Heinäkuu 2019 lopettaneet

Heinäkuu on jo näin pitkällä eikä lopettaneita saatikka uutta ketjua näy! :open_mouth: Tässä siis olisi heinäkuun lopettajille oma paikka, tervetuloa!

Itse vaikutan kesäkuun puolella mutta haluaisin myös seurata tätä ketjua jos tänne joku tulisi!
«1

Viestejä yhteensä

• Minä täällä taas?!?!
    Nyt ois tarkoitus lopettaa pysyvästi.
    Edellisellä kerralla pysyin päätöksessä leikkauksen ja toipumisen ajan.
    Sairasloman päättyessä löysin itseni taas työmaan tupakkipaikalta, hitsi et ihminen on tyhmä!!
  • Tervetuloa, Lilli64. :) Tsemppiä nyt vaan kovasti. Käytätkö apukeinoja?
  • Kiitos tämän ketjun aloittajalle. Täällä yksi ties monennen kerran lopettanut ja aina uudelleen retkahtanut viisikymppinen nainen kaipaa vertaistukea :)
    Tupakointihistoriani lyhyesti: Nuorena tupakoin melko säännöllisesti ja lopetin kolmekymppisenä. Lähes 20 vuotta ilman tupakkaa. Pari vuotta sitten olin matkoilla tupakoivan ystäväni kanssa ja reissun aikana polttelin muutamia savukkeita. Matkan jälkeen tapasin miehen, joka polttaa ja lopunhan voi jo arvata... Aluksi poltin vain harvoin, välillä taas enemmän, koko ajan kuitenkin olen inhonnut tupakoivaa minää... Olen viimeisen vuoden aikana lopettanut ainakin neljä kertaa, pisimmillään lakko on pitänyt kolme viikkoa. Nyt on kesäloma takana, neljä viikkoa tupakkaa reilusti, saunaoluita myös lähes joka ilta. Eilen poltin puolen yön aikaan viimeisen tupakan ja toivon sydämeni pohjasta tämän yrityksen onnistuvan...
  • Tervetuloa, Sirkkal11sa äläkä turhaan kiittele, pitää teille oma paikka olla. :) Toivotan siullekin tsemppiä, kirjoitelkaa ahkerasti. Yritän ehtiä seuraamaan tätäkin ketjua, aika alussa olen itsekin taipaleeni kanssa. :)
  • Kymmenen päivää mennyt ja välillä tulee sellainen tyhjä olo, ihanku ei ois muuta vaihtoehtoa ku mennä tupakalle. Oikeen pitää tsempata ett pääsee ohi tosta tilanteesta.

• Ensimmäinen viesti tänne foorumille, löysin tämän ihan sattumalta. Toinen päivä savuttomana alkaa olla kohta ohi ja kohti kolmatta mennään. Tuli ihan ex tempore lopetus idea kun tupakat olivat loppu enkä saanut itseäni liikkeelle ja aloin jauhamaan vanhoja nikotiinipurkkia. Aloin etsiä netistä eri korvausvalmisteita ja törmäsin tällä foorumilla keskusteluun jossa suositeltiin Nicorette sumutetta ja kävin sellaisen hakemassa. Tuntuu purevan hyvin. Vuosikaudet tuli poltettua, mutta viime vuodet lähinnä sähkötupakkaa, tosin tavallistakin välillä meni. Nyt viikonloppuna tosin olisi tiedossa reissu johon sisältyy tod.näk alkoholia ja ihmisiä ketkä polttaa, mutta olen todella ylpeä itsestäni jos selviän reissusta ilman ainuttakaan tupakkaa. Tsemppiä kaikille :smile:

• MelisaMelisa Espoon etelärannikko
    Tervetuloa takaisin Lilli64, toivottavasti tällä kertaa onnistut pitempään savuttomuuteen.
    Uusia tulokkaitakin on, Sirkkal11sa, yary ja Notredam, kovasti tervetuloa. Stumpissa teillä on hyvät mahdollisuudet onnistua.
    Ahkera lukeminen ja varsinkin kirjoittaminen takaa myös sen, että saatte palautetta ja kannustusta kanssalopettajilta.
    Itsekin aikoinaan löysin vahingossa foorumin ja sen avulla onnistuin, myös niksapurkan avustuksella. Vertaistuki on voimaa.
    Notredamella sit edessä eka koitos. Jos alkon määrää pystyt kontrolloimaan, voi tupakatta oleminen olla helpompaa. Tai ota mukaan sähkötupakka varmuuden vuoksi.
    40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

