät ole tarvinneet eivätkä tarvitse stumppia... Tsemppiä!
  • Minusta kannattaa unohtaa sellaiset mieliteot, että "Poltan vain yhden". Kyllä se on sitten toinenkin ja lopuksi aski. Aikanaan meidän lähellä oli kioski, josta sai ostaa jo valmiita puoliaskeja tai vaikka irrallaan yhden tupakin. Se kioski oli kyllä kaikkien lopettamista yrittävien ansa.

• s. 1935
    • Polttanut 60 vuotta
    • Lopettanut 15.11.2015
  • Voi kun kiva ent. Vaari käväisee täälä, Tuumannu, että missä olet :)
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.