• Tervetuloa uusille, komppaan Melisaa tuon alkon suhteen. Kannattaa ottaa kohtuudella, kännissä arviointikyky pettää helposti ja aivot huijaavat että kyllä sitä voi muutaman polttaa. Kovin moni on tähän kuoppaan langennut. Tsemppiä teille jatkoon. :)
  • Hellou täällä kanssa yksi heinäkuinen! 12v tupruttelua ja 2pv menossa ilman. Yli puolet lukenu Stumppaa tähän-kirjaa,ja tällä kertaa voisin onnistuakkin. Tänne eksyin saamaan vertaistukee koska eihän tää helppoa ole! :neutral:
  • Moikka, Emily_ ja tervetuloa joukkoon! :) Täältä kyllä saa vertaistukea ja omaa oloa auttaa kun kirjoittelee tänne ja lueskelee muiden juttuja, kukaan meistä ei ole yksin tämän kanssa. Tsemppiä!
  • Huomenta kaikille :) Kolmas savuton päivä lähtee käyntiin. Eilisen saunaoluen vaihdoin vichyyn, jotta ei tulisi tupakanhimoa. Minulla parhaimmat sauhut lähtivät aina oluen tms alkoholijuoman jälkeen. Yöllä näin unta, että poltin ja harmitti kovasti siinä unessa asia. Onneksi se oli vain unta. Tälle päivälle olen järjestänyt kaikenlaista ohjelmaa, jotta ei tulisi kiusauksia. Töissä on helpompaa, kun en ole siellä pahemmin koskaan polttanut.
    Tsemppiä kaikille ja mukavaa lauantaita!
    Hyvin on sulla lähtenyt alkuun täma savuttomuus Sirkkal11sa!
    40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

• Täytyy kyllä myöntää että on tää yhtä painimista ajatusten kanssa. Välillä sitä miettii että no jos sitä sillon kesän jälkeen lopettaiski, mikä oli alunperin ajatuksena. Hetken päästä kääntyy takaisin että en nyt luovuta että ei mitää järkeä. Jotkut puhuu että viikko on pahin,toiset puhuu että kuukauden jälkeen helpottaa. Te konkarit voitteko kertoa miten oli teidän kohdalla?
    Tsemppiä Sirkkal11sa
  • Niin on, Emily_ :o Minäkin seilaan ajatusteni kanssa. Välillä ajattelen, että jos polttaisi vain silloin, toinen ääni toivoisi sauhuttelun loppuvan kokonaan. Minulla on näiden muutamien lopetusyritysten jälkeen sellainen fiilis, että tämä kolmas päivä on vaikein. Tietysti riippuu siitäkin, miten paljon on polttanut ja missä tilanteissa.
    Pysytään lujana, ollaan hyvässä alussa jo :)
  • Tsemppiä kaikille heinäkuisille!

Olen itsekin vielä rookie lopettamisen suhteen, mutta pari kuukautta on mennyt, välillä paremmin, välillä vähän vaikeammin. Ensimmäiset viikot lopettaminen oli mielessä koko ajan ja surffailin netissä etsimässä kauhutarinoita ja selviämistarinoita lopettamiseni tueksi. Se helpotti, sillä osasin sitten odottaa erinäisiä oireita, jotka lopulta tulikin, lähes kellontarkasti.

Pääsääntöisesti tässä kahden kuukauden kohdalla on sellainen fiilis, että tupakkaa ei tee mieli, mutta ei käy kieltäminen, etteikö muutaman viinilasin ottaneena tupakka maistuisi.
  • Sirkkal11sa helpottavaa kuulla että siellä painitaan samojen ajatusten kanssa. Ensi viikko jännittää. Töissä tullut poltettua muiden kanssa,ja päivässä on ne tietyt rutiinit minkä aikana tupakka palanut. En voi muuta ku toivoa parasta. Vielä pohdiskelen että pidänkö askia laatikossa, vähän niinku että tarvittaessa siellä sitä olisi,vaikka en aijokkaan polttaa. Tuleeko pakokauhu jos sen pois ottaa. :smiley:
    Naanu, loistava suoritus sun 2kk! Kiitos vastauksestasi. Jalanjäljissäsi tullaan :blush:
  • Kolmas päivä menossa ja ilman korvikkeita yritän pärjätä.
    Hyvin on mielestäni mennyt. Olen nukkunut hyvin, enkä ole mielestäni ollut ees ärtyisä.
    Eilen vietettiin iltaa meitin terassilla ja porukassa oli 2 tupakoitsijaa. Nuo kääntelevät sätkää jostain halpispuruista. Ja luojan kiitos haisi niin pahalle, että ei tosiaankaan tehnyt mieli.
    Mulla kesälomaa vielä 2 viikkoa, ja toivon oppivani tuona aikan rutiinin jolla pysyn poissa työpaikan tupakkipaikalta.
  • Sama homma täällä! Ei korvikkeita, mutta kyllä kannatti lukea Stumppaa tähän-kirja. Tänään aamulla jotenkin jo ihan erilailla energiaa,ja mieli on positiivisempi vaikka nikotiinihirviö muistuttelee itsestään tiuhaan tahtiin. Tänään mökiltä lähtö,ja huomenna joutuu kovalle koetukselle kun tupakansavua joutuu haistelemaan pitkin päivää muiden takia. Toivon todella että se haisisi pahalle :neutral:
    Lilli64 tsemppiä! Oot ollu vahva! :blush:
  • Hienoa Lilli64, että pystyit katsomaan tupakoitsijoita illan vietossa sortumatta itse. Nuo tilanteet ovat mulle vaikeita. Tänään ei ole tupakka pyörinyt mielessä ollenkaan niin paljon kuin eilen. Hajuaisti tuntuu parantuneen, mutta mieliala on vähän apea. Päivä kerrallaan eteenpäin, tsemppiä kaikille heinäkuun lopettajille
  • Heippa heinäkuiset! Siirryin tänne tuolta kesäkuun lopettajista, koska repsahduksia tuli siihen malliin, ettei ollut enää järkevää valehdella itselleen, että kuukausi olisi jo savutonta aikaa takana.

• Heippa, tassutan Lepuuttajan perässä tänne. Takana useampi repsahdus silloin tällöin, viimeisin tänään. Tarkoitus olisi jättää tupakka kokonaan 17.00 mennessä ja antaa niiden olla kaupassa. Täysin savuttomia päiviä on takana tätä kirjoittaessani 13, laskuri hyrrää niiden mukaan, olen nuo repsahduspäivät vähentänyt siitä. :)
  • Hei lepuuttaja ja Salope! Kiva, kun siirryitte tänne. Minäkin olin aiemmin muistaakseni tammi- tai helmikuun lopettajissa, mutta ei siitä silloin vielä mitään tullut. Välillä olin päiviä polttamatta ja välillä taas poltin. Hieman jo etukäteen aina suunnittelin lakon lopettamista, jos tiesin olevan jonkin kivan illanvieton tai loman olevan tulossa... Nyt yritän ihan oikeasti ja tosissani ja toivon mukaan pysyn lujana. Seuraavaan lomaan on kolmisen viikkoa aikaa, joten tässä on hyvää aikaa harjoitella savuttomuutta ja psyykata itseään lujemmaksi päivä päivältä. Tsemppiä teille!

• Kiitos Sirkkal11sa tsempeistä :)

Mun suurin ongelmani on, että helposti lääkitsen masennustani tupakalla kun lääkkeistä ei mulle apua ole. Lisäksi, jos ymmärrätte ns "henkistä" sanastoa, tupakointi on mulle maadoitustapa. Pitäisi opetella jokin muu tapa, esim. syvään hengittäminen tai mielikuvaharjoitukset.

• Maadoittaminen on tuttua minulle, vaikka en niin kovin "henkinen" ole koskaan ollut. Minulla yksi tärkeä maadoituskeino on kivet, ihan luonnon kivet, joita voi silitellä ja pyöritellä käsissään. Stressaavissa tilanteissa olen käyttänyt kädessä pienistä "kivistä" tehtyä rannekorua, jota voi lähes huomaamatta pyöritellä sormen päillään yksi kivi kerrallaan :)

• hei hyvä idea nuo kivet! Olen keräillyt vuosien varrella puolijalokiviä ja voisin kaivaa ne kätköistäni ja hiplailla niitä.

• Tervetuloa lepuuttaja ja salope :blush: Tuntuu että ymmärrän teitä tosi hyvin. Tänään ollut todella vaikeita hetkiä. Töissä olin pari kertaa ulkona tupakoitsijoiden kanssa ja yllättävän hyvin meni. Oli myös hetkiä kun marmatin ääneen että ehkä lopetankin vasta kesän loputtu niinkuin alunperin oli tarkoitus. Mutta ei. Eihän tässä vaiheessa ole järkeä nyt kääntää kelkkaa :neutral: Olin myös yllättynyt että tutut jotka ovat lopettaneet, kertoivat välillä polttavansa esim viihteellä. Ja ne joiden luulin olevan kokonaan ilman ovatkin taas aloittaneet. Usko tähän hommaan horjuu välillä niin pahasti enkä olisi voinut uskoa että tämä on näin hankalaa :neutral:
    Tsemppiä teille jotka kovasti yritätte! Retkahduksia voi sattua mutta vahvat jatkavat yrittämistä :heart:
  • Hei, Sirkkal11sa ja Emily_! :) Kiitos tsempeistä, tulee todella tarpeeseen. :heart: Täälläkin horjuu usko, muori lupasi laittaa 10 euroa jos hänelle ruokakaupan jälkeen jää ja pelkään niin paljon että pistän tuon rahan huomenna tupakkaan... Äidin kanssa ei myöskään pysty väittelemään näistä asioista, hän on yksi emokarhu. Yritänkin nyt kuumeisesti keksiä mihin voisin tuon 10 euroa käyttää, herkkuja en saisi ostaa ja ainut lehti jota tykkään lukea tulee kotiin. Hygieniatuotteita pitäisi hakea kauempaa, niitä ei tästä pikkukylästä saa kuin perustarpeisiin tarvittavat. Kasvojen puhdistusaine olisi tarpeen mutta sitä pitäisi tosiaan hakea kauempaa. Haluaisin ajatella että miustakin on tähän kun pitkään polttaneet isoveljeni ja mieheni pystyivät tähän. Isosisko lopetti jo aikoja sitten raskauksien takia. On vain jotenkin niin ahdistunut olo ja tunnen jo epäonnistuneeni. Silti noita polttamattomia päiviä olisi huomenna kaksi viikkoa! En siis ole täysin epäonnistunut, enhän? :neutral: Ahdistaa mennä töihin huomenna, ahdistaa tiukka ruokavalio (merkittävä ylipaino on ja haluan siitä eroon), ahdistaa kaikki vaatimukset ja säännöt. Ahdistaa myös tämän päiväinen tupakointi. Tuntuu ettei energiaa ole mihinkään ja voisin vain maata sängyssä. :neutral: Ehkä huomenna on parempi päivä, tämä päivä meni pieleen kello 10.24.
  • Salope, et todellakaan ole epäonnistunut kun savuttomia päiviä on peräti kaksi viikkoa! Iloitse onnistumisista ja älä ole muutamasta repsahduksesta liian ankara itsellesi. Monet lopettaneet ovat tunteneet ahdistusta, se kuuluu tähän prosessiin, toisilla enemmän ja toisilla vähemmän. Huomenna on varmasti parempi päivä :) Yritän tässä miettiä, mitä kivaa voisit ostaa 10 eurolla. Olisiko mansikat tai herneet kiva piristys? Ne ovat kevyttä herkkua ja olisi sormille vähäksi aikaa näperrettävää...
    Jos on vaikeaa, niinkuin sulla Salope, ei kannata yrittää liikaa. Painon pudottaminen tupakoinnin lopettamisen kanssa samaan aikaan on hirmu vaativa juttu. En lähtenyt siihen itsekään, vaikka ei mua ahdistanut mikään. Päätin miettiä painoa myöhemmin. Pidin tupakoinnin lopettamista omalta kohdaltanut ensisijaisena juttuna. Lisäksi kannattaa miettiä ketä varten lopettaa, sukulaisiaan, puolisoaan vai itseänsä varten. Itse lopetin mieheltäni salaa. Kahden viikon päästä kysyin,onko hän huomannut. Ei ollut. Niin monet lopettamiset hänkin nähnyt, etten etukäteen viitsinyt kertoa.
    Jos kovasti tuntuu, et on riippuvainen muista, tunneperäisesti tai materiaalisesti, voi oman äänen kuuluminen olla vaikeaa.
    Mieti, otatko tauon lopettamisen ahdistuksesta vai yritätkö heti uudelleen.
    Me ollaan täällä, vaikka aloittaisit lopettamisen myöhemminkin, ei se ole mikään häpeä.

• Salope, älä oo noin ankara itselles! Tää tupakkataistelu on todella vaikeeta, en lähtis samaan aikaan mitään puuta stressaavaa projektia toteuttamaan. Ite oon valmistautunu siihen että nyt tulee syötyä enemmän ja epäterveellisemmin, mut yritän tasapainottaa kävelylenkeillä ja pyöräilyllä. Ja mitä sitten jos paino nousee? Sen voi hoitaa tän tupakka prosessin jälkeen kuntoon paremmilla keuhkoilla ja energisemmällä ololla :blush: Itse olen vasta alussa, ja ahdistus on päivittäin kova. Silti saan sen välillä käännettyä mielessäni niin etten tarvitse tupakkaa. Voi olla että joudun inhalaattorin hakea joku pv, mikä on omalle tavotteelle askel alaspäin, mutta ei voi mitään. Toivon vaan että mitään kamalaa ei lähiaikoina tapahdu koska silloin voin ratketa...
    Melisa, miten ratkaisit stressaavat, raivostuttavat ja surulliset tilanteet? Millä korvasit kun et mennyt tupakalle?
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.